ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Tuesday, 29 October 2013

PROF. DR. ROBERT LUSTING TEGUR MAZA


Oleh : Razer

Akhir zaman... Manusia akan berbicara mengenai sesuatu yang tidak diketahuinya. Mari kita dengar penjelasan Prof. Dr. Robert Lusting dari University of California, San Francisco mengenai bahaya GULA dalam kehidupan manusia. Bleh rujuk CV dia kat sini.

P/S : MAZA bukan DOKTOR PERUBATAN....Malah PHD dia pun tahap JJ jer.....
Read more ...

PELAJAR 'UM' PRANK LECTURE KAT DEWAN KULIAH!!!


Oleh : Razer

Lol... Ini bukan pelajar Universiti Malaya... Tetapi pelajar-pelajar kat University of Michigan. Apa yang best, Lecture dorang sempoi...!!!!! 
Read more ...

Monday, 28 October 2013

MAHFUZ OMAR REKA CERITA PALSU MACAM PENGANUT AGAMA SYIAH


Oleh : Razer

Hampeh!!! Tak guna punya Mahfuz!!! Sanggup mereka-reka cerita yang kononnya Bapak kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Haji Baharom mendoakan kemenangan PAS dalam pilihanraya. Walhal orang tua Jamil Khir ni tak pernah cakap apa-apa pun sepertimana yang didakwa oleh MP Pokok Sena ni.

Inikah ajaran ISLAM? Menipu demi UNDI???

Oh ya tak ya... Mahfuz ni bukan USTAZ... Malah latar belakang pendidikan dia juga tidak diketahui... Dan perlu diingat, Si Mahfuz ni lah antara tokoh-tokoh dalam PAS yang tidak mengenali Syiah. Malah beliau sendiri pernah menyatakan bahawa SYIAH adalah sejenis kuih yang dijual di bulan Ramadhan. Sepertimana yang kita ketahui, kepakaran SYIAH adalah dalam mereka-reka cerita hinggakan sanggup menyatakan bahawa malaikat Jibrail tersalah menurunkan wahyu dari ALLAH yang seharusnya disampaikan kepada Ali R.A dan bukannya baginda Nabi Muhammad S.A.W....
Read more ...

Friday, 25 October 2013

BALAS CACI MAKI KEPIMPINAN PAS KEDAH TERHADAP ARWAH USTAZ AZIZAN DENGAN MEMILIH BARISAN NASIONAL DALAM PILIHANRAYA KECIL KALI INI!!!


Oleh : RPM

Kepada pengundi-pengundi di DUN SUNGAI LIMAU, kami menyeru terutama sekali orang-orang PAS agar 'mengajar' kepimpinan PAS Kedah yang biadap dengan arwah Ustaz Azizan sejurus kekalahan PAS Kedah dalam mempertahankan Kedah dalam PRU13 yang lalu. Berdasarkan tulisan yang ditulis oleh Setiausaha Politik Ustaz Azizan, Muhammad Sanusi Bin Md Nor, Ustaz Azizan telah mengalami tekanan emosi apabila dirinya sering menjadi bahan caci maki dikalangan pemimpin PAS Kedah ekoran kekalahan dalam PRU 13. Luahan itu boleh dibaca disini : http://sanusisetpol.blogspot.com/2013/05/aku-menemani-ustaz-azizan-di-kmc.html

Sepertimana yang kita ketahui, mantan MB Kedah dari PAS ini tidaklah seperti MB-MB atau Ketua Menteri yang mudah dicucuk hidungnya. Disaat kepimpinan PAS pusat bersama-sama rakan-rakan dalam Pakatan Trinity meneruskan agenda PERMUSUHAN, arwah Ustaz Azizan mengambil pendirian yang berbeza. Beliau mengambil jalan PERDAMAIAN, malah sejurus mengambil alih pentadbiran Kedah selepas PRU12, beliau telah berjumpa dengan Tun Dr. Mahathir bagi mendapat pandangan dan pendapat bekas Perdana Menteri Malaysia itu tentang kaedah terbaik untuk memajukan negeri jelapang padi itu. Anda boleh membacanya disini : http://www.sinarharian.com.my/azizan-pernah-jumpa-dr-m-1.206377

Jadi jika diperhatikan, siapakah yang lebih jahat dan berdendam kepada Ustaz Azizan? Adakah pemimpin-pemimpin Melayu dalam BN atau pemimpin PAS itu sendiri? Malah sewaktu jenazah arwah Ustaz Azizan dikebumikan, tidak nampak bayang pun seorang pun pemimpin DAP dari PAKATAN TRINITY yang hadir.... Apakah tandanya itu? Malah Presiden PKR sendiri pun GAGAL menghadiri jenazah arwah ketika arwah hendak dikebumikan.

Jadi adakah ini balasan yang diterima oleh Ustaz Azizan setelah PRK13 yang lalu dari puak-puak PAKATAN TRINITY ini? Kepada warga DUN SUNGAI LIMAU.... AYUH!!! HIJRAH!!! Lakukan undi PROTES ANDA.... Agar ianya menjadi 'PENGAJARAN' kepada pemimpin PAS KEDAH agar menghormati tokoh kesayangan anda!!!! Baca laporan kami kenapa Ustaz Azizan dibenci oleh kepimpinan DAP dan PKR juga segelintir kelompok ANWARINAS disini : http://penaminangreturn.blogspot.com/2013/09/kenapa-azizan-dibenci-oleh-pemimpin-pkr.html#axzz2ihKMs5YA JADI KEPADA PENGUNDI SUNGAI LIMAU!!! JOM UBAH!!! INI KALI LAH!!!

Read more ...

Thursday, 24 October 2013

[VIDEO] WHAT WOULD YOU DO? ANTI-MUSLIM HARRASMENT

Oleh : RPM

Orang Amerika zalim, jahat, anti Islam. Tetapi adakah ianya benar???
Read more ...

Monday, 14 October 2013

TRANSKRIP PENUH WAWANCARA DENGAN BEKAS PRESIDEN INDONESIA JUSUF KALLA

Dipetik dari : Merdeka Online

Nama bapak Jusuf Kalla (JK), mantan Naib Presiden Indonesia menjadi penting di Malaysia kerana peranan persahabatannya dalam PRU13 baru-baru ini. Ramai rakyat Malaysia terkejut bagaimana beliau tiba-tiba muncul dalam kancah politik Malaysia. Ikuti perbualan eksklusif saya dengan bapak Jusuf Kalla di Jakarta baru-baru ini yang turut memperkatakan pelbagai isu sampingan.

Sebagai Ketua Editor Merdeka-Online [MO], sebuah portal baru yang saya usahakan dengan matlamat rakyat Malaysia boleh meresapi jiwa merdeka dengan semangat “a sense of belonging“. Baru-baru ini, pada 1 Jun 2013 saya berkunjung ke rumah bapak Jusuf Kalla, di Jakarta, Indonesia dengan niat untuk bertemu bapak Jusuf Kalla sekiranya beliau boleh ditemuramah. Alhamdulillah, bukan sahaja saya diterima dengan baik oleh bapak Jusuf kalla, tetapi saya turut dapat berbicara pelbagai hal khususnya mengenai Pilihanraya Umum Ke-13 di Malaysia. Ikuti sedutan soal-jawab saya dengan bapak Jusuf kalla.

MO: Assalamualaikum dan terima kasih saya ucap kepada Bapak atas kesudian menerima kehadiran saya.

JK: Waalaikum Salam warahmatullahi Wabarakatuh. Terima kasih.

MO: Saya ingin menyatakan perasaan teruja atas peranan bapak dalam hal, kalau bisa disebut perdamaian semasa Pilihanraya Umum di Malaysia baru-baru ini. Saya dapati rata-rata rakyat Malaysia masih tertanya-tanya bagaimana bapak tiba-tiba bisa muncul dalam hal ini?

JK: Sebetulnya, saya ingin jelaskan bahawa bapak Anwar bertemu saya sebanyak 3 kali. Pertamanya pada bulan Mac, 2013 di rumah ini juga dia datang pada malam hari. Ketika itu, hadir bersama dua ahli Parlimen Indoneisa iaitu Yusril Ihza Mahendra dan Fahmi Idris.

Saya lihat, pada ketika itu, Anwar terlalu yakin akan menang Pilihanraya di Malaysia, kerana katanya di mana-mana dia pergi sambutannya cukup luar biasa.

Jadi Anwar mahu saya jadi perantaraan kepada bapak Najib, karena hubungan saya dengan kedua-dua mereka ini sangat baik, maka atas dasar persahabatan saya menerima. Bukan saya mahu masuk campur dalam urusan negara Malaysia, saya menerima urusan ini sebagai urusan persahabatan saya.

MO: Barangkali bapa bisa jelaskan apakah permintaan bapak Anwar semasa pertemuan dengan bapak tempohari?

JK:  Anwar memang ada membuat beberapa permintaan supaya saya bisa sampaikan kepada bapak Najib. Pertamanya, Anwar mahu agar supaya bapak Najib menerima ketetapan bahawa sesiapa yang kalah hendaklah menerima kekalahan itu. Dan yang kalah juga hendaklah mengucapkan selamat berjaya kepada yang menang, dan yang kalah itu kalau bisa disesuaikan dalam pentadbiran kerajaan yang baru.

Jadi, saya terbang ke Kuala Lumpur dan menyampaikan permintaan-permintaan Anwar itu dan bapak Najib mendengar dengan baik.

Saya lihat bapak Najib seorang yang berjiwa besar, mendengar dengan baik segala permintaan Anwar tetapi bapak Najib juga mempunyai keyakinan yang tinggi akan menang Pilihanraya itu.

MO: Bagaimana tentang hal perjanjian, kerana di Malaysia heboh kononnya ada surat perjanjian antara Anwar dengan bapak Najib?

JK: Anwar memang ada membuat perjanjian bertulis. Anwar yang membuatnya, jadi semasa Anwar datang ke rumah saya, Anwar mahu supaya bapak Najib menurunkan tandatangan dalam perjanjian itu.

Anwar sangat konfiden akan menang. Di dalam mindanya dia sudah bayangkan dia Perdana Menteri. Jadi, saya kata kepada Anwar ok, kalau kamu kalah kamu juga harus menerima kekalahan kamu. Anwar bersetuju, jadi saya tandatangan dan Anwar juga tandatangan.

Apabila saya terbang ke Kuala Lumpur, saya bawa hal surat perjanjian ini kepada bapak Najib, saya melihat bapak Najib tidak ada masalah melihat perjanjian itu, tapi bapak Najib mengambil keputusan tidak menurunkan tandatangan. Saya tidak bisa memaksa.

Jadi saya balik semula kepada Anwar, saya beritahu kepada Anwar bahawa bapak Najib tidak turunkan tandatangan tetapi saya mahu kamu (Anwar) percaya kepada my mouth (mulut saya) bahawa bapak Najib tidak ada halangan dengan permintaan kamu (Anwar) itu. Maknanya, sesiapa yang kalah harus menerima kekalahan dengan hati yang terbuka (gentleman).

Inilah gentleman’s agreement antara saya dengan bapak Najib. Akhirnya Anwar bersetuju dalam isu bapak Najib tidak turunkan tandatangan karena Anwar mempercayai cakap saya.

Malangnya, selepas keputusan Pilihanraya, Anwar mungkir janji dan tidak komited kepada perjanjian itu sendiri. Itu sebab saya marah kepada Anwar dan kawan-kawan Anwar di Jakarta turut marah kepadanya kerana Anwar mungkir janji dan tidak komited. Asean Wall Street Journal menghubungi saya bertanya apakah benar Anwar tidak komted. Saya beritahu mereka ya, benar Anwar memang tidak komited.

Saya tidak akan hubungi Anwar, biar dia tahu kami(Yusril, Fatmi dan teman-teman yang lain) marah kepadanya.

ISU PENIPUAN PILIHANRAYA

MO: Apa alasan Anwar tidak mahu menerima kekalahannya, mungkir janji dan tidak komited?

JK: Anwar menuduh berlaku penipuan, antaranya soal dakwat kekal. Jadi saya marah Anwar, saya kata kamu bilang dakwat itu tidak kekal, itu kamu lihat di jari kamu masih ada bekas dakwat kekal belum hilang (sambil bapak Jusuf Kalla memegang jari Anwar yang masih ada bekas dakwat).

Kemudian Anwar bangkitkan pengundi Bangladesh. Saya bilang sama Anwar, tak kan orang Malaysia tidak boleh membezakan percakapan, bahasa, budaya dan gaya orang Bangladesh. Tidak mungkin berpuluh ribu orang Bangladesh boleh dibawa masuk ke Malaysia dan menjadi pengundi. Ini tidak masuk akal.

Tapi, Anwar tetap tidak mahu menerima keputusan dan dia tetap dengan egonya.

MO: Anwar kata dia menang kerana undi popular dia lebih banyak daripada bapak Najib?

JK: Saya beritahu Anwar, kamu berada di Malaysia bukannya di Indonesia. Kalau kamu (Anwar) bertanding di Indonesia kamu sudah jadi Presiden Indonesia. Tapi di Malaysia sistemnya lain, kemenangannya dikira melalui sistem undi electoral, yang mana partai yang menang akan membentuk kerajaan dan melantik Perdana Menteri.

Malangnya Anwar ini ego, imaginasinya sangat melampau-lampau, dia tetap mahu jadi Perdana Menteri. Saya bilang kepada Anwar, “Kamu sudah gila?” mana mungkin kamu (Anwar) menjadi Perdana Menteri sedangkan kamu hanya menang 89 kerusi parlimen walhal bapak Najib menang 133. Tolong beri saya jawapan atas dasar apa kamu boleh jadi Perdana Menteri kerana kamu sendiri tahu kamu hanya menang 89 walhal bapak Najib menang 133.

Kami bertengkar dan akhirnya Anwar berfikir juga. Kemudian, kami juga berbicara tentang masa depannya dan masa depan Nurul Izzah. Saya bercakap tentang Menteri Penuh, Anwar meminta masa berfikir tentang perkara itu.

Kesilapan Anwar ialah dia sudah dua kali mengumumkan mahu bersara jika tewas dalam Pilihanraya, malangnya Anwar tidak pernah komited kepada janji-janjinya.

HIMPUNAN BLACK OUT 505

MO: Anwar kini sedang mengadakan himpunan Black Out 505 di seluruh negara sebagai bantahan ke atas keputusan Pilihanraya Umum baru-baru ini. Bagaimana bapak melihat perkara ini?

JK: Pertama saya mahu beritahu bahawa saya mengetahui Anwar dibantu oleh beberapa pihak khususnya dari Turki, Washington, Filipina, dan mungkin juga di negara Thai dan China, itu kamu kena selidiki.  Pemberi dana yang besar itu dari sebuah syarikat besar di Filipina, dan sedikit-sedikit dari Turki untuk membantu aktiviti himpunan bantahan itu. Mereka tidak boleh menyembunyikan diri mereka kerana mereka adalah rakan-rakan bisnes yang kita ketahui siapa mereka.

Isunya untuk apa membuat himpunan tersebut jika ianya hanya memberi keuntungan kepada musuh-musuh Islam dan orang Melayu. Saya sendiri bertanya kepada Anwar, apakah kamu boleh mengontrol (mengawal) parti DAP? Anwar terdiam dan Anwar tidak dapat memberi jawapan dengan jelas, ternyata Anwar punya masalah dan kepayahan untuk mengawal ahli-ahli parlimen dari parti lain.

Makanya, saya sendiri berfikiran tindakan Anwar mengadakan himpunan Black Out 505 itu hanya sia-sia sahaja, melainkan hanya menguntungkan sebelah pihak sahaja iaitu musuh-musuh Islam.

PERTEMUAN SUSILO & ELEMEN WASHINGTON

JK: Baru-baru ini Presiden Susilo menelefon saya bertanyakan mengenai panggilan telefon dari “Polis Washington” supaya Presiden Susilo menerima permintaan Anwar untuk bertemu dengannya. Saya memberitahu Presiden Susilo supaya tidak tunduk kepada tekanan Washington dan tidak kena dengan peraturan kenegaraan untuk menerima permintaan Anwar kerana Anwar hanya pembangkang bukan Perdana Menteri. Ini bermakna, saya sangat yakin, bahawa ada elemen Washington dalam urusan campurtangan kuasa luar dalam politik negara Malaysia. Anda perlu terus menyiasat perkara ini.

ISU PENCEROBOHAN LAHAD DATU

JK: Dalam kes pencerobohan Lahad Datu, saya juga tahu bahawa ada campur tangan dari orang-orang tertentu di Filipina, kawan-kawan Anwar seperti Joseph Estrada dan sebuah syarikat besar di Filipina memberi sokongan kewangan dalam kes pencerobohan di Lahad Datu.

Tujuan mereka satu sahaja iaitu untuk melemahkan kerajaan Malaysia, di mana mereka yang menceroboh itu mahu menunjukkan kepada dunia luar bahawa kerajaan Malaysia lemah dan gagal menangani isu tersebut.

MO: Saya ucap terimakasih kepada bapak atas kesudian bapak menerima kehadiran saya dan seterusnya berbicara tentang isu penting ini. Saya sangat hargai dan saya berharap rakyat Malaysia boleh melihat peranan bapak yang mulia ini khususnya kedua-duanya adalah sahabat baik bapak.

JK: Terima kasih.


Jakarta, Indonesia, 
1 Jun 2013.
Read more ...

Tuesday, 8 October 2013

PENGERUSI SUARAM TULIS BUKU UNTUK SOKONG PERJUANGAN LGBT DI MALAYSIA

Oleh : Jebat

Ketika penulis ke kedai buku Kinokuniya KLCC beberapa minggu yang lepas, penulis terserempak dengan sebuah buku yang ditulis oleh Pengerusi Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), Kua Kia Soong. Buku yang berjudul 'The Patriot Game : Writing On The Malaysian Wall' tidak lebih sebagai 'bible kecil' bagi mensucikan perjuangan LGBT atas nama 'Hak Asasi Manusia'. Ternyata inilah perjuangan SUARAM. Perjuangan Gay, Lesbian, Biseks dan Transeksual. Jadi kita tahulah kenapa Pakatan dapat undi popular dalam PRU13. Kerana sebahagian kecil rakyat Malaysia pengamal LGBT ini telah memberikan undi mereka kepada Pakatan. Inilah 'kepopularan Pakatan' yang sebenarnya :)

Read more ...

Sunday, 6 October 2013

KEUTAMAAN PUASA DAN IBADAH LAIN PADA SEPULUH HARI PERTAMA DI BULAN ZULHIJJAH

Oleh : Ustaz Idris Sulaiman


وعن ابن عباس رضي الله عنهما قال‏:‏ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم‏:‏ (( مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الْأَيَّامِ)) يَعْنِي أَيَّامَ الْعَشْرِ. قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ: ((وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ)). ‏(‏‏(‏رواه البخاري‏)‏‏)‏‏

‏Daripada Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma dia berkata, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Tidak ada hari di mana amal soleh di dalamnya lebih dicintai oleh Allah daripada hari-hari ini”, yakni 10 hari (pertama di bulan Zulhijjah). Para sahabat berkata, “Wahai Rasulullah, tidak juga jihad fi sabilillah?” Baginda bersabda: “Dan tidak juga jihad fi sabilillah, kecuali seorang yang keluar dengan jiwa dan hartanya (untuk berjihad) lalu dia tidak pulang dengan satu pun daripadanya.” (Riwayat Al-Bukhari)

PENJELASAN HADIS :

Tidak ada hari di mana amal soleh di dalamnya lebih dicintai oleh Allah daripada 10 hari pertama Zulhijjah, tidak juga jihad fi sabilillah: Menunjukkan kelebihan 10 hari pertama Zulhijjah berbanding seluruh hari yang lain[1], dan kelebihan beramal di dalamnya berbanding amalan yang dilakukan pada hari lain.

Kecuali seorang yang keluar dengan jiwa dan hartanya lalu dia tidak pulang dengan satu pun daripadanya: Yakni seorang yang keluar untuk jihad fi sabilillah dengan nyawa dan hartanya lalu dia mati.

Disebutkan tentang harta kerana pada zaman dahulu apabila tentera keluar untuk berjihad, lazimnya mereka akan membawa bersama harta, haiwan ternakan, dinar, dirham kerana itu yang digunakan sebagai bekal. 

Harta orang pada masa itu tidak seperti pada zaman sekarang, mereka hidup serba sederhana. Kalau dia gugur, harta-hartanya akan jadi rampasan bagi pihak yang menang.

FAEDAH HADIS:

Kelebihan beramal pada 1 hingga 10 haribulan Zulhijjah. Amalan yang dimaksudkan adalah semua amal kebaikan secara umumnya; solat sunat, sedekah, zikir, membaca Al-Quran, termasuklah puasa dan lain-lain lagi.

Kelebihan jihad fi sabilillah, di mana ia adalah seafdhal-afdhal amalan, termasuk di antara amalan yang paling mulia, yang berganda-ganda pahalanya.

Jihad mempunyai darjat-darjatnya. Tidak sama orang yang berjihad lalu dia selamat, berbanding orang yang berjihad lalu dia gugur mati syahid. Walaupun kedua-duanya berjihad tetapi pahalanya tidak sama. Orang yang mati syahid dalam perang, tidak ada balasan baginya kecuali Syurga.

Kelebihan masa-masa tertentu berbanding masa-masa yang lain. Dalam hari-hari sepanjang tahun, ada hari-hari yang fadhilatnya lebih berbanding hari/masa yang lain. Mungkin kita melihat setiap hari sama, tidak ada beza, tetapi hakikatnya tidak sama di sisi Allah.

Di antara amalan soleh yang dianjurkan untuk dilakukan adalah puasa pada 10 hari pertama Zulhijjah.
Tidak ada percanggahan antara hukum disunnahkan berpuasa pada 10 pertama Zulhijjah  dengan hadis Abu Hurairah radhiyallahu anhu di mana Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam melarang puasa pada hari Idul Fitri dan Idul Adha (10 Zulhijjah). Ini kerana dalam kaedah Syarak, kesemua nas berkaitan perlu dihimpun supaya tidak ada satu pun yang ditolak. 

Nas yang khas didahulukan daripada nas yang am (umum). Nas umum menunjukkan kita disunnahkan puasa pada 1 – 10 Zulhijjah. Tetapi keumuman ini dibatasi oleh nas yang khas (khusus) yang melarang puasa pada 10 Zulhijjah. Maka, hari terakhir untuk berpuasa adalah pada 9 Zulhijjah (Hari Arafah). Dengan itu kita beramal dengan kedua-dua hadis ini.

Juga tidak ada percanggahan antara hukum disunnahkan puasa pada 10 hari pertama Zulhijjah dengan larangan puasa pada hari Sabtu. Terdapat nas yang khas di mana Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam melarang puasa pada hari Sabtu kecuali apa yang difardhukan (puasa wajib). Maka nas yang khas ini didahulukan. Kesimpulannya, sunnah berpuasa pada 1-10 Zulhijjah, kecuali pada hari Sabtu. (Baca: Hukum Puasa Sunat Hari Jumaat dan Sabtu)


وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

---------------------------------

[1] Sebahagian ulama menjelaskan keutamaan 10 hari pertama Zulhijjah lebih besar berbanding semua hari lain termasuklah 10 hari terakhir Ramadhan. Hendaklah kita bersungguh-sungguh meraih keutamaannya dengan memperbanyakkan amal pada hari-hari ini.

(Disalin dari rakaman kuliah Riyadh Al-Salihin, Bab 226 Hadis ke-1249, 29.01.2012)
Read more ...
© 2008-2016 Pena Minang Institute