ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Thursday, 18 July 2013

SEDANGKAN KHAWARIJ TERSALAH TAFSIR AYAT AL-QURAN, INIKAN PULA BISKOP KRISTIAN.

Oleh : Beruang Biru

Setelah berhari-hari diselubungi kontroversi akhirnya Duta Vatican City ke Malaysia, Biskop Joseph Marino mengambil keputusan memohon maaf berikutan keceluparannya sebelum ini yang menyokong tuntutan DAP dan penganut Kristian untuk menggunakan kalimah Allah S.W.T dalam kitab Bible.

Nampaknya Marino lebih berjiwa besar berbanding pimpinan DAP dan PAS kerana masih ada kesedaran diri untuk memohon maaf walaupun sedikit terlewat, tapi setidak-tidaknya dapatlah juga membantu meredakan kegusaran ramai selain mengurangkan ketegangan dalam masyarakat.

Namun begitu amat perlu difahami permohonan maaf oleh Duta Vertican City itu bukannya bermakna ia adalah noktah penamat kepada isu kontroversi yang sengaja dicetuskannya. Ia tidak memadai selagi mana Marino belum menarik balik kenyataan kontroversinya.

Suka atau tidak, Marino tetap perlu menarik balik kenyataan sokongannya kepada tuntutan penggunaan kalimah Allah S.W.T sebagai ganti kata nama God dalam kitab Bible sebagaimana diperjuangkan oleh DAP dan orang Kristian.

Marino atau siapa sahaja penganut Kristian termasuklah para pemimpin DAP, perlu terima hakikat, Allah S.W.T hanya satu dan bukannya tiga atau trinity sebagaimana fahaman God oleh penganut Kristian. Justeru itu, usahlah dicemari kesucian kalimah Allah S.W.T dengan kepercayaan lain.

Perkara lain yang berbangkit ialah tetap perlu ada tindakan susulan di mana Kerajaan seharusnya meneruskan pendakwaan ke atas Marino supaya dengan demikian ia akan menjadi pengajaran dan dapati membendung perkara seumpamanya dari berulang di masa depan.

Sehubungan itu kita mengalu-alukan kenyataan Peguam Negara,untuk melakukan siasatan berhubung kenyataan kontroversi Biskop Marino itu. Ia mungkin sedikit rumit kerana melibatkan imuniti wakil asing tapi jika kena caranya barangkali dapat mengekang dari menjadi ikutan Duta yang lain.

1 comment:

  1. Kerajaan patut menggantung hubungan diplomatik dengan vatican city kerana mencampuri urusan dalaman sebuah negara yang berdaulat yg tidak patut dilakukan bagi seorang diplomat. Memang muka tak malu betul pergi rumah orang sibuk hal rumah tangga orang. Awak siapa?

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute