ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Sunday, 17 March 2013

PETUA MENGHILANGKAN BAU KETIAK

(Gambar Hiasan)

Oleh : Belogkiter

Pernah tak ada sesiapa bagitau korang yang ketiak korang busuk atau badan berbau? aku sangat pasti tidak kan? Sebab memang dah jadi lumrah Orang kita yang sangat menjaga hati.. Dan kadang kadang kita sendiri juga, pun tak boleh menerima kritikan.. lebih lebih lagi bila melibatkan peribadi . 

Untuk megelakkan kita menjadi bahan umpatan atau menjadi pencemar udara, lebih baiklah kita amalkan beberapa petua di bawah ni, agar dapat mengahrumkan badan. Tapi sebelum tu, macam mana ye kita nak tau ketiak kita ni berbau atau tidak ye? 

Yelah perasan tak korang , kalau ada lah orang yang ketiak dia berbau tu, dia macam takder perasaan jekan.. relax je.. walaupun kita kat sebelah dah nak  termuntah dan nasib baik tak gugur bulu hidung  ni bau ketiak dia yang ashem dan kadang kadang pahit tu...

Kalau korang nak pastikan yang ketiak korang ni berbau ke tak, cuba korang gunakan belakang tapak tangan tu dan gosokkan ke ketiak korang.. pastu korang bau.. busuk tak?? 

Kalau tak pasti, korang cuba pulak hulurkan tangan korang tu kat kawan sebelah tanpa memeritahu yang korang baru gosok ketiak korang (demi mendapatkan jawapan ikhlas lah).... 

Setelah mendapatkan jawapannya, samada busuk atau tak, bolehlah cuba amalkan petua di bawah ni. kalau ketiak wangi pun boleh juga try, mana tau lepas amalkan petua di bawah, korang lebih harum dan di sayangi  pakwe suami.

Petua pertama :

Bahan bahan:
Daun Pandan - 10 hingga 20 helai 
Air secukup rasa

cara cara:

Kisar daun pandan tu dan tapis air nya. Setiap kali nak mandi, campurkan sedikit air biasa.. Masa mandi tu gosok gosokkan lah sikit ketiak tu.Boleh di amalkan seminggu dua kali.

Petua kedua:

Bahan bahan:

Kulit buah oran

Cara cara 

Masukkan kulit buah oren yang telah di cincang halus halus ke dalam semangkuk air panas mendidih.Biarkan sehingga ia menjadi kuning dan sedikit berminyak. Kemudian gunakan air limau itu unutk sapu ke suluruh badan selepas mandi.

Petua ketiga:

Kalau takder masa nak buat petua pertama dan petua kedua, korang amalkan lah satu petua turun temurun ni. Setiap kali korang mandi, gosok lah ketiak korang dengan belakang tapak tangan sambil menggunakan sabun paling wangi. Insyallah... pasti mujarab dan amat mudah di lakukan..... 

Notakaki: serius korang kena buat sebab tau tak impak badan berbau ni kat orang sebelah? owh... rasanya mahu pitam satu hari.. hilang mood dan tak lalu nak makan. bukan kutuk tapi nilah kenyataannya.. lagipun, bukan kah elok kita menjaga kebersihan diri. 


4 comments:

  1. dalam ketiak ada kelenjar peluh buang kelaenjar peluh ini Ketiak Wangi Adik pun Happi!

    ReplyDelete
  2. Gilo ke apo.. buang kalenjar peluh.. macamano mau buang toksik dari badan

    ReplyDelete
  3. thanks, it helping me :)

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute