ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Monday, 20 May 2013

[INFO ISLAM] DEMONSTRASI ATAU TAUBAT? MANA SATU PILIHAN YANG TEPAT?

Oleh : Ustaz Muhammad Fashan (Mahasiswa Universiti ISLAM Madinah)

Bukan sibuk DEMONSTRASI, tetapi sibukkan BERTAUBAT, banyakkan ingat Allah, sibukkan menuntut ilmu | Imam Al-Muzani rahimahullah (Wafat: 264H) menegaskan di antara yang menjadi prinsip ahli sunnah wal-jama’ah:

وَالطَّاعَة لأولي الْأَمر فِيمَا كَانَ عِنْد الله عز وَجل مرضيا وَاجْتنَاب مَا كَانَ عِنْد الله مسخطا
وَترك الْخُرُوج عِنْد تعديهم وجورهم وَالتَّوْبَة إِلَى الله عز وَجل كَيْمَا يعْطف بهم على رعيتهم

“Hendaklah taat kepada pemerintah dalam perkara yang diredhai di sisi Allah ‘Azza wa Jalla dan menjauhi perkara yang mendatangkan kemurkaan di sisi Allah, juga meninggalkan pemberontakan (melawan pemerintah) ketika pemerintah melampaui batas dan bertindak zalim.

Dan hendaklah BERTAUBAT kepada Allah agar supaya Allah menjadikan pemerintah mereka (yang zalim) itu bersikap lemah-lembut kepada para rakyatnya.” [Syarhus Sunnah Al-Muzani, no. 14]


No comments:

Post a Comment

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute