BILA ORANG PUTIH MENOLAK ORANG PUTIH. AKHIR...SAWO MATANG INILAH JUGA YANG MENERIMA KEMBALI MUKA-MUKA PEMBELOT ORANG SAWO MATANG



Erti Taat Setia: Baik sungguhlah kerajaan Malaysia ini...

Oleh Zaini Hassan

PADA satu petang seorang pelajar Malaysia peringkat pasca siswazah di sebuah universiti di United Kingdom (UK) sedang tumpu bekerja sambilan di sebuah sekolah di kota Glasgow bagi mencari wang tambahan sara hidup.

Tiba-tiba dia disapa oleh seorang guru di sekolah itu yang katanya berasal dari Hong Kong, dan telah lama menetap di UK.

Guru itu sudah lama memerhati budak Melayu itu bekerja dan ingin bertanya sesuatu.

"Saudara dari Malaysiakah?" "Ya, jawab pelajar itu." "Boleh saya tanya satu perkara."

"Boleh," jawab pelajar itu ringkas.

"Benarkah orang Melayu di negara saudara menindas kaum minoriti?" tanya cikgu wanita itu.

Pelajar lelaki itu terpinga-pinga? "Mengapa puan tanya soalan begitu?" "Saya diberitahu oleh seorang rakyat dari Malaysia yang mereka ditindas teruk di negara saudara. Mereka kata mereka warganegara kelas kedua."

Muka pelajar itu merah padam. Malu pun ada. Merasa dimalukan pun ada. "Pernahkah puan melawat Malaysia?" "Tidak pernah," kata guru itu ringkas.

"Tahukah puan, kaum itu di Malaysia adalah orang yang paling kaya di Malaysia. Merekalah yang menguasai ekonomi Malaysia. Merekalah juga yang paling berjaya dalam bidang-bidang profesional."

Jawab pelajar itu lagi "jika negara saya menindas orang itu, mereka tidak akan berjaya dan kaya seperti itu. Tahukah puan lagi, mereka juga adalah antara yang berada dalam 10 teratas bilionair di negara saya."

Guru itu pula terpinga-pinga. Pelajar itu bertanya lagi guru itu.

"Oleh kerana puan tidak pernah ke Malaysia, saya menjemput puan melawatlah negara saya yang aman, damai, sentosa, makmur dan cukup indah itu. Tengok dengan mata sendiri."

Cikgu itu tersenyum dan berlepas pulang.

Itu adalah dialog oleh seorang sahabat kepada saya baru-baru ini, yang telah lulus pengajian peringkat doktor falsafahnya di negara itu. Di luar negara ramai rakyat Malaysia yang suka memburuk-burukkan negara sendiri.

Mereka menuduh yang bukan-bukan. Mungkin juga ramai yang membuat tuduhan seperti itu kerana mereka mahukan perhatian, simpati, belas kasihan atau kerana mereka ada hati mahu tinggal terus di negara beriklim empat musim itu.

Baru-baru ini saya terbaca satu berita dari UK, kira-kira 1,000 orang Malaysia "tiada bernegara" merempat di negara itu setelah mengambil keputusan membatalkan atau 'mengoyakkan' pasport Malaysia kerana mahu menjadi warganegara England.

Setelah membuat keputusan melepaskan kerakyatan Malaysia, hampir sebahagiannya yang berasal dari Pulau Pinang, kini menghadapi dilema kerana tidak mendapat hak kerakyatan negara itu.

Mereka kini sudah menjadi manusia terumbang-ambing kerana sudah "tiada bernegara" atau stateless. Negara Malaysia mereka sudah berpaling-tadah, negara orang putih itu pula tidak mahu menerima mereka.

Ada antara mereka adalah profesional yang kini terpaksa bekerja sebagai pencuci pinggan atau ada yang terpaksa mengemis.

Namun, saya tertarik apabila terbaca satu portal berita fz.com yang menyebut nama Menteri Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Berita itu berbunyi begini:

GEORGE TOWN (4 April): Kira-kira 500 orang yang didakwa "tiada bernegara" (stateless) dari Malaysia yang tinggal di United Kingdom seharusnya menarik nafas lega apabila kerajaan Malaysia memberi jaminan untuk menguruskan kepulangan mereka.

Ia dilihat sebagai satu kejayaan kepada Ahli Parlimen DAP, Tanjung Ng Wei Aik yang begitu bersungguh-sungguh mahu menyelesaikan masalah kumpulan tidak bernegara itu, yang ada antaranya hidup dalam daif kerana tidak dibenarkan kerja di UK.

Kumpulan itu yang telah menyerahkan taraf kewarganegaraan Malaysia, dan kemudian memohon Taraf Kewarganegaraan Luar Negara British (BOC), setelah mempercayai ia adalah sijil yang laku digunakan di negara itu.

Ketika mendedahkan maklum balas yang diberikan oleh Ahmad Zahid dalam sepucuk surat (pada 3 April), Ng berkata, kerajaan Malaysia telah bersetuju menyediakan perkhidmatan imigresen bagi membolehkan mereka berada di Malaysia secara sah apabila pulang kelak.

Kementerian Dalam Negeri berkata, perbincangan dengan kerajaan British berhubung dengan rayuan pemegang BOC itu juga akan dilakukan.

"Sebuah kaunter khas akan diwujudkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi membolehkan pemegang BOC melapor diri sebaik tiba di Malaysia dan mereka akan dibantu oleh pegawai imigresen di KLIA.

"Zahid berkata pemegang BOC itu akan diberi nasihat oleh atache imigresen Malaysia di UK, serta pegawai-pegawai jabatan imigresen di sini dan KDN," kata Ng dalam satu sidang akhbar.

Berita lanjut mengenainya baca di sini: http://m.fz.com/content/stateless-malaysians-uk-can-return-ministry-tells-dap-rep

Bacaan tambahan mengenai kisah itu di sini:

*http://jebatmustdie.wordpress.com/2009/10/14/boc-disloyalty-has-its-price/

*http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/immigration-rules-leave-stateless-malaysians-in-limbo-2240532.html

*http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/6316612/Malaysians-left-stateless-in-UK-after-passport-gamble-backfires.html

Apabila membaca berita-berita itu dan kisah bekas rakyat Malaysia yang "berpaling tadah" itu dan kemudian mahu kembali semula, setelah UK enggan menerima mereka, maka kesimpulan saya mengenai erti "ketaatsetiaan kepada negara" ialah: Baik sungguhlah negara kita ini.

Maka itu saya teringat sajak Allahyarham Usman Awang mengenai sikap "baik hati" orang Melayu yang antara petikannya:
Baiknya hati Melayu itu
tak terbandingkan
Selagi yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"
Tetapi malangnya, kebaikan kita sering kali diambil kesempatan pula oleh orang lain. Kebaikan kita, dibalas dengan tuba.

Saya enggan mengulas panjang mengenai isu ini, bimbang nanti dituduh rasis pula. Tetapi fikir-fikirkanlah.

Benarkah kita ini terlalu lurus bendul? Allahualam.

Dan terus doakan MH370.

Sumber asal : http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140409/re_05/Erti-Taat-Setia-Baik-sungguhlah-kerajaan-Malaysia-ini#ixzz2yLo5YGw3 
© Utusan Melayu (M) Bhd

Post a Comment

19 Comments

  1. Baik hati ni dtgnya dari tamadun tua didunia bro...


    ReplyDelete
  2. Bagus kalu diberi paspot merah...

    ReplyDelete
  3. biar dia dan keturunannya "Merempat " disana ...sapa yg serahkan dan Koyak Pasport Malaysia ?????. Zahid -kami tak pilih awak untuk Jadi Menteri "TOLOL"//

    ReplyDelete
  4. Kerja cuci mangkuk? Paling kaya di Malaysia? Melayu paling ......... Mana cerita PERKASA, Pekida pi?

    ReplyDelete
  5. Mereka yg buang Malaysia bukan dihalau pun. Jadi, apa perlu utk terim mereka balik kerana mereka tidak akan bersyukur. Selama ni pun mereka ckp malaysia zalim so mereka boleh pergi kemana jua nrfara yg.mereka nak. Buat apa nak balik kesini semula.

    ReplyDelete
  6. nak tarik undi kaum cina ke? dah tentu2nya dorang tu tak sokong kerajaan...apatah lagi kesetiaan kepada raja dan negara...biarkan je dorang mampos kat sana...kata kerajaan malaysia zalim...menindas kaum cina...tak malu ke nak dtg sini semula!? kang kalau aku kata kdn bongok...marah pulak

    azhar

    ReplyDelete
  7. Buat baik, pasti dibalas baik.

    ReplyDelete
  8. Jangan biarkan mereka mendapat passport Malaysia secara percuma. Mereka perlu diberikan ujian kelayakan untuk mendapatkan semula kerakyatan kerana sekarang ni mereka untuk rakyat Malaysia. Proses perlu dilalui sepertimana orang luar yang memohon kerakyatan Malaysia. Ujian bahasa Melayu setaraf SPM perlu diberikan dengan lulus A!

    ReplyDelete
  9. kalau betul le penkhianat2 babi tu diterima balik sbg warganegara Malaysia, mmg betul le kerajaan Melayu Islam ni nak bunuh diri sendiri ... apa tidaknya, dah terang2 mrk memburuk-burukkan dan tidak ada kesetiaan pd negara, masih lagi KDN nak terima?

    kalau DAP memerintah rasanya, usahkan Melayu yg lari negara lain tu nak dapat kewarganegaraan balik, nak balik pun belum tentu boleh ... entah2 Melayu yg ada dlm negara ni pulak yg ditindas dan ditekan supaya berhijrah duduk dipulau-pulau batu karang sekitar Malaysia.

    ReplyDelete
  10. kenapa tidak berambus ke singapura, taiwan, macau, republik rakyat china ? kenapa mesti balik ke TANAH MELAYU?

    ReplyDelete
  11. biaQ puak puak ni mampuih di sana ... baru depa tahu.... kat sini dah mampuih pun masih nak buat kuboQ besaq besaq .....

    KDN jangan jadi Bodoh Piang...

    ReplyDelete
  12. menteri melayu mangkok...dan mengapa tidak diwar2kan berita ini....biar 1 dunia tahu sikap cina yg jahat dan sikap melayu yg baik tak bertempat....

    ReplyDelete
  13. Semakin benci dgn sikap kerajaan yg HADAP sgt kat pemakan babi ni... org Melayu ada peribahasa "berpatah kayu berkerat rotan".
    Wahai kerajaan yg sepatutnya membela bangsa dan agama; jgn sampai kami aplikasikan pepatah itu kpd anda.

    ReplyDelete
  14. salam,

    bodoh sungguh la ahli umno yg pi pilih zahid jadi naib presiden umno. memang mereka suka tong kosong ini. kalu ada dekat dan betul segala yang ditulis ni, rasa nak ketuk kapla zahid ni. kalu zahid kata, sapa ahli umno yang tak suka tindakan boleh ketuk kapla dia, rasanya berderai dah kapla kena ketuk dengan ahli umno.

    ReplyDelete
  15. anak haram punya Zahid!

    ReplyDelete
  16. SEBENARNYA INI JE CARA NAK MEMALUKAN PUAK-PUAK PR DAP,PAS DAN PKR dan Lahanat Cina Yang Koyakkan PASPORT mereka..AKU NAK TANYA APA YANG KETUA PR ANU WAR,LGE, LKS DAN HADI AWANG BUAT untuk BANTU CINA yang MEREMPAT NI..ADA KE..ADA KE...TAKDE KAN..!!!!!!!!!!!!
    INI KERANA KERAJAAN NAK BAGITAU PADA LAHANAT CINA YANG KOYAKKAN PASSPORT DAN KELUARGA DIAORANG DAN BANGSA CINA YANG ADA DI MALAYSIA INI SEDAR DIRI SIKIT DAN KORANG PERGI HADAPLAH MUKA BOS DAP, BOS PAS DAN BOS PKR DAN TANYA DIRI TU BALIK BANGSA APA DAN YANG BERUGAMA APA BANGSA YANG TOLONG BANGSA CINA YANG MEREMPAT TU ...KALAU BUKAN BANGSA MELAYU YANG BERUGAMA ISLAM YANG BANGSA CINA DAPserta SEKUTUNYA SEDANG USAHAKAN MEMPORAK PERANDAKAN MALAYSIA NI ..MANA KOMEN RBA PASAL ISU NI BILA KERAJAAN BANTU LAHANAT YANG KOYAKKAN PASSPORT DIAORANG DULU..MANA..MANA..MANA!!!!!!!!!!!!!!!????????
    CUBA KERAJAAN TAK TOLONG..ANU WAR, LGE, HADI AWANG SERTA RBA akan LANCAR SERANGAN HABIS-HABISAN MENGATAKAN KERAJAAN TAK PERIHATIN DENGAN RAKYAT SENDIRI YANG TERBIAR DI UK..CNN PUN AKAN DIPANGGIL UNTUK BUAT LIPUTAN PASAL ISU KERAJAAN TAK TOLONG RAKYAT SENDIRI..
    TU LE ANGKUH SANGAT RASA DIRI TU KONON SETARAF MAT SALEH..SEKARANG TUHAN TUNJUKKAN PADA KORANG BALASAN KEANGKUHAN KORANG..BILA DAH JADI PENCACAI BASUH PINGGAN DAN DAH TAHAP IMIGRANT BARU KORANG YANG KOYAKKAN PASPORT TAHU HUJAN EMAS KORANG IMPIKAN TU HANYA DAPAT SEHUJAN TAHI JE SEBENARNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg DESAK Zahid supaya terima balik diorang ni Ng Wei Aik, YB biaDAPigs.....ermmm atau mungkin DS Ah Jib Gor sendiri, maklumlah, nak BANTU SEDARA SENDIRI......benda ni sbnrnya memalukan UMNO/MCA n kerajaan sendiri sebab hanya dgn org BAWAHAN spt Ng, KDN boleh TUNDUK....belum lg dgn "ARAHAN" dr org atasan PR, terus menyembah bumi pemimpin2 UMNO ni....lg2 kalau yg minta tu 1 BANGSA dgn DS Ah Jib Gor

      cuma nak tahu, apa ke halnya, Zahid atau DS Ah Jib Gor nak bawak blk CinaBENG2 ni semua?....terlalu HEBAT ke kelulusan mereka?...setaraf dgn KJ yg bwk agen biaDAPigs Regina Lee dlm kerajaan?....aku cadangkan, lepas mrk balik nnt, letak mereka semua dlm kerajaan.....sorang bleh ganti Zahid, sorang lg bleh ganti DS Ah Jib Gor...yg lain2 bleh la ganti Hasan Malek ke, H2O ke, Idris Jala ke, atau sape2 la...KJ tak perlu sbb Regina dah boleh ganti dia.

      Delete
  17. zahir tu indon...mak indon bapak pun indon...itu dia cite semasawawancara d tv..dia oeduli apa...

    ReplyDelete

بِسْÙ…ِ اللَّÙ‡ِ الرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.