ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Friday, 28 June 2013

SUDAH-SUDAHLAH DEMOGILA TU... KINI MASA UNTUK BEKERJA

Oleh : Beruang Biru

Himpunan Black505 berakhir dengan kegagalan yang memalukan bagi Anwar Ibrahim, sekali gus menandakan bahawa rakyat sudah semakin celik akan permainan pembangkang.  Berikutan dengan itu, Anwar juga telah menyatakan bahawa tiada lagi demonstrasi selepas ini. 


Walaupun sukar untuk kita mempercayai beliau, namun itulah yang sebaik-baiknya yang dilakukan Anwar kerana mengadakan himpunan lagi pasti akan menggandakan lagi kegagalan yang memalukan itu. 

Apatah lagi apabila Anwar sudah pun mengangkat sumpah dan bergelak ketawa besar bersama Dato’ Seri Najib di dalam Parlimen. Dari tindak-tanduknya, seolah-olah beliau langsung tidak ada kena mengena dengan himpunan Black505 mahupun anak-anak muda yang berbaring dan mencuba untuk merempuh parlimen semalam.  

Biarlah beliau menipu diri sendiri, yang penting beliau tidak lagi dapat menipu rakyat jelata.  Rakyat tahu bahawa niatnya adalah untuk mencetus anarki dan menggulingkan kerajaan melalui jalan belakang tetapi terpaksa menebalkan muka mengangkat sumpah kerana telah gagal mencapai matlamatnya. 


Bagaimanapun, walau apa yang berlaku di dalam arena politik, hakikatnya rakyat jelata di luar kepompong politik sebenarnya sudah muak dengan cerita-cerita politik.  

Sebelum pilihanraya, tidak dinafikan yang rakyat Malaysia cukup prihatin dengan berita politik.  Laman-laman sosial rakyat biasa bagai tidak dapat lari dari menyentuh soal politik.   Mereka juga sering memberi komen atau sekadar ‘menyampuk’ di laman-laman dan media sosial yang dikhaskan untuk politik. Rakyat semakin aktif berbincang politik sewaktu demam pilihanraya sehinggakan mereka yang atas pagar atau senyap sebelum itu juga mula menyerlahkan warna masing-masing.   


Pada hari pilihanraya, dan seminggu selepasnya, keadaan di laman-laman sosial masih lagi hangat dengan sembang-sembang politik. Namun, ia pantas berkurangan di mana sebulan selepas PRU, mereka di kalangan rakyat biasa hampir langsung tidak bercakap politik lagi. 

Yang masih terus hangat bercakap mengenai politik hanyalah mereka-mereka yang di peringkat Cawangan, Bahagian, Pusat, dan terutama sekali yang terlibat dalam aktiviti media sosial.  


Ketika himpunan Black505 baru-baru ini, laman-laman sosial rakyat biasa hampir tidak langsung mengambil tahu, jauh sekali melemparkan komen mengenai himpunan itu.  Yang terus aktif mengemaskini status masing-masing mengenai himpunan tersebut hanyalah di kalangan mereka-mereka yang terlibat dalam media sosial politik. 

Malah, seorang rakan memberitahu bahawa teman-teman serumahnya langsung tidak sedar akan adanya himpunan ‘besar’ pada hari tersebut.   

Jelas, rakyat sudah benar-benar bosan dengan politik dan hanya menunjukkan minat sebelum ini kerana memikirkan hala tuju negara yang mungkin berubah selepas PRU-13.   Kini, setelah PRU berlalu, rakyat ingin kembali ke rutin asal mereka dan enggan diganggu oleh berita politik lagi. 


Justeru, ada baiknya jika semua pihak mengurangkan propaganda dan provokasi politik kerana bimbang rakyat akan menjadi meluat pula. 

Usah ditampilkan imej murahan para politikus yang asyik bergaduh, menuduh dan menghentam ataupun mempromosi diri sendiri. Laporkanlah hanya apa yang perlu. Sempena konsep wasatiyyah yang dijadikan tonggak pemerintahan Perdana Menteri, maka eloklah semua pihak mengambil sikap bersederhana dan tidak keterlaluan dalam apa jua termasuk politik. 

Sudah sampai masa politik Malaysia menempuh usia matang dan tidak terus terbawa-bawa dengan emosi. Jika UMNO dan BN dapat meningkatkan diri, lama kelamaan, kita pasti pembangkang akan ‘mati’ sendiri. 

Rakyat telah memberi peluang sekali lagi, hargailah peluang itu dengan memajukan parti dan di masa yang sama, mengukuhkan jati diri.    

1 comment:

  1. I all the time emailed this blog post page to all my associates, because if like to read it afterward my links will too.



    My web page posicionamiento web ()

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute