ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Monday, 21 January 2013

SUMPAH ANWAR IBRAHIM



Oleh : AJ

Nampakanya Isteri Perdana Menteri, Datin Rosmah Mansor dah menjawab isu fitnah terhadapanya mengenai cincin yang dikatakan berharga 24 juta yang dibeli olehnya. Malah beliau dengan berani telah bersumpah dengan nama ALLAH menafikan fitnah yang dilemparkan keatasnya.

Ini sekaligus merupakan tamparan yang hebat kepada pembangkang terutama sekali Anwar Ibrahim yang merupakan master mind dalam kerja-kerja memfitnah orang ini. Namun peliknya setelah kesemua orang yang difitnah oleh Anwar itu bersumpah menafikan perbuatan tersebut, Anwar masih berdalih untuk bersumpah atas tuduhannya itu.

Meh kita tengok orang-orang yang BERANI BERSUMPAH untuk menyatakan kebenaran di pihak mereka.





Anwar macam mana???



Toksah tanya sumpah, tanya JAM OMEGA pun dah marah-marah



Tanya kat PRESIDEN PKR lagi tak guna....Tah apa-apa dijawabnya



Jadi sekarang ni, semua orang yang ANWAR FITNAH dengan pelbagai cerita, semua berani bersumpah dengan NAMA ALLAH dan berani meletakkan nasib mereka ditangan ALLAH, kenapa ANWAR masih tak berani nak letakkan nasibnya di Qadi Rabbul Jalil??? Apa yang beliau takutkan sangat tu???

Moh dengar apa kata 'Sifu' Anwar

Read more ...

Friday, 18 January 2013

MARI KITA AMINKAN DOA USTAZ DR. FATHUL BARI!!!



Oleh : RPM

Barakallahu Laka Wa Baraka 'Alaika Wa Jama'a Bainakuma Fikhair kepada Ustaz Dr. Fathul Bari Mat Jahya yang telah mendirikan rumah tangga dengan seorang gadis dari negara jiran kita, Filipina. Semoga perkahwinan ini diberkati ALLAH. Kami di Team Pena Minang mendoakan agar Dr. Fathul Bari dimurahkan rezeki dan terus konsisten dalam menyampaikan seruan ALLAH dan RASUL-NYA.

Dan kepada pemfitnah seperti bloggers Omakkau atau nama sebenar beliau, Puan Hanisya Abdul Hamid ingatlah Doa Saad bin Abi Waqas kepada seorang yang pernah memfitnahnya;

"Ya ALLAH Ya Tuhanku Sekiranya Lelaki Ini Pembohong, maka, Panjangkanlah Usianya, panjangkanlah kefakirannya, dan timpakan keatasnya fitnah." 

(Sahih Imam Al-Bukhari)

Dan dengan doa yang sama Dr. Fathul Bari tujukan kepada pemfitnahnya;

"Jadi saya doakan kepada orang yang sebarkan perkahwinan saya dengan tujuan untuk mengaibkan saya, memalukan saya, dengan tujuan menimbulkan persepsi negatif tentang perkahwinan saya ini, maka saya doakan dengan doa Saad bin Abi Waqas"

Doa Ustaz Fathul Bahri kepada pemfitnah

"Ya ALLAH Ya Tuhanku, Sekiranya mereka ini pembohong, pendusta, dan bertujuan jahat, maka panjangkanlah usia mereka, panjangkanlah kefakiran mereka, dan timpakanlah keatas mereka fitnah"

Kami menyeru kepada seluruh orang ISLAM di Malaysia ini, marilah kita sama-sama mengaminkan doa Ustaz Fathul Bari ini. Semoga ALLAH memberikan petunjuk kepada mereka yang memfitnah demi kepentingan politik murahan mereka.

Anda nilaikanlah 'Akhlak' bloggers ini dan penyokong Pakatan pembangkang berdasarkan komen-komen mereka di blog OMAKKAU




Link asal :

http://omakkau.blogspot.com/2013/01/ulama-tersohor-muda-umno-kata-kahwin.html
http://omakkau.blogspot.com/2013/01/dengardengardengar-sijil-nikah-ulama.html

Facebook Omakkau (Hanisya Abdul Hamid) 
https://www.facebook.com/hanisyafeqah 

Korang rasa-rasa nak percaya ke muka macam ni kalau bawak cerita???


Dokumen pengesahan dari Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu mengesah dan mengiktiraf perkahwinan Ustaz Dr. Fathul Bari Mat Jahya







Read more ...

TMJ PERJELAS KENAPA GGK DIARAH KE KELANTAN


Oleh : Bernama

Anggota tentera yang kelihatan di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Baharu ketika perlawanan bola sepak antara Johor Darul Takzim dan Kelantan dua hari lepas merupakan anggota komando Rejimen 21 Grup Gerak Khas Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim menafikan mereka yang lengkap bersenjata itu merupakan anggota tentera daripada pasukan Timbalan Setia Negeri Johor (TSN).

"Mereka (anggota Gerak Khas) berada di stadium kerana menerima arahan yang menyatakan Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar akan mencemar duli menyaksikan perlawanan itu," titah baginda pada sidang media di kediaman baginda di sini hari ini.

Baginda bertitah kehadiran anggota Gerak Khas itu merupakan persediaan keselamatan sekiranya Sultan Johor, yang juga Kolonel Komandan GGK menyaksikan perlawanan terbabit.

Tunku Ismail yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor bertitah kehadiran anggota Gerak Khas itu merupakan prosedur biasa yang telah ditetapkan dan tidak perlu dijadikan isu oleh mana-mana pihak.


"Kita boleh tanya kepada para pegawai mereka (Grup Gerak Khas), mereka ditugaskan bersedia untuk kehadiran Sultan Johor," titah baginda.

Media hari ini melaporkan ketidakpuasan hati penyokong pasukan Kelantan berikutan kehadiran anggota tentera lengkap bersenjata yang disangka daripada TSN pada perlawanan antara kedua-dua pasukan dua hari lepas.


Sementara itu, Tunku Ismail juga melahirkan kekecewaan terhadap Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) yang tidak melakukan persediaan bagi mengawal keselamatan penyokong Johor yang hadir di stadium semasa perlawanan itu.

Tindakan Kafa tidak meletakkan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) bagi mengawal keselamatan penyokong Johor sepanjang mereka berada di stadium adalah amat dikesali, titah baginda. Tunku Ismail bertitah pihak baginda menerima banyak aduan penyokong Johor dibaling batu dan botol oleh penyokong fanatik Kelantan. "


Selain itu para pemain dan penyokong Johor terpaksa menyelinap keluar melalui pintu lain selepas lampu limpah dipadamkan dan diiringi Polis Diraja Malaysia sejauh 20 kilometer meninggalkan stadium," titah Tunku Ismail. 
Read more ...

Thursday, 17 January 2013

KRISTIAN MULA NAIK TOCANG?


Oleh : Beruang Biru

Kita sedia maklum bahawa penyokong PAS percaya bahawa PAS itu Islam dan Islam itu PAS.  Tetapi, pelik sekali apabila PAS atau pemimpin PAS dihina mereka marah, bila Islam atau orang Islam dihina mereka membisu, atau kalau marah pun secara berlapik dengan belitan-belitan indah agar musuh Islam tidak tersinggung. Contohnya apabila pemimpin DAP mengutuk tindakan orang Islam yang berdemo menentang filem yang menghina Rasulullah S.A.W PAS membelanya atas alasan beliau bukan Islam dan tidak faham Islam.   

Dan baru semalam, perkara yang hampir sama berlaku, apabila Patrick Teoh menyumpah-nyumpah di dalam laman sosialnya kerana tidak puas hati dengan larangan yang dikenakan dalam persembahan hiburan di Kedah. Walaupun larangan tersebut telah ditarik balik oleh PAS, seperti yang dijangka, tetapi kemarahan Patrick Teoh telah pun diluahkan dan sudah terlambat untuk beliau menafikannya.  

Apa yang diluahkan oleh Patrick menggambarkan kebencian dan marah yang amat sangat, bukan terhadap tindakan PAS tetapi terhadap Islam kerana beliau tentunya turut terpedaya kononnya Islam itu PAS dan apa yang PAS lakukan pastinya selari dengan Islam.   

Mudah kita menyalahkan PAS dalam hal ini, tetapi kita tidak harus mengenepikan hakikat kebencian dan kemarahan Patrick yang tulen dan asli, iaitu yang datang dari dalam lubuk sanubarinya terhadap Islam.  

Mudah juga kita menepis dengan berkata Patrick bersikap demikian kerana tersalah faham mengenai Islam tetapi apakah ini benar? Kenapakah kita perlu memberi alasan bagi pihak Patrick sepertimana PAS sering memberi alasan bagi pihak DAP?  

Terdapat kemungkinan bahawa kebencian Patrick terhadap Islam itu adalah semulajadi dan tanpa sebab atas dasar Evangelisme atau perjuangan Kristian sejati? Jika benar, apakah semua penganut Kristian di Malaysia berkongsi kebencian yang sama terhadap umat Islam? Sedangkan, kedua-dua agama menyeru kepada perdamaian, malah terdapat ayat khas mengenainya yang wajib dipegang oleh orang Islam iaitu ‘untuk mu agamamu dan untukku agamaku’.  



Sekiranya kebecian seperti itu benar wujud maka tidak mustahil ia sedang merebak serta semakin membara di kalangan masyarakat Kristian. Dan kenyataan Patrick yang langsung tidak berlapik dan tidak berfikir panjang adalah bukti bahawa masyarakat Kristian semakin biadab kerana sengaja mencabar umat Islam agar berhadapan dengan mereka.   

Cabaran ini dibuat kerana mereka melihat umat Islam semakin lemah. Apatah lagi apabila PAS yang kononnya simbol Islam itu sendiri asyik membuat U-turn, flip-flop dan terhegeh-hegeh membontoti Kristian DAP. Isu murtad, Injil berbahasa Melayu dan kalimah Allah adalah ujian tertinggi dalam mencari ukuran tepat kekuatan Islam di Malaysia.   

Dan apa yang dapat dilihat ialah umat Islam begitu sukar untuk bersatu untuk mempertahankan kesemua isu yang melibatkan akidah ini, malah sanggup bertekak sesama sendiri kerana satu pihak enggan mempertahankannya. Hanya sehari dua ini, sejak bertahun-tahun lepas, PAS akhirnya turut bersetuju dengan UMNO bahawa kalimah Allah tidak boleh digunakan dalam kitab agama lain. Itupun tanpa mengakui kesilapan lalu dan tanpa menghulurkan tangan tanda berpegang pada pendirian yang sama dengan UMNO. Pendek kata, permusuhan dan perpecahan tetap kekal di kalangan umat Islam walaupun pada dasarnya mereka bersetuju dalam isu ini.  

Inilah yang UMNO khuatirkan sehingga memaksa parti itu beberapa kali sanggup merendah diri menghulur tangan persahabatan kepada PAS. Namun, setiap kali juga ditolak mentah-mentah oleh PAS sambil tangan mereka merangkul erat Kristian DAP. Mana-mana pemimpin PAS yang bernada sama dengan UMNO akan dipecat, ditekan atau dianak-tirikan, konon pembelot.



Lebih dahsyat lagi apabila Amanat Hadi yang menjadi akar kepada perpecahan ummah yang paling tragic iaitu sehingga menyebabkan pertumpahan darah, penceraian dan putus saudara masih terus terawang-awang, iaitu boleh dipegang atau boleh juga dilepaskan, terpulang kepada penyokong PAS itu sendiri. Selagi ia terawang-awang, selagi itulah penyatuan umat Islam menjadi sukar, malah mustahil. Apatah lagi apabila dicelah-celah itu, Nik Aziz juga telah menambahkan lagi arang dan minyak ke dalam Amanat ini dengan memberi gambaran bahawa UMNO murtad.  

Atas semua yang berlaku inilah maka puak Kristian semakin naik tocang kerana mereka tahu, yang PAS akan sentiasa membela dan menyebelahi mereka biarpun mereka memijak-mijak Al-Quran di hadapan mata PAS. Mereka yakin, pasti ada pemimpin PAS yang memberi alasan bahawa tindakan itu tidak salah kerana dilakukan oleh bukan Islam yang tidak faham Islam. Lalu, umat Islam lain pun menjadi serba-salah kerana yang berkata demikian adalah PAS, dan PAS itu adalah Islam, mengikut fahaman mereka.  

Apapun, Patrick Teoh tidak boleh dilepaskan begitu saja walaupun PAS mungkin akan berdemo membelanya. Kejahilan mengenai Islam bukan alasan kerana beliau tinggal di negara Islam dengan umat Islam sebagai majoriti. Patrick Teoh wajib meminta maaf, sebagai seorang yang bertamadun, berpelajaran dan sebagai Kristian yang baik.   



Semoga episod ini bukan sahaja menjadi pengajaran kepada beliau, tetapi juga kepada semua Umat Islam dan rakyat Malaysia dari berbagai kaum dan agama. Adalah penting untuk kita semua bersatu dan menghapuskan prasangka buruk serta kebencian sesama sendiri sebelum terlambat. Jangan membiarkan keghairahan pemimpin politik untuk berkuasa mempengaruhi pemikiran rasional kita. Kita telah hidup aman damai selama beberapa dekad, kenapa kita perlu menukar keadaan ini hanya kerana kebodohan orang-orang politik?
Read more ...

#LISTEN : BILA SI SOSIALIS PUN DIANGKAT SEBAGAI HERO OLEH PAS



Oleh : Beruang Biru

Bawani diangkat sebagai seorang hero hanya kerana 'keberaniannya' dalam membuat kekecohan dalam sebuah forum di Universiti Utara Malaysia, beberapa hari lalu. Semua telah melihat bagaimana Bawani membuat kecoh di forum tersebut di saat-saat akhir forum, dan berkeras untuk mempersoalkan tentang hak berdemonstrasi, kebebasan bersuara dan pendidikan percuma, dan mahu  Puan Sharifah Zohra, moderator, bukan ahli panel forum tersebut, untuk menjawab segala persoalan yang diberi.

Jelas, Bawani telah membuat persediaan dalam memberikan hujah-hujah. Mengharapkan penjelasan daripada Puan Sharifah terhadap persoalan yang diajukan adalah seperti meminta penjelasan daripada seorang pakar Matematik tentang Undang-Undang. 

Apa yang menghairankan adalah publisiti yang diterima Bawani. Dari ucapan yang diberi hinggalah segala komen di Youtube dan juga artikel yang dikeluarkan tentang perkara ini, segalanya boleh Bawani dari seorang hero kepada pelajar yang gagal.



Facebook Bawani menjelaskan pandangan politiknya, itu hak Bawani. Rangkaian komuniti sosial UUM pula menjelaskan minat Bawani terhadap dunia politik, juga hak Bawani. Jadi, ini jelas menunjukkan bahawa Bawani adalah penyokong tegar Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Tidak mengapa, itu hak Bawani.

Namun, rakyat sering memandang sinis terhadap PSM kerana PSM adalah dari Parti Komunis Malaya (PKM). Apabila pihak komunis mula berundur, PKM mula beroperasi melalui parti-parti politik, terutamanya, DAP, dimana rakyat dapat lihat pendirian mereka terhadap Hak Melayu, Institusi Diraja, Islam sebagai agama rasmi, dan sebagainya.

Pada 13 Mei 1969, puak komunis ini telah membuat serangan terhadap musuh mereka - kaum Melayu, kerajaan dan islam. Namun, tindakan mereka gagal. Kegagalan mereka telah membawa kepada pecahan parti tersebut kepada beberapa tempat seperti  Parti Buruh, Parti Sosialis Rakyat Malaysia dan kesatuan pekerja.

Kemudian, pecahan-pecahan ini disatukan semula dan dikenali sebagai Parti Sosialis Malaysia. Bagaimanapun, pendaftaran parti ini tidak dibenarkan pada tahun 1998 oleh kerana kaitan mereka dengan komunisme. Jadi, mereka bertanding di bawah DAP bagi pilihanraya 1999, dan di bawah PKR pada pilihanraya 2004. Berjaya mengambil kesempatan akibat daripada kepimpinan yang lemah pada masa itu, PSM akhirnya berjaya bertanding secara rasmi di bawah nama parti itu sendiri pada tahun 2008.

Jadi, itulah Bawani. Segala apa yang dipersoalkan tentang Cuba, Argentina, Denmark, Finland, Sri Lanka dan Turki tentang pendidikan percuma hanyalah salah satu cara untuk memburuk-burukkan Malaysia. Kerana jika Bawani benar-benar tahu akan keadaan sebenar di negara-negara tersebut di mana rakyat terpaksa dikenakan cukai yang tinggi untuk mendapatkan pendidikan percuma, dia tidak akan menimbulkan isu tersebut. 

Motif Bawani? Prejudis, Publisiti, Kebencian dan Kuasa. Mudah.

Dengan sikap prejudis dan kebencian yang membuak-buak, mungkin Bawani terlepas pandang akan hak eksklusif yang dapat dinikmati oleh kaumnya di negara ini, atau hak untuk berkongsi kuasa di kabinet, atau peluang untuk menguasai ekonomi lebih daripada kaum Melayu sendiri, dan juga cuti awam khas bagi perayaan agamanya, segalanya di Malaysia. 
Read more ...

PAS SEMAKIN 'GANTI' UMNO


Oleh : AJ

Nampaknya PAS dah semakin LIBERAL dan TERBUKA dalam bab-bab maksiat ni. Jika selama ini PAS menghukum UMNO dengan perkataan bodoh, jahil dan tukil kerana membiarkan maksiat berlaku dalam majlis-majlis mereka (Kami tak nafikan perkara berkenaan malah tidak pernah bersetuju dengan perbuatan tersebut), nampaknya PAS juga mengikut sedikit demi sedikit apa yang dilakukan oleh UMNO dalam majlis-majlis yang mereka sertai.

Walaupun PAS mempunyai banyak individu yang diangkat sebagai ULAMA atau USTAZ, nampaknya nahi mungkar PAS yang tertumpu kepada UMNO semata-mata. Jika diperhatikan PAS tidak berani malah tidak pernah bersuara dalam perkara-perkara mungkar yang dilakukan oleh kepipinan pembangkang samada yang berlaku dalam PKR dan DAP. Tapi jika kita merujuk kepada kenyataan Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu As-Syiah, ternyata PAS akan menjadi sebuah PARTI ISLAM LIBERAL yang tak lama lagi.

Maka memang benarlah sepertimana kempen yang digembar-gemburkan 'PAS GANTI UMNO'.

Read more ...

#LISTEN : BILA CIKGU RUGBY MENGAMUK DI PADANG!!!



Oleh : AJ

Kecoh sangat dengan isu #Listen dalam internet. Aku sendiri pun pening kepala nak menilai siapa yang betul dan siapa yang salah....cuma aku nak cakap, masing-masing buat silap. Si India tu yang bertanya tu bertanya dalam keadaan emosi manakala yang tukang jawab tu pun dalam keadaan emosi. Tapi apa yang menariknya disini ialah, bila aku kaji latar belakang budak yang bertanya tu, barulah aku tau rupa-rupanya dia ni seorang sosialis tegar. Jadi senang cerita budak ni memang pro pembangkang. Dan memang dah jadi tradisi pembangkang, kalau tak disuruh dengar, memang diorang akan membebel tak ketahuan. Macam video kat atas ni. 

Tengok apek huduh suara senggau kata apa masa 1:41 hingga 1:49. (klip bertajuk Teacher sees purple at white glove rally ) Guru itu ke yang menjerit? Guru itu ke yang biadap (rude)?. Ingat orang bodoh ke!!!!!!!! Dan kalau guru itu menjerit pun, dia ada hak sebenarnya untuk berbuat demikian.

Main redah tempat orang lepas tu kata orang itu biadap.

Tak masuk lagi yang duk kata we are the perimeters…benda xxl basi labuh sampai kat tanah memanglah u can be the perimeter!

Yang pompuan Melayu bertudung menjerit cam orang utan nak ber*&^%$#@ pada 1:24 tu pulak apasal? Perlu ke buat camtu?

Paling best last sekali…dengar suara ‘the children are watching….“

Tapi jawapan guru itu secara spontan dan tepat…yeah, this is what you are showing the children.

Jadi kalau bersandarkan 'spesis' yang sama dengan budak UUM tu, maka aku menyokong tindakan Moderator tu yang angkat Mic tu letak jauh dari mulut Sosialis tu dan suruh #LISTEN...

Cuma peliknya, kenapa budak tu lari dari mendengar penjelasan kalau di pihak KEBENARAN???
Read more ...

KELAB MALAM DI KEDAH : PAS KEDAH vs DAP PUSINGAN KE 3


Oleh : Beruang Biru

Rakyat Malaysia sudah menerima perbalahan antara PAS dengan DAP sebagai satu ‘cara hidup’ iaitu akan tetap berlarutan selama-lamanya.  Satu ketika PAS akan mengalah, tetapi satu ketika lain akan membuat U-turn, tetapi tidak mustahil akan berbalah semula atas isu yang sama. Semua ini bergantung kepada perkembangan politik semasa. Pendek kata, perkahwinan PAS dengan DAP sentiasa dihiasi dengan dugaan dan cabaran tetapi akhirnya, PAS sebagai isteri tetap akan tunduk juga kepada kehendak suami yang chauvinis.  

Dalam perbalahan mengenai isu dalam negeri-negeri jajahan PAS pula, PAS negeri seringkali terpaksa berhadapan dengan DAP Pusat secara bersendirian kerana PAS Pusat enggan menawarkan sokongan kepada PAS negeri, bagi mengelakkan masalah besar dalam perkahwinan mereka.  

Dan inilah yang berlaku terhadap YAB Dato’ Seri Azizan Razak, Menteri Besar Kedah beberapa kali.  Sebelum ini, beliau telah terpaksa bertekak dengan DAP kerana isu melarang gambar wanita tidak bertudung dipaparkan di papan tanda negeri itu, kemudiannya isu menutup pusat hiburan di bulan Ramadhan dan kini isu garispanduan bagi aktiviti hiburan di tempat awam di Kedah.  

Seperti juga isu-isu lain, PAS Pusat nampaknya langsung tidak cuba untuk membela Azizan dalam isu terkini ini.  Malah, kita tidak hairan jika PAS Pusat mengarahkan agar Azizan akur sahaja dengan kehendak DAP.  Ini kerana mengenali Azizan, beliau tidak akan semudah itu tunduk kepada DAP jika tidak kerana arahan dari kepimpinan PAS sendiri.  

Setiausaha Publisiti DAP, Teo Nie Ching menempelak garispanduan yang dikenakan Azizan sebagai tidak masuk akal, tidak boleh diterima dan tidak bijak. Sementara exco Kedah, Tan Chow Kang dari PKR pula bertanya sinis sama ada Azizan inginkan kaum Cina di Kedah mendengar lagu-lagu komunis sahaja.  

Garispanduan itu, yang dilaporkan oleh China Press and Nanyang Siang Pau mengharamkan wanita dewasa dari menyertai persembahan hiburan untuk orang awam.  Selain itu, garispanduan tersebut juga mengharamkan persembahan muzik langsung, dan hanya boleh diadakan dengan menggunakan rakaman awal (minus one). Persembahan pula hanya dibenarkan untuk lagu-lagu berunsur agama dengan semua yang terlibat berpakaian sopan.  

Kelab Penyokong PAS juga tidak ketinggalan mengkritik Azizan dalam hal ini dan menganggap ia sebagai satu tindakan yang tidak peka dan tidak toleran terhadap agama dan budaya lain, serta ‘pentingkan diri sendiri’.  

Apa yang menyakitkan lagi hati DAP ialah garispanduan ini dikeluarkan hanya beberapa hari sebelum Tahun Baru Cina. Dengan garis panduan ini, tentunya perayaan Tahun Baru Cina di Kedah akan menjadi muram dan hambar.  

Tindakan kerajaan negeri Kedah ini memperlihatkan kekeliruan, kalaupun tidak hipokrasi yang kronik di dalam PAS. Bukan kita tidak tahu bahawa dalam isu hiburan, PAS Kedah hanya berada beberapa langkah saja di belakang Selangor dalam perlumbaan membuka pusat-pusat hiburan baru. Pusat Karaoke tumbuh tanpa kawalan, bagai cendawan sejak PAS memerintah Kedah, sehinggakan ada yang bersebelahan sahaja dengan surau atau masjid. Rungutan mengenai moral anak-anak muda Kedah yang semakin buruk bagai sudah menjadi satu fenomena di kalangan ‘orang-orang lama’ Kedah, terutama di bandar Alor Setar.  

Seperti yang kita sedia maklum, pusat-pusat hiburan yang menawarkan hiburan secara tertutup beroperasi secara berterusan sementara hiburan berbentuk persembahan di tempat awam dan di atas pentas pula, adalah bersifat sekali-sekala. Berdasarkan faktor inilah maka garispanduan yang diperkenalkan oleh kerajaan Kedah itu dilihat sebagai usaha untuk menunjuk-nunjuk alim dan bukannya usaha ikhlas untuk memelihara nilai-nilai moral rakyat Kedah.  

Tidak mustahil, usaha menunjuk-nunjuk alim ini adalah respon kepada hujan kritikan yang tidak henti-henti menimpa Azizan kerana gagal melaksanakan pentadbiran Islam sebenar mengikut kacamata PAS.   

Azizan tidak ada pilihan selain terpaksa menghadapi seluruh parti DAP dan masyarakat Cina Kedah sekali lagi, secara berseorangan. Jika beliau boleh mengelak dari isu balak dengan hanya bersikap angkuh atau mengelak dari isu-isu yang timbul di dalam Laporan Audit dengan mengambil sikap tak tahu, nampaknya, beliau tidak mungkin dapat mengelak isu ini dengan hanya berdiam diri.  

Ini kerana, apabila ia melibatkan kepentingan DAP secara langsung, maka PAS Pusat akan memastikan Azizan tidak senang duduk selagi tidak menanganinya dengan baik tanpa menyinggung DAP.    

Hakikatnya, sehingga kini, masyarakat Cina masih keliru mengenai siapa dan apakah PAS sebenarnya dan kekeliruan itu membuatkan mereka semakin ragu-ragu untuk memberi undi kepada DAP. Apakah benar PAS sudah terbuka?  Atau PAS hanya menyembunyikan ektremismenya untuk sementara? Apakah DAP mampu mengekang pemikiran jumud dan ekstrem PAS mengenai agama? Sampai bila DAP mampu mengawal PAS? Dan apakah jaminan yang PAS tidak akan bangkit dengan lebih bersemangat sehingga mengatasi kelicikan DAP jika PR menang PRU kali ini?

Soalan yang sama juga mungkin perlu ditanya oleh Azizan kepada dirinya sendiri dan juga kepada kepimpinan PAS. Ketahuilah oleh PAS bahawa rakyat keseluruhan juga turut menantikan jawapannya.
Read more ...

Wednesday, 16 January 2013

PAKATAN HEADING FOR A SPLIT AS THEY LOCK HORNS ON MORE ISSUES



By : Blue Bear

The coming general election will see the unholy marriages of Pakatan Rakyat (PR) disintegrating as the three parties – PAS, DAP and PKR – struggle to keep the marriage knot intact.

It cannot be denied that their political relationship is facing turbulence as each party tries to stand out from the other, highlighting issues that matters only to their respective party rather than to the larger Malaysians.

DAP no longer cares about the Malay votes as the party continues to woo for Chinese and Christian votes as it has no intention of forming the government at federal level.

The party’s focus is only retaining Penang as losing the state would mean the end of the party’s Chinese agenda and worse part is a lot of ‘skeleton will be revealed’ by the incoming government.



And the chance of getting back the state if once lost is zero which is why Lim Guan Eng or the tokong and all the party leaders concentrate their efforts in Penang, the island that can be made into a ‘little Singapore’.

Nothing to hide of DAP’s intention on Penang Island and PKR Malays in Penang are aware of this which create the uneasy feelings among them.

Given the distrust between Guan Eng and Malay PKR leaders in the state, DAP is not expected to get much of the Malay votes and in such situation, DAP has to play the race and Christian cards.

Going on party philosophy alone is insufficient to pull the Chinese votes as not all Chinese are chauvinistic and thus, the hope to get all Chinese to support the party is just a dream.

So Guan Eng plays the Christian card and this in reality further strains the already rocky relationship the party has with PAS and PKR Malays.



PAS on the other hand has made it open that the party will stick to its fundamentalism and it does not care what others think or feel or say, just like DAP, no more and no less.

In fact, even on the position of Prime Minister, PAS insists on its president Abdul Hadi Awang rather than PKR de facto chief Anwar Ibrahim who DAP wants, a man who can easily be manipulated as long as one satisfies his wish and desires.

PAS and DAP have been at each other’s throat on most issues particularly on religion and it is a known fact that both parties cannot see face-to-face, except playing PR for public consumption.



 And both parties do not trust PKR as they see the party is without philosophy and at the rate Anwar is going now, PAS and DAP know Anwar and PKR are going ‘down the drain’.

And PAS and DAP do not want to be dragged down together as PKR falls. Both the parties need to survive and to do so, they have to leave PKR behind, no extra baggage.

Thus, the coming general election, Malaysians can expect parties in Pakatan fielding candidates against each other, of course under independent banner, as they contest each other while same time trying to dislodge Barisan Nasional (BN).
Read more ...

MAJLIS SYURA PAS KATA : ISU KALIMAH ALLAH SELESAI... KAMI TANYA AMANAT SONSANG HADI AWANG MACAM MANA???



Oleh : Beruang Biru

Isu Kalimah Allah akhirnya selesai dengan semua pihak sependapat iaitu, ia tidak boleh sama sekali digunakan dalam kitab dan risalah agama lain. Walaupun sebelum ini PAS mengambil pendirian bertentangan, tetapi kembali rasional setelah Majlis Syura bersidang dan memutuskan bahawa Kalimah Allah adalah ekslusif dan tidak boleh digunakan untuk merujuk kepada Tuhan agama lain.  

Seperti biasa, PAS menegaskan konon mereka sentiasa konsisten dan tidak pernah membuat U-turn walaupun kenyataan-kenyataan rasmi pemimpin PAS beberapa tahun kebelakangan sejak isu ini mula timbul, membuktikan pendirian flip-flop PAS. Alasan kononnya PAS hanya bersetuju sebelum ini dengan syarat Kalimah tersebut tidak disalahguna, adalah alasan dangkal untuk menutup malu.



Tidak mungkin selama ini PAS menyangka yang puak Kristian ingin menggunakan Kalimah Allah untuk merujuk kepada Allah SWT yang Maha Esa, pencipta sekalian alam. Tidak mungkin PAS menyangka yang Kristian percaya pada Allah SWT dan tidak akan menyalahgunakan nama ‘Allah’ untuk merujuk kepada Tuhan Kristian.    

Apa yang berlaku menunjukkan kegagalan PAS menangani isu agama di mana ketika PAS menyokong penggunaan Kalimah tersebut oleh agama lain, pemimpin PAS tidak pula terlebih dahulu merujuk kepada Majlis Syura tetapi hanya terus membuat kenyataan mengikut sesedap rasa.   

Keputusan Majlis Syura PAS menunjukkan yang masih ada harapan bagi PAS untuk kembali ke pangkal jalan. Sesungguhnya, PAS telah tersasar jauh kerana memberi kuasa mutlak kepada pemimpin tertinggi membuat apa jua keputusan dan kenyataan dalam isu agama. Bagaikan seorang Pope Kristian, pemimpin tertinggi PAS diangkat mengatasi manusia biasa, Majlis Syura, Jawatankuasa Fatwa dan mungkin tidak keterlaluan jika dikatakan, mengatasi Sheikhul Azhar juga. Tindakan inilah yang menjadikan mereka riak dan takbur serta tersesat jauh dalam mempertahankan ego masing-masing.  



Ego pemimpin-pemimpin PAS telah banyak merosakkan ummah selama ini. Oleh itu, walaupun isu Kalimah Allah selesai tetapi Majlis Syura PAS tidak wajar untuk merasa lega. Ini kerana masih terdapat isu lain yang sama berat dengannya yang masih belum selesai hanya kerana ego pemimpin PAS yang terlalu tinggi. Isunya tidak lain tidak bukan adalah isu Amanat Haji Hadi.  

Hari ini, nampaknya Hadi cuba membayangkan seolah-olah beliau tidak pernah menuduh UMNO kafir. Tetapi, dalam Muktamar PAS yang baru lalu, pemimpin PAS terus bermain kata-kata dan memberi gambaran seolah-olah UMNO itu murtad yakni kafir. Walaupun tidak secara langsung, tetapi ia membawa kepada pemahaman yang sama.  


Walaupun PAS cuba mengelak dengan alasan isu ini telah basi dan terkubur bersama pejuang Memali di tahun 1980-an, namun itu hanyalah cakap-cakap Hadi untuk memujuk perasaan bersalah di dalam dirinya. Tidak apa jika isu ini hanya melibatkan Hadi seorang. Malangnya, ia tidak semudah itu, kerana ia melibatkan begitu ramai umat Islam dari beberapa generasi selama lebih 2 dekad.  

Sehingga ke hari ini,  masih ada yang enggan bersolat berimamkan orang UMNO. Jika melihat dari segi positif, tidak apalah kerana mereka mungkin masih punya peluang menyedari kesilapan dan bertaubat sebelum mati.


Tetapi, bagaimana yang telah meninggal dunia dalam keadaan mengkafirkan atau dikafirkan ibu bapa sendiri?  Bagaimana yang telah meninggal dunia dalam keadaan tidak dimandikan konon ‘syahid’ sebab menentang kerajaan Islam UMNO yang hakikatnya tidak pernah menentang Islam pun?  

Jika Hadi berkata beliau tidak pernah mengkafirkan UMNO, kenapakah tragedi ini semua terjadi? Salah siapa? Apakah salah mereka sendiri kerana tersalah faham amanatnya?



Memandangkan Hadi enggan bertanggungjawab, maka Majlis Syura PAS wajar memikul tanggungjawab ini bagi menghapuskan kekeliruan dan mengembalikan pemahaman penyokong mereka yang terbabit, ke landasan yang betul. Tiada siapa lagi yang dapat menghentikan kegilaan mengkafirkan sesama Islam ini selain Majlis Syura PAS kerana jelas Hadi tidak punya kekuatan yang cukup untuk mengorbankan egonya. Ulama UMNO atau mana-mana Ulama luar tidak mampu membantu kerana suara mereka tidak laku dalam komuniti PAS.
  

Hanya Majlis Syura sahaja harapan kita untuk meletakkan noktah kepada kegilaan yang ditimbulkan oleh Amanat Haji Hadi. Masalah mereka yang meninggal dunia tanpa dimandikan atau meninggal dalam keadaan dikafirkan sanak saudara dan keluarga sendiri pula, bolehlah diuruskan selepas Majlis Syura membuat keputusan.  

Apakah Majlis Syura juga tidak punya cukup kekuatan untuk bersemuka dengan ego Hadi?  Apakah air muka Hadi lebih penting dari ummah dan akidah?  Apakah politik lebih penting dari agama?

Baca juga : 

KONSPIRASI KRISTIAN DALAM MENGKORUPSI KALIMAH ALLAH.

KEBODOHAN HADI AWANG, ANWAR, LIM KIT SIANG DAN OXFORDI

ANTARA BIBLE DALAM BAHASA MELAYU DENGAN KALIMAH ALLAH DALAM BAHASA MELAYU

PERINTAH SULTAN SELANGOR
Read more ...

ITULAH PENTINGNYA ENGLISH EDUCATION



Oleh : AJ

Dalam berbicara terutama sekali dalam hal-hal yang boleh mencetuskan perdebatan mengenai soal prinsip dan aqidah, wujud dua kumpulan disini. Pertama kumpulan yang jenis nak menang, manakala yang kedua jenis nak tengok hujjah. Hari ini aku malas nak celoteh panjang. Cuma nak ajak kawan kawan-kawan kita dekat dalam PAS tu, bila nak mentafsir peribahasa atau perumpamaan dalam Bahasa Inggeris, janganlah faham secara Literal. Sebab itu menampakkan kebodohan diri tu sendiri. Lainlah kalau macam Nik Aziz cakap kat bawah ni.... Nak kata peribahasa pun bukan, nak kata perumpamaan pun bukan.... 

Read more ...

BILA PAS NAK TUMBANGKAN PATUNG HELANG KAT LANGKAWI?

Oleh : Beruang Biru

Umum sedia maklum bahawa orang-orang PAS menganggap parti mereka sebagai agama.  Tetapi tahukah anda bahawa ‘agama PAS’ ini juga mempunyai berbagai mazhab?   Ajaran mazhab-mazhab di dalam ‘agama PAS’ ini pula berbeza mengikut ‘mood’ pemimpin selain masa, tempat dan keadaan semasa.   

Tidak dapat dipastikan ada berapakah mazhab di dalam PAS tetapi yang dapat dikenalpasti ialah 3 iaitu Mazhab Hadi, Mazhab Nik Aziz dan Mazhab Azizan.  

Antara perbezaan ajaran mazhab-mazhab ini ialah mengenai binaan patung.  

Mazhab Azizan nampaknya berpegang kepada binaan patung adalah tidak salah.  Oleh itu, setelah mengambil-alih Kedah, PAS tidak pernah langsung menyentuh soal kewujudan patung helang bersaiz gergasi di Pulau Langkawi sebagai berunsur syirik. Ini amatlah berbeza dengan mazhab Nik Aziz dan mazhab Hadi yang mengambil soal patung sebagai sesuatu yang serius dan perlu dihapuskan dengan seberapa segera.   

Kerana itu, sejarah pemerintahan PAS di Kelantan yang mengamalkan mazhab Nik Aziz, bermula dengan ‘memancung’ kepala patung-patung kijang di bulatan dekat jambatan Sultan Yahya sejurus selepas mengambil-alih negeri itu pada tahun 1990.   

Pendirian yang sama dipegang oleh mazhab Hadi dimana pada 3 Mac 2000, selepas PAS mengambil-alih Terengganu, Exco Terengganu Wan Hassan Mohd Ramli telah membuat kenyataan berikut, “Terengganu akan roboh semua patung haiwan termasuk patung sotong dan udang di Bandar Marang. Tindakan meroboh itu dibuat sebagai mengikut langkah Kerajaan Pas Kelantan yang merobohkan replika Kijang di bulatan Tuan Padang,Kota Bharu sebaik sahaja memerintah negeri itu pada tahun 1990".  

Pendirian ini bagaimanapun semakin longgar kerana masih terdapat beberapa patung lain yang tidak dirobohkan di sekitar Terengganu. Justeru, pada 31 Mei 2000, iaitu tidak sampai pun dua bulan kemudian, Haji Hadi membuat kenyataan berikut, "patung-patung di kawasan lain akan dihapuskan secara berperingkat apabila masyarakat tempatan sudah mula faham mengenai hukum.”

Kelonggaran pendirian ini juga selaras dengan mazhab Nik Aziz yang mana menyaksikan kemeriahan pembinaan patung-patung yang berbagai rupa dan kedudukan dan bersaiz gergasi selepas 1990. Antaranya, Patung Buddha berdiri di Bachok di bina pada tahun 2002 dengan sumbangan org ramai sebanyak 2 juta mempunyai ketingian 36 meter dan 30 meter garis pusat. Kerajaan negeri sendiri telah meluluskan projek itu dan telah memberi sumbangan sebanyak RM60,000 melalui wakilnya Datuk Anuar Tan. Selain itu, Terdapat juga 100 patung kecil pelbagai jenis dan 2 ekor naga raksaksa.

Berhala duduk yang berada di Jong Bakar, Tumpat pula, mempunyai ketinggian menyamai 5 atau 6 tingkat bangunan.  

Suatu ketika, dunia dikejutkan dengan tindakan Taliban memusnahkan patung Buddha di Bamiyan. Pantas, rakyat Malaysia mengaitkannya dengan mazhab Hadi dan mazhab Nik Aziz yang tidak menunggu lama untuk memusnahkan patung sejurus mendapat mandat dahulu.  

Namun, terbukti bahawa pendirian kedua-dua mazhab itu telah benar-benar berubah dan seiring dengan mazhab Azizan kini apabila Hassan Shukri, melalui Harakahdaily pada 25 Ogos 2001 menyatakan bahawa “mereka mahu memburukkan nama PAS seumpama Taliban di Afghanistan yang memusnahkan patung Buddha di Bamiyan sebelum ini.” Jelas, PAS cukup terganggu dan tidak suka dikritik kerana menghapuskan patung-patung.  

Kerajaan Barisan Nasional, walaupun sering dituduh sebagai sesat dan tidak Islam oleh PAS tetap mengambil serius soal patung yang bertujuan untuk disembah iaitu syirik. Oleh yang demikian, ketika pemerintahan BN di Kelantan, permohonan masyarakat siam untuk membina sebuah tokong gergasi pada awalnya tidak diluluskan oleh kerajaan negeri (BN) memandangkan saiz yang dicadangkan terlalu besar dan tinggi. Namun setelah dirayu berkali-kali dan mengambil kira kebebasan beragama, maka akhirnya pembinaan tokong itu diluluskan dengan beberapa syarat, iaitu ia mesti dibina dalam bentuk berbaring, tidak boleh dalam bentuk menegak seperti cadangan asal dan mestilah terlindung supaya tidak mengganggu masyarakat melayu/islam di sekitarnya. 

Namun, semua syarat-syarat ini jelas tidak relevan dalam agama PAS pada hari ini kerana membiarkan patung agama Buddha dibina tanpa syarat khas selain menyokong PAS dalam pilihanraya.  

Hari ini, kita melihat ketiga-tiga mazhab PAS itu telah sepakat bahawa ‘patung’ bukan lagi masalah dalam ‘agama PAS’ sekali gus, soal syirik yang disebut dalam Islam adalah tidak timbul langsung. Penganut PAS tidak pernah mempersoalkan perkara ini, dan cukup akur dengan apa sahaja fatwa yang dikeluarkan oleh pemimpin mereka. Sama seperti masalah berkenaan bekerjasama dengan bukan Islam, undang-undang sekular, arak, judi, pusat hiburan dan sebagainya di mana dahulu haram, sekarang halal belaka.  
Read more ...

TAHNIAH KEPADA DR. FATHUL BARI MAT JAHYA

Oleh : RPM

Kami warga kerja Pena Minang / Pena Minang Return ingin mengucapkan jutaan tahniah dan syabas diatas kejayaan Dr. Ustaz Fathul Bari dalam sesi pembentangan tesis P.H.D nya yang berlansung pada 16 Januari 2013 bertempat di Aras 2, Banggunan Rektor, Bilik VIVA, Pusat Pengajian Pasca Siswazah, Universiti ISLAM Antarabangsa Malaysia, Gombak, Selangor.

Semoga kejayaan ini menjadi iltizam dan pembakar semangat kepada kita semua untuk terus berusaha dan berjuang menambahkan ilmu di dalam dada-dada kita!!!!

Gambar : Ehsan Unit Media iLMU / Abu Aqif Studio






Read more ...

PKR LACURKAN PAS UNTUK KRISTIAN


Oleh : Beruang Biru

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng tentunya sedang tersenyum lebar tika ini, memandangkan tuntutannya supaya kalimah Allah s.w.t digunapakai dalam kitab Bible versi Bahasa Melayu akhirnya sekali lagi dipersetujui oleh PAS sekaligus kini menjadi polisi muktamad PR.

Kira-kira dua minggu lepas segelintir pemimpin PAS yang berlatarbelakang agama terdiri daripada Ketua Penerangan PAS Pusat, Tuan Ibrahim Tuan Man dan Ketua Dewan Ulama PAS, Haron Taib telah tampil penuh yakin dan tegas membantah tuntutan tersebut.



Kedua-dua senada bahawa kalimah suci Allah s.w.t hanya terhad kepada agama Islam dan umatnya serta tidak sepatutnya diseleweng kesuciannya, sebaliknya perkataan Tuhan lebih sepadan bagi menggantikan kata nama 'God' untuk kegunaan dalam Bible versi Bahasa Melayu.

Pandangan mereka betul kerana Allah s.w.t adalah Tuhan Yang Maha Esa, yakni satu-satunya yang wajib disembah dan tidak layak dipersekutukan apatah lagi untuk disamatarafkan dengan konsep ketuhanan dalam agama Kristian yang bersifat trinity - Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Roh Kudus.



Amat benar Allah s.w.t adalah Tuhan kepada seluruh manusia, pencipta langit dan bumi serta segala isi kandungannya, itu iktikad kepercayaan umat Islam. Namun Allah s.w.t bukannya Jesus, bukan juga Tuhan Bapa dan bukan juga Roh Kudus sebagaimana difahami oleh penganut Kristian. 

Dalam hal ini, pemimpin Kristian dalam DAP, PKR atau mana-mana penganut Kristian di Malaysia tidak berhak untuk meletakkan kedudukan dan kebesaran Allah s.w.t setaraf dengan konsep ketuhanan triniti kepercayaan mereka.



Namun begitu, seperti mana semua kita telah maklum, pandangan kedua-dua pemimpin PAS itu akhirnya tidak pun memberi nilai tambah yang mampu mempengaruhi pendirian bersama PR.

Dalam Mesyuarat Pimpinan Tertinggi PR yang terkini telahpun di ambil keputusan muktamad untuk memperakui kalimah Allah s.w.t sewajarnya dibenarkan penggunaannya dalam kitab Bible versi Bahasa Melayu.

Presiden PAS, Abdul Hadi Awang yang turut hadir dalam mesyuarat tersebut ternyata gagal mempertahankan kesucian kalimah Allah s.w.t dan maruah agama Islam. Satu kesinambungan bukti yang menonjolkan betapa lemahnya PAS dalam menghadapi pengaruh DAP serta PKR dalam gabungan parti tidak berdaftar itu.

Dasar PAS sekarang ternampak jelas lebih mengutamakan polisi liberalisme dan pluralisme yang dianuti PR semata-mata untuk memenangi undi masyarakat Kristian yang sebahagian besarnya tegar menyokong DAP dan PKR.

Persoalan sekarang kenapa dan mengapa PAS sebegitu lemah sehinggakan tergamak tunduk mengikut segala tuntutan DAP serta begitu kelu bila berdepan dengan kemahuan penganut agama lain?



Jawapan kepada persoalan itu tidak sukar untuk dikupas. Sebahagian puncanya bersangkut paut dengan pengaruh Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim yang kuat mencengkam PAS ditambah lagi dengan kewujudan ramai pimpinan generasi baru PAS yang serba liberal bertuhankan ideologi Anwarinas.

Dengan penguasaan total oleh golongan Anwarinas dalam kepimpinan PAS menjadikan parti itu bertindak seakan sayap kanan untuk PKR bagi mencapai agenda peribadi Anwar yang begitu kemaruk mahu mengejar puncak kuasa yang lama diidam-idamkan.

Rata-rata pemimpin pro Anwarinas percaya percaturan politik Anwar dalam isu ini pastinya bakal memberi pulangan besar dalam bentuk sokongan pengundi bukan Islam kepada PR khususnya melibatkan penganut agama Kristian, serentak dengan itu diyakini berupaya membuka laluan kuasa ke Putrajaya.

Suka atau tidak, para penyokong tradisi PAS mahupun mereka yang bersimpati dengan perjuangan parti berlabel Islam itu harus, sudah tiada peluang untuk PAS kembali ke landasan asalnya selagi PAS terus terperangkap dalam keindahan angan-angan yang dipropagandakan oleh Anwar dan PKR.



Read more ...
© 2008-2016 Pena Minang Institute