ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Tuesday, 31 December 2013

@anwaribrahim BERSEDIA JADI PERDANA MENTERI 16 SEPTEMBER TAHUN INI


Oleh : AJ

Anwar Ibrahim menyatakan keyakinan beliau bahawa dirinya akan menjadi Perdana Menteri Malaysia pada tahun hadapan.

Keyakinan ini disebabkan beliau telah mendapat jumlah yang cukup untuk memastikan kerajaan yang ada pada hari ini akan tumbang.

"Kita dah ada jumlah yang cukup"

Itulah sebahagian ungkapan yang pernah beliau ucapkan pada tahun 2008. Dalam ucapannya, beliau turut mengumumkan tarikh 16 September sebagai 'road map' utama dalam mengambil alih kerajaan pusat. Kini tahun 2014 telah menjelma. Hanya beberapa bulan sahaja lagi tarikh 16 September akan kembali. Adakah Anwar bersedia mengumumkan jumlah MP yang hendak 'melompat' ke blok pembangkang?

Apa yang pasti, macai-macai Anwar akan terus mempercayai ucapannya. Kerana bagi mereka, 'kencing' Anwar adalah satu kebenaran.
Read more ...

[VIDEO] AMERICA'S BOOK OF SECRETS : WESTPOINT ARMY SECRETS




The United States Military Academy has been educating, training, and inspiring leaders of character for our United States Army and for the nation for more than 200 years. West Point provides a 47-month leader-development program steeped in academic rigor, military discipline, and physical challenges, all built upon a moral-ethical foundation. The academy is an internationally recognized institution for academic, military and physical excellence, and we are proud that today's cadets will become tomorrow's military, public and private-sector leaders.West Point's purpose is to produce leaders of character who are prepared to provide selfless service to our Army and the nation. West Point provides a broad-based and balanced curriculum to ensure graduates acquire knowledge, skills, and attributes necessary for them to effectively address the complex and uncertain challenges they will face in their personal and professional lives. When students enter the United States Military Academy at West Point, they are beginning a profession. Career development starts on the first day; everything cadets experience is focused on developing them as leaders of character who will serve as officers in America's Army upon graduation, when they are commissioned as second lieutenants in the U.S. Army. As they begin their military careers, they become leaders of Soldiers, and each new promotion brings additional responsibility and increased opportunity.

West Point is about choosing a direction in life that puts service to the nation first and allows each graduate to be a standard-bearer for their generation and the generations that follow. The cadets who graduate as commissioned officers and serve the nation are our lasting legacy and are what makes West Point great.

The Academic Program

West Point strives to admit the best and brightest each year to ensure that the classrooms are places of intellectual rigor and stimulation, places where knowledge passes not just from instructor to cadet, but from cadet to cadet as well. West Point's Academic Program serves as a foundation for the development of critical thinking and creative problem-solving skills. It includes a substantive set of fully integrated core courses that, together, provide an appropriate balance between technical topics and the humanities. Cadets choose their areas of depth from more than 40 academic majors that span a broad spectrum of academic disciplines. The academic curriculum culminates with an integrative experience that is often an interdisciplinary and team-based project. Through the Senior Capstone experience, students draw upon and apply knowledge in their chosen majors as well as knowledge gained throughout the course of their studies. Often these projects provide real answers to real-world problems, result in presentations at academic conferences, and bring national recognition. Upon graduation, all cadets receive a Bachelor of Science degree and are fully prepared to meet the intellectual requirements of a leader in today's army.

The Physical Program

The Physical Program at West Point includes both physical education classes and competitive athletics. It contributes to mental and physical fitness and allows the cadet to achieve the highest levels of physical development through a program that emphasizes a lifelong pursuit of personal fitness. The physical education curriculum spans all four years, and physical education class grades are incorporated into the cadet grade point average, highlighting the importance of physical fitness in the Army. Every cadet must participate in competitive sports throughout the academic year, whether in varsity intercollegiate athletics, intercollegiate clubs, or company athletics. The program challenges cadets every day but is widely regarded as both rewarding and enjoyable.

The Military Program

While academic courses are the building blocks of most typical universities, career development at West Point is geared toward the cadet's goal of being an officer in the United States Army, so military discipline and training are paramount to their officer development. Cadets are immersed from day one in a military environment where they are organized in companies and serve in leadership positions within the Corps of Cadets. The heart of the military training takes place during the summer. The basic Soldier skills of rifle marksmanship, land navigation, and close combat are but the underpinnings of each cadet's initial training the first summer; by graduation every cadet has participated in small-unit leadership training; attended military schools such as Airborne and Air Assault; served as senior leadership to junior cadets' summer training; and interned as an office in active duty units across the globe. Each summer of training builds the leadership skills of the previous, so that by graduation each cadet is prepared to lead Soldiers and serve our nation. No matter what major course of study they choose, cadets graduate with the knowledge, confidence, and ability to be successful in their careers.

Sumber : http://www.westpoint.edu/About/SitePages/Home.aspx
Read more ...

PATUTLAH MEREKA BERDEMO....KEHIDUPAN ORANG PAKATAN MEMANG MELARAT

Oleh : AJ

Dalam posting terdahulu yang bertajuk "BARUA DAP MASIH TAK INSAF... NAK BUAT FLASHMOB JADI FLUSH JAMBAN" kami terperasan seorang mamat yang mukanya nampak 'familiar' dengan demonstrasi sebelum ini.

Mamat yang bernama Nurul Islam Mohamed Yusoff ini merupakan Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Batu yang juga penyelaras kempen bantah kenaikan tarif elektrik dibawah seliaan Parti PAS.

Namun apa yang menariknya disini, yang bercakap soal 'keperitan rakyat' ni nampaknya macam 'makan subsidi' lagi banyak dari orang lain. Memiliki motor besar, perut besar, masakan boleh mengatakan kerajaan yang ada pada hari ini zalim. Sedangkan jika diluar negara, jika kerajaan zalim, orang yang bergelar pembangkang itulah yang paling kurus dan paling tak berwang.

