ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Saturday, 31 August 2013

PERHATIAN KEPADA MAHASISWA MALAYSIA YANG MENUNTUT DI IPT DI MESIR

Resolusi Dapatan Perbincangan Delegasi KPM dengan Timbalan PM Mesir,Timbalan Menteri KPT Mesir, Presiden & Dekan Universiti

(Ringkasan di dalam jadual).

1.1 Delegasi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang diketuai oleh Menteri Pendidikan II, YB. Dato' Seri Idris Jusoh telah mengadakan pertemuan dengan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pengajian Tinggi Mesir, Prof. Hussam Isa, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Mesir, Prof.Dr.Muhammad Samer Hamza, Syaikhul Azhar, semua Presiden, Timbalan Presiden 7 (tujuh) buah universiti serta Dekan-Dekan Fakulti yang berkaitan.

1.2 Kunjungan 5 hari delegasi (25 – 29 Ogos 2013), selain mengesahkan (endorsement) persetujuan awal antara EME dan KPT Mesir serta Presiden Universiti berhubung isu penangguhan Peperiksaan Ulangan dan makluman potensi evakuasi pelajar Malaysia, ianya sekaligus meluaskan lagi dimensi hubungan dua hala Malaysia – Mesir ke arah:

i. Merangka semula MoU G to G baru yang lebih komprehensif,
ii. Membuka kampus cawangan universiti di Malaysia,
iii. Pelan alternatif memberi kelonggaran tarikh pembukaan semester baru dan pendaftaran pelajar baru tertakluk kepada tahap kestabilan politik negara Mesir. 

2.1 Dengan mengambil kira 95% dari sejumlah 11,145 pelajar Malaysia telah secara voluntari meninggalkan Mesir (sebelum dan semasa operasi evakuasi), dengan baki pelajar hanya seramai 600 (Enam Ratus) orang sahaja masih berada di universiti seluruh Mesir, pihak berwajib Mesir daripada Timbalan Perdana Menteri, Timbalan Menteri KPT Mesir, Presiden Universiti dan semua Dekan Fakulti memahami justifikasi perlunya pertimbangan khusus dan bersetuju pengecualian diberi sebagaimana ketetapan Kerajaan Malaysia berkaitan pelajar Malaysia di Mesir.

2.2 Pelajar yang masih berada di Mesir dan memilih tidak balik Malaysia boleh terus menduduki peperiksaan bersama pelajar Arab tempatan dan negara lain, tetapi bagi mereka yang membuat alternatif untuk balik dan mengikuti evakuasi perlu disediakan sesi Peperiksaan Khas (kecuali Universiti Kaherah untuk Resit Exam sahaja pada 10-16/9/13 di UPM) untuk mereka sekembalinya ke Mesir apabila Mesir kembali aman dan stabil.

2.3 Ini sekaligus terpakai bagi mereka yang mengikuti evakuasi ketika sedang mengambil beberapa kertas peperiksaan, bolehlah berhubungan terus dengan universiti masing-masing yang sedia maklum untuk membuat penyelarasan menyempurnakan baki kertas yang tertunggak ketika kembali.




Education Malaysia Egypt
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Read more ...

KALAH DALAM PRU13, HISHAMUDDIN RAIS DAN KUMPULAN KERANYA MEROYAN PADA MALAM 31 OGOS



Oleh : Jebat

Hishamuddin Rais dengan gaya biasanya.... Membebel macam orang Gila. Memang susah nak melayan kerenah kelompok manusia macam ni. Semua orang salah. Dia sahaja yang betul. Tapi inilah antara segelintir 'warga Malaysia' yang tak berapa betul tetapi masih diangkat oleh segelintir manusia menjadi ikon mereka.

Siapa Hishamuddin Rais? Aku sebenarnya tidak begitu memperdulikan 'kewujudan'nya di muka bumi Malaysia ini. Namun tidaklah bermakna aku tidak mengetahui siapa dia ni. Berdasarkan pembacaan dan beberapa maklumat dari mereka yang pernah 'sezaman' dengannya, Hishamuddin Rais yang juga pemilik blog 'Tukar Tiub' ini merupakan antara individu yang paling kuat menentang kerajaan. Tak kira apa jua isu, semuanya nak ditentang. Malah hasil temubualku dengan seorang senior UiTM yang pernah menyertai demonstrasi pelajar ketika isu 'orang kampung mati kebuluran di Baling, Kedah', pada era 1960an di Dataran Merdeka menyatakan bahawa, Hishamuddin Rais (Pelajar Universiti Malaya) antara 'kepala utama' disamping Ibrahim Ali dan Anwar Ibrahim dalam demonstrasi berkenaan. Disebabkan demonstrasi ini jugalah menyebabkan ITM pada ketika itu ditutup beberapa bulan atas arahan kerajaan.

Namun tatkala rakan-rakannya 'semakin matang' dalam berpolitik, Hishmuddin Rais masih bersifat 'kebudak-budakkan', macam orang tak baligh. Dia lebih selesa dilihat sebagai 'kaki demonstrator' dari duduk semeja berbincang kaedah terbaik untuk memajukan negara. Dikepalanya hanya ada konsep menjatuhkan pemerintah yang sedia ada.

Perjalanan anak kelahiran Kuala Pilah, Negeri Sembilan ini jugak agak kelakar. Beliau sebenarnya tidaklah sekuat mana, ekoran tindakan beliau yang pernah 'cabut lari' dari ditangkap oleh pihak berkuasa Malaysia. Tidak memilih negara Islam seperti Arab Saudi mahupun Turki, Hishamuddin Rais sebaliknya memohon suaka politik dari Negara Kristian Belgium. Dinegara kafir yang terdedah dengan pelbagai fahaman dan ideologi kafir, maka tidaklah menjadi satu kehairanan bilamana bekas pelajar jurusan pengajian Sejarah UM ini amat 'senang' dan 'selesa' bermain dan beriman dengan ideologi sosialis.

Ketika disana juga beliau diberikan kesempatan oleh pihak berkuasa disana untuk mempelajari bahasa Perancis di Université catholique de Louvain, Belgium pada tahun 1984. Beliau kemudian belajar seni di Kolej Brixton, London dan lulus dalam bidang filem dan video dari Universiti Westminster, London pada tahun 1992. Untuk rekod, Hisamuddin telah tinggal di kota London kira-kira selama 15 tahun.

Itulah sedikit sebanyak apa yang aku ketahui mengenai budak budak MCKK ni. Apapun mari kita lihat 'kerosakkan aqidah' Hishamuddin Rais yang amat dibanggakan oleh puak-puak PAS dan PKR.



'Print screen' diatas merupakan antara artikelnya yang pernah terbit di blognya. Tidakkah cukup menggambarkan kerosakkan 'aqidah'nya? Apakah pihak-pihak di dalam PAS masih rela nak bersama dengan manusia semacam ini??? Apakah kerana kuasa, PAS sanggup 'meredhai' manusia sebegini? Aku juga hendak bertanya kepada para pembaca, jika kita biasa melihat gambar PM Najib dan Timbalan atau menteri-menteri kabinet muslim lain yang mendirikan solat, begitu juga dengan pemimpin pembangkang dari PAS dan PKR, pernah tak kalian terlihat hatta 1 gambar sekalipun si tua ini mendirikan solat? Memang nak mendirikan solat tak perlu bergambar atau menayang kepada orang ramai, tetapi dalam masa sekarang ini, amat mustahil seseorang pemimpin itu apabila bersolat secara berjemaah bersama rakyat jelata, gambarnya tidak diambil dan dipaparkan di Media. 


[Video Hismuddin Rais bersandiwara menangis (mula minit ke 7:51) bilamana beliau sebagai 'organizer' gagal mengawal majlis...macam pondeyyyy]

Jadi kembali pada persoalan asal. Adakah anda pernah melihat Hisamuddin Rais bersolat bersama-sama anda ketika tibanya waktu solat? Kerana bagiku, solat adalah tiang agama. Dan yang membezakan seseorang itu Islam dengan yang kafir adalah solat. Tak guna cakap berapi-api kalau solat pun tak reti nak jaga. Kepada Hishamuddin Rais dan barua seangkatannya (bahasa yang paling 'moderate' buat manusia tak reti bahasa), korang dah habis ingat dan hafal maksud disebalik warna dan lambang yang tertera di semua bendera negeri-negeri dan wilayah persekutuan di Malaysia? Jika belum, baik hafal yang ada terlebih dahulu sebelum sibuk-sibuk nak buat yang lain. Lagipun, tak usah menyusahkan guru-guru dan budak-budak sekolah yang dah cukup terbeban dalam pelajaran. 
Read more ...

MAKLUMAT TERKINI BERHUBUNG STATUS PENGAJIAN UNIVERSITI DI MESIR


Delegasi dari Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang diketuai oleh YB Menteri Pendidikan II, YB. Dato’ Seri Idris Jusoh dan dianggotai oleh Ketua Setiausaha II KPM, Mantan Duta Besar Malaysia ke Mesir telah mengadakan perjumpaan dan perbincangan dengan Menteri Pengajian Tinggi Mesir, Prof. Hosam Isa dan Presiden Universiti Kaherah pada 25 Ogos 2013. Pada 26 Ogos 2013 dan 27 Ogos 2013, perbincangan telah diadakan dengan 3 universiti iaitu Universiti Al-Azhar, Ain Shams dan Mansurah. Hasil dan persetujuan yang dicapai adalah seperti berikut :

a) Perjumpaan dengan Menteri Pengajian Tinggi Mesir : 

- Bersetuju secara dasarnya dengan cadangan KPM untuk menangguhkan semua peperiksaan yang melibatkan para pelajar Malaysia hingga ke minggu keempat September 2013. Walau bagaimanapun, KPT Mesir tidak mempunyai 'authority' untuk mengarahkan semua universiti supaya bersetuju dengan cadangan tersebut dan delegasi KPM perlu mengadakan perbincangan dengan setiap universiti bagi menetapkan sebarang perancangan serta tindakan selanjutnya. 

- Bersetuju untuk menangguhkan sesi pengajian para pelajar Malaysia selama semester atau setahun akademik atau mengadakan kuliah serta kelas pengajian di Malaysia sekiranya keadaan keselamatan di Mesir masih tidak menentu; dan

- Bersetuju secara prinsipnya agar diadakan perbincangan di antara KPM dan universiti-universiti di Mesir bagi mewujudkan cawangan universiti masing-masing di Malaysia seperti Universiti Al-Azhar Cawangan Malaysia.

b) Perbincangan dengan Presiden Universiti Kaherah :

-Bersetuju secara dasarnya dengan cadangan KPM untuk mengadakan peperiksaan ulangan di Malaysia pada 3-5 September 2013 bagi para pelajar Malaysia yang berada di Malaysia. Sebarang maklumat berhubung peperiksaan ulangan ini boleh merujuk kepada :

Facebook Education Malaysia Egypt
Pn. Halimaton Sa’adiah : 03-88706593
En. Wajdy Ahmad Ghazi : 03-88706591 atau
Email : egyptcrisis@mohe.gov.my

-  Akan mempertimbangkan secara mendalam cadangan menangguhkan pengajian pelajar malaysia selama semester/setahun atau mengadakan kelas /kuliah pengajian mereka di Malaysia.

c) Perbincangan dengan Syeikhul Azhar, Timbalan Presiden Universiti Al-Azhar : 

- Bersetuju secara dasarnya dengan cadangan KPM untuk menangguhkan semua peperiksaan yang melibatkan para pelajar Malaysia hingga ke minggu keempat September 2013. Walau bagaimanapun, pihak Universiti Al-Azhar tidak bersetuju untuk mengadakan peperiksaan di Malaysia kerana dasar universiti yang telah menetapkan sedemikian.

- Bersetuju agar diwujudkan Universiti Al-Azhar Cawangan Malaysia yang dijangka akan memulakan sesi pembelajaran baru pada bulan September 2014 iaitu Sesi Akademik 2014/2015. Perbincangan juga telah menetapkan ahli jawatankuasa yang akan membincangkan secara terperinci tentang cadangan berkenaan yang akan dipengerusikan oleh YB Menteri Pendidikan II dan lokasi kampus berkenaan adalah di Negeri Sembilan.

d) Perbincangan dengan Presiden/ Timbalan Presiden Universiti Ain Shams : 

- Bersetuju dengan cadangan KPM untuk menangguhkan semua peperiksaan yang melibatkan para pelajar Malaysia hingga ke minggu keempat September 2013 nanti dan peperiksaan tersebut hanya boleh diadakan di Mesir sahaja.

e) Perbincangan dengan Presiden Universiti Mansurah :

- Bersetuju dengan cadangan KPM untuk menangguhkan semua peperiksaan yang melibatkan para pelajar Malaysia hingga ke minggu keempat September 2013. Juga bersetuju mempertimbangkan untuk mengadakan peperiksaan ulangan di malaysia serta kuliah pengajian para pelajar Malaysia sekiranya keadaan keselamatan di Mesir masih tidak menentu.

- Bersetuju bagi mewujudkan cawangan Universiti Mansurah di Malaysia dan akan mengadakan mesyuarat secara terperinci selepas ini untuk membincangkan semua aspek yang berkaitan untuk merealisasikan hasrat berkenaan.
Read more ...

AMERIKA YANG MENCIPTA 'IKON ISLAM'?

Oleh : Jebat

Kedua-dua karekter ni nampak macam Pejuang Islam. Namun kedua-dua karakter ini rapat dengan Amerika. Sorang membenarkan KEDUTAAN ISRAEL dibuka di negaranya. Seorang lagi menyokong agenda keselamatan Israel. Dan kedua-duanya pencinta DEMOKRASI yang TULEN. Maka Siapa yang menjadi pencatur utama dunia??? 
Read more ...

DILEMA MELAYU MODEN MENGISI ERTI KEMERDEKAAN

Oleh : Sobri Sudin
(Artikel ini pernah tersiar di Berita Minggu pada 26 Julai 2004)

SAMBUTAN bulan kemerdekaan negara yang ke-47 bakal menjelang tiba. Umumnya hampir lima dekad kita bebas daripada belenggu penjajahan pelbagai kuasa asing selama lebih 450 tahun.

Boleh dikatakan cukup banyak kemajuan dinikmati oleh bangsa merdeka ini malah ia satu pencapaian yang jika mahu dibandingkan dengan negara bekas tanah jajahan lain, pembangunan kita cukup jauh membanggakan.

Dengan rasa rendah hati dan asas nasionalisme tulenlah, pimpinan terdahulu seperti Datuk Onn Jaafar meredah jauh pemikiran terkehadapan dengan keupayaan menggabungkan 41 persatuan Melayu yang sebelumnya bersifat setempat, bersatu membentuk sebuah pertubuhan Melayu yang dominan, punyai satu matlamat dan harapan.

Dengan slogan Hidup Melayu, legasi bangsa, kedaulatan raja dan kemurnian agama berupaya dipertahankan dengan penerimaan British untuk menggugurkan `Malayan Union'. Ia adalah suatu usaha licik penjajah untuk cuba menukar status Tanah Melayu dari negeri naungan kepada negeri jajahan penuh.

Almarhum Tengku Abdul Rahman, dengan keikhlasan jiwa dan perjuangan murninya, atas nama kecintaan pada bangsa dan negara bertuah ini, sanggup mengusahakan kemerdekaan Tanah Melayu.

Dengan berkorban wang ringgit, iaitu menjual deretan rumah kedainya di Pulau Pinang, beliau turun ke bawah meninggalkan status mulianya sebagai anak raja untuk bersama-sama rakyat bawahan berjuang memerdekakan negara ini dalam suatu kaedah perundingan yang tanpa setitik pun menitiskandarah, agar negara dan bangsa ini tidak lagi berjiwa hamba dan mampu membentuk konsep pentadbiran kendiri.

Dengan tunjang nasionalisme bangsa yang mulia jugalah, pimpinan seterusnya Tun Abdul Razak, merencana Dasar Ekonomi Baru (DEB) bertujuan membebaskan bangsa Melayu daripada belenggu kemunduran dan kemiskinan. 

Ia juga mematangkan dan menyuntik semangat perkasa bangsa agar mereka mampu duduk sama rendah dan berdiri lebih tinggi dari orang lain. Ibarat kata-kata keramat beliau: "Apalah ertinya kemerdekaan jika kemiskinan, kemunduran dan perpecahan melanda negara, kemerdekaan akan lebih bermakna jika diisi dengan pembangunan, kemajuan dan perpaduan di kalangan rakyat".

Allahyarham Tun Hussein meneruskan legasi itu dengan merencana sekian banyak institusi bagi mengukuh, membantu bangsa Melayu dan Bumiputera agar terus mendapat agihan kekayaan negara.

Dengan ketelusan hati budi beliaulah Petronas, Amanah Saham Bumiputera (ASB), Amanah Saham Nasional (ASN) dan begitu banyak perbadanan diwujudkan bagi dijadikan tongkat untuk membimbing bangsa Melayu yang lesu, dan dinafikan hak mereka selama dijajah.

Perdana Menteri seterusnya, Tun Dr Mahathir Mohamad dengan idealisme dan pandangan jauh melangkaui batas pemikiran bangsanya, kemudian melakukan `futuristic thinking'. Beliau menganalisis dan berusaha mengubati penyakit rendah diri bangsa Melayu dengan melakukan banyak `kejutan, perubahan struktur dan prosedur bagi menjadikan bangsa Melayu yang sinonim dengan budaya feudalnya beralih menjadi kuasa kapitalis dan mampu menyesuaikan diri dengan apa yang dikatakan sebagai modenisasi dan perindustrian.

Mereka inilah antara nasionalis bangsa tulen, berkorban diri, jiwa, tenaga, masa , idea dan wang ringgit hanya atas satu matlamat, mahu melihat sebuah bangsa yang bernama Melayu, tonggak kekuasaan politik dan sumber kestabilan di Malaysia mampu terus hidup dengan bermaruah. 

Persoalannya, berapa ramai daripada kalangan bangsa kita pada era ini, mampu mengingati, menterjemahkan panduan dan legasi yang ditinggalkan oleh patriot negara itu dalam membina kehidupan seharian mereka. 
Akibat kemerdekaan yang diperoleh secara mudah, dianugerahkan British dalam `dulang perak' menjadikan fikiran, pegangan kekuatan bangsa moden kini semakin pudar.

Malah kemuncak kepada kelemahan peradaban dan kekuatan nasionalis dalam diri bangsa di negara ini semakin diancam dengan gelombang modenisasi yang bercelaru arah tujuannya.

Ambil sebagai contoh, sistem pendidikan yang ada, hanya mahu mengajak insan pelajar mengejar tuntutan kecemerlangan akademik, dijanjikan dengan status elit, dan melatih mereka untuk melihat pekerjaan kolar putih sebagai matlamat terakhir yang dikira boleh membahagiakan hidup.  

Justeru, bidang pekerjaan lain, seperti pertanian, pembinaan, perkhidmatan pembantu rumah dilihat jijik sehingga mengundang hampir dua juta rakyat asing bekerja di negara ini. Pendidikan juga tidak lagi diterjemah sebagai usaha mendidik, melatih masyarakat untuk membezakan antara yang hak dan yang batil.

Penuntut dan graduan universiti pula dijanjikan dengan retorik kosong, bahawa universiti adalah jaminan mereka bakal bergelar elit menengah bangsa, yang boleh mencipta imej dan status mulia di kalangan masyarakat.

Lantaran itu apabila janji retorik dan impian ini gagal dikotakan maka akhirnya sistem yang telah melahirkan ribuan teknokrat, pimpinan korporat, pengusaha dan pekerja mahir akhirnya menjadi mangsa kononnya gagal melahirkan graduan berkualiti.

Yang disalahkan kegagalan menguasai bahasa Inggeris, kurang daya saing, personaliti kurang menarik selain kurang kemahiran berkomunikasi.

Ironinya, falsafah pendidikan yang bermatlamat untuk mengembangkan potensi pemikiran insan dan mewujudkan individu seimbang, rohani dan jasmani tidak lagi dipedulikan.

Masyarakat yang kini tenggelam dengan apa yang dikatakan modenisasi, revolusi ICT dan globalisasi lebih cenderung dengan alam benda dan mentakrifkan semua isu, masalah dan punca penyelesaiannya hanya dari sudut kebendaan semata-mata.

Sama seperti fahaman ajaran Karl Marx dan Engel yang melihat pertentangan masyarakat hanya berkisar pada dua kelompok golongan di antara kaum pemodal dan pekerja.

Sedangkan sejarah sebenarnya adalah pertentangan antara yang hak dan batil, dan kemuliaan bertentang dengan kehinaan insan serta antara kebenaran dan kepalsuan. Nasionalisme itu adalah kebenaran, dan sikap mengabaikannya adalah satu kepalsuan.

Sebab itu, kegelisahan rakyat lebih ditumpukan kepada isu graduan menganggur, kemuraman ekonomi, kesukaran mendapat pekerjaan dan, bukan lagi ditumpukan kepada isu kemanusiaan.

Isu seperti rendahnya akhlak moral muda-mudi masa kini dan terpinggirnya bahasa Melayu yang seakan dilihat rendah oleh bangsanya sendiri tidak mendapat tempat sangat.

Betapa berleluasanya penyimpangan sosial dengan gejala zina, pembuangan bayi, jenayah, pembunuhan, meluasnya aktiviti pelacuran yang membabitkan anak gadis Melayu sebenarnya amat membimbangkan.

Begitu juga peningkatan ibu tunggal, pertambahan GRO Melayu, perempuan simpanan Melayu yang akhirnya menjadi habuan pemuas nafsu bangsa lain, kegilaan kepada arak, dan unsur hiburan melampau, `budaya berfoya-foya, budaya clubbing di kalangan anak-anak muda Melayu juga semakin serius.

Selain itu turut merisaukan adalah peningkatan gejala penagihan dadah di kalangan remaja Melayu, peratusan kemiskinan dan kemelaratan hidup bangsa Melayu. Betapa juga bangsa Melayu saban hari dalam paparan media misalnya terpaksa merayu seperti peminta sedekah untuk mengubati anak yang ditimpa penyakit kronik, atau rayuan untuk menyekolahkan anak, memberi anak-anak makan atau rintihan untuk mendapat tempat perlindungan yang sesuai dikatakan sebagai rumah.

Semua ini, realiti semasa, namun akibat dangkalnya nasionalisme di kalangan sebahagian besar daripada kita sama ada yang berkuasa mahupun tidak, bangsa Melayu terus menyanyikan lagu `Bangau oh bangau'. Kenapa persoalan ini ditinggalkan?

Puncanya kerana jiwa insan dan naluri kecintaan kepada penyakit yang dideritai bangsa semakin pudar dan bukanlah lagi menjadi agenda penting untuk diperjuangkan.

Oleh kerana beranggapan dengan kemajuan, pemodenan, proses pembaratan dan `kemerdekaan' yang telahpun berjaya dicapai bermakna perjuangan kita telahpun selesai.

Budaya individualistik, terpinggirnya konsep `ukuwahnul Muslimin' kecintaan kita kepada keutamaan memenuhi keperluan sendiri menyebabkan, ada tanggapan, `biarlah, asalkan bukan aku yang ditimpa musibah berkenaan".

Derita inilah yang menjadi barah bangsa pada abad baru. Pimpinan lebih sibuk dengan urusan memperkukuh kedudukan bagi mencapai kemahuan citra politik mereka.

Intelek Melayu lebih sibuk berdiskusi, angkuh dan berasa hebat dengan gelaran mereka tanpa adapun sifat di kalangan mereka secara berkumpulan untuk menjadi peneraju praktikal bagi mendekati penyakit bangsa ini.

Penjawat awam menjadi `musuh' kepada bangsa sendiri, lalai dan kerana berasa selamat dengan status sebagai penjawat awam. Justeru, rasuah mereka jadikan budaya, sistem penyampaian dan kerenah birokrasi berterusan diperkatakan. Permohonan dari rakyat dan perkhidmatan kepada masyarakat dilambat-lambatkan.

Apa yang menghairankan mereka ini tidak berasa bersalah apa-apa, walaupun akhirnya akibat kelemahan perbuatan mereka itu, bangsa sendiri menanggung rugi.

Sebab tanggapan keramat mereka, sebesar mana salah sekalipun, kerajaan sedia ada cukup liberal dan bertimbang rasa, sebab itu bukannya mudah mahu memecat atau membuang seorang pekerja di sektor awam.

Golongan peniaga, dan korporat Melayu yang kaya raya dan berjaya pula, banyak sibuk memikirkan usaha mengkayakan lagi perusahaan mereka. Sebab itu nasionalisme mereka turut pudar dengan memandang rendah keupayaan graduan Melayu dan mencipta sistem monopoli sesama mereka agar, usahawan baru akan ditekan dan tidak berpeluang untuk menjadi seperti mereka.

Manifestasi PhD (Perasan Hasad Dengki) yang kian menular sebagai budaya sebati masyarakat Melayu. Demikian juga dalam bidang politik dan dunia pekerjaan. Peluang bagi bangsa untuk menjayakan diri bukan lagi diukur berdasarkan bakat, usaha, kemahiran, tahap pendidikan tetapi satu lagi prasyarat unggul diperlukan.

Bermakna untuk berjaya atau mudah mendapat pekerjaan, mudah naik pangkat, peluang perniagaan dan jawatan dalam kepimpinan politik banyak bergantung kepada persoalan `siapa anda? Sejauh mana ketaatan anda kepada yang berkuasa, sampai tahap mana anda sanggup berpura-pura menyanjungi yang berkuasa? dan siapa yang anda kenal?

Anak-anak Melayu yang berjaya serta memegang jawatan tinggi dalam sektor korporat pula khususnya dalam syarikat MNC turut tenggelam ditelan arus kebanggaan.

Jawatan yang mereka ada bukannya digunakan untuk membimbing anak Melayu lain turut sama berpeluang menabur bakti seperti mereka, malah setengahnya mengambil kesempatan misalnya meminta rasuah seks bagi anak Melayu yangmahu bekerja di syarikat besar dan berstatus antarabangsa seperti itu.

Inilah kesilapan paling besar bagi bangsa kita, yang melihat semangat nasionalisme sebagai suatu perasaan kolot yang tidak sesuai lagi dengan peredaran zaman.

Kita gagal melihat bahawa dengan kekuatan nasionalisme, usaha mahu membela bangsa, sama-sama melihat bangsa kita maju itulah sebenarnya perasaan mulia dan semangat paling moden bagi memastikan bangsa yang bernama Melayu itu tidak akan terhakis dan akhirnya, menjadi hanya satu puak minoriti yang sejarah asal-usul mereka, kegemilangan dan sumbangan mereka dipamerkan di muzium purba.
Read more ...

POLISI BARU EKONOMI BUMIPUTERA PADA 14 SEPTEMBER 2013

Oleh : Beruang Biru

Orang-orang Melayu bakal mendapat berita gembira pada 14 September ini kerana Perdana Menteri akan mengumumkan Polisi Ekonomi Bumiputera bagi memperhebat penyertaan bumiputera dalam ekonomi negara ini. 

Polisi yang bakal diumumkan di hadapan 5,000 orang di Dewan Agong UiTM Shah Alam  dijangka akan memberi tumpuan kepada pendidikan, pekerjaan dan peluang perniagaan kepada bumiputera. 

Perdana Menteri juga akan menegaskan komitmen kerajaan dalam merangka strategi dan program intervensi, termasuk pendekatan baru bagi memantapkan ekonomi bumiputera di negara ini. 

Pengumuman ini sekali gus menjawab semua kritikan yang menuduh kerajaan tidak memberi perhatian serius kepada agenda bumiputera.   Ternyata kerajaan tidak pernah meminggirkan bumiputera, tetapi terus komited untuk merapatkan jurang ekonomi antara kaum. 

Komitmen Perdana Menteri ini mampu memberi harapan baru kepada orang-orang Melayu yang meragui kepimpinan berikutan perkembangan politik semasa yang banyak mengguris hati dan tidak memihak kepada orang-orang Melayu. 

Penghinaan terhadap agama Islam dan juga kes-kes jenayah yang menjadi-jadi akibat tunduk kepada desakan pembangkang untuk menghapuskan Akta EO dan ISA telah membuatkan orang-orang Melayu melihat kerajaan sebagai mengkhianati sokongan mereka selama ini. 

Malah, orang-orang Melayu turut mengaitkan kebiadapan kaum lain menghina Islam dan Melayu sebagai berpunca dari sikap kerajaan yang sanggup memaafkan Namewee suatu ketika dahulu.  Hari ini, sudah dua tiga video dibuat oleh Namewee untuk menghina Melayu, tidak termasuk filem The New Village yang menyanjung komunis. 

Semua ini membuatkan orang-orang Melayu melihat kerajaan sebagai lemah kerana terlalu tunduk kepada kaum lain dan juga pembangkang. 

Bertitik-tolak dari itu, orang-orang Melayu mempersoal dasar keterbukaan kerajaan dalam mengendalikan GLC dan hal-hal lain yang berkaitan Melayu. 

Bagaimanapun, perkembangan terbaru ini membuktikan bahawa segala keraguan orang-orang Melayu adalah tidak berasas.  Hakikatnya, kerajaan tidak pernah meminggirkan orang-orang Melayu dalam apa jua segi dan tindakan kita mengundi BN dalam PRU yang lalu adalah tepat. 
Read more ...

MERDEKA 56 : DATUK SUPT.(B) PAUL KIONG - WIRA "CAWANGAN KHAS"

Dipetik dari FB : Vat 69

.... "Chin Peng tidak perlu pulang ke negara ini kerana dia bukan rakyat Malaysia. "Malah dia hanya dilahirkan di Sitiawan, Perak tetapi tidak pernah memohon sebagai rakyat Malaysia seperti mana yang perlu dilakukan selepas negara ini mencapai kemerdekaan,".

Begitu tegas seorang pesara polis, Paul Kiong, 66, yang pernah berkhidmat di Cawangan Khas Polis Diraja Malaysia (PDRM) ketika menentang Parti Komunis Malaya (PKM) pada 1969 hingga 1989.

Beliau yang bersara dengan pangkat Supritendan berkata, rakyat hari ini perlu memahami dendam para pejuang negara menentang kekejaman PKM suatu ketika dahulu

"Dulu, kami terpaksa berada di dalam hutan untuk tempoh yang lama bagi menghapuskan kumpulan pengkhianat itu (PKM).

"Malah ada di antara anggota polis dan tentera menghembuskan nafas terakhir dalam keadaan ngeri akibat kezaliman PKM," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Jelasnya, detik kesusahan dan keperitan menentang PKM dan Chin Peng yang dilalui itu bukan begitu mudah untuk dilupakan pejuang sepertinya.

Katanya, perkara itu terbukti apabila Chin Peng mengaku bertanggungjawab terhadap kekejaman yang berlaku sebelum ini.

"Pengakuan Chin Peng mungkin dapat meraih simpati orang muda, tetapi kami yang pernah melalui detik tersebut masih menyimpan dendam terhadapnya.

"Ramai anggota keselamatan yang terkorban malah ramai juga di antara mereka yang cacat sehingga hari ini," ujarnya.

Paul Kiong memberitahu, tindakan kerajaan tidak membenarkan Chin Peng pulang tidak boleh dilihat sebagai isu perkauman tetapi bagi menghargai jasa pejuang yang cedera dan terkorban serta keluarga mereka.

"Saya yang berketurunan Cina juga tidak akan sekali-kali memaafkan kekejaman PKM.

"Biarpun luka di tubuh badan sudah menjadi parut tetapi luka di hati dan kesedihan akibat tindakan PKM masih belum terubat sampai sekarang," jelasnya.

Paul Kiong merupakan seorang daripada 27 penerima pingat Seri Pahlawan Gagah Perkasa (SP) yang dikurniakan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Pingat itu dikurniakan bagi menghargai jasa beliau yang pernah menumpaskan komunis pada 1969 hingga 1989. 
Read more ...

AMERIKA AKAN SERANG SYRIA MULAI HARI INI (31 OGOS 2013)???

Oleh : Banan

Seorang wartawan yang bertugas di salah sebuah akhbar di “Israel” telah diberitahu oleh pejabat Kementerian Pertahanan bahawa Amerika Syarikat dan sekutunya akan memulakan serangan terhadap Syria pada hari Sabtu bersamaan 31 Ogos 2013, ketika pemeriksa PBB meninggalkan Syria. Serangan dijangkakan akan berakhir ketika Obama menemui Putin pada hari Rabu 4 September 2913, lapor InfoWar.

Tentera bersekutu yang diketuai Amerika Syarikat dan British dikatakan telah berada dalam siap siaga menanti arahan untuk melaksanakan serangan. Menurut seorang para pakar, serangan akan dilaksanakan menerusi peluru berpandu Tomahawk yang akan ditembakkan dari kapal perang atau kapal selam.

Mizroch juga memetik kenyataan yang dibuat oleh mantan pengarah Mossad, Danny Yatom, yang mengatakan bahawa 'lampu hijau' serangan ketenteraan akan berlaku selepas Bashar Al-Assad tidak lagi dapat menjadikan para pemeriksa PBB sebagai 'benteng manusia'.

Mizroch juga menyatakan bahawa "Israel" telahpun mengirimkan pesanan kepada Assad melalui perantara Rusia bahawa mereka akan akan menyerang Damaskus dan menjatuhkan Regim Assad sekiranya Syria bertindak mencerobohi 'kedaulatan' Israel. Namun begitu kenyataan Rasmi yang dikeluarkan oleh Jabatan Negara Amerika menafikan keinginan bahawa negara besar itu mahu menggulingkan Presiden Assad. Sebaliknya tindakan yang diambil adalah sebagai satu 'peringatan keras Amerika' kepada Assad.

Tel Aviv membuat ancaman ini meskipun negara-negara Teluk telah memberi jaminan kepada "Israel" bahawa mereka tidak akan membantu Syria sekiranya Syria melakukan serangan balas keatas "Israel" dalam rangka memerangi negara Barat.

“Israel“ menjawab bahawa mereka akan bertindak dengan untuk tidak melakukan sebarang serangan keatas Syria. Namun begitu sekiranya Syria kelihatan agresif, pihak tentera "Israel" tidak teragak-agak untuk menggerakkan kekuatan ketenteraannya bagi menghadapi tentera Syria. 

Sumber : arrahmah.com

[Makluman : Kami akui terdapat kelemahan dalam proses penterjemahan semula. Namun kami sedaya upaya untuk mengekalkan maksud asal penulis. Segala kekurangan dan kelemahan kami dahului dengan memohon maaf.]
Read more ...

BUKAN MALAYSIA SAHAJA YANG SAMBUT MERDEKA PADA 31 OGOS

Oleh : Jebat

Tahukah anda, selain Malaysia, terdapat beberapa negara lain yang berkongsi tarikh kemerdekaan yang sama dengan negara kita. 

1. Trinidad and Tobago = Mendapat kemerdekaan daripada British pada tahun 1962

2. Kyrgyzstan = Mendapat kemerdekaan daripada Kesatuan Soviet pada tahun 1991

Namun begitu, Malaysia merupakan negara paling awal yang diberikan kemerdekaan pada tarikh 31 Ogos 1957 berbanding dua negara diatas.

Apa-apa pun, selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke 56 buat semua warga Malaysia dimana jua anda berada. Malaysiaku Berdaulat : Tanah Tumpahnya Darahku.
Read more ...

Friday, 30 August 2013

PROMO DAN HEBAHAN 1MALAYSIA ENTREPRENEURS (1MeT)

1Malaysia Entrepreneurs (1MeT) merupakan satu program pengukuhan keusahawanan di Malaysia yang dilaksanakan melalui kolaborasi kreatif di kalangan Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan yang berkaitan. 1MET juga merupakan inisiatif kesembilan di bawah program Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) dalam usaha Malaysia mencapai status negara maju dan sejahtera. 

NBOS merupakan antara langkah bersepadu Kerajaan meningkatkan kesejahteraan rakyat menerusi program transformasi sosial, selain Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang sedang dilaksanakan Kerajaan. 

Melalui agenda transformasi, adalah menjadi harapan agar ia dapat menjadikan Malaysia sebuah Negara berpendapatan tinggi dan rakyat gembira serta sejahtera tanpa dibebani masalah pengangguran, kadar cukai yang tinggi, kuasa membeli yang rendah, kemiskinan atau masalah keselamatan.

Tujuan utama inisiatif 1Malaysia Entrepreneurs (1MeT) ini adalah:
o untuk memberi peluang kepada rakyat Malaysia dari pelbagai lapisan masyarakat untuk memulakan dan seterusnya mengembangkan perniagaan mereka sehingga berjaya menggunakan sumber-sumber awam dan swasta yang ada;
o untuk menyelaraskan semua program keusahawanan sedia ada yang dilaksanakan oleh pelbagai agensi kerajaan dan swasta secara bersepadu supaya lebih berkesan; dan 
o untuk mewujudkan jaringaan perniagaan yang lebih luas dan persaingan yang sihat di kalangan para usahawan dalam mengendalikan perniagaan mereka.

Sebagai langkah awal ke arah merealisasi inisiatif 1Malaysia Entrepreneurs (1MeT) ini, Kementerian Kewangan telah merancang untuk mengadakan boot camps usahawan belia. Bagi tahun ini, Kementerian Kewangan telah merancang untuk menganjurkan 21 siri boot camps yang melibatkan seramai 5000 usahawan belia dari seluruh Negara sebagai usaha untuk menggalak dan memberi pendedahan kepada belia mengenai keusahawanan. Lokasi Bootcamps dilampirkan.

Para peserta boot camps 1MeT seterusnya berpeluang untuk berjumpa dengan YAB Perdana Menteri dan Presiden Amerika Syarikat semasa acara pelancaran 1MeT di persidangan 4th Global Entrepreneurship Summit pada 11-12 Oktober 2013 di Kuala Lumpur.

Bagi pihak Kementerian Kewangan dan Kerajaan Malaysia, NSU mengalu-alukan penyertaan para remaja di dalam bootcamp ini dengan mendaftar secara dalam talian dilaman website http://www.1met.org/ Kementerian Kewangan juga berharap para belia dapat mengambil peluang ini dengan menimba sebanyak mungkin pengalaman dan pengetahuan sebagai persediaan untuk menjadi usahawan berjaya kelak.

KEMENTERIAN KEWANGAN
PUTRAJAYA
27 OGOS 2013
Read more ...

KEMASKINI TERBARU : SENARAI PENUH KUMPULAN KONGSI GELAP, LOGO DAN LOKASI AKTIF MEREKA

Oleh : Jebat

Jumlah ahli kongsi gelap di Malaysia : 40 313 orang gengster

Pecahan mengikut kaum :

1. India     : 28 000 ribu
2. Cina.    : 2140 ribu
3. Melayu : 1 ribu lebih
4. Sabah. : 329
5. Sarawak : 900 lebih

Senarai 49 pertubuhan-pertubuhan kongsi gelap di Malaysia

1) Geng 04 - Kedah, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur 

2) Geng 08 - Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang, Perak, Johor, Negeri Sembilan dan Melaka

3) Double 7 - seluruh Semenanjung Malaysia

4) Tiga Line - Kuala Lumpur, Selangor, Kedah dan Perak

5) Geng 30 - seluruh Semenanjung Malaysia

6) Geng 38 - Kepong, Jinjang, Setapak dan Johor Bahru

7) Geng 24 - Selangor, Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Perak dan Johor

8) Geng 18 - Selangor, Kuala Lumpur, Perak dan Johor

9) Geng 36 - Perak, Melaka, Negeri Sembilan, Selangor dan Kuala Lumpur

10) Geng 21 - Perak, Melaka, Negeri Sembilan, Selangor dan Kuala Lumpur

11) Ang Soon Thong - Kuala Lumpur dan Selangor

12) Wah Kee - Kuala Lumpur, Perak, Johor dan Selangor

13) Sio Sam Ong - Kuala Lumpur, Perak, Johor dan selangor

14) PNEH - Kuala Lumpur, Johor dan Selangor

15) Hong Hong San - Kuala Lumpur

16) Hai San - Perak

17) Sin Ang Bin - Kuala Lumpur

18) New Cell 20 - Perak

19) Jit It Hai - Johor, Kuala Lumpur dan Perak

20) Sio Koon Tong - Johor

21) Gee Lam Kor - Kuala Lumpur

22) Gee Ah Eng - Kuala Lumpur

23) Loh Kuan - Kuala Lumpur

24) Tiang Yee Tong - Kuala Lumpur

25) Geng Leng Hor - Kuala Lumpur

26) Geng 35 - Kedah dan Pulau Pinang

27) Geng 303 - Selangor

28) Geng Satu Hati - Lembah Kelang, utara dan selatan tanah air

29) ATAP - Kota Kinabalu, Sabah

30) Hung Ann - Tawau, Sabah

31) Sui Yup - Penampang, Sabah

32) Otai - Kota Kinabalu, Sabah

33) Borneo Red EMP - Petagas dan Jumbo, Sabah

34) Ah Ngau - Kuching, Sarawak

35) Batu Tiga - Kuching, Sarawak

36) Ah Feng - Kuching, Sarawak

37) Batu 10 - Kuching, Sarawak

38) Sibu Ti - Kuching, Sarawak

39) Ah Seng - Sarekei, Sarawak

40) Ah Chin - Kuching, Sarawak

41) Lee Lung - Sibu, Sarawak

42) Lo Han - Kuching, Sarawak

43) Sg Merah - Sibu, Sarawak

44) Sg Badut - Sibu, Sarawak

45) Ting Ching Lee - Bintulu, Sarawak

46) Tua Cak Lee - Miri, Sarawak

47) Teksi Station - Miri, Sarawak

48) Pintu Merah - Miri, Sarawak

49) Krokop - Miri, Sarawak
Read more ...

LIVE DARI BUKIT AMAN : PDRM DEDAHKAN LOGO-LOGO KUMPULAN KONGSI GELAP

Oleh : AMAJ

Berikut adalah gambar-gambar yang dipaparkan oleh PDRM mengenai logo-logo kumpulan kongsi gelap di Malaysia. Gambar akan diupdate setiap masa (kalau ada kesempatan)

Maklumat dari Kementerian Dalam Negeri

Jumlah ahli kongsi gelap di Malaysia : 40 313 orang gengster

Pecahan mengikut kaum :

1. India     : 28 000 ribu
2. Cina.    : 2140 ribu
3. Melayu : 1 ribu lebih
4. Sabah. : 329
5. Sarawak : 900 lebih
Read more ...

KEMASKINI : SENARAI KONGSI GELAP DAN PECAHAN MENGIKUT KAUM

Oleh : AMAJ

Maklumat dari Kementerian Dalam Negeri

Jumlah ahli kongsi gelap di Malaysia : 40 313 orang gengster

Pecahan mengikut kaum :

1. India     : 28 000 ribu
2. Cina    : 2140 ribu
3. Melayu : 1 ribu lebih
4. Sabah : 329
5. Sarawak : 900 lebih

Read more ...

APA MOTIF TADIKA CIC PROMOSI PENULIS SYIAH?

Oleh : Jebat

Semalam seorang rakan kami telah menghantarkan maklumat mengenai sebuah tadika yang dikatakan giat mempromosikan ideologi Syiah kepada para pelajarnya. Kami juga diberikan link berkaitan yang membuktikan terdapat unsur-unsur Syiah cuba diserapkan 'secara tidak sengaja' oleh pengurusan tadika berkenaan.

Berikut merupakan print screen 'laman web CIC' yang menampilkan penulis Syiah dan print screen laman forum yang mengaitkan penulis terbabit dengan gerakan Syiah.




Berdasarkan daripada print screen diatas, pastinya kita akan tertanya-tanya, kenapa pengurusan CIC mengambil sumber penulisan dari penulis Syiah dalam bab kesilapan ibu bapa dalam mendidik anak-anak? Apakah sudah tidak ada lagi penulis motivasi sunnah lain yang boleh ditampilkan? 

Malah jawapan yang diberikan oleh pemilik CIC juga amat meragukan. Ayat yang digunakan oleh mereka terlalu rapuh. Tanpa menampilkan siapakah yang menjawab bagi pihak CIC, keseluruhan 'jawapan kepada fitnah terhadap CIC' hanya bersifat retorik semata-mata. Dan ayat yang hampir sama ialah mereka cuba 'twist' dengan mengaitkan negara luar seperti Amerika Syarikat, Britain dan negara-negara lain.

Sedangkan natijahnya pihak yang mempertikaikan ke'sunnah'an CIC adalah berdasarkan kewujudan artikel penulis Syiah di laman web mereka. Selain itu juga individu yang menulis 'jawapan kepada fitnah terhadap CIC' juga tidak membuat sebarang pengakuan bahawa dirinya bukan seorang Syiah, sebaliknya hanya bercakap secara UMUM bahawa;

"kesemua kakitangan dan francaisee yang berjumlah lebih 300 orang adalah Ahli Sunnah Wal Jamaah"

Sedangkan bagaimana pula dengan soal pengurusan tertinggi Syarikat? Mereka tidak menyatakan sebarang makluman atau mengakui ke'sunnah'an mereka sehingga artikel ini ditulis.

Lebih mengarut bilamana si penulis menyatakan;

"Selain itu saya juga berpandangan bukan sahaja kita tidak harus bermusuhan sesama Islam, kita juga harus berbuat baik sesama insan walaupun berlainan agama dan kepercayaan kerana kita sama-sama harus bangunkan dunia supaya selamat didiami oleh semua makhluk dan menyebarkan kebaikan sebanyak mungkin. Jika kebaikan tersebar, manusia semakin berilmu dan berakhlak mulia, akhirnya manusia akan kembali kepada Tuhan dan beribadah kepadanya. Ini adalah lebih baik daripada memusuhi antara satu sama lain, berperang, berbunuhan dan dendam yang tidak berkesudahan. Kita semua bertanggung jawab menghentikan persengketaan ini. Bermula dari diri sendiri."

Timbul persoalan difikiran kami, sejak bila Syiah diakui keIslamannya? Dan apakah dia tidak mengetahui bahawa Syiahlah yang pertama sekali menyebarkan keburukan di muka bumi ini atas nama 'Islam'. Mereka menghina para sahabat nabi, mencela isteri nabi dengan pelbagai gelaran yang buruk masih wajarkah lagi kita kaum sunni berbaik dengan mereka. Kami bersetuju bahawa kita umat Islam harus menunjukkan akhlak yang mulia namun dalam masa yang sama kami mempersoalkan tindakan beliau yang mempromosikan ideologi Syiah di laman web CIC.

Jadi cadangan kami kepada pengurusan CIC :

1. Buat kenyataan terbuka kepada media oleh pengurusan tertinggi CIC
2. Mintak JAKIM, JAIS atau mana-mana JABATAN AGAMA ISLAM NEGERI datang memantau perjalanan dan silibus aqidah tadika CIC
3. Tarik semula artikel yang ditulis oleh Tahera Kassamali dari laman Web CIC

Untuk rekod, CIC kini mempunyai 45 Cawangan sekitar Kuala Lumpur (Bangsar, Taman Tun Dr Ismail,Taman Permata, Danau Kota, Melati Utama, Bandar Sri Permaisuri, Taman Desa and Bandar Sri Damansara),  Putrajaya (Presint 8, Presint 9, Presint 11A, Presint 11D, Presint 14, Presint 15 and Presint 18 and Presint 15H), Selangor (Prima Gombak, Taman Tasik Prima, Puchong Utama, Puncak Jalil, Bandar Baru Bangi, Impian Putra, Kota Damansara, The Strand Damansara, Bandar Tun Hussein Onn, Seksyen 7 Shah Alam, Seksyen 20 Shah Alam, Semenyih, Kajang, Saujana Impian, USJ 3 Tiara Square, Kota Kemuning, Bukit Jelutong, Kota Warisan, Saujana Utama, Bandar Baru Selayang, Prima Samudera Gombak and Selayang Pandang), Kelantan (Queenspark and Kubang Kerian), Kedah (Darulaman), Melaka (Ayer Keroh), Johor (Larkin Idaman) and Negeri Sembilan (Senawang)

Sumber :

http://www.cic.net.my/index.php?option=com_content&view=article&id=238&Itemid=234

http://www.shiasisters.net/forum/viewtopic.php?t=146

http://www.cic.net.my/index.php?option=com_content&view=article&id=291&Itemid=306
Read more ...

AMERIKA SYARIKAT SALURKAN DANA BERJUTA-JUTA DOLAR KEPADA PAKATAN PEMBANGKANG DI MALAYSIA LAPOR RUSSIA TODAY

Oleh : Nile Bowie (Penganalisis politik dan juga seorang jurugambar yang kini menetap di Kuala Lumpur)
Transliterasi oleh : UKT Pena Minang
Dipetik dari : Russia Today

Dalam situasi Malaysia yang sedang berhadapan dengan pilihanraya paling sengit dalam sejarah, seorang tokoh pembangkang terkemuka telah dikatakan mendapat bantuan dana dari Amerika Syarikat bagi mengadakan siri tunjuk perasaan selain penyaluran dana kepada parti-parti pembangkang.

Pada awal bulan Mei 2013, Malaysia berhadapan dengan satu pilihanraya paling kompetitif sejak sejak Malaysia mencapai kemerdekaan. Barisan Nasional yang telah menjadi kerajaan sejak negara Malaysia mendapat Kemerdekaan pada tahun 1957 akan disaingi oleh Pakatan Rakyat yang telah menerima bantuan, latihan dan pembiayaan dari yayasan yang dibiayai oleh kerajaan Amerika Syarikat.

Sepanjang tempoh perkhidmatan, Anwar telah dipecat ekoran keputusannya yang mengikut telunjuk pelan IMF ketika krisis kewangan Asia. Sedangkan Mahathir pula menerajui pemulihan Malaysia dari krisis kewangan Asia pada tahun 1997 melalui kawalan mata wang dan langkah-langkah perlindungan. Selepas kejatuhan dalam karier politiknya, beliau (Anwar) telah berkhidmat sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Bank Dunia dan IMF pada tahun 1998. Beliau kemudiannya dilantik menjadi pengerusi Foundation for Future yang berpusat di Washington yang mana yayasan ini ditubuhkan oleh Elizabeth Cheney, anak kepada bekas Naib Presiden Amerika Syarikat dan dibiayai oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat. Anwar menimbulkan kemarahan ramai pihak terutama majoriti Muslim di Malaysia ekoran tindakan beliau yang menyokong dasar untuk melindungi keselamatan Israel dalam temu bual dengan Wall Street Journal - berbeza sama sekali dengan pendirian pemerintah 'untuk menyokong Palestin. Kelayakan unik Anwar dan hubungan rapat dengan pertubuhan politik dan kewangan Amerika Syarikat tidak dinafikan bahawa dia adalah pilihan Washington

Washington selama ini sering melihat Malaysia sebagai sebuah negara yang diperintah oleh pemimpin yang 'degil'. Namun begitu, kejatuhan populariti parti pemerintah telah membuka peluang kepada National Endown for Democracy (NED) untuk meningkatkan populariti Pakatan Pembangkang yang lebih 'MESRA AMERIKA' sekaligus meningkatkan lagi peluang pembangkang menjadi pemerintah melalui pelbagai aspek bantuan seperti kempen di media dan sokongan untuk menjalankan aktiviti demonstrasi jalanan anti-kerajaan. 

Di satu sudut yang lain, bekas Perdana Menteri, Dr. Mahathir Mohamad sering mengundang kemarahan Amerika ekoran kritikan beliau yang secara berterusan terhadap dasar luar Amerika Syarikat dan Israel, manakala Perdana Menteri yang ada sekarang pula bersikap 'retorik' sambil meneruskan pendekatan mesra perniagaan dengan masyarakat barat selain terus mengukuhkan hubungan ekonomi dengan China.

Pada sudut yang berlainan pula, Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, yang pernah menjawat jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dibawah kepimpinan Mahathir dilihat mempunyai hubungan yang rapat dengan Amerika Syarikat.

National Endowment for Democracy atau NED, adalah sebuah yayasan yang berpangkalan di Washington, dimana tugas NED adalah menyokong inisiatif demokrasi dan kumpulan pembangkang yang 'mesra' Amerika di luar negara. NED menyediakan lebih daripada 1 juta dolar Amerika bagi membiayai pelbagai projek di Malaysia setiap tahun. NED telah kerap dikritik kerana campurtangan mereka secara terang-terangan dalam program-program bersifat politik disamping penglibatan secara terus dari tokoh politik kanan Amerika dalam yayasan berkenaan.

Di samping membiayai kumpulan 'pengawas' pilihan raya, memantau hak asasi manusia dan laman web berita yang condong ke arah pembangkang, Institut Antarabangsa Republikan ( International Republican Institute : IRI) telah menerima dana berjuta-juta dolar untuk menjalankan program di Malaysia, bagi membantu "parti politik dan para pemikir mereka yang mampu menjadi wakil berkesan di kawasan mereka." IRI dipengerusikan oleh Senator John McCain, yang terkenal dengan sikapnya yang cenderung dan agresif memihak kepada dalam isu-isu yang berkaitan dengan Israel dan konflik Amerika Syarikat di luar negara. 

Manakala jawatan yang lain diisi dengan pegawai-pegawai kanan yang pernah memegang jawatan merangka dasar luar didalam pentadbiran Reagan dan Bush. "IRI bekerja di negara-negara yang Amerika Syarikat mempunyai kepentingan, di mana kita boleh membuat perbezaan ... IRI memberi tumpuan kepada tiga tugas utama: membantu parti-parti politik meluaskan pengaruh mereka, memastikan bahawa pembangkang memerintah sejurus mendapat kekuasaan, memerintah dengan adil, sekaligus membantu masyarakat sivil dalam menjamin tadbir urus yang baik ... IRI boleh membantu menjadi pemangkin kepada usaha aktivis demokrasi di negara - selagi mereka mahu perubahan yang lebih daripada kita mahukan, ianya untuk mereka, "Nukilan Presiden IRI ini, Lorne Craner, yang sebelum ini memegang jawatan di Jabatan Negara Amerika Syarikat.

The National Democratic Institute for International Affairs atau Institut Demokratik Kebangsaan untuk Hal Ehwal Antarabangsa juga menerima bajet yang besar bagi membiayai projek-projek mereka di Malaysia. Madeleine Albright, bekas Setiausaha Negara Amerika Syarikat, peneraju agenda perang Amerika dan misi ketenteraan NATO merupakan pengerusi NDI. Di samping itu, bekas Senator Thomas Daschle dan bekas pengarah AIPAC Kenneth Wollack mempunyai jawatan tinggi dalam NDI. 

Pakatan Pembangkang di Malaysia telah memenangi kejayaan yang bersejarah dalam pilihan raya 2008 dengan menguasai negeri-negeri utama seperti Pulau Pinang dan Selangor. Menurut laman web NED, IRI menerima 802,122 dolar Amerika pada tahun 2010 untuk bekerja dengan "pemimpin negeri di Pulau Pinang dan Selangor untuk menyediakan mereka dengan kajian pendapat masyarakat, latihan dan sumber-sumber lain bagi membolehkan mereka menjadi wakil yang lebih berkesan kepada pengundi mereka". 

IRI mendakwa bahawa mereka "tidak menyediakan pembiayaan secara langsung kepada parti-parti politik" di Malaysia, tetapi apa yang diperkatakan adalah tidak telus. Penyediaan bajet dan penekanan kepada membantu pembangkang bagi memperluaskan populariti parti-parti politik di negeri-negeri pakatan pembangkang membuktikan berlakunya pembiayaan secara tidak langsung.

NED mendapat pembiayaan melalui Kongres AS, menerusi bajet USAID, agensi Amerika Syarikat yang berperanan menyalurkan bantuan pembangunan selain ianya juga merupakan sebahagian daripada agensi dibawah Jabatan Negara Amerika - ini bermakna wang NED, yang mereka salurkan kepada negara-negara asing itu datangnya daripada dana awam yang dibayar oleh pembayar cukai Amerika Syarikat. Kebanyakkan pembiayaannya disalurkan kepada dua komponen utamanya iaitu Institut Republikan Antarabangsa (IRI) dan Institut Demokratik Kebangsaan untuk Hal Ehwal Antarabangsa (NDI). NED dikehendaki untuk memaklumkan laporan kewangan mereka, tetapi bagi yayasan yang kecil, undang-undang ini tidak diguna pakai bagi IRI dan NDI, yang mana kedua-duanya merupakan penerima utama dana di Malaysia.

Menurut laman web rasmi NDI, mereka telah mengadakan "bengkel parlimen peringkat negeri di Selangor dan Pulau Pinang" kerana "parti-parti pembangkang mempunyai pengalaman yang terhad dalam kerajaan, dan banyak ahli-ahli parlimen yang dipilih pada tahun 2008 tidak mempunyai pemahaman dalam proses parlimen perlembagaan ." Bermula dari tahun 2007, rakyat Malaysia telah menunjukkan sokongan kepada 'Bersih', sebuah kumpulan pemantau pilihan raya yang dikenali sebagai 'Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil.' 'Bersih' telah menganjurkan perhimpunan menuntut pembaharuan pilihan raya, yang sedikit sebanyak dikritik sebagai tali barut pembangkang ekoran penyertaan yang aktif dari tokoh-tokoh terkemuka pembangkan. 

Bersih yang dipimpin oleh Ambiga Sreenevasan, penerima Anugerah Jabatan Negara Amerika Syarikat, mengakui bahawa Bersih menerima dana dari agensi berkaitan dengan kerajaan Amerika Syarikat seperti NDI dan Open Society Institute, yang mana OSI diketuai oleh jutawan Yahudi George Soros. Tunku Abdul Aziz Ibrahim, seorang senator di dewan negara dan juga bekas tokoh pembangkang, baru-baru ini mengeluarkan kenyataan memperincikan penglibatan Amerika dalam membiayai dan menganjurkan perhimpunan Bersih.

Menurut Aziz, Yayasan yang berpengkalan di Amerika telah merangka gerak kerja dan menggariskan fungsi dan operasi Bersih. "Dalam mesyuarat itu, saya telah ditawarkan untuk mengetuai badan pemantau kerana mereka berkata, saya mempunyai kelayakan, integriti dan kredibiliti bagi jawatan itu. Mereka memberitahu saya bahawa pergerakan itu adalah untuk memastikan pilihan raya yang bebas dan adil di negara ini," kata Tunku Aziz yang turut mendedahkan bahawa beliau telah ditawarkan kira-kira 4 ribu dolar Amerika sebulan, serta lain-lain faedah dan elaun bagi kedudukannya. 

Aziz juga mendakwa pemimpin pembangkang Malaysia menggunakan Bersih untuk menyalurkan sokongan kepada kempen politik beliau. "Anwar menggunakan sebaik mungkin rangkaian antarabangsanya untuk mendapatkan dana ini. Saya tidak tahu sama ada pemimpin-pemimpin Bersih tahu ataupun tidak. 

Tetapi Bersih adalah 'kenderaan' Anwar untuk menerima dana antarabangsa di bawah nama demokrasi dan pilihan raya yang bebas dan adil. Bersih bukan sebuah organisasi bebas ataupun non-partisan. Ia adalah 'bayi' Anwar." Aziz walaubagaimanapun menolak pembiayaan luar negara itu kerana faktor integriti nasional dan maruah. "Organisasi tempatan perlu menjustifikasikan kewujudan mereka kepada rakyat Malaysia, bukan kepada orang asing. Organisasi tempatan tidak perlu berhutang dan setia kepada warga asing," tegasnya.

Jika dilihat secara teliti dari 'bahasa' yang digunakan oleh yayasan ini, mereka menuntut supaya wujudnya satu gerak kerja ke arah "meluaskan pengaruh parti-parti politik,". Satu persoalan yang kritikal terlintas di fikiran - bila tidak dipanggil 'mempromosi demokrasi' bukankah ianya menjadi suatu campur tangan politik? Gerak kerja NED agak kabur. 

Mereka berdiri diatas dua garisan, mereka berlakon kononnya menyokong ketelusan pilihan raya, kebebasan dan mempromosi hak asasi manusia. Parti pemerintah Malaysia tidaklah begitu sempurna - mereka tidak bersedia untuk menangani isu-isu rasuah peringkat tertinggi, kemewahan para elitis masih menjadi masalah yang besar, dan kaum minoriti pula merasa diri mereka dipinggirkan berikutan dasar-dasar tindakan afirmatif berasaskan kaum, yang memihak kepada majoriti Muslim. 

Pakatan pembangkang, yang telah berikrar untuk menghapuskan autoritarian dan rasuah, telah mengeluarkan satu manifesto, yang mana ada pihak memuji dan ada pihak yang meragui manifesto berkenaan. NED walaubagaimanapun tidak menjalankan satu inisiatif demokrasi di Singapura - Sekutu Kuat Amerik Syarikat, walaupun negara berkenaan mempunyai persekitaran yang kurang demokratik berbanding Malaysia. Jadi apakah yang boleh mendorong Washington untuk menghabiskan duit dan memberikan begitu banyak perhatian kepada pakatan pembangkang di Malaysia?

Kita jangan terlupa dengan tujuan sebenar Amerika dalam kepentingan blok ASEAN. Penguasaan pengaruh Amerika di Blok ASEAN adalah sebagai satu langkah mengimbangi kuasa dan pengaruh Beijing. Perdana Menteri Malaysia Najib Razak telah menjelaskan peri pentingnya hubungan yang wujud diantara Malaysia dengan China, sambil melihat ke Beijing yang memulihkan ekonomi berorientasikan eksport Malaysia selepas krisis kewangan global 2008.

Pertukaran kepakaran diantara China-Malaysia dalam bidang seperti kewangan, pembangunan infrastruktur, sains dan teknologi, serta pendidikan yang mana tidak pernah mencatatkan tahap tertinggi sebelum ini. China telah menjadi rakan dagangan terbesar Malaysia, dengan angka-angka perdagangan mencecah 90 bilion US Dolar pada 2011 manakala Malaysia adalah rakan perdagangan terbesar China di kalangan negara-negara ASEAN. Sokongan Washington kepada pembangkang Malaysia yang 'mesra-Amerika' mesti dilihat dalam konteks semasa untuk meningkatkan kekuatan tentera dan penguasaan mereka ke atas rantau Asia Pasifik dalam rangka dasar 'Pivot ke Asia'. 

Malaysia mempunyai hak kedaulatan ke atas Selat Melaka, laluan bekalan yang paling penting bagi China untuk tujuan pengangkutan minyak dan lain-lain bahan yang penting kepada pembangunan serta ekonomi yang berterusan. Selain daripada lokasi yang strategik, Malaysia mempunyai ekonomi yang berkembang pesat dengan purata kira-kira pertumbuhan 7 peratus setiap tahun. Malaysia juga merupakan pengeksport ketiga terbesar di dunia bagi gas asli cecair (LNG) selepas Qatar dan Indonesia, dan negara ini telah mempunyai lebih 4 billion tong minyak sebagai rezab.

Malaysia adalah pemain utama di Asia Tenggara, dan Washington melakukan apa yang boleh untuk meluaskan lagi pengaruh pakatan pembangkang selepas kejayaan dalam pilihan raya umum ke 12 pada tahun 2008. Pada tahun 2013, pakatan pembangkang bergantung kepada undi dari mereka yang tidak berpuas hati dengan status quo serta demografi besar pengundi muda yang mahu mencabar parti pemerintah dalam pilihanraya. 

Di bawah parti pemerintah, Malaysia telah berubah daripada menjadi sebuah negara pengeksport getah dan bijih timah kepada pemain utama industri dengan industri automobil tempatan yang kukuh. Parti pemerintah telah berjaya mewujudkan pertumbuhan ekonomi yang stabil, manakala menjanjikan 3.3 juta pekerjaan baru dalam sektor berpendapatan tinggi dan menarik pelaburan berjuta-juta dolar. Dalam situasi pilihan raya yang kritikal di negara ini, pengkritik bertanya samaada pembangkang yang belum dicuba kemampuannya ini dapat menjamin pertumbuhan berterusan. 

Perbincangan dikalangan pengundi juga yang menjurus antara parti pemerintah dan pembangkang juga secara tidak langsung mewujudkan elemen memilih antara China dan Amerika Syarikat. Keputusan pilihanraya akan datang dijangka menjadi penentu masa hadapan dasar luar Malaysia selain berpotensi menjadi satu pergolakan politik yang berterusan. Berjuta-juta dolar Amerika telah disalurkan kepada pembangkang di Malaysia, bukti bahawa Washington mempunyai agenda tersendiri di rantau ini.

[Makluman : Kami akui terdapat kelemahan dalam proses penterjemahan semula. Namun kami sedaya upaya untuk mengekalkan maksud asal penulis. Segala kekurangan dan kelemahan kami dahului dengan memohon maaf.]
Read more ...
© 2008-2016 Pena Minang Institute