KENYATAAN TERBUKA SEORANG WARGA BUKAN FELDA KEPADA @AzminAli @AzminAliOffice

Oleh : Saiful Zaini Mohd Bokhari

Saya bukan org Felda walaupun kampung saya banyak tanah rancangan. Ikhlas saya katakan saya tidak banyak tahu pasal Felda sehingga terdirinya bangunan Felda di KL Golden Triangle dan Penyenaraian Felda di Bursa yg amat besar nilai assetnya. Terdetus di hati ini; fuhhhh powernya Felda nie.

Dari situ saya terus mencari infomasi pasal Felda. Dan jujur saya katakan saya amat berbangga dgn kejayaan Felda. Terima kasih juga pada Allahyarham Tun Abdul Razak the real man behinds Felda. If he were still alive he would have been very proud. Semoga Rohnya dicucuri Rahmat. AMINN..

Sejarah kejayaan Felda sebenarnya berteraskan KONSEP PERMUAFAKATAN. BERAT SAMA DIPIKUL RINGGAN SAMA DIJINJING. Semangat setiakawan dan permuafakatan inilah yg berjaya membentuk Gagasan kejayaan Felda selama ini.

Mungkin tidak keterlaluan saya menyatakan Felda adalah satu satu organisasi yg menjaga kepentingan warga felda dari peneroka; anak, cucu, cicit. Kesinambungan ini InsyaAllah mampu dipertahankan ke cicit; cuit muit; sekiranya model PERMUAFAKATAN ini tidak digangu gugat oleh mereka2 yg tidak bertanggungjawab.

Minggu ini kita diperlihatkan usaha2 PUAK PUAK YG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB INI, yg terang2 mahu mengganggu gugat kesejahteraan dan permuafakatan yg telah lama terjalin. Masyarakat Felda dihasut ke Parlimen untuk KONONNYA meminta keadilan FELDA tidak ADIL.

Mereka dihasut utk diberikan Lesen MPOB secara persendirian yg secara jelas meruntuhkan PERMUAFAKATAN WARGA FELDA YG SELAMA INI UTUH; yang secara jangka panjang merugikan warga Felda itu sendiri.

Saya ingin memberikan satu contoh untuk kita fikirkan bersama.

Katalah disuatu kawasan Felda kite ade 10,000 orang peneroka. Utk mendapat hasil yg lebih baik; Felda membina kilang memproses sawit. Untuk itu atas dasar Permuafakatan ini; semua hasil mesti dijualkan ke Kilang ini. Ini penting utk memastikan unit kos terus rendah dah unit margin terus tinggi.

Katakanlah 3000 org yg berjaya dihasut; bersifat tamak menjual kepada kilang2 yg kebanyakkannya milik persendirian. Bukankan unit kos Kilang Felda yg milik warga Felda itu sendiri akan terus naik dan menggangu pulangan kepada Felda itu sendiri. Siapa yg akan rugi?

Kelapa Sawit adalah komoditi. Seperti setiap komoditi harga jualan tidak akan terlalu BERBEZA. Mungkin ada kalanya harga Sawit di Kilang Cina2 ini membeli dgn harga yg lebih sedikit mahal. Tetapi akan ada masanya harga Felda akan lebih tinggi. Adalah tidak bertanggungjawab apabila mahal kita jual kat luar dan apabila murah kat luar kita jual balik kepada Felda balik. Di mana sifat muafakatan yg menjadi tiang kekuatan Felda itu sendiri?

Perkara2 yg sebegini yg meruntuhkan keutuhan Felda; secara tidak langsung merugikan warga Felda itu sendiri. Mungkin cerita kejayaan Felda hanya akan tinggal cerita manis suatu masa nanti; sekiranya rancangan PR mengadu domba masyarakat Felda berjaya.

Oh ya... itu saya belum bercerita kes kes di mana Warga2 Felda yg telah berjaya dihasut menyaman Felda di mahkamah; yg akhirnya hanya menguntungkan Peguam2 yg berpaksi pembangkang... emmm mungkin kita kupas dlm article seterusnya.

Saya secara ikhlas meminta pimpinan PR utk menghentikan mempolitikkan Felda dan memperbodohkan warga Felda. This is beyond politics; this is about the continuing success stories of Felda for future generations.

Sirs, its time to bring back much needed StatemenShip dalam Perjuangan PR; sekiranya benar Pakatan Rakyat memperjuangkan Rakyat.... tidakkan begitu?

Kepada Warga Felda... Bersatu Kita Teguh, Bercerai Kita Roboh.Teruskan Semaikan Sikap PERMUAFAKATAN YG TERBUKTI BERJAYA MEMBAWA FELDA KE PERINGKAT DUNIA. SEMOGA FELDA TERUS BERJAYA....IN SYA ALLAH.... AMIN.

Renung2kan... Selamat Beramal...

#‎CuitOrgKayaHaji

Post a Comment

0 Comments