Namun lain pula di Malaysia. Yang menuduh kerajaan zalim itu terdiri daripada mereka yang 'kaya raya' dan mempunyai perut yang besar selain berkenderaan besar. 
Read more ...

[VIDEO] HISTORY CHANNEL : AREA 51


Area 51, also officially known as Groom Lake or Homey Airport (ICAO: KXTA) is a remote detachment of Edwards Air Force Base. According to the Central Intelligence Agency (CIA), the correct names for the Area 51 facility are the Nevada Test and Training Range and Groom Lake, though the name Area 51 has been used in official CIA documentation. Other names used for the facility include Dreamland, Paradise Ranch, Home Base, Watertown Strip, and most recently Homey Airport. The area around the field is referred to as (R-4808N).

It is located in the southern portion of Nevada in the western United States, 83 miles (133 km) north-northwest of Las Vegas. Situated at its center, on the southern shore of Groom Lake, is a large military airfield. The base's current primary purpose is officially undetermined; however, based on historical evidence, it most likely supports development and testing of experimental aircraft and weapons systems. The intense secrecy surrounding the base has made it the frequent subject of conspiracy theories and a central component to unidentified flying object (UFO) folklore. Although the base has never been declared a secret base, all research and occurrings in Area 51 are Top Secret/Sensitive Compartmented Information (TS/SCI). In July 2013, following a FOIA request filed in 2005, the Central Intelligence Agency publicly acknowledged the existence of the base for the first time by declassifying documents detailing the history and purpose of Area 51.

Baca seterusnya : http://en.wikipedia.org/wiki/Area_51
Read more ...

[VIDEO] CIA DOCUMENTARY : HIDING SECRETS



Visit the infamous hidden door of Moscow's Buterika prison and London's "spy house." Meet the FBI's expert on detecting secret rooms and hiding places, and uncover some of the most ingenious ways to hide things ever imagined.
Read more ...

DATUK BANDAR KUALA LUMPUR JAWAB FITNAH @WardinaSafiyyah

Oleh : AJ

Pertama sekali, sememangnya kami tak bersetuju dengan sambutan Tahun Baru Masihi ini. Usahkan 15 Juta, malah 1 Sen sekalipun kami tak suka, duit kerajaan dibelanjakan untuk tujuan sambutan tahun baru 2014.

Tetapi Datuk Bandar mempunyai alasan. Dalam penjelasan yang diberikan, bajet 15 juta itu adalah peruntukan yang digunakan sepanjang kempen tahun melawat Malaysia 2014. (The Edge)



Aku yakin, dalam mana-mana 'perniagaan' kena ada promosi. Dan promosi memerlukan iklan. Dan iklan perlu dibayar. Jadi 'acara' ini hanyalah sebahagian dari 'kempen' Tahun Melawat Malaysia 2014. Benda ni kenalah tanya pada pakar ekonomi... dan bukannya kepada budak Interior Design.
Jadi kepada Wardina, berhati-hatilah bila mengeluarkan penjelasan. Sebaliknya telitilah dahulu kenyataan yang dikeluarkan oleh Datuk Bandar Kuala Lumpur. Kalau tengah 'datang bulan' better jangan bercakap. Jangan disebabkan kenyataan yang dikeluarkan oleh kamu akan membawa kepada fitnah yang lebih besar. Dan kepada DBKL, kalau boleh, kurangkan lagilah perbelanjaan yang sedia ada tu.....

P.S : Wardina... You boleh mintak Ariani turunkan harga Tudung tak??? 
Read more ...

#UBAH #IniKalilah BARUA DAP TERUS MEMBISU BILA @cmlimguaneng 'UBAH' CAMRY JADI MERCEDES

Oleh : AJ

Barua-barua DAP nampaknya masih tak mampu nak menjawab alasan Lim Guan Eng yang juga ditabal sebagai 'Khalipah' oleh barua DAP motif sebenar Lim Guan Eng mengarahkan Kerajaan Negeri mendapatkan sebiji Mercedes Benz bagi kegunaan rasminya.

Sedangkan sebelum ini, Kerajaan DAP Pulau Pinang sudahpun membeli beberapa biji CAMRY bagi menggantikan PROTON PERDANA 2.6 yang didakwa kurang 'ekonomik'.

Jadi kami nak tanya, pembelian baru yang menggantikan CAMRY ni, dekat mana pula nilai ekonominya? Barua-barua DAP tolong jawab boleh?

Rujukan : 

http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/10/31/penang-state-government-new-toyota-camrys.aspx/

http://paultan.org/2013/12/30/w221-mercedes-benz-s300l-penang-chief-minister/

Read more ...

ISU DEMONSTRASI : SYIEKH KHALID YASIN KASI PENAMPAR KAT PRESIDEN MPMUM @pmium @PenggerakUM @MahasiswaUm @MahasiswaMsia



Oleh : AJ

Kami nak ucapkan jutaan syabas kepada YDP Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaya kerana menunjukkan bakat kebodohan beliau dalam berbicara apabila menyeru mahasiswa Universiti Malaya agar turun berdemo pada malam ini.

Katanya, ini cara menunjukkan kemarahan 'atas kenaikan' harga barang. Adakah ini sahaja yang mampu dilakukan oleh sekumpulan manusia yang bergelar 'mahasiswa'? Hanya pandai berdemo?

Ternyata inilah standard Barua DAP. Hanya berdemo bila disuruh. Waktu isu kalimah ALLAH, isu Nurul Izzah menyokong proses pemurtadan, tak ada sekor pun berani bersuara. Malah DAP Pulau Pinang naikkan harga air pun puak-puak ni tak berani nak 'menyuarakan hak rakyat'. Itu tak termasuk lagi dengan program-program batu asas zaman Nik Aziz jadi MB seperti Lebuhraya Rakyat, Stadium Red Warrior dan lain-lain lagi yang jelas tak ada sebarang perkembangan terbaru. Malah dalam soal Syiah sekalipun, mahasiswa pro pembangkang ini tak berani nak bersuara, walaupun mafhum mengetahui kebatilan aqidah Syiah.

Ternyata, mereka ini tidak lebih sebahagian daripada barua-barua DAP yang dilatih untuk mencemarkan nama baik Mahasiswa demi kepentingan pemimpin sanjungan mereka.

Cuma apa yang kami nak cakapkan kat sini, seruan daripada pemimpin pelajar ini adalah seruan yang bathil. Ini kerana seruan berdemonstrasi adalah satu seruan yang jelas bertentangan dengan kaedah Islam. Islam tidak pernah menghalalkan demonstrasi, malah demonstrasi bukanlah sebahagian daripada cara Islam menasihati pemimpin.

Ahlus Sunnah wal-Jama’ah bersepakat berkenaan kewajiban mentaati pemimpin dan pihak berkuasa. Mereka juga mewajibkan supaya mematuhi segala peraturan dan undang-undang yang ditetapkan oleh pihak pemimpin selagi mana ianya tidak bertentangan dengan dalil-dalil syara’. Ini adalah sebagaimana yang disebutkan oleh Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam:


فلا طاعة في المعصية، إنَّما الطاعة في المعروف

“Janganlah kamu mentaati perkara-perkara maksiat. Ketaatan hanyalah dalam perkara yang ma’ruf.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 22/218, no. 6716)

Perkara ma’ruf di sini adalah merujuk kepada urusan yang bukan maksiat dan bukan kemungkaran. Sama ada ianya perkara yang diwajibkan agama, yang disunnahkan, ataupun yang diharuskan (mubah). Sekiranya masyarakat diperintahkan supaya melaksanakan perkara-perkara yang diharuskan (tidak dilarang agama), maka hukum mentaatinya adalah wajib. Sebagai contoh, hukum mematuhi undang-undang jalan-raya yang digubal oleh pihak berkuasa adalah wajib selagi mana ianya bukan maksiat walaupun ianya tidak pernah diwajibkan oleh syara’ secara khusus.

Malah kami yakin, secara prinsipnya pihak pentadbiran UM sendiri tidak membenarkan mana-mana mahasiswanya terlibat dalam mana-mana acara yang boleh memberikan kemudharatan pada diri para pelajarnya. 

Ada baiknya para mahasiswa terutama sekali mahasiswa Melayu untuk istiqamah di perpustakaan, di bilik-bilik kuliah dan dimana-mana sahaja yang membolehkan mereka fokus mengulangkaji pelajaran kerana tarikh peperiksaan akhir semester semakin hampir. Jangan jadi bodoh mengikut pesanan pemimpin pelajar yang dia sendiri bakal menyapu Baucer Buku 1Malaysia. Perhatikanlah keadaan sekeliling. Disaat anda berdemo, rakan-rakan anda dari bangsa Cina dan India tekun mengulang kaji pelajaran. 

Fikirlah secara matang. Bertindak dengan waras.

P/S : MANIFESTO BILA NAK DILAKSANAKAN???

Read more ...

[VIDEO] SECRET OF WAR : ISRAELI INTELLIGENCE



The Institute for Intelligence and Special Operations, otherwise known as the Mossad, has been appointed by the State of Israel to collect information, analyze intelligence, and perform special covert operations beyond its borders. 

"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety"
Proverbs XI/14. 

Over the years, the Mossad has expanded into many fields, the most prominent of which are:

> Covert intelligence gathering beyond Israel’s borders.
> Preventing the development and procurement of non-conventional weapons by hostile countries.
> Preventing terrorist acts against Israeli targets abroad.
> Developing and maintaining special diplomatic and other covert relations.
> Bringing Jews home from countries where official Aliya agencies are not allowed to operate.
> Producing strategic, political and operational intelligence.
> Planning and carrying out special operations beyond Israel’s borders.
Read more ...

[VIDEO] AMERICA'S BOOK OF SECRETS : THE PRESIDENT



This weekend President Obama got a little down time with his family in Maine, he also took the time to bring some interesting reading material. Supposedly, according to White House officials speaking on the condition of anonymity, the president removed from a secret compartment inside a White House Abraham Lincoln statute the rumored "President's Book of Secrets." Many historians and conspiracy theorists would be surprised to find out that the secret book featured in the movie "National Treasure: Book of Secrets," actually does exist. The top ten secrets believed to be in the book are listed below:

1. The Lincoln Memorial is really made out of solid gold painted white. Should the deficit hit $400 trillion dollars then it will be melted down to pay off debts.

2. Should the Supreme Court even become deadlocked, perhaps by a 4-4 vote with one justice abstaining, then the President can take down the Great Seal of the White House, which is four feet in diameter, and flip it while the vice president calls heads or tails to decide the case.

3. The missing 8 minutes on the Watergate tapes reveals then President Nixon talking about what to do with aliens being held at a secret military base in Iowa.

4. The book also describes a secret deal between the United States and Canada where participants in the witness protection program, and a certain celebrities gone bad such as Lindsay Lohan, can live anonymously in Quebec as long as a promise to speak French.

5. Hidden inside the Hoover Dam is the nation's secret stockpile of Spam, which is stored at -236 degrees, which would be used only in the event of World War 3.

6. Secret documents show that for the past two decades, British royalty such as Prince Charles and Queen Elizabeth's have been held in secret at Gitmo while clones of them perform their official duties.

7. Photographs of a mysterious device discovered on the Moon during the 1970s Apollo program has been reanalyzed lately, and scientists are shocked to discover that it appears to be a fourth generation iPhone.

8. A summary of underwater video footage taken by a navy submarine of the BP oil leak reveals that the bottom of the ocean is inhabited by "Mer-people" and King Triton. Apparently, they worship oil rigs floating in the Gulf of Mexico, and believe that the oil leak is a sign that one of their gods has become hurt.

9. White House documents are also stored in the book which reveal that due to Bill Clinton's drinking habit, Hillary Clinton had to serve as the De Facto President of the United States for a total of 102 days during his two terms in office.

10. The book of secrets also reveals that, contrary to popular opinion, America does have a royal family which secretly influence is politics behind the scenes. Furthermore, should Congress or the White House has ever come to a constitutional impasse the American monarchy, either through the king or queen, could take control of the country. Currently, it is rumored that the monarch in exile is the comedian Julia Louise Dreyfus, who starred as "Elaine" on Seinfeld.
Read more ...

[VIDEO] AMERICA'S BOOK OF SECRETS : PRESIDENTIAL COVER UPS



Presidential Cover-Ups [S02E07] by Cletus77
The office of the President of the United States was designed to operate with greater transparency than any other world-leader... but how much do we really know about what goes on behind the doors of the Oval Office?

This episode looks beyond the headlines to uncover the real stories behind the greatest White House scandals. What was President Nixon really trying to hide with the Watergate break-in? How much did President Reagan know about Iran-Contra? 

Why did Sandy Berger, President Clinton's National Security Advisor, remove documents from the National Archive? Did the Obama Administration know more about the attack on the U.S. Consulate in Benghazi than they let on? Former presidential advisors, historians, and journalists will reveal how much secrecy exists within the White House and what methods presidents use to cover up their actions or establish "plausible deniability."
Read more ...

[VIDEO] AMERICA'S BOOK OF SECRETS : THE FBI



A Brief History of the FBI

Origins (1908-1910)

The FBI originated from a force of special agents created in 1908 by Attorney General Charles Bonaparte during the presidency of Theodore Roosevelt. The two men first met when they both spoke at a meeting of the Baltimore Civil Service Reform Association. Roosevelt, then Civil Service commissioner, boasted of his reforms in federal law enforcement. It was 1892, a time when law enforcement was often political rather than professional. Roosevelt spoke with pride of his insistence that Border Patrol applicants pass marksmanship tests, with the most accurate getting the jobs. Following Roosevelt on the program, Bonaparte countered, tongue in cheek, that target shooting was not the way to get the best men. "Roosevelt should have had the men shoot at each other and given the jobs to the survivors."

Roosevelt and Bonaparte both were "Progressives." They shared the conviction that efficiency and expertise, not political connections, should determine who could best serve in government. Theodore Roosevelt became President of the United States in 1901; four years later, he appointed Bonaparte to be attorney general. In 1908, Bonaparte applied that Progressive philosophy to the Department of Justice by creating a corps of special agents. It had neither a name nor an officially designated leader other than the attorney general. Yet, these former detectives and Secret Service men were the forerunners of the FBI.

Today, most Americans take for granted that our country needs a federal investigative service, but in 1908, the establishment of this kind of agency at a national level was highly controversial. The U.S. Constitution is based on "federalism:" a national government with jurisdiction over matters that crossed boundaries, like interstate commerce and foreign affairs, with all other powers reserved to the states. Through the 1800s, Americans usually looked to cities, counties, and states to fulfill most government responsibilities. However, by the 20th century, easier transportation and communications had created a climate of opinion favorable to the federal government establishing a strong investigative tradition.

The impulse among the American people toward a responsive federal government, coupled with an idealistic, reformist spirit, characterized what is known as the Progressive Era, from approximately 1900 to 1918. The Progressive generation believed that government intervention was necessary to produce justice in an industrial society. Moreover, it looked to "experts" in all phases of industry and government to produce that just society.

President Roosevelt personified Progressivism at the national level. A federal investigative force consisting of well-disciplined experts and designed to fight corruption and crime fit Roosevelt's Progressive scheme of government. Attorney General Bonaparte shared his president's Progressive philosophy. However, the Department of Justice under Bonaparte had no investigators of its own except for a few special agents who carried out specific assignments for the attorney general, and a force of examiners (trained as accountants) who reviewed the financial transactions of the federal courts. Since its beginning in 1870, the Department of Justice used funds appropriated to investigate federal crimes to hire private detectives first and later investigators from other federal agencies. (Federal crimes are those that were considered interstate or occurred on federal government reservations.)

Baca seterusnya : http://www.fbi.gov/about-us/history/brief-history
Read more ...

[VIDEO] NATIONAL GEOGRAPHIC : BECOMING A KING



An exclusive opportunity to go behind the scenes of a spectacular ceremony… to see a man becoming a King.

2007 sees Malaysia celebrate 50 years of independence… It's a fast changing society with a new King…one of the youngest in the world. Tuanku Mizan Zainal Abidin – is only 45. He's a thoroughly modern man…But a champion of tradition. He must lead a double life. 

Performing his public duties under the spotlight as a king – and protecting his private role as a man husband and father. At a cross roads in his own life, about to be crowned king, Tuanku Mizan allowed us to be special guests at his Coronation.

An exclusive opportunity to go behind the scenes of a spectacular ceremony…to see a man becoming a King.
Read more ...

ANTARA 'HAK RAKYAT' DAN 'HAPRAKKAN RAKYAT'


Oleh : AJ

Mentadbir sebuah negeri seperti Selangor lebih kompleks dari mentadbir sebuah negara seperti Malaysia. Oleh kerana itu adalah wajar Kerajaan Pakatan Haprakkan Rakyat menaikkan gaji MB, SPEAKER, TIMBALAN SPEAKER dan EXCO-EXCOnya.

Tidak seperti bebanan menjadi Perdana Menteri adalah jauh 'lebih ringan' dari Menteri Besar, maka kami bersetuju dengan kenaikkan tersebut. Sememangnya inilah yang dimahukan oleh Barua-Barua DAP merangkap penyokong Pakatan Haprakkan Rakyat.

Ternyata Penasihat Ekonomi Selangor merupakan seorang penasihat yang amat menjiwai naluri rakyat Marhaen. Apa pun... pemimpin pun still 'rakyat' jugak kan???

Baca lagi :

http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/newsindex.php?id=1004264

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/menteri-besar-adun-selangor-dapat-kenaikan-gaji-mulai-januari-1


Read more ...

Monday, 30 December 2013

BEZA MAHASISWA U.K DENGAN MAHASISWA MALAYSIA @KemPendidikan @MuhyiddinYassin @PKamalanathan @PenggerakUM @MahasiswaMsia @pmium

Oleh : Z.A

MasyaAllah - A graduate from Cambridge mendapat bayaran 7 pound sejam untuk meneruskan hidup mencari pekerjaan, bersama sama graduan lain dari pengkhususan undang undang, methematics dan berbagai lagi.

" At Amazon, I am paid £7 an hour and have to work 55 hours a week, with no choice of when I do them. If I'm lucky, though, I can pick between day or night shifts.

Does this mean I'm ungrateful? Certainly not. Nor does it mean I am the only graduate from an elite university working here.

Far from being surrounded by uneducated manual workers, I am pushing my trolley alongside law graduates, classicists and mathematicians, many from top universities like mine."

Beliau bekerja 55 jam seminggu tanpa henti ( berbanding dengan Malaysia minum teh tarik dan makan 4 jam dan masih dibayar sebagai pekerja ). Kos sara hidup adalah tinggi ia itu lebih kuran 600 pound sebulan menyewa bilik di Bristol ( Bandar kecil dan bukannya LONDON ).

Kita di sini berguling atas jalan dan merosakan kereta polis berdemonstrasi kerana di katakan gaji kecil dan tak sepadan ijazah yang di perolehi. Hey Bro dan sister ini graduan CAMBRIDGE bukan Universiti Malaya, UITM atau University Singapura - masih berkerja dengan purata gaji bulanan sebanyak 1500 pound. Itu pun kerja tanpa rehat 8 jam.

Kita yang berguling atas jalan raya dan demonstrasi nak kan gaji tinggi serta kerja 6 jam sehari, minum kopi 4 jam sehari. 

Untuk berjaya kita yang baru berkelayakan perlu bekerja keras dengan penuh komitment untuk mendapat kenaikan gaji, bonus dan pangkat. Bukan dengan cara berdemonstrasi. 

Dimana salahnya kita - sebagai Mak Bapa memberi didikan kesenangan kepada anak anak dan semuanya perlu mudah dan gaji banyak. Kepada anak anak bangsa yang diketegorikan sebagai belia - kerja kurang tapi gaji mahal dan semuanya murah...

Sedarlah negara ini cukup selesa dengan apa yang kita ada di depan mata. Kerja bukan menunggu kita, ramai yang inginkan pekerjaan dan mencari wang sara hidup. Seperti kata graduan CAMBRIDGE ini :

"For it is hard out there. In the past six months, I must have applied for every job imaginable. One of them involved knocking on doors to sell double-glazing.

Work hard, and you might earn as much as £200 in your first week,' we were told at interview. The next day I was rung to be told: 'We're sorry Mr Atkins, but we had 30 people applying for two jobs."

Sumber : http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2526054/The-Cambridge-graduates-grateful-earn-7-hour-Amazon-drones-As-Ben-reveals-working-gruelling-shifts-warehouse-job-get.html
Read more ...

KHALIPAH @cmlimguaneng MULAKAN TAHUN BARU 2014 DENGAN MERCEDES BENZ S300L BARU. APA KOMEN BARUA DAP?

Oleh : Paul Tan

Nampaknya Ketua Menteri Pulau Pinang akan memulakan tahun baru 2014 dengan penuh bergaya apabila menjadikan W221 Mercedes Benz S300L berwarna Perak dengan no pendaftaran  PG1 yang dipasang di Pekan, Pahang sebagai kenderaan rasminya.

Menurut sumber dalaman, Kerajaan Pulau Pinang menempah sebuah unit kenderaan berkenaan bagi kegunaan Ketua Menteri berkenaan. Menggunakan keistimewaan dasar 'pembelian kerajaan', kenderaan berkenaan tidak dikenakan cukai selain mempunyai waranti yang tidak terhad.

Sebelum ini Kerajaan DAP Pulau Pinang telah menggunakan keistimewaan yang ada bagi menggantikan Perdana V6 dengan Toyota Camry 2.5V sebagai kenderaan rasmi negeri berkenaan.

Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow berkata, tindakan penggantian Proton Perdana adalah sebagai satu langkah 'ekonomik' bagi mengurangkan kos penyelenggaraan.

"Kos mengekalkan semua 21 kereta rasmi negara adalah RM370, 400 pada tahun 2011, RM383, 000 pada tahun lepas dan pada tahun ini, sehingga sekarang, RM301, 238," ujarnya yang turut menambah kereta berkenaan sudah berumur 15 tahun.

Rujuk :

http://paultan.org/2013/12/30/w221-mercedes-benz-s300l-penang-chief-minister/
Read more ...

RAKYAT SELANGOR DAPAT 30 HENGGET SELEPAS MB, SPEAKER, TIMBALAN SPEAKER, DAN EXCO SAPU 300%

Oleh : Beruang Biru

Pasti ramai yang akan tergelak apabila mendengar laporan yang mengatakan kerajaan Selangor akan memberikan baucar bernilai RM30.00 kepada keluarga yang berpendapatan rendah di Selangor. Seperti kata wak Mustara di dalam filem ‘Pendekar Bujang Lapok’, ini betul-betul, bukan cobaan!!!!

Paling menarik, ia diakui sendiri oleh Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Selangor, Dr Halimah Ali yang mengatakan kerajaan negeri akan memberikan baucar bernilai RM30.00 itu bagi membolehkan keluarga itu membeli kasut sekolah untuk anak-anak mereka di gedung pakaian jenama Bata.

Bukanlah niat untuk memperlekehkan jumlah pemberian tersebut, namun sebagai sebuah kerajaan yang sering melaungkan slogan ‘Hidup Rakyat’ dan sebagainya apakah berbaloi nilai yang diberikan itu. Tambah mengecewakan jumlah tersebut diberikan kepada keluarga dan bukannya mengikut jumlah anak yang bersekolah di dalam keluarga tersebut.

Dalam erti kata lain, walaupun keluarga tersebut mempunyai 6 orang anak yang masih bersekolah mereka tetap akan diberikan baucar bernilai RM30.00 yang bersamaan RM5.00 untuk seorang anak. Persoalannya apakah yang dapat dibeli dengan jumlah tersebut?

Tambah menghairankan ialah, media pembangkang sebelum ini melaporkan mengenai sumbangan yang diberikan oleh kerajaan Selangor bernilai RM 1,330,000.00 kepada Sekolah jenis Kebangsaan Cina. Bukanlah bermaksud untuk menimbulkan isu perkauman, namun angka sumbangan tersebut jelas memperlihatkan seolah-olah ada perbezaan dan dasar ‘pilih kasih’ yang diamalkan oleh kerajaan negeri.

Malah rakyat Selangor pasti masih ingat mengenai usul yang dibawa oleh Khalid Ibrahim selaku Menteri Besar untuk menaikkan gaji dan elaun semua Adun di Selangor.  

Sekiranya diteliti, mengikut usul tersebut gaji Menteri Besar dinaikkan daripada RM14,175.15 kepada RM29,250 (106 peratus); anggota Exco kerajaan negeri dari RM6,109.29 kepada RM20,250 (231 peratus); speaker Dun dari RM6,109.29 kepada RM22,500 (266 peratus); timbalan speaker dari RM3,327.50 kepada RM15,750 (373 peratus) dan Adun dari RM6,000 kepada RM11,250 (87 peratus).

Antara hujah yang digunakan untuk mewajarkan kenaikan tersebut ialah, kononnya kerajaan Selangor mempunyai lebihan pendapatan hampir RM600 juta. Malah ekoran isu lebihan pendapatan itu juga, pentadbiran Khalid dikritik oleh Anwar Ibrahim kerana gagal menggunakannya seperti yang sepatutnya.

Namun apa yang mengecewakan ialah, lebihan dana tersebut adalah merupakan sebahagian daripada peruntukan Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya Malaysia (MARRIS) yang gagal dimanfaatkan oleh Khalid untuk memperbaiki jalan-jalan yang rosak teruk di Selangor.

Mengikut data yang diperolehi, daripada 2008 sampai 2012 kerajaan Persekutuan telah memperuntukkan sebanyak RM1.75 bilion kepada kerajaan negeri Selangor, namun hanya RM1.1 biliion sahaja yang dibelanjakan.

Ia bererti RM600 juta yang disimpan dalam rizab negeri itu bukan duit pendapatan kerajaan negeri tetapi duit kerajaan Persekutuan yang sepatutnya digunakan untuk perbaiki jalan, tetapi kerajaan negeri tidak gunakan, tapi digunakan untuk simpanan rizab.

Hasil rizab simpanan tersebut pula, akhirnya bakal digunakan untuk membayar jumlah kenaikan yang bakal dinikmati oleh semua Adun Selangor. Ini bermaksud rakyat terpaksa menanggung kerugian, kesusahan dan kesengsaraan akibat masalah jalan rosak dan berlubang di Selangor bagi menampung kenaikan elaun tersebut.

Dan sekelumit daripada lebihan itu, sebanyak RM30.00 diperuntukkan kepada setiap KELUARGA yang kurang berkemampuan untuk membeli kasut sekolah anak-anak mereka. Inilah realiti yang harus dihadapi oleh rakyat khususnya pengundi di Selangor hasil kepercayaan yang diberikan kepada kerajaan PKR, DAP dan Pas.

Hidup RAKYAT!!!!

Rujukan : 

Read more ...

@najibrazak IKUT PESANAN TUN DR. MAHATHIR

Dipetik dari : BERNAMA

KUALA LUMPUR, 30 Dis - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan 11 langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam, termasuk mengurangkan elaun keraian menteri dan timbalan menteri sebanyak 10 peratus, berkuatkuasa 1 Jan.

Tindakan itu selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengamalkan perbelanjaan yang lebih berhemah pada tahun depan, katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini Isnin.

Beliau berkata keputusan itu dibuat hasil rundingan dengan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.

Beliau berkata kerajaan juga akan mengurangkan elaun keraian sebanyak lima hingga 10 peratus bagi pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (Jusa C) ke atas.

Selain itu, kemudahan tol pegawai kanan kerajaan gred itu juga akan dikurangkan sebanyak RM50 hingga RM100 atau sebanyak 30 peratus, katanya dalam kenyataan dua muka surat itu.

Najib berkata kerajaan juga akan meminda kelayakan Tiket Penerbangan Domestik dan Antarabangsa bagi penjawat awam iaitu kelayakan penerbangan sektor domestik bagi Gred Jusa C ke bawah ialah Kelas Ekonomi.

Selain itu, kerajaan juga akan mengurangan lima peratus kos utiliti elektrik di semua kementerian, jabatan, agensi dan premis kerajaan, selain membekukan permohonan baharu bagi pengubahsuaian ruang pejabat kerajaan.

Perdana menteri berkata kerajaan juga memutuskan untuk mengoptimakan penggunaan ruang pejabat sedia ada bagi mengurangkan sewaan premis pejabat.

Najib, yang juga Menteri Kewangan berkata kerajaan juga akan mengetatkan pelantikan juru perunding untuk projek-projek fizikal kerajaan termasuk dalam menjalankan kajian kebolehlaksanaan.

Beliau berkata cadangan pelantikan hendaklah dikemukakan terlebih dahulu kepada Jawatankuasa Perancang Pembangunan Negara yang dipengerusikan Ketua Setiausaha Negara untuk kelulusan.

Kerajaan juga akan mengurangkan penggunaan syarikat pengurusan acara atau 'event management' serta pemberian saguhati (door gifts) atau cenderamata untuk penganjuran persidangan atau majlis-majlis kerajaan yang melibatkan anggota pentadbiran dan penjawat awam, katanya.

Najib berkata kerajaan juga akan mengurangkan penyediaan makanan dan minuman serta mengurangkan penggunaan kain pemidang (bunting dan banner) bagi penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebarang acara rasmi kerajaan.

Kerajaan juga akan mengaplikasi pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) dengan mengoptimakan penggunaan Pusat Latihan 1Malaysia (1MTC) dan kemudahan-kemudahan di institusi-institusi latihan milik kerajaan bagi penganjuran kursus, seminar dan bengkel, katanya.
Read more ...

BANGGUNAN @KDNPUTRAJAYA TERBAKAR!!! @Zahid_Hamidi @dwjunaidi

Oleh : AJ
Foto : FB KDN

PUTRAJAYA, 30 DISEMBER 2013 : Banggunan Kementerian Dalam Negeri di Putrajaya hari ini terbakar sekaligus menyebabkan ratusan penjawat awam yang bekerja di banggunan Kompleks D KDN terpaksa mengosongkan banggunan berkenaan.

Kebakaran yang terjadi pada jam 10 pagi tadi menyebabkan operasi harian di kompleks D KDN Putrajaya lumpuh sama sekali. 


Namun kejadian ini adalah sebahagian senario latihan kebakaran yang diadakan di Ibu Pejabat Kementerian Dalam Negeri yang turut melibatkan agensi Jabatan Bomba dan Penyelamat dari Balai Bomba Putrajaya.

Tujuan latihan ini diadakan adalah bagi memberikan pendedahan kepada warga KDN mengenai tindakan yang perlu dilakukan oleh mereka apabila berlaku kebakaran.

TARIKH / MASA : 30 DISEMBER 2013 / 10.00 PAGI
MAJLIS / PROGRAM : LATIHAN KEBAKARAN KDN
TEMPAT MAJLIS : DATARAN KDN, KOMPLEKS D, PUTRAJAYA
Read more ...

Saturday, 28 December 2013

[VIDEO] AMERICA'S BOOK OF SECRETS : THE FORT KNOX



It is one of the most secure structures in the world. It safeguards the vast wealth of the United States... And its name is synonymous with one of the most precious commodities in the history of the world--gold. But behind this building's stone exterior are secrets. 

This episode unlocks the secret contents, political controversy, and cutting edge security hidden behind the gates of the world's most famous vault. How did the United States amass its gold? What is the precious metal really worth? Who's allowed inside the vault? What else is stashed there? Could Fort Knox actually be empty?
Read more ...

@rafiziramli BOLEH TOLONG JAWAB TAK?

Oleh : ASSU

Kantoi lagi... kali ini lagi best, sebab yang jawab tuduhan pemimpin PKR Rafizi Ramli adalah ahli ekonomi sendiri.

Tuduhan pemimpin PKR Rafizi Ramli yang mengatakan kerajaan tidak menafikan terdapat penjualan aset negara sebaliknya cuba memberi alasan dijawab oleh seorang ahli ekonomi di dalam blognya, econsmalaysia.blogspot.com

Dengan mengemukakan data-data daripada Buletin Statistik Bulanan Bank Negara Malaysia terbitan Oktober 2013, pemilik blog ekonomi terkenal Malaysia econsmalaysia.blogspot.com berpendapat, dakwaan Rafizi bahawa tindakan kerajaan menjual aset-aset sebagai memenuhi sasaran defisit telah dibuat di atas asas yang goyah.

Ini kerana di Malaysia, penjualan aset tidak mampu mengurangkan bajet defisit kerana hasil jualan tersebut tidak dikira sebagai perolehan kerajaan.

Bajet defisit bermaksud perbelanjaan kerajaan mengatasi pendapatan.

"Apa yang lebih penting, terdapat isu perakauanan yang tidak dijelaskan oleh Rafizi – mengikut konteks Malaysia, penggunaan aset tidak akan mengurangkan defisit kerana ia tidak dikira dalam perolehan.

"Namun ia boleh mengurangkan keperluan kerajaan untuk meminjam. Hasil daripada penjualan aset tersebut mampu mengurangkan terbitan sekuriti kerajaan dan bukannya menambah pendapatan,” katanya.

Tambahnya, memang terdapat jualan aset bersih pada suku pertama 2013 iaitu sebanyak RM8.98 bilion tetapi ia diimbangi dengan pembelian aset pada suku kedua dan suku ketiga.

Ini sekali gus membawa maksud bahawa setakat suku ketiga 2013 tiada sebarang jualan aset bersih dilakukan kerana jumlah jualan aset kerajaan menguncup RM66.6 bilion.

Penulis blog tersebut turut menyangkal dakwaan Rafizi yang mengatakan tindakan kerajaan menerbitkan sekuriti terhadap pinjaman perumahan kakitangan kerajaan akan menjerumuskan Malaysia ke dalam krisis gadai janji seperti yang pernah dialami oleh Amerika Syarikat.

Jelas beliau, krisis gadai janji berpunca daripada pelbagai keadaan manakala struktur pasaran tersebut (struktur pasaran yang digunakan di Amerika Syarikat) tidak wujud di Malaysia.

Krisis gadai janji berlaku apabila terdapat struktur kewangan yang menggabungkan sekuriti yang mempunyai profil risiko berbeza dalam satu kumpulan ditambah dengan kegagalan insurans.

Itulah penyebab kepada krisis kewangan Amerika Syarikat pada 2008.

“Jika anda (Rafizi) sangat rungsing mengenai krisis gadai janji, maka jangan galakkan rakyat untuk membeli rumah.

"Jika harga rumah terlalu tinggi bagi kebanyakan orang, memudahkan pemilikan rumah akan membawa Malaysia ke arah itu (krisis gadai janji).

