PRU 13 : DAP MALAYSIA ADA PENGALAMAN MEMERINTAH SINGAPURA

Oleh : Beruang Biru

Pemimpin DAP jelas tidak mempunyai kemahiran untuk memerintah negara apabila semakin banyak kelemahan dan kemerosotan berlaku di bawah pentadbiran mereka di Pulau Pinang.

Antara isu yang dibangkitkan adalah berlakunya kemerosotan kemasukan pelaburan ke Pulau Pinang pada tahun lepas yang mana jelas menunjukkan bahawa kerajaan negeri pimpinan DAP tidak mempunyai pengalaman untuk mentadbir sesebuah negeri.

Perkara itu juga turut diakui Tan Sri Nor Mohamed Yakcop yang berkata Lim Guan Eng gagal mentadbir Pulau Pinang apabila negeri itu gagal menarik pelaburan dan menggambarkan kerajaan negeri tidak mempunyai pemikiran dan perancangan yang holistik.

Hanya BN yang mampu mentadbir negara kerana mempunyai 55 tahun pengalaman dan kematangan serta berhadapan dengan pelbagai krisis dan berjaya mengatasinya dalam tempoh itu.


Kerajaan negeri Pulau Pinang pula kerana tiada perancangan holistik, mencetuskan kekeliruan dan huru-hara, contohnya sebagai contoh isu terowong.

Naib Pengerusi Gerakan negeri Ong Thean Lye juga mendedahkan kemasukan pelaburan ke Pulau Pinang menjunam 73 peratus pada tahun lepas dengan mencatatkan jumlah RM2.47 bilion berbanding RM9.11 bilion yang direkodkan pada tahun 2011.

Ong berkata Pulau Pinang adalah antara lima negeri teratas dalam menarik pelaburan semasa di bawah pimpinan BN, namun pada 2012 negeri ini berada di tangga keenam.

Sudah jelas hanya BN yang mampu membawa perubahan dan meningkatkan kemasukan pelaburan ke Pulau Pinang sekiranya diberi mandat sekali lagi oleh rakyat.


Tindakan kerajaan DAP Pulau Pinang meluluskan tender projek terowong dasar laut bagi menghubungkan kawasan pulau dan tanah besar negeri ini menunjukkan belang sebenar parti itu yang tiada pengalaman dalam melaksanakan urusan takbir urus kerajaan.

Langkah diambil kerajaan negeri dalam meluluskan tender projek itu jelas menggunakan kaedah terbalik tanpa melibatkan perbincangan dengan pihak-pihak yang akan menerima kesan secara langsung sekiranya projek itu dilaksanakan.

Sedangkan kaedah itu bukan merupakan pendekatan terbaik dalam proses membuat keputusan oleh sebuah kerajaan.


Pembinaan projek terowong dasar laut itu mula dibantah apabila Pemuda Barisan Nasional (BN) mendedahkan mengenai pemberian tender projek mega bernilai RM6.3 kepada sebuah syarikat yang hanya mempunyai modal berbayar sebanyak RM2.

Guan Eng bagaimanapun mendakwa berlakunya kesilapan 'salah taip' berhubung kos sebenar projek terowong dasar laut berserta tiga lebuh raya yang diumumkan, beliau berkata itu tidak menjadi masalah.

Jelas mereka tidak berpengalaman mentadbir sebaliknya hanya merapu mengatakan mereka menguruskan tata-kelola yang baik, sedangkan hakikatnya adalah jauh panggang dari api.

Pemilihan parti sendiri pun hari biru, lagikan nak memerintah negara.


DAP juga terpaksa mengubah keputusan pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) selepas mengesan kesilapan pengiraan undi.

Ahli akar umbi parti itu sehingga hari ini terus mendesak agar DAP mengadakan pemilihan semula untuk membuktikan ketelusan, namun mendapat respon hambar daripada pemimpin tertinggi.


Mereka fikir mentadbir negara sama macam mentadbir kumpulan kongsi gelap ke?

Hancur Malaysia jika mereka bejaya menawan Malaysia.

Post a Comment

0 Comments