SIAPA YANG AKAN IMPORT PENGUNDI BANGLA DARI THAILAND DALAM PRK KUALA BESUT?

Oleh : Beruang Biru

PAS dengan susah payah terpaksa berusaha keras supaya kehadiran mereka di Kuala Besut benar-benar dapat mencabar kedudukan Barisan Nasional (BN) dalam usaha memenangi kerusi dun berkenaan. Namun, realitinya mereka semakin jauh ketinggalan berbanding Barisan Nasional.

Hanya berbekalkan tiga hari untuk berkempen sebelum hari mengundi, jentera parti PAS sedang berusaha sedaya upaya untuk mengambil hati pengundi dengan ceramah mereka pada setiap malam. Walaupun mendapat sambutan hambar dikalangan penduduk Kuala Besut.

Para penceramah undangan parti tersebut, termasuk Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Timbalan Presiden PAS Mohammad Sabu Syiah telah mencuba untuk menaikkan isu nasional seperti tuduhan korupsi dan projek gajah putih di Terengganu, namun sambutan tetap hambar tanpa apa-apa reaksi daripada pengundi.

Pengundi tempatan yang kebanyakkannya adalah nelayan dan petani, lebih berminat dengan hal-hal harian yang berkait rapat dengan kehidupan seharian mereka. Ini termasuk keperluan untuk membina pemecah ombak di jeti dimana bot-bot nelayan boleh berlabuh dengan selamat daripada angin monsun.

Golongan pengundi di Kuala Besut adalah mereka yang boleh dikatakan kuat agama dimana surau dan masjid boleh dilihat dari jarak 100 meter dari setiap sudut pandangan. Ini menunjukkan betapa berakarnya kepercayaan dan budaya Islam di dalam diri mereka.

Hanya ada beberapa kedai Cina yang kelihatan di Kuala Besut, kebanyakkan adalah berdekatan jeti untuk ke Pulau Perhentian.

Satu-satunya mesin ATM di sini adalah Bank Simpanan Nasional, ramai peniaga mengadu bahawa ini mendatangkan kesukaran bagi mereka kerana kemudahan ATM lain hanya ada di Jertih yang jauhnya adalah lebih kurang 20 km dari Kuala Besut.

Tidak boleh dinafikan bahawa PAS adalah parti dominan di pekan yang menjadi titik pemisahan antara Terengganu dan Kelantan. Sebanyak separuh dari 31,312 penduduk di sini boleh dikatakan dari Kelantan dan hanya 17, 679 daripada mereka berasal dari Kuala Besut.

Walaubagaimanapun, pengaruh PAS semakin terhakis di kemuncak pertarungan antara PAS dan UMNO, apabila ia telah menyebabkan perpecahan diantara masyarakat dan keluarga. Kejadian dua imam dan pengasingan masjid juga berlaku di sini.

Itu berlaku pada tahun 80an dimana insiden seperti itu amat jarang untuk dilihat. Kini Kuala Besut adalah sebuah kawasan yang aman damai dimana rumah-rumah kayu berdiri seiring dengan pembangunan bangunan besar. Walaupun telah bertukar menjadi bandar moden, ia masih lagi mengekalkan ciri-ciri kampung dan tradisionalnya.

Sekiranyan dilihat dari kisah lama Kuala Besut, tindakan PAS menggunakan isu agama dan kaedah PR untuk memburukkan kerajaan tidak ditelan bulat-bulat oleh orang tempatan.

Sedang sibuk PAS dan PR memfitnah dan mengadu domba, BN pula sibuk berkempen dan memberikan fokus utama kepada projek pembangunan rumah untuk rakyat tempatan di Kuala Besut.

Selepas 10 hari berkempen secara sederhana dan berterusan, BN telah meninggalkan PAS jauh kebelakang sehingga penduduk tempatan pun berpendapat bahawa majoriti BN akan menjadi lebih tinggi sehingga 3,500 berbanding 3 bulan lepas dengan 2,434 undi.

Post a Comment

0 Comments