ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Wednesday, 3 April 2013

TUN DAIM RAMAL KEPUTUSAN PRU13, PULAU PINANG DAN KELANTAN MASIH DALAM GENGGAMAN PEMBANGKANG.

Oleh : SSTM

Pada PRU12 apabila Tun Daim membuat kenyataan bahawa BN dan khusus nya UMNO akan tumbang di 5 negeri , sedikit sangat orang ambil hirau tentang kenyataan nya tambahan Tun Daim tidak lagi berjawatan dalam kerajaan dan di label kan sebagai tokoh perniagaan sahaja.

Ketika itu pula kerajaan di pimpin oleh Tun Abdullah Badawi yang di kelilingi penasihat muda muda belaka dan "untested" dari segi kewarasan berpolitik , lalu kenyataan Tun Daim ini di tolak ketepi dengan mudah dan begitu sahaja.

Dan akhir nya kenyataan nya di dapati amat tepat.

Kali ini begitu juga atas sumber dan cara nya tersendiri Tun Daim memberi kenyataan kedudukan BN dan ramalan nya tentang PRU13 tetap berpihak kepada BN cuma Kelantan dan Penang sahaja masih di cengkam Pembangkang.

Apa yang membuat pembangkang marah ada lah kerana saikoloji menanam sifat "akan menang" dan "boleh menang" untuk mengujud kan elemen terkejut apabila kalah lalu alasan huru hara dan menyerang SPR sebagai "scape goat" seperti di rancang akan terganggu kerana kenyataan Tun Daim ini.

Dan paling menyakiti hati pembangkang ada lah golongan perniagaan Cina berfikir 2 kali untuk menyokong pembangkang, di kabar kan dengan kenyataan Tun Daim ini sebenar nya menasihati golongan sederhana dan perniagaan cina supaya "vote at your own risk". "Jika keadaan kalam kabut saham merudum jatuh , lalu collateral kena tambah untuk top up dan yang susah puak kamu jugak " Itu lah yang mengusar kan pembangkang kerana golongan ini akan berfikr untuk menyokong uncertainty.

''berikan saya 10 orang pemuda dan saya akan menggegarkan dunia''- Presiden Suharto

''berikan saya 10 orang Daim dan saya akan menawan dunia'' - Tun Mahathir

No comments:

Post a Comment

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute