ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Wednesday, 20 March 2013

TAHNIAH KHALID ISMATH SYIAH, BINI KAU MINTAK FASAKH - SATU LAGI KONSPIRASI UMNO / BN???

Oleh : Gerakan 13

1. Barangkali tak ramai yang tahu bahawa rumah tangga yang dibina oleh Khalid Ismath bersama isterinya, Nurul Jannah binti Aziz sudah berakhir. Hal ini didedahkan sendiri oleh Khalid Ismath dalam beberapa kenyataan di ruangan Facebook dan twitternya.



2. Khalid Ismath bernikah dengan Nurul Jannah pada 21 April 2012 iaitu seminggu sebelum Rusuhan 28 April berlangsung di ibu kota yang turut melibatkan kaum keluarga Khalid sendiri.



3. Beberapa orang ilmuan telah mengulas perkahwinan mereka dari segi syarak memandangkan Khalid Ismath diketahui seorang penganut Syiah manakala isterinya pula penganut Islam mazhab Syafie. Antara yang lantang bersuara ialah Ustaz Dr Fathul Bari Mat Jahya dan Ustaz Dr. Fadlan Mohd Othman yang menyifatkan perkahwinan tersebut sebagai tidak digalakkan dari segi syarak.




4. Baru-baru ini, Khalid membuat pengakuan di Facebooknya bahawa isterinya itu telah memfailkan fasakh yang tidak boleh dirujuk. Rujuk kenyataan tersebut seperti di bawah.

5. Berdasarkan hukum syarak, seseorang isteri atau suami boleh memfailkan fasakh (permohonan membatalkan nikah) sekiranya berlaku situasi-situasi seperti berikut:

  • >Suami tidak memberikan nafkah, tempat tinggal atau mas kahwin.
  • > Isteri tidak mengetahui kedudukan suami yakni samada suami hilang lebih daripada 6 bulan, atau tidak pulang ke rumah dan tidak memberikan nafkah zahir dan batin.
  • > Suami berpenyakit yang tidak boleh diubati.
  • > Salah seorang daripada suami atau isteri itu berpenyakit.
  • > Salah seorang daripada suami atau isteri itu murtad.
  • > Berlaku persetubuhan syubahat (terlarang).
  • > Kecatatan.
  • > Tidak bernafsu dengan lelaki.
  • > Suami yang zalim.

Nota : Fasakh ialah kuasa kadi dan hukumnya harus jika berlaku sebarang sebab seperti yang dinyatakan.

6. Jika diambil kira kesemua sebab atau alasan yang dikemukakan ini, di manakah agaknya kedudukan kes antara Khalid dan Jannah?


7. Dalam kenyataan yang dibuat oleh Khalid Ismath sebelum ini, beliau mendakwa isterinya tidak memahami perjuangannya. Dalam satu kenyataan yang lain pula, Khalid mendakwa Jannah  berbeza pegangan.  Apakah yang dimaksudkan dengan berbeza pegangan tersebut?


8. Adakah Jannah baru sedar Khalid Ismath seorang Syiah tegar? Atau Khalid membohongi isterinya sejak dari awal?

9. SB juga pelik kerana dalam kenyataan terbaru yang dibuat Khalid Ismath pada pagi tadi ketika menjawab soalan yang diajukan di twitternya, beliau memberitahu bahawa Jannah tidak menuntut fasakh, berbeza dengan kenyataan asalnya sebelum ini. Rujuk screenshot di bawah.


10. Jadi apakah sebenarnya yang berlaku di antara mereka?  

11. Adakah Jannah mengambil keputusan menuntut fasakh (berdasarkan kenyataan awal Khalid Ismath) dengan menggunapakai alasan nombor  5? Ini kerana, jumhur ulamak ASWJ mengklafikasikan Syiah sebagai agama baru yang bertentangan sama sekali dengan ajaran Islam, atau lebih tepat, ia bukan mazhab seperti yang dipegang oleh kelompok tersebut.

12. Apa-apa pun, marilah kita mendoakan semoga ada sinar buat Jannah yang telah dianiayai oleh Khalid Ismath itu.

Komen Pena Minang : Akhirnya bercerai jugak Nurul Jannah dengan Khalid Syiah ni.....Apa pun tahniah buat Jannah kerana mementingkan soal aqidah keluarga anda. Dan mungkin inilah hikmah disebalik keguguran yang kamu alami. Mungkin itu tanda ALLAH kasih dan sayang kepada kamu, serta hendak menyelamatkan kamu dan anak kamu dari mendapat seorang bapa yang beriman dengan ajaran yang membenarkan penghinaan dibuat terhadap para sahabat Rasulullah S.A.W. Semoga ALLAH mengurniakan kepada kamu seorang suami yang jauh lebih baik dari Khalid Ismath Syiah.

10 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. sblm menikah elok diselidiki aqidah sedlm2nya, bukn suka main nikah trus. matlamat tak menghalalkan cara. skg ni syiah dah rame beselinding disebalik tudung, tapi bila kita tengok cara amalan dan perlakuan mrk terutama sifat berbohong dan memfitnah- jelas nmpk siapa mrk sbnrnya. hati2 bila selidik anak2 kita bila mrk berkawan terutama yg serius nak bekawin. kesian masa depan akidah mrh. kita nak berdepan ngan Allah suatu hari nanti bknya dgn ayatullah2 mrk. nabi Muhammad yg akn beri syafaat pd umatnya, tapi kalu dah mencerca para sahabatnya dan lidah asyik berbohong dan memfitnah- rasanya kita akan diberi syafaat tak?? mazhab berbeza mmg da disebut sejak zmn nabi- dah dah pastipun perpecahan berlaku. dah tau mende tu - berbalikla pd yg asal, dah pasti itu yg original dan tak perlu ditokok tambah. sembahyg dan syahadah tak pernah berubah sjk zmn nabi sampai skg. kalu yg berubah namanya sesat sbb dtokok tambah. kalau nabi masih hidup zmn skg, pasti dia menagis tgk perlakuan kita semua. syang btul kalu kita terbabas dr segi akidah. sdgkan nak menfitnah dan menumpat orgpun satu dosa inikan pula mencerca ssahabat nabi dan isterinya. dilaknak penduduk langit dan bumi sbb nabi amat memuliakan para sahabtanya, sdgkan kita yg tak pernah hidup dizmn nabi cuma mengikut ajaran yg dibawa entah dr mana terikut2 mengubah2 cara solat, syhadah plg truk mencerca para sahabat. kalu para sahabatpun dicerca inikan pula sesama kita. napa tak memuliakan para sahabat?? mcm mana nanti nak mangadap malaikat maut dlm keadaan dosa kering byk. nak minta maaf pd sahbat nabi tak mgkin. kelu lidah .pasti malaikat maut ketawa dan mencerca kita balik sbb mrk lebih tahu drp kita yg sedikit ilmu sbb mrk hidup sjk dr asal kejadian. mesti kita malu dgn mrk. kalau kita perhatikan btul2 gol berilmu lebih byk berdiam dr berckp dan byk mendalami ayat2 quran dan menyendiri dpd berckp mencari pengaruh dan menokok tmbah sgla ajaran islam. lagi berilmu seseorg itu lagi dia kurang berckp dan byk mneghafz quran tapi puak sebegini jarang kita tgk mrk hafaz 30 juzuk quran tapi lebe suka mencari pengaruh. pengaruh takn bawa sampe ke padang mahsyar sdgkan amaln kita tu blm tentu diterima Allah kalu begitu lakunya. hati2 bila berkawan jgn sampe dpt kawan gol begini. kalu dah terbabas elok tinggalkan trus. takan rugi sbliknya insyaallah aqidah kita terjaga. boleh mencerca para sahabat berdepan dgn para sahabat di akhirat kelak. mcm mana malunya mrk nanti nak berdepan dgn para sahabat sdgkn mrk yg mencipta ajaran ni taraf mrk tinggi dan semulia para sahabat ke? wali Allah ke? atau apa??? fikir2kanlah.... kalu setakat turunan dpr tok nenek , elok tinggalkan lah. berbalik pd quran dan hadis yg asal. perbetulkan syhadah sbb itu ucapan terakhir kita didepan malaikat maut. takut nanti malaikat mencerca dan ketawkan kita sbb syahadahpun tak tau nak ucap dah tu suka hati tokok tambah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak usahlah kata malaikat maut ketawa...

      Delete
    2. Tak usahlah kata malaikat maut ketawa...

      Delete
    3. Tak usahlah kata malaikat maut ketawa...

      Delete
  3. Khalid ni mmg haramjadah

    ReplyDelete
  4. Saya bukan pro pas atau umno atau bn atau pr. Tp tulisan saudara ni berunsur fitnah. saya rasa ahli sunnah waljamaah ni xsuka kot fitnah2 dan megadu domba ni.lihat dri, tgkat potensi, kembali ke illahi.

    ReplyDelete
  5. Fitnah....?..bodo nye ko ni.....dah terNg lgi bersuluh...baca le betul fitnah ke tak.....abis ko nak suruh tulis camanalagi.......

    ReplyDelete
  6. Saya ahli keluarga jannah aziz, cerita ni mmg betul. Mereka dah cerai. Boleh hubungi saya untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete
  7. tapi hari tu saya ada terjumpa khalid ismath ni kat perkarangan wayang MBO Klang(kalau xsilap la)...dia dengan seorang wanita sambil peluk bahu..siapa wanita itu?dalam hujung bulan ogos..

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute