ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Thursday, 16 May 2013

[INFO ISLAM] : WAKTU SOLAT WITIR


Oleh : Ustaz Muhammad Asrie Sobri (Mahasiswa Universiti ISLAM Madinah)

Mereka yg takut tidak terbangun malam/susah utk bangaun Tahajjud maka sunat untuk dia melakukan solat Witir sebelum Tidur, bagi mereka yg ada kekuatan utk Tahajjud maka hendaklah dia solat witir di akhir malam setelah Tahajjud. 

Sabda Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam: 


أَيُّكُمْ خَافَ أَنْ لَا يَقُومَ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ فَلْيُوتِرْ، ثُمَّ لِيَرْقُدْ، وَمَنْ وَثِقَ بِقِيَامٍ مِنَ اللَّيْلِ فَلْيُوتِرْ مِنْ آخِرِهِ، فَإِنَّ قِرَاءَةَ آخِرِ اللَّيْلِ مَحْضُورَةٌ، وَذَلِكَ أَفْضَلُ

Maksudnya: "Barangsiapa antara kamu yang takut tidak dapat bangun pd Akhir Malam maka hendaklah dia berwitir kemudian barulah dia tidur, barangsiapa yang ada keyakinan utk dia bangun malam maka hendaklah dia berwitir di akhirnya kerana Solat di akhir malam itu dihadiri/disaksikan (oleh para Malaikat) dan itu lebih utama". 

[HR Muslim]

No comments:

Post a Comment

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute