ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Wednesday, 14 August 2013

IBNU SINA SEORANG SYIAH

Oleh : Moosaa Richardson
Transliterasi oleh : Jebat.

Dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Ibnu Sina bukanlah satu tokoh asing bagi kita semua. Tokoh yang terkenal dengan kehebatan beliau dalam bidang falsafah dan perubatan amat dikagumi oleh semua pihak sama ada yang beragama Islam ataupun bukan. Juga dikenali sebagai 'Avicenna' dikalangan masyarakat barat, ketokohan beliau dalam bidang yang dikuasainya, menyebabkan nama beliau diabadikan di hospital mahupun di institusi pengajian tinggi sebagai tanda hormat dan kagum diatas pencapaian beliau.

Walaupun masih terdapat banyak lagi saintis Islam yang cemerlang di sepanjang sejarah dalam penemuan ilmu perubatan dan saintifik yang penting, namun nama mereka tidak diangkat setinggi Ibnu Sina. Maka dengan itu, ada baik sekiranya umat Islam berfikir sejenak, melihat kebelakang, mengkaji sejarah mengenal pasti siapakah yang terlibat dalam mengagungkan Ibnu Sina. Dan pokok paling penting apakah aqidah Ibnu Sina yang sebenarnya?  

Penyataan Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah mengenai Ibnu Sina

Abu 'Ali Al-Husayn ibn' Abdillaah ibn al-Hasan ibn 'Ali ibn Sina (d.428) telah dilahirkan dalam kelurga penganut Syiah Ismailiyah yang sesat ( Salah satu 'Mazhab' dalam Syiah), yang terkenal kerana kekufuran dan kepura-puraan, seperti yang dinyatakan oleh Syaikh al .-Islaam Ibnu Taimiyyah [1] Malah, Ibn Taimiyyah turut menambah :


وأحسن ما يظهرون دين الرفض وهم في الباطن يبطنون الكفر المحض

" Dan Perkara terbaik mereka tunjukkan secara terbuka adalah ar-Rafdh (iaitu Syiah Raafhidah), manakala mereka disembunyikan itulah kepercayaan mutlak tulen dalaman." [1]

Ibnu Taimiyyah turut mengesahkan bahawa Ibn Sina adalah seorang Syiah yang mana keluarganya dan adiknya sendiri adalah dari kumpulan Syiah yang mana telah diistiharkan sesat dan terkeluar dari Islam oleh kebanyakkan ulama.

Ibnu Taimiyyah telah memperincikan bagaimana Ibnu Sina cuba mencampurkan apa yang dipelajari olehnya untuk menyesatkan aqidah umat Islam. Dari ajaran Mu'tazilah, Rafidhah sehingga ke falsafah Aristotle, kesemuanya dicampur gaulkan sehingga dia telah menyimpang jauh dari ajaran Islam yang sebenar.[2]

Setelah menyenaraikan beberapa penyelewengan falsafah Ibn Sina, Ibn Taimiyyah seterusnya berkata:


لا يقوله إلا من هو من أجهل الناس وأضلهم وأشبههم بالبهائم من الحيوان

Tidak siapapun yang akan mengatakan perkara-perkara ini selain daripada orang yang jahil orang, yang paling sesat, dan orang-orang yang paling menyerupai haiwan di ladang! [3]

Penyataan Ibn Qayyim Al-Jauzi mengenai Ibnu Sina

Beliau (Ibn Sina) adalah dari Qaraamitah Baatiniyyah, orang-orang yang tidak percaya dalam permulaan (penciptaan) dan tidak berakhir, dan mereka tidak percaya kepada Tuhan pencipta, mahupun mana-mana Nabi dihantar oleh Allah, Yang Maha Tinggi.

Seperti orang-orang munafik sesat (zanaadiqah) berpura-pura menjadi Raafidhah, manakala mereka sembunyikan kepercayaan mutlak mereka secara dalaman, yang mengaku sebagai keturunan keluarga Rasulullah (semoga Allah memberkati dan memberi keamanan dan keluarganya baginda). Dia dan keluarganya semua bebas daripada mereka (Rafidhah) dari segi keturunan dan agama ... [4]

Ibn Qayyim juga merujuk Ibnu Sina sebagai seorang imam yang SESAT dan TERUK (إمام الملحدين), beliau (Ibn Qayyim) turut menambah "Ajaran beliau adalah satu kesesatan dan pengikut-pengikutnya adalah orang-orang kafir yang tidak beriman kepada ALLAH, malaikat-malaikat, kitab-kitab, rasul-rasul dan hari akhirat." [5] Baca artikel ini untuk mengetahui bagaimana beliau membuat kesimpulan ini.