"Dalam konteks ini, pensekuritian (securitisation) tidak mungkin menjerumuskan Malaysia ke arah krisis gadai janji,” katanya. 
Read more ...

@tescomalaysia TURUNKAN HARGA BARANG

Dipetik dari : Sebastian Phiu

Pendahuluan: Tulisan ringkas ini tidak mewakili harga sebenar barang terkini. Idea asal tulisan ini adalah untuk mencetuskan keraguan mengapa harga barang naik, bagaimana mengimbangi kenaikan harga barang, siapa yang bertanggungjawab di belakang setiap kenaikan harga barang asasi dan seumpamanya. Setiap yang dinyatakan memerlukan pengkajian yang lebih teliti. Sila rujuk pakar ekonomi selain Rafizi Ramli kerana percayalah beliau bukan pakar ekonomi. Anda cuma akan menjadi lebih pening mendengar komen beliau berkenaan ekonomi 

Sebastian Phiu: Jika Tesco boleh menurunkan harga barang, kenapa peniaga-peniaga besar yang lain tidak mampu menurunkan harga barang? Atau soalan yang lebih tepat, tidak mampu atau tidak mahu? 

Secara logiknya peniaga-peniaga kecil tidak mampu menurunkan harga barang jika pengeluar tidak menurunkan harga barang mereka. 

Di Malaysia terdapat beberapa makanan keperluan asas yang dimonopoli oleh peniaga-peniaga besar yang tamak haloba. Mereka monopoli sesuatu perniagaan dan merekalah yang menentukan harga barang mereka. Jika harga yang mereka letak agak tinggi maka di sinilah akan ada campur tangan kerajaan mengeluarkan duit kerajaan atau kamu semua namakan duit rakyat dalam bentuk subsidi bagi mengimbangi kadar harga sesuatu barang keperluan tersebut supaya tidak terlalu tinggi. 

Dalam bahasa mudah, kerajaan terpaksa keluarkan duit dan bayar kepada peniaga-peniaga besar yang tamak ini supaya barang-barang yang mereka jual itu tidak membebankan pembeli seperti kita. Tetapi dalam masa yang sama peniaga-peniaga besar yang tamak ini mengaut keuntungan yang sangat besar. Mahu tidak mahu kita terpaksa membeli daripada meraka kerana barang ini dimonopoli oleh mereka. 

Sebelum itu bagi yang tidak faham apa itu monopoli, sila abaikan tulisan pendek ini. Buang masa saya cerita. Anda study dulu apa itu monopoli. Baik. 

Antara contoh barang yang dimonopoli oleh peniaga besar ini adalah seperti: 

1. Gula
2. Tepung Gandum
3. Minyak Masak
4. Beras 

Kerajaan terpaksa mengeluarkan banyak subsidi dan membayar kepada peniaga-peniaga besar yang tamak ini agar mereka kekal kaya. Merekalah yang sebenarnya banyak makan duit rakyat. Berikut adalah subsidi yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk memastikan 4 barangan ini kekal 'mampu beli' bagi rakyat marhaen seperti kita. 

1. Gula: Subsidi RM513 juta pada tahun 2012 dan RM262 juta pada tahun 2011
2. Tepung Gandum: RM150 juta pada tahun 2012 RM129 juta pada tahun 2011
3. Minyak Masak: RM1.6 billion pada tahun 2012 RM1.5 billion pada tahun 2011
4. Beras ST 15: RM528 juta pada tahun 2012 RM528 juta pada tahun 2011 

Jadi atas sebab inilah banyak duit kerajaan atau duit rakyat dalam bentuk subsidi dihabiskan untuk menyumbat mulut-mulut peniaga besar macam buaya ini supaya mereka kekal kaya raya dan kerajaan pula sentiasa akan membayar mereka demi untuk memastikan 4 barangan ini 'mampu dibeli' oleh rakyat berpandapatan rendah. Namun, itu baru 4 barang. Bagaimana pula barang-barang lain? Di sinilah anda perlu rajinkan diri dan jangan malas! Kaji dan kaji lagi! 

Sekarang kita tahu banyak duit kerajaan atau duit rakyat dalam bentuk subsidi dihabiskan untuk mengekalkan kekayaan peniaga-peniaga besar yang monopoli 4 barangan ini. 

Persoalannya, siapakah peniaga-peniaga besar yang monopoli barangan ini? Adakah dalangnya kerajaan sendiri? Sila kaji dan post jawapan anda di ruangan komen di bawah. 

Rujukan : http://www.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20130920/ek_07/Tesco-labur-RM23-juta-turunkan-harga-18-barangan

* Sebarkan artikel pendek ini supaya dapat memberi kesedaran kepada orang ramai. 
Read more ...

@anwaribrahim TERLUPA KOT YANG DIA SENDIRI 'FAVOURITE'KAN GAMBAR TUT

Oleh : RPM

Mudah betul alasan Anwar. Apa sahaja 'kesilapan' dia, semua salah UMNO. Peliknya barua-barua dan penjilat Anwar percaya mati-matian apa sahaja yang dikatakan oleh Pak Nuaq?Persoalannya Betulkah UMNO yang buat? Atau sememangnya Anwar sendiri yang 'tekan' favourite tu. Lepas tu bila dah kantoi, mulalah cakap akaun di hack. Ala.. Ini bukan kali pertama Anwar terlupa dengan apa yang pernah dia cakapkan. Kalau bercakap pun dia boleh terlupa. Takkan twitt tak boleh lupa plakkan? Berikut adalah 'aksi-aksi' yang Anwar terlupa;




Lagi satu, apesal tak buat laporan Polis dan kat Suruhanjaya Komunikasi Malaysia? Tapi tak apalah. Benda dah nak jadi... Maklumlah kengkadang ni, bila dah tua memang cepat lupa. Disini kami juga nak nasihatkan kepada Anwar agar rajin-rajin tukar password tu. Ok?
Read more ...
© 2008-2016 Pena Minang Institute