CARA BRUNEI 'MENGAJAR' CINA

Oleh : Helen Ang

Negara jiran kita Brunei tidak menerima sebahagian penduduknya yang berketurunan Cina sebagai warga. Orang Cina ini hanya diberikan taraf pemastautin tetap (PR).

Sungguhpun golongan orang Cina ini sudah generasi kedua atau ketiga lahir di Brunei, mereka masih lagi PR sahaja (bermakna tidak memegang paspot Brunei).

Brunei agak luarbiasa. Ia mempunyai sistem pemerintahan beraja di mana Sultan Brunei adalah Muslim dan Brunei ialah sebuah negara Islam yang agama rasminya Islam. Akan tetapi taburan penduduk Muslimnya sekadar 51.9 peratus sahaja, mengikut anggaran oleh Pew Research Center pada tahun 2008.

Hampir separuh (kira-kira 48 peratus) daripada penduduk di Brunei bukan Muslim kerana mereka kaum minoriti yang berstatus ‘stateless people’.

Kebanyakan penduduk bukan warga di Brunei adalah etnik Cina yang tidak mempunyai hak-hak penuh dan faedah yang dinikmati seorang warga biasa. – laporan tahun 2012 oleh badan hak asasi Freedom House 

Penduduk bukan warga (stateless people) tidak dibenarkan untuk memiliki tanah di Brunei. Mereka tidak mendapat rawatan kesihatan yang dibiayai penuh oleh kesultanan kaya-raya itu. Mereka tidak layak mendapat pendidikan percuma tahap pengajian tinggi. – laporan amalan hak asasi oleh Jabatan Negeri Amerika Syarikat (24 Mei 2012).

Brunei adalah sebuah negara kecil yang jumlah penduduknya pun kecil, iaitu 390,000 orang: Melayu (67%), Cina (15%), pribumi (6%) and Lain-lain (12%).

Jumlah stateless people 21,000 orang (5.4%) dan seperti yang disebut tadi, kebanyakan mereka Cina. Kewarganegaraan tidak diberikan secara automatik.

Sesiapa yang ingin memohon untuk menjadi warga Brunei dikehendaki lulus ujian yang mana calon tersebut wajib menunjukkan bahawa dia memahami budaya dan bahasa Melayu.

Jus sanguinis

Kewarganegaraan Brunei ditentukan melalui prinsip jus sanguinis (mengikut kerakyatan ibubapa). Istilah tersebut adalah bahasa Latin dan bermaksud “right of blood” atau hak keturunan.

Talian ‘darah’ amat mustahak bagi banyak negara bangsa.

In Brunei, seorang menjadi warga mengikut operasi undang-undang sekiranya dia Melayu — merangkumi Belait, Bisaya, Dusun, Kedayan, Murut dan Melayu Tutong (sumber sini).

Pada lumrahnya, manusia mementingkan etnik.

Ambil contoh United Kingdom yang terdiri daripada Ireland Utara, Scotland, England dan Wales.

Orang British menggelar diri mereka orang Irish, orang Scot, orang English dan orang Welsh, lebih kurang macam orang Malaysia menggelar diri kita Melayu, Cina, India dan sebagainya.

Kita di Malaysia berlainan agama dan berbeza warna kulit.

Orang asal Irish, Scot, English dan Welsh sama agama (Kristian) dan sama warna kulit (putih). Namun mereka masih lagi nekad untuk membeza-bezakan diri mereka.

Seorang Irish, misalan kata, enggan dikenali sebagai orang English.

Dua tahun kelak, Scotland akan mengadakan referendum untuk menentukan sama ada orang Scot mahu keluar daripada UK dan seterusnya negeri tersebut menjadi sebuah republik berdikari.

Perkembangan ini membayangkan betapa kuatnya jatidiri orang Scot, yang lebih Scot daripada British. Untuk sekian lama, gerila IRA telah berperang saudara berhasrat akan pemisahan Ireland Utara daripada Great Britain – pulau besar terdiri England, Scotland dan Wales – supaya boleh bergabung semula dengan Ireland kerana jati diri mereka ialah sebagai orang Irish.

Di serata dunia, pengenalan diri mengikut etnik adalah begitu mendalam. Contohnya orang Kurd mahu menubuhkan sebuah negara Kurdistan khusus untuk etnik mereka. Jadi kepada Cina Malaysia ataupun DAP khususnya, jangan 'macekeyo' kononnya memfitnah MALAYSIA ni tak adil dalam urusan kaum. Tanya kepada NEGARA ASAL KETURUNAN kamu sendiri, adakah mereka cukup adil dengan kaum-kaum minoriti di negara kaum asal kamu?

Post a Comment

12 Comments


  1. Cina/India RASIS DAPBIAWAK/PKR kononnya nak satu bangsa, "bangsa Malaysia" - tujuan utama utk menghapuskan hak Bumiputera Melayu/Islam dan Bumiputera lain. Bukan sebab mereka cinta "hak asasi" - dasar PENIPU/PENYAMUN! Kalau kat Barat sekalipun, imigran Cina/india akan di gelar "Chinese/Indian American/German" dan sbgnya, tapi si DAPBIAWAK/PKR berani nak hapuskan gelaran bangsa berdasarkan etnik, terutamanya bangsa Melayu/Bumiputera di Tanah Melayu ini - JANGAN dilayan sibiaDAP ini! Dan imigran Cina/India bukan main diam lagi kat Barat, sedaq pula dia bangsa pendtg - tak ada pula mereka menuntut dgn BONGKAK, kesamaan agama dan bangsa, contohnya hari Deepavali/Raya Cina sbg sambutan rasmi mcm hari Krismas. Maka ini amat mengherankan sdgkan loya-loya dan puak kaya imigran Cina/India ramai kat Barat! Tapi kat Tanah Melayu bukan main sakan lagi, nak mcm-mcm hak walau asal bangsa pendatang dibawa British-Zionis laknat, dan bangsa pdtg ini dipaksa ke atas kita org asal bumi pusaka ini, iaitu Bumiputera Islam/Melayu dan Bumiputera lain!

    Memang Raja-Raja/pemimipin Melayu Brunei amat bijak! Kat sana, jgn harap Cina/bangsa asing nak kurang ajar - terus dia HALAU! Mat saleh pula, yg ramai kerja Shell atau sbg guru, asyik merungut tak ada kelab malam atau alkohol di Brunei, tapi duit gaji nak! Sebab itu mereka sering ke Miri di mana maksiat makin banyak - terutamanya pelacur dr Filipina /China [saya harap JAIS (S'wak) akan bertindak lebih tegas]. Miri skrg pula dikuasai DAP - bala betul! Saya juga harap sy. petroleum nasional Brunei akan lebih kuat dan dpt. menghapuskan lansung penguasaan Shell.

    Cina S'wak juga makin ramai di Brunei dan kahwin dgn Cina Brunei, dan lansung buat perniagaan - biaq K'jaan Melayu Brunei terus tegas dan bantu lebih ramai Bumiputera Brunei sendiri kuasai bidang perniagaan. Saya rasa umat Islam/Melayu patut diberi lebih banyak peluang utk jadi rakan kongsi Bumiputera Brunei supaya Bumiputera Brunei tidak perlu bergantung kpd. Cina.

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (dulu saya MAKCIK Tempurung).

    ReplyDelete
  2. Bangsa brunai bukan nya bukan bijak lagi bodoh. Cina lagi pandai di mana mana pun boleh hidup

    ReplyDelete
  3. siapa kata cina Brunei bukan rakyat, kecuali PR pada mereka yg memang belum diberikan kerakyatan, tetapi bgi yg sememangnya berstatus rakyat anak-anak mereka secara automatik adalah rakyat, tak logik apabila ayah dan ibu rakyat tetapi anak yg lahir hanya berstatus PR, malah PR juga mendapat keistimewaan yg sama dgn rakyat berlainan dgn status Stateless...

    ReplyDelete
  4. Datang lah ke Brunei.

    Di Negara Brunei, Rakyat nya di peruntukkan Perumahan(rumah dan tanah di bangun oleh kerajaan, dan rakyat membayar setiap bulan dengan angka yang palinnnngggg rendah).

    Terdapat pelbagai kaum yang di kurniakan Perumahan ini.. Melayu, Cina, India, Iban, Dusun... etc.

    Siapa kata Cina hanya diberikan PR?

    We have Yellow IC Chinese too here in Brunei.

    Lain kali...sila get the fact right sebelum membuat blog. buat Kaji selidik dahulu.

    Sekian.. =)

    -Bruneian

    ReplyDelete

  5. Do you need a Loan?
    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a Loan to enlarge your business?
    I think you have come to the right place.
    We offer Loans at low interest rate.
    Interested people should please contact us on
    For immediate response to your application, Kindly
    reply to this emails below only
    easyloanoffer1@gmail.com

    LOAN APPLICATION INFORMATION FORM
    First name:
    Middle name:
    Date of birth (yyyy-mm-dd):
    Gender:
    Marital status:
    Total Amount Needed:
    Time Duration:
    Address:
    City:
    State/province:
    Zip/postal code:
    Country:
    Phone:
    Email ID.....
    Mobile/cellular:
    Monthly Income:
    Occupation:
    Which sites did you know about us.....
    easyloanoffer1@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Are you in need of a loan? Do you want to pay off your bills? Do you want to be financially stable? All you have to do is to contact us for more information on how to get started and get the loan you desire. This offer is open to all that will be able to repay back in due time. Note-that repayment time frame is negotiable and at interest rate of 3% just email us mohanmendcompany01@gmail.com:
    LOAN APPLICATION FORM
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:.
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8)Monthly Income:
    9)Occupation:
    )Which did you here about us.

    Best Regards.

    ReplyDelete
  7. lender i give out the best loan to my client at a very convenient rate.The interest rate of this loan is 3%.i give out loan to public and private individuals.the maximum amount i give out in this loan is $1,000,000.00 USD why the minimum amount i give out is 5000.for more information contact us email honestloan10@gmail.com
    Your Full Details:
    Full Name :………
    Country :………….
    state:………….
    Sex :………….
    Address............
    Tel :………….
    Occupation :……..
    Amount Required :…………
    Purpose of the Loan :……..
    Loan Duration :…………
    Phone Number :………
    Contact email:honestloan10@gmail.com

    ReplyDelete
  8. lender i give out the best loan to my client at a very convenient rate.The interest rate of this loan is 3%.i give out loan to public and private individuals.the maximum amount i give out in this loan is $1,000,000.00 USD why the minimum amount i give out is 5000.for more information contact us email honestloan10@gmail.com
    Your Full Details:
    Full Name :………
    Country :………….
    state:………….
    Sex :………….
    Address............
    Tel :………….
    Occupation :……..
    Amount Required :…………
    Purpose of the Loan :……..
    Loan Duration :…………
    Phone Number :………
    Contact email:honestloan10@gmail.com

    ReplyDelete
  9. I am CAHYA GOUTAM an i live in UK. I wanted a loan badly to start a
    business of my own because I realize working for other people makes the
    owner of the business richer, I came across a post on a site were i can get
    a loan without any collateral or credit card. To cut the long story short i
    applied for the loan and i the company was able to give me a loan of
    $50,000 to start my business and now my business is growing well and have
    been able to pay half of the loan within the space of 2 years. My friends i
    decided to share this testimony with everyone if you want any type of loan
    please contact JULIA NAVARO at navaroloancompany@yahoo.com, am very
    positive he will be willing to help.

    ReplyDelete
  10. Do you need 100% Finance? I can service your financial need with less pay back problem that is why we fund you for just 3%. Whatever your circumstances, self employed, retired, have a poor credit rating, we could help. Flexible repayment over 3 to 20 years.Contact us at:mikeloanfirm23@gmail.com
    1.NAME..........
    2.SEX..........
    3.AGE..........
    4.CONTACT..........
    5.COUNTRY..........
    6.PHONE..........
    7.AMOUNT NEEDED..........
    8.LOAN DURATION:.........
    9.PURPOSE OF LOAN..........
    10.OCCUPATION..........
    11.GENDER..........
    12.YOUR MONTHLY INCOME..........
    13.MODE OF REPAYMENT:..........
    EMAIL US NOW AT:mikeloanfirm23@gmail.com
    Best Regards,
    Mr Mike Williams

    ReplyDelete
  11. Are you in search of a reputable lender, tired of being rejected banks and mortgage, are you tired of looking for funding for your business, or you are financially embarrassed that you can not repay your debts and bills, hurry up and grab a guaranteed unsecured mortgage Today, contact us by email. musaddiqloanlending@gmail.com

    ReplyDelete

  12. We offer the right solution to your financial needs.We stand apart from other lenders because we believe in customer service,and we stay with you until you get the results you want.In general we offer home loans,car loans,hotel loans, commercial loans,business loans,e.t.c, at lower interest rate of 3%. Contact us (mrjohnwilliams537@gmail.com)

    ReplyDelete

بِسْÙ…ِ اللَّÙ‡ِ الرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.