ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Thursday, 11 July 2013

PRESS TV SALURAN MEDIA PROPAGANDA SYIAH IRAN

Oleh : Jebat

Dalam perkembangan media massa yang semakin meluas pada era ini, kepentingan berita dan maklumat sinonim dengan kehidupan warga dunia pada masa kini. Jika dahulunya penyaluran berita hanya dikuasai oleh syarikat-syarikat penyiaran milikan negara orientalis seperti CNN dan BBC, kini Al-Jazeera, CCTV, DW, KBS mula mengembangkan pengaruh mereka di dunia media antarabangsa.

Dalam kerancakan media arus perdana di peringkat antarabangsa ini, kita seharusnya juga perlu lebih berhati-hati dalam menilai sesebuah berita yang disampaikan oleh saluran-saluran maklumat berkenaan. Ini kerana setiap rangkaian media, pastinya mempunyai kecenderungan mereka yang tersendiri dalam 'menafsir' sesuatu kejadian yang berlaku.

Press TV, merupakan salah satu saluran yang semakin mendapat sambutan di peringkat antarabangsa. Namun begitu perlu diingatkan bahawa, Press TV adalah sebuah media yang ditubuhkan oleh Kerajaan Syiah Iran yang bertujuan menyebarkan propaganda mereka di seluruh dunia. Oleh kerana itu suka kami menyeru para pengaji, pembaca dan pengamal media membuat kajian dan analisis yang mendalam sebelum menerima berita yang disampaikan melalui media berkenaan, agar tidak ada sesiapa yang akan termakan dengan fitnah dan sandiwara Syiah Iran dalam menghuru-harakan dunia Islam.

Maklumat lanjut sila layari :

http://en.wikipedia.org/wiki/Press_TV
http://www.presstv.com/about.html
http://advanced-television.com/2013/07/04/irans-press-tv-appeals-to-un/
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/02/20132913263566603.html

1 comment:

  1. ooo yeah saya suka tgk CNN dan Al Arabiya...sumber paling jujur dan neutral..hahahaha

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute