KEPUTUSAN PERCUBAAN SPM TIDAK LAGI DIGUNAPAKAI UNTUK TAWARAN KE PRA-UNIVERSITI : KPM

PETALING JAYA : Lepasan sekolah menengah tidak lagi menggunakan keputusan percubaan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk memasuki program asas atau pra universiti bermula Januari.

Kementerian Pendidikan memaklumkan kepada ketua institusi pengajian tinggi swasta bahawa keputusan tersebut tidak lagi diterima kerana kelayakan kemasukan tidak seperti tahun sebelumnya.

Notis perkeliling itu mengejutkan industri pendidikan swasta yang mengutamakan kemasukan pelajar menggunakan keputusan percubaan lebih 30 tahun lalu.

Pelajar menduduki peperiksaan SPM pada November dan keputusan kebiasaannya akan diumumkan pada akhir bulan Mac tahun berikutnya.

Setiap tahun seramai 30,000 pelajar lepasan mendaftar menggunakan keputusan tersebut untuk program pra universiti yang ditawarkan bermula Januari.

Wakil dari Persatuan Kolej Swasta Malaysia bertemu pegawai kanan Kementerian Pendidikan berhubung isu itu.

Presiden Persatuan Kolej dan Universiti Swasta Malaysia (Mapcu), Datuk Dr Parmjit Singh berkata, persatuan itu telah mengemukakan rayuan terhadap keputusan itu untuk dikaji semula.

Melakukannya, kata Dr Parmjit, amat baik untuk fraterniti pendidikan swasta termasuk ahli Persatuan Kolej-kolej Swasta Malaysia (Napei).

"Kami telah mengetengahkan isu itu dan kesannya kepada pegawai Kementerian Pendidikan," katanya kepada The Star.

Dr Parmjit berkata perbincangan termasuk kesannya terhadap pelajar terutama mereka yang sudah memutuskan mengenai apa yang ingin mereka lakukan dan mempunyai motivasi tinggi untuk melanjutkan pengajian mereka.

Katanya, mereka akan melakukan beberapa aktiviti tidak produktif atau membuang masa beberapa bulan ini.

Beliau berkata, pelajar yang merancang untuk melanjutkan pengajian ke Australia dan New Zealand mungkin kerugian tempoh setahun kerana terpaksa memulakan program Matrikulasi atau kursus asas, sekali gus menangguhkan program Ijazah Sarjana Muda.

Jelasnya, Mapcu menyedari salah satu syarat yang ditulis dalam surat kelulusan untuk institusi pengajian tinggi swasta adalah kelayakan kemasukan untuk setiap kursus.

"Bagi kes program asasi, standard minimum keputusan SPM adalah ditetapkan dan keputusan percubaan peperiksaan tidak diperuntukkan dalam syarat itu dan oleh itu, mengambil pelajar berdasarkan keputusan tersebut dianggap sebagai melanggar syarat-syarat tersebut.

"Namun, kemasukan pelajar berdasarkan keputusan percubaan telah diamalkan sejak tiga dekad lalu dan dibenarkan oleh kementerian.

"Malah ia turut digalakkan pada pertengahan 1990 apabila negara dibelenggu gejala lepak dan bohsia untuk memastikan pelajar lepasan sekolah menengah melakukan aktiviti produktif," katanya.

Timbalan Menteri Pendidikan II, P. Kamalanathan berkata Mapcu telah menghantar kertas kerja mengenai perkara tersebut kepada Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh.

"Kami akan mengkaji semula perkara itu," katanya.

Sumber : Mstar

Post a Comment

0 Comments