BERSYUKUR DENGAN YANG SEDIKIT

Oleh : Muhammad Abduh Tuasikal

Alhamdulillah, segala puji dan syukur kepada Allah سبحانه و تعالى‎ yang telah memberi berbagai nikmat kepada kita. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad ﷺ, keluarga serta para sahabatnya.

Setiap saat kita telah mendapat nikmat yang banyak dari Allah عز و جل. Namun kita ini terus merasakan kurang mendapat nikmat yang diberikan oleh Allah سبحانه و تعالى‎. Allah telah memberikan kesihatan yang jika dibayar amatlah mahal. Allah berikan umur panjang, yang kalau dibeli dengan seluruh harta kita pun, tak akan sanggup kita membayarnya. Namun demikianlah diri ini, hanya menggap harta saja sebagai nikmat, harta saja yang dianggap sebagai rezeki. Padahal kesihatan, umur yang panjang dan keimanan yang mana ianya lebih besar nilainya. Kesemua itu adalah nikmat Allah yang luar biasa yang kadangkala kita lupa untuk menghargainya.

Bersyukur dengan yang sedikit.

Dari An Nu’man bin Basyir, Nabi ﷺ bersabda,


مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْقَلِيلَ لَمْ يَشْكُرِ الْكَثِيرَ

“Barang siapa yang tidak mensyukuri yang sedikit, maka dia tidak akan mampu mensyukuri sesuatu yang banyak.” (HR. Ahmad, 4/278. Syeikh Al Albani mengatakan bahawa hadis ini hasan sebagaimana dalam As Silsilah Ash Sohihah no. 667).

Hadis ini amat tepat dan benar sekali. Bagaimana mungkin seseorang itu dapat mensyukuri rezeki yang banyak, sedangkan rezeki yang sedikit pun masih terlalu sukar untuk disyukuri .

Kita Selalu Lalai dalam 3 Nikmat

Ibnul Qayyim rahimahullah mengatakan bahawa kenikmatan itu terbahagi kepada 3 perkara.

Pertama, adalah nikmat yang nampak di mata hamba.

Kedua, adalah nikmat yang diharapkan kehadirannya.

Ketiga, adalah nikmat yang tidak dirasakan.

Ibnul Qayyim menceritakan bahawa ada seorang Arab menemui Amirul Mukminin Ar Rasyid. Orang itu berkata, “Wahai Amirul Mukminin. Semoga Allah senantiasa memberikanmu nikmat dan mengukuhkanmu untuk mensyukurinya. Semoga Allah memberikan nikmat yang engkau harap-harapkan dengan engkau berprasangka baik kepada-Nya dan terus dalam melakukan ketaatan pada-Nya. Semoga Allah menampakkan nikmat yang ada padamu namun tidak engkau rasakan, semoga juga engkau mensyukurinya.” Ar Rasyid teramat kagum dengan ucapan orang ini. Lantas beliau berkata, “Sungguh bagus pembahagian nikmat menurutmu tadi.” (Al Fawa’id, Ibnul Qayyim, terbitan, Darul ‘Aqidah, hal. 165-166).

Itulah nikmat yang sering kita lupakan. Kita mungkin hanya mengetahui berbagai nikmat yang berada di hadapan kita, misalnya rumah yang mewah, kenderaan yang bagus, gaji yang besar dan sebagainya. Begitu juga kita sentiasa mengharapkan nikmat lain seperti berharap agar tetap istiqomah dalam agama ini, bahagia di masa mendatang, hidup dengan lengkap segala-galanya, dan sebagainya. Namun, ada pula nikmat yang mungkin tidak kita rasakan, padahal itu juga adalah sebahagian dari nikmat.

Kesihatan Juga Nikmat

Barangkali kita hanya melihat nikmat itu hanya berupa wang, makanan dan harta benda yang banyak. Padahal kondisi kesihatan yang Allah berikan dan waktu lapang yang ada juga merupakan satu nikmat. Bahkan jika kita dikenakan bayaran oleh Allah bagi memastikan untuk kita terus sihat, pastinya urusannya terlalu mahal. Namun demikianlah nikmat yang satu ini, sering kita lalaikan.

Dua nikmat ini seringkali dilalaikan oleh manusia (termasuk pula hamba yang faqir ini). Nabi ﷺ bersabda;


نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ ، الصِّحَّةُ وَالْفَرَاغُ

”Ada dua kenikmatan yang banyak manusia tertipu, iaitu nikmat sihat dan waktu lapang”. (HR. Bukhari no. 6412, dari Ibnu ‘Abbas)

Ibnu Baththol rahimahullah mengatakan, ”Seseorang itu tidaklah dikatakan memiliki waktu lapang sehingga badannya juga sihat. Barangsiapa yang memiliki dua nikmat ini (iaitu waktu senggang dan nikmat sihat), hendaklah dia bersemangat, jangan sampai dia tertipu dengan meninggalkan rasa syukur pada Allah atas nikmat yang diberikan. Bersyukur adalah dengan melaksanakan setiap perintah dan menjauhi setiap larangan Allah. Barangsiapa yang luput dari syukur semacam ini, maka dialah yang tertipu.”  (Dinukil dari Fathul Bari, 11/230)

Rezeki Tidak Hanya Dinilai Dengan Wang

Andai kita dan seluruh manusia bersatu padu membuat satu rekod bagi mengetahui nikmat Allah, nescaya kita akan mendapati kesulitan. Allah Ta’ala berfirman,


وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ(  إبراهيم

"Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya." ( Ibrahim: 34).

Bila semua yang ada pada kita, baik yang kita sedari atau tidak, kesemuanya itu adalah rezeki Allah yang harus kita syukuri.

Saudaraku! kita pasti telah membaca dan memahami bahawa kunci utama kenikmatan pada diri anda ialah sikap syukur dengan segala nikmat yang dikurniakan. Dalam ayat suci Al Quran yang barangkali kita pernah mendengarnya, Allah menyebut,


وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ

“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu” (Ibrahim: 7).

Itulah kita... Terlalu sukar untuk menyedari segala macam nikmat Allah. Bahkan dalam banyak kesempatan, kita bukan hanya  tidak menyedarinya, akan tetapi mengingkari dan mencelanya. Kita pastinya sering mencela angin, panasnya matahari, hujan dan berbagai nikmat Allah lainnya.

Ibnu Abi Hatim meriwayatkan bahawa Al Fudhail bin ‘Iyadh mengisahkan: “Pada suatu hari Nabi Daud ‘alaihissalam berdoa kepada Allah: Ya Allah, bagaimana mungkin aku dapat mensyukuri nikmat-Mu, bila ternyata sikap syukur itu juga merupakan kenikmatan dari-Mu? Allah menjawab doa Nabi Daud ‘alaihissalam dengan berfirman: “Sekarang engkau benar-benar telah mensyukuri nikmat-Mu, iaitu ketika engkau telah menyedari bahawa segala nikmat adalah milikku.” (Dinukil dari Tafsir Ibnu Katsir)

Imam As Syafie berkata, “Segala puji hanya milik Allah yang satu saja dari nikmat-Nya tidak dapat disyukuri kecuali dengan menggunakan nikmat baru dari-Nya. Dengan demikian nikmat baru tersebutpun harus disyukuri kembali, dan demikianlah seterusnya.” (Ar Risalah oleh Imam As Syafii 2)

Wajar bila Allah Ta’ala menjuluki manusia dengan sebutan “sangat zalim dan banyak mengingkari nikmat, sebagaimana disebutkan pada ayat di atas dan juga pada ayat berikut;


وَهُوَ الَّذِي أَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ إِنَّ الْإِنسَانَ لَكَفُورٌ

“Dan Dialah Allah yang telah menghidupkanmu, kemudian mematikanmu, kemudian menghidupkanmu (lagi), sesungguhnya manusia itu, benar-benar sering mengingkari nikmat.” (Al Hajj: 66)

Ertinya di sini, rezeki Allah amatlah banyak dan tidak selamanya hanya dilihat dengan Wang. Hujan itu pun rezeki, anak pun rezeki dan kesihatan itupun rezeki dari Allah.

Syurga dan Neraka pun Rezeki yang Kita Minta

Sebagian kita menyangka bahawa rezeki hanya berkisar pada harta dan makanan. Mungkin barangkali itu sahaja yang kita minta ketika kita berdoa kepada Allah Azza Wa Jal. Perlu diingatkan disini bahawa rezeki yang paling besar yang Allah berikan pada hamba-Nya adalah syurga (jannah). Inilah yang Allah janjikan pada hamba-hamba-Nya yang soleh. Syurga adalah nikmat dan rezeki yang tidak pernah disaksikan oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga, dan tidak pernah tergambarkan dalam benak fikiran. Setiap rezeki yang Allah sebutkan bagi hamba-hamba-Nya, maka umumnya yang dimaksudkan adalah syurga itu sendiri. Hal ini sebagaimana maksud dari firman Allah Ta’ala; 


لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ

“(Kedatangan hari kiamat itu) supaya Tuhan membalas orang-orang yang beriman dan beramal soleh; mereka itu akan beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia.” (Saba’: 4)


وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ وَيَعْمَلْ صَالِحًا يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا قَدْ أَحْسَنَ اللهُ لَهُ رِزْقًا

“Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan mengerjakan amal yang soleh niscaya Allah akan memasukkannya ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah memberikan rezeki yang baik kepadanya.” (Ath Thalaq: 11)

Oleh itu, Teruskanlah bersyukur atas nikmat dan rezeki yang Allah berikan kepada kita walaupun kuantiti, saiz atau nilainya sedikit dimata kita. Yang namanya bersyukur adalah dengan selalu taat pada Allah. Abu Hazim mengatakan, “Setiap nikmat yang tidak digunakan untuk mendekatkan diri pada Allah, itu hanyalah musibah.” Mukhallad bin Al Husain mengatakan, “Syukur adalah dengan meninggalkan maksiat.” (‘Iddatush Sobirin, hal. 49, Mawqi’ Al Waroq)

Wallahu waliyyut taufiq.

Post a Comment

3 Comments

  1. Aku cuba bersyukur kepada Mu semampuku namun aku tahu ianya tidak sebanding nikmatmu kepadaku, maafkan aku ya Allah, ilhamilah aku untuk selalu bersyukur kepadaMu.

    ReplyDelete
  2. Aku mengaku kpd Engkau akan nikmat nikmat Engkau kpd ku,
    aku mengaku kpd Engkau akan sekelian dosa dosa ku,
    mk ampunilah daku, sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa dosa besar.

    ReplyDelete
  3. Tenang dan sejahtera hidup bila sentiasa bersyukur, qana'ah dan sentiasa memberi maaf.

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.