Ibn Qayyim turut menambah, jika dibandingkan kepercayaan Ibnu Sina dan ahli-ahli falsafahnya berbanding kaum jahiliyyah Arab pada zaman Pra-Islam, Imam Ibn Qayyim membuat kesimpulan bahawa kepercayaan orang-orang Arab pada zaman Jahiliyyah adalah kurang mudharatnya daripada kepercayaan Ibnu Sina dan kumpulan ahli falsafahnya. [6]

Ibn Qayyim turut merumuskan bahawasanya jika dibandingkan kekufuran Jahmiyyah dengan pemikiran Ibnu Sina, maka pemikiran Ibnu Sina jauh lebih berbahaya. [7]

Selepas menjelaskan bagaimana Ibn Sina menafikan rukun iman, beliau (Ibn Qayyim) membuat kesimpulan dengan keputusan itu:


فالرجل معطل مشرك جاحد للنبوات والمعاد, لا مبدأ عنده, ولا معاد, ولا رسول ولا كتاب

Lelaki itu adalah penafi (daripada sifat-sifat Allah itu), kafir, yang menolak perkara-perkara yang berkaitan dengan kenabian dan Ma'aad (hari akhirat), yang tidak ada kepercayaan pada awal atau akhir penciptaan, mahupun mana-mana kepercayaan kepada Rasul atau sebuah buku. [8]

Bagi mereka yang ingin mendapatkan maklumat lanjut bagi mengetahui secara khusus pada kekufuran dan bidaah Ibn Sina, maka dialu-alukan untuk menyiasat dokumentasi terperinci bagaimana beliau (Ibn Sina) menolak setiap rukun Iman, satu demi satu, dijelaskan oleh Ibn al-Qayyim sendiri. [9]

Penyataan Ulama lain mengenai Ibn Sina

Ibn Hajar menyebutkan seorang ulama Shafie, Ibn Abid-Damm al-Hamawee, berkata :

"Semua ulama telah bersetuju bahawa Ibn Sina berpendapat bahawa alam semesta adalah terbatas dan tidak akan ada kebangkitan fizikal, sementara dia tidak menolak (konsep) kebangkitan spiritual, dan dia dilaporkan telah berkata bahawa Allah tidak tahu setiap ilmu pengetahuan secara terperinci, dan juga perkara secara umum.

Oleh kerana itu, kesemua ulama pada zamannya dan orang-orang yang selepasnya tidak mempercayai perkataan Ibnu Sina dan Abu Nasr Al-Farabi kerana kenyataan mereka bertentangan dengan kepercayaan umat Islam." [10]

Salah satu kanan di Jawatankuasa Tetap Penyelidikan dan Fatwa Kerajaan Arab Saudi, Syeikh Soleh Fauzan Al Fauzan telah ditanya mengenai seseorang yang memuji Ibn Sina dan menyenaraikannya di kalangan ulama, maka beliau (Syeikh Soleh Fauzan Al-Fauzan) menjawab :

"Ada dua keadaan yang perlu dilihat disini

Pertama, dia mungkin jahil, dan oleh itu dia tidak tahu tentang keadaan Ibn Sina.

Kedua mungkin dia tahu tentang Ibn Sina dan ajaran beliau dan dia bersetuju dengan pendapat Ibn Sina, memuji beliau kerana sebab itu. Dalam kes ini, keputusan mahkamah adalah hukum yang sama seperti Ibn Sina (iaitu kafir). Ini kerana dia telah bersetuju dengan beliau dan memuji beliau dan untuk itu dia telah menjadi kufur.

Jadi perkara ini adalah satu masalah yang amat serius!

Walaubagaimanapun, sesetengah orang mungkin memuji Ibn Sina kerana dia seorang doktor. Maka ini adalah satu profesion duniawi, dan itupun sekiranya dia benar-benar seorang doktor. Walaubagaimanapun, masih terdapat ramai lagi doktor yang bukan Islam yang lebih mahir dalam bidang perubatan daripada dia. Jadi kenapa tumpuan khusus diberikan kepada Ibnu Sina? Mereka berkata "Oleh kerana dia dekat dengan Islam, dan ini adalah sesuatu untuk orang Islam banggakan."

Kami menjawab : Islam tidak terikat dengannya malah Islam tidak memerlukan dia (Ibn Sina)!"

Untuk kesimpulan : Dia bukan seseorang yang patut dipuji atau diperkatakan sangat, kerana dia adalah salah satu Batiniyyah, seorang ahli falsafah yang sesat yang mana mendakwa bahawa alam semesta ini tidak mempunyai permulaan dan pengakhiran. [11]

Selain itu, Syeikh 'Abdul-' Azeez ar-Raajihee turut menjelaskan mengapa umat Islam perlu tahu mengenai aqidah Ibn Sina dan menganggap beliau seorang kafir. [Rujuk sini]

Mengabadikan nama Ibn Sina di Sekolah atau Hospital?

Selain itu, Syeikh Soleh al-Fawzan, Syeikh Ibn 'Uthaymeen, dan yang lain-lain menyebutkan bahawa perbuatan itu adalah tidak dibenarkan untuk menamakan sekolah, hospital, klinik kesihatan atau yang lain-lain dengan nama beliau (sebagai tanda penghormatan). [Rujuk sini]

Percubaan Masyarakat Moden Hari Ini Untuk 'Mempotretkan' Ibn Sina Dalam Kelompok Saintis Islam.

Umat Islam hari ini telah dikelirukan dengan maklumat-maklumat yang disebarkan menerusi laman-laman web yang memaparkan Ibn Sina sebagai 'Saintis Islam'. Tanpa sebarang maklumat yang sahih dan tepat yang mana menyebabkan ramai orang Islam terkeliru dan tertipu. Malah sesetengah klinik, sekolah-sekolah, dan universiti di negara-negara Islam meletakkan nama Ibn Sina sebagai tanda 'penghormatan' kepada beliau. Yang mana perbuatan ini ditegah keras oleh Syeikh Soleh Al-Fauzan.

Apakah punca berlakunya kesilapan sebegini? Jika diteliti ianya disebabkan beberapa kesilapan yang berikut :

> Bercakap atau menulis sesuatu perkara tanpa ada pengetahuan dan ilmu agama.

> Menyampaikan maklumat tanpa menyelidik sumber maklumat tersebut.

> Cubaan untuk mempromosikan agama Syiah.

> Cubaan untuk mempromosikan ilmu falsafah sebagai ilmu sains Islam.

> Tidak mengambil kesah mengenai isu-isu Aqidah.

> Penyampaian cerita yang hanya bertujuan menimbulkan 'rasa bangga' dan 'kegembiraan'.

> Terus bersetuju dan mewajarkan perkataan 'orang ramai' dan 'orang terdahulu' yang telah pun menganggungkan Ibn Sina.

Justeru itu bagi orang Islam yang telah tersilap dengan memuji dan menganggungkan Ibn Sina Si Ahli Falsafah Syiah ini, maka perlulah dia segera bertaubat kepada ALLAH dan membebaskan dirinya daripada mereka. Semoga ALLAH menjaga aqidah kita agar tidak tertipu dengan penipuan yang dirancang dan direka oleh kaum Kuffar.

Nota kaki :

[1] ar-Radd 'alal-Muntiqiyyeen (pp.141-142), Majmu' al-Fataawee (9/134)

[2] ar-Radd 'alal-Mantiqiyyeen (pp.143-146), Majmu' al-Fataawee (9/135-138)

[3] Dar 'Ta'aarud al-' Aql wan Naql-(5/65)

[4] Eghaathat al-Lah-faan (2/286, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[5] Eghaathat al-Lah-faan (2/287, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[6] Eghaathat al-Lah-faan (2/288, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[7] Eghaathat al-Lah-faan (2/280, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[8] Eghaathat al-Lah-faan (2/282, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[9] Eghaathat al-Lah-faan (2/279-282, diperiksa oleh Muhammad Haamid Faqee)

[10] al-Lisaan Meezaan (2/293)

[11] At-Ta'leeq al-Mukhtasir 'alal-Qaseedah an-Nooniyyah (3/1328). (Bahasa Arab)

11 comments:

  1. Jazakkallah. Syukran atas pengkongsian ilmu ni. Baru lah terjawab kenapa ibnu Sina pernah dikafirkan. Satu Dunia tolak Syiah..!! Allahuakbar.!!!

    ReplyDelete
  2. KALAU NAK DIBANDING DGN WAHABI STYLE ARAB SAUDI LAGILAH TAKDE SUMBANAGAN DLM ISLAM..DORANG NI DENGKI MEMBURUKKAN ORG LAIN JE..GOLONGAN BIJAK PANDAI YG KREATIF DLM ISLAM SEMUA DI CERCA DIHINA DLM BUKU2X MEREKA..ORG2X SKRG DAH BYK KAT MALAYSIA..KORANG SAMA JELAH MCM JAHILIYAH YG JAHIL DAN TIADE SUMBANGAN DLM KEMAJUAN MANUSIA..KALAU IMAN KAU KUAT JGN MEMBURUKKAN ORG LAIN..LAGI SATU JGN PAKAI TEKNOLOGI CIPTAAN ORG LAIN YG BUKAN ISLAM TERMASUK SHIAH..JGN MUNAFIK..JGN CAMPUR YG KOTOR DGN YG SUCI..LAGI SATU AL-KHARIZMI TU PUN SHIA JUGA..KORNG JGN BELAJR ALGEBRA..HARAM..KORANG JADI PENGEMBALA UNTA SAJALAH

    ReplyDelete
  3. Kaedah lama yang digunakan pakai untuk menampakkan kebatilan itu kebenaran dan kebenaran itu kebatilan.
    Untuk mendaifkan hadis2 berkaitan dengan Ahlubait, ulamak2 suk nashibi dan khawarij mensyiahkan perawi22 yang tidak memihak kepada kerajaan dan agama bani Umaiyyah.
    Yang menolak dan menentang Syiah adalah Wahabism(Tanduk2 Syaitan Nejd) yang bersekutu dengan Zionism, para dai yang lahir dari Doktrin Khawarij berselindung disebalik gelaran sunni maupun aswj, ulamak yang mengikut jejak syaitan, menghambur api2 hasutan dan permusuhan kepada sesama Islam namun bersikap lembut terhadap zionist.

    ReplyDelete
  4. keilmuan ibn taimiyyah tu condong ke mana pulak?? sila jelaskan lah uspaya adil

    ReplyDelete
  5. ini adalah kenyataan baru yang saya dengar.... saya memilih untuk mempercayainya. Mungkin saya tidak hendak mengkufurkan ibn sina berdasarkan hujjah tanpa pengetahuan sebenar, tapi tidaklah menjadi salah jika kita tidak memuji dan mengagungkan ibn sina kerana ianya bukan nabi, bukan sahabat. akidah tidak terjejas pun kalau kita tidak mengagungkan ibn sina, alkhawarizmi atau sesiapa selain yang diharuskan.

    ReplyDelete
  6. Laahaulawalakuwataillahbillahila'limyila'zim. Ada lagi sikap orang Islam suka mengkafir sesama sendiri. Jangan terperangkap dengan jarum jahat umat kristian dan yahudi untuk memporakperanda umat Islam sesama sendiri. Kekuatan sebenar umat Islam ialah gadingan golongan Sunnah dan Syiah untuk berdepan dengan kristian dan yahudi. Itu paling ditakuti umat kristian dan yahudi.

    ReplyDelete
  7. Penyatuan antara sunni dan syiah?adakah itu akan menjadikan islam kuat?maaf ckp tp sy rasa tidak kerana syiah bukanlah tergolong dalam agama islam..malah syiah turut mengubah beberapa ayat al-Quran..lafaz azan juga turut diubah..malah syiah turut melaknat para sahabat seperti Abu Bakar,Umar dan Uthman..rukun islam yg menjadi asas dalam islam pon berbeza..lafaz syahadah sebagai satu penyaksian juga berbeza..mana mungkin syiah tergolong dalam umat islam sedangkan ajaran mereka sendiri sudah jelas bercanggah dengan apa yg islam ajar?darah sunni dihalalkan oleh mereka..mcm mane nk bersatu?

    ReplyDelete
  8. Terima kasih, pengetahuan saya jadi bertambah. Semoga umat isalm makin solid menghadapi macam2 perpecahan

    ReplyDelete
  9. Setahu saya, cercaan ulamak yang sezaman dengannya tidak boleh diguna pakai. Saudara-saudari boleh kaji sendiri. wallahua'lam.

    ReplyDelete
  10. Baca bolh. Tp jgn cpt menerima. Kaji bbtol. Krn menulis. Semua bolh menulis.sekian

    ReplyDelete
  11. Terima kasih atas penjelasannya, semoga umat muslim selalu diberi petunjuk oleh Allah SWT ttg mana yang haq dan bathil..

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute