ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Saturday, 30 August 2014

SYEIKH AMMAR BUGIS HAFAL 30 JUZUK AL-QURAN WALAUPUN LUMPUH SELURUH BADAN

Foto diambil dari Akaun FB Abu Mior Azlan Junior


Teks : Saufy Jauhary

Masya Allah...betapa cekalnya beliau....malunya kita sebagai orang yang dikurniakan Allah dengan kesempurnaan tetapi tidak mahu memanfaatkan kesempurnaan tersebut dengan baik.

Beliau adalah Syeikh Ammar Bugis, seorang ulama Jeddah, juga seorang penghafal Al-Qur’an yang lahir di Amerika Syarikat pada 22 Oktober 1986.

Nama Bugis diambil dari nama datuknya yang berasal dari Makassar, Sulawesi. Iaitu Syeikh Abdul Muthalib Bugis yang hijrah dari Sulawesi ke Makkah dan mengajar tafsir di Masjidil Haram.

Sejak lahir beliau mengalami lumpuh sepenuhnya sehingga tidak mampu berdiri bahkan kepala pun tidak boleh dialihkan ke kanan dan ke kiri. Sungguhpun dengan lidah yang menjulur keluar sejak lahir, namun siapa sangka beliau telah hafal Al-Qur’an sejak berusia 13 tahun dalam masa 2 tahun sahaja. 




Beliau tidak pernah patah semangat untuk mempelajari Al-Qur’an, bahkan kini beliau juga merupakan lulusan dari Jurusan Kewartawanan King Abdul Aziz Universiti, kemudian beliau dilantik sebagai wartawan sukan Harian Al Madinah yang terbit di Jeddah. Juga kolumnis Harian Ukaz terbitan Riyadh.

Dalam keadaan fizikal yang serba keterbatasan ini pun, beliau dikurniakan oleh Allah S.W.T dengan seorang isteri dan anak. ternyata kisah beliau ini sangat memotivasikan orang yang sihat!

Syeikh Ammar Bugis, Sang Penakluk Kemustahilan.

Info dari Abu Mior : Syeikh Ammar Bugis nak sambung ambil SARJANA (Master) di UIAM Gombak.  

Lagi video berkaitan :




p/s: biografi penuh beliau boleh didapati dari carian google
Read more ...

PENGUSIRAN YAHUDI BANI AN-NADHIR DARI MADINAH - BAHAGIAN KEDUA [AKHIR]

Oleh Nurfitri Hadi

Sambungan dari : PENGUSIRAN YAHUDI BANI AN-NADHIR DARI MADINAH - BAHAGIAN PERTAMA

Peranan Orang-orang Munafik

Mendengar pesanan Rasulullah ﷺ yang disampaikan oleh Muhammad bin Maslamah radhiallahu ‘anhu, orang-orang Yahudi Bani Nadhir pun takut. Mereka mempersiapkan diri untuk keluar dari Madinah, membawa segala barang yang boleh mereka bawa. Saat inilah, orang-orang munafik Madinah memainkan perannya. Tokoh munafik, Abdullah bin Ubay bin Salul memberi 'jaminan' syurga untuk orang-orang Yahudi ini. Dia berkata, “Kalian jangan pergi, jangan keluar dari Madinah. Sesungguhnya bersamaku ada 1000 orang yang siap siaga mempertahankan kalian. Membela kalian dan rela mati demi berjuang bersama kalian”. Saat itulah Allah Ta’ala menurunkan firman-Nya,


أَلَمْ تَرَ إلى الَّذِينَ نَافَقُوا يَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَكُمْ وَلا نُطِيعُ فِيكُمْ أَحَدًا أَبَدًا وَإِنْ قُوتِلْتُمْ لَنَنْصُرَنَّكُمْ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ

"Tidakkah engkau melihat dan merasa hairan (wahai Muhammad) terhadap sikap orang-orang munafik itu? Mereka tergamak berkata kepada saudara-saudara mereka yang kafir dari kalangan (kaum Yahudi) ahli Kitab: "Sesungguhnya, kalau kamu dihalau keluar sudah tentu kami akan keluar bersama-sama kamu, dan kami tidak akan tunduk taat kepada sesiapapun untuk menentang kamu selama-lamanya dan kalau kamu diperangi, sudah tentu kami akan membela kamu!" Padahal Allah mengetahui dan menyaksikan bahawa sebenarnya mereka adalah pendusta." (Al-Hasyr : 11).

Orang-orang Yahudi kembali memperolehi keyakinan diri. Tokoh Bani Nadhir Huyai bin Akhtab mengirim utusan kepada Rasulullah ﷺ dengan membawa pesan, “Sungguh kami tidak akan pernah keluar dari kampung halaman kami. Lakukanlah apa yang engkau inginkan”.

Cabaran Yahudi ini pun disambut oleh Rasulullah ﷺ. Baginda ﷺ terus memimpin para sahabatnya untuk menyerang perkampungan Bani Nadhir. Melihat tindak balas dari Rasulullah ﷺ dan para sahabatnya, orang-orang munafik pun menarik sokongan mereka terhadap orang-orang Yahudi Bani Nadhir. Allah Ta’ala berfirman mengisahkan mereka,


لَئِنْ أُخْرِجُوا لَا يَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَلَئِنْ قُوتِلُوا لَا يَنْصُرُونَهُمْ وَلَئِنْ نَصَرُوهُمْ لَيُوَلُّنَّ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ

"Demi sesungguhnya! Jika orang-orang (Yahudi) itu dihalau keluar (dari Madinah), mereka (yang munafik) ini tidak akan keluar bersama-samanya dan demi sesungguhnya, jika orang-orang (Yahudi) itu diperangi, mereka (yang munafik) ini tidak akan membelanya dan demi sesungguhnya, jika ditakdirkan mereka membelanya sekalipun, sudah tentu mereka (semuanya - Yahudi dan munafik) akan melarikan diri kemudian mereka tidak akan mendapat pertolongan," (Al-Hasyr : 12).

Oleh kerana itu, Allah samakan orang-orang munafik ini dengan syaitan.


كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ * فَكَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِي النَّارِ خَالِدَيْنِ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ

(Sikap kaum munafik dengan kaum Yahudi itu) samalah seperti (sikap) Syaitan ketika ia berkata kepada manusia: "Berlaku kufurlah engkau!" Setelah orang itu berlaku kufur (dan tetap terkena azab), berkatalah Syaitan kepadanya: "Sesungguhnya aku adalah berlepas diri daripadamu, kerana sebenarnya aku takut kepada Allah, Tuhan yang menguasai seluruh alam!". Maka kesudahan keduanya, bahawa mereka ditempatkan di dalam neraka, kekal mereka di dalamnya. Dan yang demikian itulah balasan makhluk-makhluk yang zalim. (QS. Al-Hasyr: 16-17).

Serangan ini tidak berlaku lama. Rasulullah ﷺ dan para sahabatnya hanya memerlukan satu malam sahaja untuk membuatkan orang Yahudi takut bukan kepalang. Akhirnya, mereka menyerah kalah dan bersetuju untuk keluar dari Madinah.

Mereka diizinkan membawa unta-unta mereka, namun mereka tidak diizinkan membawa senjata-senjata mereka keluar dari Madinah. Namun yang menakjubkan, dan menunjukkan betapa dengkinya Yahudi terhadap umat Islam, mereka merobohkan rumah-rumah mereka sebelum berangkat dan mereka ambil atap-atap yang boleh mereka manfaatkan. Atap-atap dari runtuhan rumah mereka itu, mereka angkut dan diletakkan diatas unta mereka. Mereka melakukan semua ini agar tidak ada benda tinggalan mereka yang boleh dimanfaatkan oleh kaum Muslimin. Mereka sama sekali tidak redha dengan kaum muslimin untuk mendapatkan manfaat dan kebaikan hatta sedikitpun. Dan hanya satu orang dari mereka yang memeluk Islam dari peristiwa ini. Sebahagian di antara mereka yang lain telah pergi menuju Syam dan sebahagian yang lainnya bergabung dengan orang-orang Yahudi di Khaibar.

Perang Bani Nadhir ini terjadi setelah Perang Uhud, bukan pada Bulan Rabiul Awal tahun 4 H yang bertepatan empat bulan terjadinya Perang Badar.

Pengajaran :

- Perang Bani Nadhir menunjukkan kekuasaan Allah dan Maha Perkasa ALLAH. Kaum muslimin pada awalnya menyangka mereka tidak mungkin mereka boleh mengalahkan Bani Nadhir yang berkubu ddidalam kubu mereka. Sampai Allah katakan dalam surah Al-Hasyr : 2 

"...Kamu (wahai umat Islam) tidak menyangka bahawa mereka akan keluar (disebabkan bilangannya yang ramai dan pertahanannya yang kuat), dan mereka pula menyangka bahawa benteng-benteng mereka akan dapat menahan serta memberi perlindungan kepada mereka (dari azab) Allah. Maka Allah menimpakan (azabNya) kepada mereka dari arah yang tidak terlintas dalam fikiran mereka, serta dilemparkanNya perasaan cemas takut ke dalam hati mereka, (lalu) mereka membinasakan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri (dari dalam) sambil tangan orang-orang yang beriman (yang mengepung mereka berbuat demikian dari luar). Maka insaflah dan ambillah pelajaran (dari peristiwa itu) wahai orang-orang yang berakal fikiran serta celik mata hatinya."

Namun di situlah hikmah Allah, Dia jadikan mudah sesuatu yang sulit bagi hamba-hamba-Nya yang bertakwa.

- Pertolongan Allah itu dekat, apabila seseorang menempuh jalan yang benar atau tepat.

- Orang atau kelompok yang menghina, merendahkan, dan menzalimi Rasulullah ﷺ adalah sebagai tanda kebinasaan mereka sudah dekat.

- Kerugian dan kebinasaan orang-orang yang mengkhianati janji.

- Adanya hubungan dekat dan kerjasama antara orang-orang kafir dengan orang-orang munafik untuk menghancurkan Islam. Dalam surah Al-Hasyr ayat 11, Allah menyebutkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir dari ahli kitab, Yahudi dan Nasrani, adalah bersaudara.

- Orang yang merencanakan keburukkan, maka keburukkan tersebut akan menimpa dirinya sendiri.

- Bolehnya menebang pohon dan merosak bangunan dalam peperangan jika perkara itu terpaksa dilakukan. Sebagaimana Rasulullah ﷺ membakar dan menebang pohon-pohon kurma di kebun tempat persembunyian Bani Nadhir.

Sumber:

- Shalabi, Ali Muhammad. 2007. Ghazawatu ar-Rasul, Durus wa ‘Ibar wa Fawa-id. Kairo: Muassasah Iqra.
- alaukah.net
Read more ...

Friday, 29 August 2014

PENGUSIRAN YAHUDI BANI AN-NADHIR DARI MADINAH - BAHAGIAN PERTAMA



Oleh : Nurfitri Hadi

Setelah berhijrah ke Madinah, Rasulullah ﷺ hidup dalam lingkungan yang lebih majmuk dibandingkan sewaktu Baginda ﷺ berada di kampung halamannya, Makkah. Selain tinggal bersama orang-orang musyrik Arab, Rasulullah ﷺ juga hidup bersama-sama dengan ahlul kitab dari kalangan Yahudi. Di antara kabilah Yahudi yang tinggal di Madinah adalah kabilah Bani an-Nadhir.

Sebagai penguasa Madinah, Rasulullah ﷺ menetapkan beberapa aturan dalam muamalah masyarakat yang majmuk ini. Baginda ﷺ juga mengikat perjanjian dengan beberapa kabilah Yahudi termasuk Bani an-Nadhir. Namun sememangnya perangai orang-orang Yahudi ini, mereka tidak pandai memegang janji. Akhirnya mereka pun terusir dari Kota Madinah.

Siapakah Bani an-Nadhir?

Bani Nadhir adalah kabilah Yahudi yang tinggal di wilayah Utara Jazirah Arab, di sebuah kawasan yang dahulu dikenal dengan nama Yathrib. Mereka tinggal di wilayah tersebut sehingga nama kota itu digantikan dengan nama Madinah an-Nabawiyah. Pada abad ke-7 M, mereka pun diusir dari wilayah yang telah lama mereka diami kerana khianat dalam perjanjian yang telah mereka persetujui.

Sebelum kedatangan Nabi Muhammad ﷺ ke Kota Madinah, kabilah-kabilah Yahudi seperti Bani Qainuqa’, Bani Quraizhah, dan Bani Nadhir sering terlibat dalam perselisihan yang kadangkala menyebabkan peperangan berlaku dengan kabilah-kabilah besar Arab di sana, antaranya Aus dan Khazraj. Di antara mereka, ada yang bersekutu dengan Aus untuk memerangi Khazraj, demikian pula sebaliknya. Ada yang bersekutu dengan Khazraj untuk memerangi Bani Aus. Sehinggakan pada suatu hari, orang-orang Yahudi Yathrib ini berdoa,


اللهم ابعث هذا النبي الذي نجده مكتوبا عندنا حتى نغلب المشركين ونقتلهم

“Ya Allah, utuslah kepada kami seorang Nabi yang kami dapati tercatat dalam kitab kami (Taurat), hingga kami boleh mengalahkan dan membunuh orang-orang musyrik (Arab).”

Mereka berdoa agar Allah mengutus Rasul kepada mereka. Tatkala Allah mengutus Rasul tersebut dari bangsa Arab, dan bukannya dari kalangan mereka, maka mereka pun mengkufurinya kerana hasad dengki mereka terhadap bangsa Arab. Walaupun mereka mengetahui bahawa lelaki Arab itu (Nabi Muhammad ﷺ) adalah utusan Allah.

Hal ini sesuai dengan firman Allah Ta’ala,


وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ

“Dan ketika datang kepada mereka sebuah Kitab dari Allah (Al Quran), yang mengesahkan apa yang ada pada mereka (Kitab Taurat), sedang mereka sebelum itu sentiasa memohon (kepada Allah) kemenangan atas kaum kafir musyrik (dengan kedatangan seorang Nabi pembawa Kitab itu). Setelah datang kepada mereka apa yang mereka sedia mengetahui kebenarannya (Nabi Muhammad dan Al Quran), mereka mengingkarinya; maka (dengan yang demikian), laknat Allah menimpa orang-orang yang kafir ingkar itu.” (Al-Baqarah: 89).

Sebab Bani Nadhir Diusir dari Madinah

Ada beberapa sebab yang menyebabkan Bani Nadhir ini diusir dari Kota Madinah, di antaranya:

Pertama, Bani Nadhir mengkhianati perjanjian mereka dengan Rasulullahv ﷺ, bahwasanya mereka tidak akan mengganggu dan melakukan tindakan ofensif terhadap umat Islam. Mereka bukan sahaja telah mengganggu umat Islam, Bani Nadhir juga menjalin hubungan dengan kafir Quraisy untuk memerangi Rasulullah ﷺ dan para sahabatnya Radhiallahu Ajmain. Salah seorang tokoh Bani Nadhir yang bernama Salam bin Misykam telah mengadakan pertemuan dengan Abu Sufyan untuk menyampaikan maklumat tentang keadaan kaum muslimin di Madinah.

Kedua, melakukan percubaan membunuh Nabi ﷺ.

Ini adalah kesilapan terbesar yang dilakukan oleh orang-orang Yahudi dari Bani Nadhir. Mereka cuba untuk membunuh Nabi Muhammad ﷺ, padahal sebelum itu mereka telah berjanji untuk tidak mengganggu hatta seorang muslim pun.

Suatu hari Nabi ﷺ bersama beberapa orang sahabatnya pergi ke perkampungan Bani Nadhir untuk meminta diyat ekoran terbunuhnya dua orang dari Bani Kilab oleh Amr bin Umayyah ad-Damiri. Ketika Rasulullah ﷺ mengutarakan maksud kedatangannya berjumpa dengan Bani Nadhir , pada awalnya mereka bersetuju menerima kehadiran Baginda ﷺ. Mereka mengatakan :

نَفْعَلُ يَا أَبَا القَاسِمِ , اجْلِسْ حَتَّى نَقْضِيَ حَاجَتَكَ

Wahai Abul Qasim, kami akan memenuhinya. Silahkan duduk sampai kami boleh memenuhi keperluanmu.

Rasulullah ﷺ duduk berdekatan tembok rumah mereka bersama Abu Bakar radhiyallahu ‘anhu , Umar bin Khaththab radhiyallahu ‘anhu , Ali bin Abi Thalib radhiyallahu ‘anhu serta beberapa sahabat lainnya.

Sementara di tempat lain orang-orang Bani Nadhir berkumpul dan mula merencana untuk membunuh Rasulullah ﷺ . Mereka mengatakan, “Siapa diantara kalian yang mahu menjatuhkan batu ini ke atas kepala Muhammad sampai pecah ?”

Salah satu dari mereka yang bernama Amru ibnu Jihasi mengatakan, "Saya."

Mendengar rencana ini, Salam bin Misykam berusaha mencegah mereka, ”Jangan kalian lakukan! Demi Allah, pasti Allah akan memberitahu rencana kalian ini kepadanya.” Peringatan Salam bin Misykan ini tidak diendahkan. Mereka tetap meneruskan niat jahat mereka.

Apa yang dikhawatirkan Salam bin Misykan pun benar-benar terjadi, Allah ‘Azza wa Jalla menurunkan wahyu kepada Rasulullah ﷺ melalui Malaikat Jibril ‘dan Nabi ﷺ mengetahui rencana tersebut. Setelah mendapat wahyu itu, Nabi ﷺ segera berganjak dari tempat duduknya tanpa mengucapkan sepatah kata pun lalu pulang ke Madinah dan diikuti oleh para sahabat. Mereka yakni para sahabat bertanya tentang apa yang menyebabkan Baginda ﷺ tiba-tiba bangkit dari tempat duduknya dan pulang. Lalu Rasulullah ﷺ menceritakan niat keji orang-orang yahudi yang hendak membunuhnya.

Tidak beberapa lama kemudian, Rasulullah ﷺ mengutus Muhammad bin Maslamah untuk menyampaikan keputusan Baginda ﷺ kepada Bani Nadhir. Muhammad bin Maslamah berkata kepada orang-orang Yahudi Bani Nadhir, “Keluarlah kalian dari Madinah. Aku beri kalian tempoh waktu 10 hari. Jika aku menemui kalian setelah 10 hari tersebut, akan aku pancung batang lehernya!”

Sumber:

- Shalabi, Ali Muhammad. 2007. Ghazawatu ar-Rasul, Durus wa ‘Ibar wa Fawa-id. Kairo: Muassasah Iqra.
- alaukah.net

Akan bersambung ke: PENGUSIRAN YAHUDI BANI AN-NADHIR DARI MADINAH - BAHAGIAN KEDUA (Akhir)
Read more ...

KEPERLUAN MEWUJUDKAN SEMULA I.S.A

Oleh : AJ

Inilah bahana bilamana I.S.A dihapuskan.

Melahirkan manusia yang semakin biadap, kurang ajar dan tidak menghormati Tuan di atas tanah tempatnya berpijak. Ingatlah... Jika mereka boleh membunuh Maharaja mereka sendiri. Tidak mungkin satu hari nanti mereka akan melakukan perkara yang sama pada Sultan kita.

Gua malas nak cakap. Cuma aku berdoa agar satu hari nanti I.S.A dapat dihidupkan semula bagi mewujudkan sebuah negara yang aman dan tenteram.

Ini kerana bagiku, keamanan dan kestabilan itu lebih penting dari negara yang memberikan kebebasan bersuara terlalu luas tanpa sebarang tapisan.

Baca komen-komen biadap lagi kurang ajar disini : https://www.facebook.com/MPTonyPua/photos/a.294985654916.143687.128497919916/10152688855669917/?type=1&relevant_count=1
Read more ...

SOLAT SUNAT (SUNNAH) SELEPAS SOLAT JUMAAT

Oleh: Mromi

وَحَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا خَالِدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ عَنْ سُهَيْلٍ عَنْ أَبِيْهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
إِذَا صَلَّى أَحَدُكُمُ الْجُمُعَةَ فَلْيُصَلِّ بَعْدَهَا أَرْبَعًا
67 – (881)

Dan telah menceritakan kepada kami Yahya bin Yahya telah mengkhabarkan kepada kami Khalid bin Abdullah dari Suhail dari bapaknya dari Abu Hurairah Radhiallahu’anhu dia berkata Rasulullah ﷺ bersabda: 
Jika salah seorang dari kalian telah menunaikan solat Jumaat, maka hendaklah dia solat empat rakaat setelahnya.
(Sahih Muslim : 881 – 67)

وَ حَدَّثَنَا أَبُوْ بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَعَمْرٌو النَّاقِدُ قَالاَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ إِدْرِيْسَ عَنْ سُهَيْلٍ عَنْ أَبِيْهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
إِذَا صَلَّيْتُمْ بَعْدَ الْجُمُعَةِ فَصَلُّوْا أَرْبَعًا زَادَ عَمْرٌو فِي رِوَايَتِهِ قَالَ اِبْنُ إِدْرِيْسَ قَالَ سُهَيْلٌ فَإِنْ عَجِلَ بِكَ شَيْءٌ فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ فِي الْمَسْجِدِ وَرَكْعَتَيْنِ إِذَا رَجَعْتَ
68 – (881)

Dan telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah dan Amru An Naqid keduanya berkata, telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Idris dari Suhail dari bapaknya dari Abu Hurairah Radhiallahu’anhu  dia berkata; Rasulullah ﷺ bersabda : 
Jika kalian ingin solat (sunah) setelah menunaikan solat Jumaat, maka solatlah empat rakaat. Amru menambahkan di dalam riwayatnya; Ibnu Idris berkata, Suhail berkata ; Jika kamu terburu-buru (kerana suatu keperluan), maka solatlah dua rakaat di Masjid dan dua rakaat di rumah.
(Sahih Muslim : 881 – 68)

وَ حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا جَرِيْرٌ ح و حَدَّثَنَا عَمْرٌو النَّاقِدُ وَأَبُو كُرَيْبٍ قَالاَ حَدَّثَنَا وَكِيْعٌ عَنْ سُفْيَانَ كِلاَهُمَا عَنْ سُهَيْلٍ عَنْ أَبِيْهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
مَنْ كَانَ مِنْكُمْ مُصَلِّيًا بَعْدَ الْجُمُعَةِ فَلْيُصَلِّ أَرْبَعًا وَلَيْسَ فِي حَدِيْثِ جَرِيْرٍ مِنْكُمْ
69 – (881)

Dan telah menceritakan kepadaku Zuhair bin Harb telah menceritakan kepada kami Jarir -dari jalur lain- Dan telah menceritakan kepada kami, Amru An Naqid dan Abu Kuraib keduanya berkata, telah menceritakan kepada kami Waki’ dari Sufian keduanya dari Suhail dari bapaknya dari Abu Hurairah Radhiallahu’anhu dia berkata; Rasulullah ﷺ bersabda:
Barangsiapa di antara kalian yang ingin menunaikan solat setelah solat Jumaat, maka hendaklah dia solat empat rakaat. Sedangkan di dalam hadis Jarir tidak terdapat kata, diantara kalian.
(Sahih Muslim : 881 – 69)

وَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى وَمُحَمَّدُ بْنُ رُمْحٍ قَالاَ أَخْبَرَنَا اللَّيْثُ ح و حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا لَيْثٌ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللهِ:
أَنَّهُ كَانَ إِذَا صَلَّى الْجُمُعَةَ اِنْصَرَفَ فَسَجَدَ سَجْدَتَيْنِ فِي بَيْتِهِ ثُمَّ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْنَعُ ذَلِكَ
70 – (882)

Dan telah menceritakan kepada kami Yahya bin Yahya dan Muhammad bin Rumh keduanya berkata, telah mengkhabarkan kepada kami Laits -dalam jalur lain- Dan telah menceritakan kepada kami Qutaibah telah menceritakan kepada kami Laits dari Nafi’ dari Abdullah :
Bahawasanya bila dia telah menunaikan shalat Jumaat, maka dia pulang dan solat dua rakaat di rumahnya. Kemudian dia berkata, Rasulullah ﷺ biasa melakukan amalan tersebut.
(Sahih Muslim : 882 – 70)

وَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّهُ وَصَفَ تَطَوُّعَ صَلاَةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
فَكَانَ لاَ يُصَلِّي بَعْدَ الْجُمُعَةِ حَتَّى يَنْصَرِفَ فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ فِي بَيْتِهِ قَالَ يَحْيَى أَظُنُّنِي قَرَأْتُ فَيُصَلِّي أَوْ أَلْبَتَّةَ
71 – (882)

Dan Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Yahya ia berkata; Saya telah membacakan kepada Malik dari Nafi’ dari Abdullah bin Umar bahawa dia mengikuti solat tathawwu’ Rasulullah ﷺ, dia berkata:
Biasanya baginda tidak solat setelah Solat Jumaat hingga baginda pulang, kemudian, barulah baginda solat dua rakaat di rumahnya. Yahya berkata; saya menduga kuat, bahawa saya telah membacakan; Maka (baginda) solat atau Al Batah (benar-benar).
(Sahih Muslim : 882 – 71)

حَدَّثَنَا أَبُوْ بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَزُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَابْنُ نُمَيْرٍ قَالَ زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ حَدَّثَنَا عَمْرٌو عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ سَالِمٍ عَنْ أَبِيْهِ:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي بَعْدَ الْجُمُعَةِ رَكْعَتَيْنِ
72 – (882)

Dan Telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah dan Zuhair bin Harb dan Ibnu Numair -Zuhair berkata- telah menceritakan kepada kami Sufyan bin Uyainah telah menceritakan kepada kami Amru dari Az Zuhri dari Salim dari bapaknya:
Bahawa Nabi ﷺ biasanya solat dua rakaat setelah solat Jumaat.
(Sahih Muslim : 882 – 72)

حَدَّثَنَا أَبُوْ بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عُمَرُ بْنُ عَطَاءِ بْنِ أَبِي الْخُوَارِ:
أَنَّ نَافِعَ بْنَ جُبَيْرٍ أَرْسَلَهُ إِلَى السَّائِبِ ابْنِ أُخْتِ نَمِرٍ يَسْأَلُهُ عَنْ شَيْءٍ رَآهُ مِنْهُ مُعَاوِيَةُ فِي الصَّلاَةِ فَقَالَ نَعَمْ صَلَّيْتُ مَعَهُ الْجُمُعَةَ فِي الْمَقْصُوْرَةِ فَلَمَّا سَلَّمَ اْلإِمَامُ قُمْتُ فِي مَقَامِي فَصَلَّيْتُ فَلَمَّا دَخَلَ أَرْسَلَ إِلَيَّ فَقَالَ لاَ تَعُدْ لِمَا فَعَلْتَ إِذَا صَلَّيْتَ الْجُمُعَةَ فَلاَ تَصِلْهَا بِصَلاَةٍ حَتَّى تَكَلَّمَ أَوْ تَخْرُجَ فَإِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَرَنَا بِذَلِكَ أَنْ لاَ تُوْصَلَ صَلاَةٌ بِصَلاَةٍ حَتَّى نَتَكَلَّمَ أَوْ نَخْرُجَ
73 – (883)

Telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Ghundar dari Ibnu Juraij dia berkata, telah dikhabarkan kepadaku oleh Umar bin Atha` bin Abul Khuwar:
Bahawa Nafi’ bin Jubair mengutusnya kepada Sa`ib putera saudara perempuan Namir untuk bertanyakan sesuatu yang pernah dilihat oleh Mu’awiyah dalam solat, maka Sa`ib berkata, Benar aku pernah solat Jumaat bersama Mu’awiyah di dalam Maqshurah (suatu ruangan yang dibangun di dalam masjid). Setelah imam salam, aku berdiri di tempatku kemudian aku menunaikan solat sunnah. Ketika Mu’awiyah masuk, dia mengutus seseorang kepadaku dan utusan itu mengatakan, Jangan kamu ulangi perbuatanmu tadi. Jika kamu telah selesai mengerjakan solat Jumaat, janganlah kamu sambung dengan solat sunnah sebelum kamu berbincang-bincang atau sebelum kamu keluar dari masjid. Kerana Rasulullah ﷺ memerintahkan hal itu kepada kita iaitu : Janganlah suatu solat disambung dengan solat lain, kecuali setelah kita mengucapkan kata-kata atau keluar dari Masjid.
(Sahih Muslim : 883 – 73)

وَ حَدَّثَنَا هَارُوْنُ بْنُ عَبْدِ اللهِ حَدَّثَنَا حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ قَالَ اِبْنُ جُرَيْجٍ أَخْبَرَنِي عُمَرُ بْنُ عَطَاءٍ أَنَّ نَافِعَ بْنَ جُبَيْرٍ أَرْسَلَهُ إِلَى السَّائِبِ بْنِ يَزِيْدَ ابْنِ أُخْتِ نَمِرٍ وَسَاقَ الْحَدِيْثَ بِمِثْلِهِ غَيْرَ أَنَّهُ قَالَ فَلَمَّا سَلَّمَ قُمْتُ فِي مَقَامِي وَلَمْ يَذْكُرِ اْلإِمَامَ
(883)

Dan telah diceritakan kepada kami Harun bin Abdullah telah menceritakan kepada kami Hajjaj bin Muhammad dia berkata, Ibnu Juraij berkata; telah dikhabarkan kepadaku Umar bin Atha`:

Bahawa Nafi’ bin Jubair telah mengutusnya kepada Sa`ib bin Yazid bin Ukhti Namir. Dia pun menyebutkan hadis yang semisalnya, hanya saja dia mengatakan; Ketika dia salam, saya langsung berdiri di tempatku. Dia tidak menyebutkan kata Imam.
(Sahih Muslim : 883)
Read more ...

'JIHAD' SEKS : PDRM NAFI DEDAHKAN MAKLUMAT RISIKAN KEPADA PORTAL THE MALAYSIA INSIDER

Oleh : Jebat

KUALA LUMPUR : Polis Diraja Malaysia (PDRM) menafikan badan itu telah mendedahkan maklumat mengenai penglibatan tiga wanita Malaysia terlibat dengan kumpulan Negara Islam Iraq & Syria (ISIS) seperti yang dilaporkan sebuah portal berita.

Memetik kenyataan dari Harian Metro, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, laporan yang dikeluarkan oleh portal berita tersebut bukan diperolehi dari sumber rasmi jabatan itu.

“Polis akan mengambil tindakan susulan bagi menentukan kesahihan maklumat tersebut demi memelihara kepentingan dan nama baik negara,” katanya dalam kenyataan media yang dikeluarkan di Facebook Rasmi PDRM pada 27 Ogos 2014 jam 2.30 petang.



Berdasarkan laporan berita yang ditulis oleh Lee Shi-Ian di Portal The Malaysia Insider bertarikh 27 Ogos 2014, portal berkenaan mendakwa bahawa, berdasarkan sumber maklumat yang mereka perolehi dari seorang pegawai risikan, dipercayai bahawasanya terdapat tiga wanita Malaysia terlibat dalam gerakan militan ISIS

Portal itu turut memetik, wanita terbabit turut terlibat dalam Jihad al-Nikah iaitu sebuah konsep perjuangan yang dikatakan dimana seseorang wanita menawarkan diri mereka dalam bentuk peranan memenuhi keperluan seksual pejuang yang memperjuangkan undang-undang Islam. 
Read more ...

Thursday, 28 August 2014

PENGARUH PEMERINTAH KEPADA RAKYAT

Oleh : Ustaz Aris Munandar


وقال ابن جرير: حدثني عمر ثنا علي – يعني ابن محمد المدائني – قال: كان الوليد بن عبد الملك عند أهل الشام أفضل خلائفهم، بنى المساجد بدمشق (2)، ووضع المنائر، وأعطى الناس، وأعطىالمجذومين، وقال لهم: لا تسألوا الناس، وأعطى كل مقعد خادما، وكل ضرير قائدا (3)، وفتح في ولايته فتوحات كثيرة عظاما، وكان يرسل بنيه في كل غزوة إلى بلاد الروم، ففتح الهند والسند والاندلس وأقاليم بلاد العجم، حتى دخلت جيوشه إلى الصين وغير ذلك،

Berkata Ibnu Jarir memetik perkataan Ali bin Muhammad al-Madaini yang mengatakan, “al-Walid bin Abdul Malik menurut pandangan penduduk Syam adalah penguasa mereka yang terbaik. Beliaulah yang membangun berbagai masjid di kota Damaskus, membangun berbagai menara, memberi rakyat yang memerlukan bantuan kewangan dan menggaji bulanan para pesakit kusra dan berkata kepada mereka, “Janganlah kalian mengemis”. Beliau memberikan kepada setiap orang yang lumpuh penolong dan kepada setiap orang yang buta pembantu. Ketika beliau berkuasa, beliau telah menakluki banyak negeri-negeri kafir. Beliau mengirimkan semua anak lelakinya dalam setiap peperangan dengan bangsa Roman. Beliau berjaya menakluki India, Sepanyol dan berbagai lagi negeri bukan Arab. Malah pasukanya telah sampai ke China dan selainnya.

قال: وكان مع هذا يمر بالبقال فيأخذ حزمة البقل بيده ويقول: بكم تبيع هذه ؟ فيقول: بفلس، فيقول: زد فيها فإنك تربح.
وذكروا أنه كان يبر حملة القرآن ويكرمهم ويقضي عنهم ديونهم،

Pada suatu hari, ketika beliau melewati penjual sayur-sayuran lantas beliau mengambil satu ikat sayuran dengan tangannya lalu bertanya kepada si penjual, “Berapa harganya?”. “Satu fulus”, jawab si penjual sayur. Beliau kemudian mengatakan, “Tambahi sayurnya kerana engkau terlalu untung dengan harga tersebut”.


قالوا: وكانت همة الوليد في البناء، وكان الناس كذلك يلقى الرجل الرجل فيقول: ماذا بنيت ؟ ماذا عمرت ؟

Para pakar sejarah mengatakan bahawa keghairahan al-Walid bin Abdul Malik adalah membangun (banggunan). Rakyatnya pun sedemikian. Jika ada seseorang bertemu kawannya, maka pertanyaan yang terlontar, “Apa yang telah kau bangun saat ini? Kau makmurkan dengan bangunan apa, tanah yang kau miliki?”


وكانت همة أخيه سليمان في النساء، وكان الناس كذلك، يلقى الرجل الرجل فيقول: كم تزوجت ؟ ماذا عندك من السراري ؟

Sedangkan obsesi saudaranya, Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik adalah perempuan sehingga rakyatnya pun demikian. Jika ada seseorang bertemu dengan kawannya, maka yang pertama kali ditanyakan, “Berapa kali engkau menikah? Berapa budak perempuan yang kau gauli?”


وكانت همة عمر بن عبد العزيز في قراءة القرآن، وفي الصلاة والعبادة، وكان الناس كذلك، يلقى الرجل الرجل فيقول: كم وردك ؟ كم تقرأ كل يوم ؟ ماذا صليت البارحة ؟ والناس يقولون: الناس على دين مليكهم، إن كان خمارا كثر الخمر.

Sedangkan keghairahan Umar bin Abdul Aziz adalah membaca Alquran, solat dan ibadah. Keadaan rakyat di masa beliau seperti itu. Jika ada seorang bersua dengan kawannya, maka pertanyaan yang pertama kali terlontar adalah “Berapa rakaat solat malam yang kau rutinkan? Berapa lembar mushaf Al-quran yang kau baca setiap harinya? Solat apa yang kau kerjakan semalam?”.

Banyak orang mengatakan, “Rakyat itu mengikuti agama atau ketaatan penguasanya. Jika sang penguasa hobinya meneguk khamr (arak), maka akan banyak khamr (arak) yang beredar di kalangan masyarakat”.


وإن كان لوطيا فكذلك وإن كان شحيحا حريصا كان الناس كذلك، وإن كان جوادا كريما شجاعا كان الناس كذلك، وإن كان طماعا ظلوما غشوما فكذلك، وإن كان ذا دين وتقوى وبر وإحسان كان الناس كذلك وهذا يوجد في بعض الازمان وبعض الاشخاص، والله أعلم.

Jika penguasa memiliki kecenderungan seksual berupa homoseksual, maka keadaan rakyat juga sedemikian. Jika penguasa itu boros dan rakus dengan harta, maka keadaan rakyatnya juga demikian. Namun jika penguasa dermawan dan berakhlak tinggi maka kondisi rakyatnya juga serupa. Jika penguasanya rakus dan suka bertindak zalim, maka keadaan rakyatnya juga sedemikian. Jika penguasa adalah seorang yang bagus agamanya, bertaqwa, suka berbuat baik, dan gemar memberikan pertolongan, maka kondisi rakyatnya juga sedemikian. Pengaruh pemerintah semacam ini boleh dijumpai pada sebahagian masa dan pada sebahagian individu pemerintah tertentu 

[Bidayah wan Nihayah, karya Ibnu Katsir 9/186].
Read more ...

JIHAD SEKSUAL : DR. FATHUL BARI GESA MAJLIS FATWA PERJELAS MAKNA JIHAD

Oleh : Diyana Ibrahim

Majlis Fatwa Kebangsaan digesa menjelaskan pengertian jihad sebenar berlandaskan Islam memandangkan semakin ramai umat Islam di negara ini terkeliru dengan konsep tersebut bahkan turut  menyertai gerakan pelampau yang hanya menghalalkan keganasan, kata Exco Pemuda Umno Dr Fathul Bari Mat Jahya.

Beliau berkata, Majlis Fatwa Kebangsaan sewajarnya memberi penekanan dengan menjadikan isu tersebut sebagai perbincangan utama agar dapat memudahkan masyarakat Islam di negara ini membuat rujukan mengenai konsep jihad.

"Hal ini yang sewajarnya dibincangkan dalam Majlis Fatwa Kebangsaan dan saya tidak kata mereka (ulama) tidak bincang namun mungkin mereka ada banyak kertas kerja perlu diselesaikan.

"Ia amat mustahak supaya orang kita yang ada keinginan untuk berjihad namun kerana ada panduan dan penjelasan jadi mereka tidak akan mudah terikut dengan gerakan ekstremis," katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai laporan The Malaysian Insider semalam yang mendedahkan ada golongan wanita Islam di negara ini dan beberapa negara lain menyertai pasukan kumpulan Negara Islam Iraq dan Syria (Isis) untuk menawarkan 'Jihad Al-Nikah' atau jihad seksual.

Memetik daripada sumber pegawai kanan risikan, pihak berkuasa mengesahkan terdapat sekurang-kurangnya tiga wanita Malaysia pergi ke Timur Tengah untuk menyertai pasukan Isis.

Fathul Bari berkata, beliau kesal dengan penglibatan wanita Islam di negara ini yang menyertai kumpulan pelampau itu dengan menggunakan alasan jihad seksual.

Beliau berkata, perbuatan itu jelas bercanggah dengan prinsip dan ajaran Islam, malah gerakan Isis itu tidak pernah mendapat pengiktirafan mana-mana ulama terkenal dunia terutama negara Timur Tengah.

Katanya, gerakan itu kemungkinan memanipulasikan konsep 'mutaah' yang diperkenalkan pada satu masa dulu ketika zaman Rasullah sebelum ia diharamkan.

"Menurut sejarah, ketika zaman Rasullah sebelum ia diharamkan, tentera Islam yang terlibat  dalam peperangan kemudiannya keluar musafir mereka akan bermutaah iaitu maksudnya mereka berkahwin dengan wanita tempatan sehingga selesai perang lalu mereka balik ke tempat asal dan menceraikan isteri sementaranya itu.

"Bagaimanapun ia kemudiannya dimansuh dan dibatalkan hukumnya, jadi mutaah ini sudah tidak wujud lagi. Yang mengamalkan mutaah hanya golongan Syiah," katanya.

Beliau berkata, masyarakat Islam di negara ini perlu mempunyai pemahaman mendalam mengenai erti konsep jihad sebenar mengikut sudut pandang Islam.

"Contoh apabila kita terima pensyariatan solat maksudnya kita juga wajib terima cara dan kaedah untuk bersolat, dan bukan melakukannya sesuka hati.

"Begitu juga dengan jihad ia ada cara dan kaedah bukan kata angkat senjata dan jom kita pergi perang. Kita tidak boleh mengambil nas Al-Quran dan hadis kelebihan jihad tanpa mengkaji (bagaimana untuk laksanakannya) terlebih dahulu," katanya.

Sumber : MalaysianINSIDER
Read more ...

KETUM KAKU DI MAHKAMAH BILA DITANYA SENARAI NAMA MP BN YANG NAK LOMPAT PARTI PADA 16 SEPTEMBER 2008



Oleh : AJ

Apesal tak nak cakap? Cakap jer la. Kata telus. Porrah....
Read more ...

JIHAD ALA MUZABZIB

Oleh : PMO

Masih belum terlambat untuk kami mengucapkan Tahniah dan Syabas kepada Datuk Azeez dan pasukan sukarelawan Kelab Putra 1Malaysia yang menyertai misi bantuan kemanusiaan ke GAZA tempoh hari. Walaupun hanya 3 orang sahaja dibenarkan masuk menyeberangi sempadan, namun kita harus bersyukur kerana bekalan perubatan dan makanan dibenarkan untuk dibawa masuk kesemuanya ke Gaza.

Apa-apapun inilah yang kita mahukan. Less talk, more action.

Dan janganlah jadi macam Muzabzib kat atas ni. Talk more, no action, posing lebih.

Sekarang meh kita tengok macam mana sang Muzabzib yang kini sedang bersenang lenang makan gaji dari negara yang menubuhkan negara Israel, berjihad di Gaza pada tahun 2013.

1. Pakai smart-smart. Pakaian ala-ala nak pergi pejabat. Bukan nak pergi buat operasi. 

2. Ambil gambar dekat Wheel Chair peninggalan Ahmad Yassin (Aku tak tau apa kepentingan bergambar macam ni... Maybe dapat pahala kot.)

3. Berucap dekat atas pentas (yang wallahualam, tak ada pula gambar orang yang mendengar dipaparkan)

Dan... Dah berjihad. Mudahkan?

Tak payah angkat barang. Tak payah bawak bekalan perubatan. Inilah gaya 'Jihadis' ala Oxfordi.
Read more ...

Wednesday, 27 August 2014

GAGAL PUJUK @anwaribrahim , @SultanMelaka_ @BetaOfficial_ TAWARKAN KERUSI MB MELAKA KEPADA @drwanazizah ?

Oleh : AJ

Gila!!!

Adakah ini salah satu dari 'acara' tahun melawat Malaysia?

Aku tak pasti! Cuma Anwar sila jawab.

Sebelum ini, kecoh satu Malaysia Anwar diperintahkan menjadi Menteri Besar Melaka. Baca disini : http://www.penaminang.com/2014/08/sultan-melaka-lantik-anwar-ibrahim.html#axzz3BZ51UOhU
Read more ...

[VIDEO] SEWA TANAH PELIK DI DUNIA

Sumber : Wikipedia

Guantanamo Bay Naval Base (also called GTMO and pronounced gitmo by the US Military personnel stationed there) is located on 45 square miles (120 km2) of land and water at Guantánamo Bay, Cuba, which the United States leased for use as a coaling and naval station in the Cuban–American Treaty of 1903 (for $2,000 until 1934, for $4,085 since 1938 until now). The base is on the shore of Guantánamo Bay at the southeastern end of Cuba. It is the oldest overseas U.S. Naval Base, and the only U.S. military installation in a country with whom the United States has no diplomatic relations. Since 1959 the Cuban government has consistently protested against the US presence on Cuban soil and called it illegal under modern international law, since the military base was imposed on Cuba by force. At the United Nations Human Rights Council in 2013, Cuba's Foreign Minister demanded the US return the base and the "usurped territory" occupied since the US invasion of Cuba at the turn of the 20th century.

Since 2002, the naval base has contained a military prison, the Guantanamo Bay detention camp, for alleged unlawful combatants captured in Afghanistan, Iraq, and other places. Cases of torture of prisoners, and their denial of protection under the Geneva Conventions, has been condemned by some internationally.
Read more ...

GAZA MASIH KALAH!!!

Oleh :  AJ

Berita terbaru yang penulis dengar adalah pihak Zionist telahpun menamatkan kempen serangan udara keatas Gaza. 

Maka bertempeklah manusia-manusia di Malaysia, menyatakan bahawa 'GAZA TELAH MENANG', 'ISRAEL SUDAH KALAH' dan segala macam 'puji-pujian' yang memperlihatkan kehebatan 'Orang GAZA'.

Penulis secara prinsipnya tidak melihat dengan pemberhentian operasi ketenteraan oleh Zionist keatas GAZA sebagai satu kemenangan buat GAZA. Sebaliknya, ini hanyalah satu 'trick' semata-mata agar umat ISLAM terus terleka dan dibuai mimpi bahawa mereka sudah menjuarai 'peperangan' ini. Kerana perkara yang sama akan juga berlaku pada masa hadapan.

Soalnya kini, adakah setelah 'kemenangan' ini, maka MCD yang diboikot sebelum ini boleh dikunjungi? Kerana yang pasti, umat Islam lebih-lebih lagi di Malaysia, mempunyai penyakit 'bermusim'. Bila Israel menyerang Palestin, maka ketika itulah 'gelombang memboikot' mula digerakkan. Namun setelah keadaan kembali aman (tetapi tanah Palestin terus terjajah), maka berpusu-pusulah orang Malaysia ke tempat-tempat yang sebelum ini kononnya diboikot.

Pada hakikatnya GAZA masih KALAH. Tidak ada sebarang kejayaan sebenarnya berlaku di Gaza. Adakah Hamas berjaya memperluaskan kawalan keatas tanah GAZA? Adakah tentera Israel berundur dari GAZA dan daerah-daerah yang dikuasainya? Adakah jalan masuk ke GAZA sudah boleh diakses dengan bebas melalui jalan udara, darat dan air? Jika salah satu dari jalan-jalan perhubungan ini tidak mampu dibebaskan, maka tidak ada kejayaan buat GAZA.

Kepada pihak media, tak kira siapa pun. Sudah-sudahlah menyampaikan berita palsu mengenai 'Kejayaan Hamas'. Tidak ada sebarang kejayaan yang patut dibanggakan ke atas Hamas, kerana yang pasti nyawa umat Islam yang terbunuh adalah terlalu tinggi jika dibandingkan dengan 'kejayaan HAMAS'. Untuk rekod, HAMAS sebenarnya kalah dalam peperangan tersebut. Kerana mereka mendakwa mereka menyerang kedudukan Zionis. Namun sehingga hari ini, keluasan Tanah Gaza pula yang semakin sempit!!!

Akhirnya, jika kita kaji secara mendalam, ISRAEL memberhentikan serangannya adalah kerana KPI mereka untuk menghabiskan bekalan peluru-peluru berpandu yang akan tamat tempoh (expired) sudah habis digunakannya. Dan dalam masa yang sama, abang mereka, USA telah pun menghantar bekalan baru bagi digunakan pada tahun hadapan. Kejayaan sebenar bagi Palestin ialah bilamana negara Zionist yang kini berdiri atas Tanah Palestin hilang dan lenyap dari peta dunia ini. Manakala orang-orang yahudi yang datang ke Palestin pulang semula ke Poland, Jerman, Russia, dan negara-negara eropah yang pernah menghalau mereka.

Jadi... Bukalah mata!!! KITA MASIH KALAH DALAM PEPERANGAN INI!!!

Artikel berkaitan :

http://www.penaminang.com/2014/08/israel-yang-mencipta-hamas-ron-paul.html#axzz3BZ51UOhU

http://www.penaminang.com/2014/08/hamas-ciptaan-israel.html#axzz3BZ51UOhU
Read more ...

ASAL USUL AGAMA BAHAI

Abbas Abdul Baha’, anak dari Husein Ali Bahaullah. Abbas adalah salah seorang pencipta Bahai yang kuat menyebarkan pemikiran Bahai ke seluruh penjuru dunia. Gambar berikut adalah saat kunjungan pertamanya ke Perancis.
Oleh : Jebat

Akhir-akhir ini ramai membicarakan mengenai sebuah 'mazhab' (atau lebih tepat Agama baru) yang bernama Baha’i atau Baha’iyah. Perbincangan mengenai 'mazhab' minoriti ini bermula dengan kewujudan pihak-pihak tertentu yang mahu kedudukan Bahai' diiktiraf oleh kerajaan, manakala penganutnya diberikan perlindungan seperti penganut-penganut agama yang lain. Sebelum membicarakan perkara ini dengan lebih lanjut, mengenai sikap kita dan pandangan kita terhadap Bahai' ini, adalah lebih wajar kita ketahui terlebih dahulu pemikiran, ideologi dan sejarah 'mazhab/agama' ini.

Kemunculan dan Perkembangan

Individu yang menjadi pencetus kepada ajaran Bahai' ini ialah Hussein Ali yang dikenali dengan gelaran Al-Baha'. Dia lahir di sebuah perkampungan dikenali dengan nama Desa Nur yang terletak di daerah Mazandran, Iran, pada 11 November 1817.

Ayahnya bernama al-Mirzah Abbas Basrak an-Nuri merupakan seorang pegawai di Jabatan Kewangan Kerajaan Iran (sebelum Republik Syiah Iran). Ayahnya memiliki hubungan baik dengan duta besar Iran ke Rusia disebabkan saudaranya seorang juru tulis kepercayaan di kedutaan negeri beruang merah tersebut. Adapun ibu dari Husein Ali adalah Hanim Jani atau Khatim Jani, merupakan isteri pertama dari Abbas, ayah Husein Ali.

Husein merupakan anak ke-3 dari 15 orang adik beradik. Di masa kecilnya Husein tidak bersekolah di sekolah rasmi atau madrasah tertentu. Dia dididik oleh ayahnya di rumah mereka. Setelah itu dia berusaha sendiri untuk mengkaji buku-buku bagi menambah khazanah pengetahuannya. Husein sering membaca buku-buku Sufiyah dan Syiah, terutama buku Syiah Ismailiyah dan falsafah Yunani klasik. Dia juga terpengaruh dengan pemikiran Budha dan Zoroaster.




Di masa mudanya, Husein terpengaruh dengan aliran Babiyah. Sebuah aliran pemikiran (mazhab) yang didirikan oleh Ali Muhammad asy-Syirazi yang mendakwa dirinya sebagai seorang nabi dan pembawa risalah. Setelah Ali Muhammad asy-Syirazi mati pada tahun 1868, Husein mendakwa dirinya adalah orang yang mewarisi ajaran Babiyah ini. Maka disitu, bermulahlah orang ramai mengikuti Husein, lalu dia menggelari dirinya dengan gelaran Baha-ullah (بهاء الله).

Ketika dakwah Bahai' mula tersebar, pemerintah di era kekhalifahan Uthmani pun mengambil tindakan tegas terhadap ajaran tersebut. Akibatnya, pada tahun 1868, Husein diasingkan ke Kota Acre, Palestin (kini Israel). Tidak disangka, malah di kota ini, Husein mendapat sokongan dari masyarakat Yahudi Acre. Orang-orang Yahudi disini menyambutnya dengan besar-besaran, memberikan kepadanya harta benda, dan menjamin keamanan dan keselamatannya. Sejak saat itulah Kota Acre menjadi kubu utama ajaran Bahai'.

Mendapat sambutan sebegini menyebabkan Husein Ali semakin sesat. Dari mengaku sebagai pembawa risalah, dia meningkatkan maqamnya menjadi pemilik sifat-sifat ilahi. Ia mendakwa dirinya adalah al-Qayyum yang mengurusi para makhluk, dia sematkan sifat kekal untuk dirinya, ruh Allah bersatu bersamanya, dia mengutus para nabi dan rasul, dan mewahyukan agama-agama.

Syariat solat lima waktu yang diperintahkan oleh Rasulullah, dikurangkan menjadi tiga oleh Husein, masing-masing hanya tiga rakaat. Dia juga menghilangkan syariat solat Jumaat. Wudhu juga diringkas dengan cukup membasuh muka dan kedua tangan. Haji bukanlah menuju ke Makkah, tapi menuju Acre, yang hanya wajib bagi orang lelaki, dan tidak ada cara dan waktu tertentu, serta lain-lain lagi. Namun, seruan utama mereka adalah menggugurkan syariat jihad. Perang sama sekali diharamkan dalam ajaran Bahai-yah.

Di akhir hayatnya, Husein Ali menderita penyakit gila, kemudian meninggal dunia pada 29 Mei 1892. Setelah itu, ajaran Baha-iyah diwariskan ke anaknya yang bernama Abbas yang dikenali dengan nama Abdul Baha’,

Akidah Bahai

Bahai percaya bahawasanya Allah bersatu dalam diri Baha-ullah, Husein Ali. Kerana itu, dalam ajaran ini diyakini Baha-ullah lah yang menciptakan segala sesuatu. Dalam ajaran ini, angka 19 adalah angka suci sehingga tidak hairan mereka menjadikan kalender bulan itu ada 19 bulan dan terdiri dari 19 hari. Mereka menjadikan Zoroaster, Konfusius, dan tokoh-tokoh besar lainnya di kalangan masyarakat India dan Cina sebagai nabi. Mereka mengharamkan hijab bagi wanita dan menghalalkan mut’ah (al-Mausu’ah al-Muyassar fi al-Adyan wa al-Madzahib wa al-Ahzab al-Muashirah, 1: 412).




Ajaran ini cukup diakui oleh orang-orang Eropah dan Amerika Syarikat lantaran kehadiran Abbas Abdul Bahai’ yang senantiasa turut serta dalam berbagai-bagai konfrensi orang-orang Eropa dan Amerika, baik konfrensi itu mengenai komunisme atau tentang sekulerisme. Sebagai bukti kewujudan Bahai di Chicago, kumpulan ini pernah mengadakan Kovensyen Bahainiyah terbesar sepanjang sejarah aliran ini tertubuh.

Populasi terbesar orang-orang Bahai kini adalah di Iran, kemudian sebahagian kecil berada di Iraq, Syria, Lebanon, dan Palestin.

Pandangan Ulama Terhadap Bahai

Pada tahun 2003, Lajnah Fatwa bil Majma’ al-Buhuts al-Islamiyah al-Azhar menetapkan bahawa Islam tidak mengenal dan sama sekali tidak mengiktiraf Bahai' itu sebahagian, sesuku malah secuit daripada mazhab Islam. Syeikh Jad al-Haq Ali Jad al-Haq –Syeikh al-Azhar- menyatakan bahawa Bahai' adalah pemikiran bukan-Islam, maka tidak boleh seorang muslim menyakini atau dan bersama-sama dengan agama sesat ini. Alasannya adalah kerana Bahai' menyeru kepada ajaran aqidah songsang yang mana Allah bersatu dan wujud dalam makhluknya, membuat syariat yang sama sekali tidak berasal dari tuntutan Al-quran dan sunnah, selain mendakwa kenabian bahkan lebih meleset, mengakui diri sebagai Tuhan.

Bahai' merupakan satu ideologi pemikiran ekstrim yang menggabungkan keyakinan beberapa agama, falsafah, dan tidak memiliki sebarang kebaikan buat agama Islam.

Sumber:

Ilahi Zhahir, Ihsan. 1981. al-Bahaiyah Naqdun wa Tahlilun. Lahore: Idarah Turjuman Sunnah.
islamstory.com

Fatwa Malaysia : http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/ajaran-bahai
Read more ...

'PUJIAN' TUN DR. MAHATHIR KEPADA @anwaribrahim


Oleh : Tun Dr. Mahathir Mohamad

"Beliau seorang penasihat ekonomi yang hebat kerana hampir membawa kepada kemelesetan ekonomi Malaysia ketika krisis kewangan. Beliau menerima pakai dasar IMF dan memburukkan keadaan. Saya tidak fikir beliau tahu apa-apa tentang ekonomi. Ya, beliau pandai bercakap, tetapi bukan mengenai ekonomi. Jika yang dibayar ialah seringgit, maka nilai yang akan diperolehi juga adalah seringgit."

"This is a fantastic economy advicor because he brought down Malaysia to his knees almost during a financial crisis. He adopted the IMF policy and made matters worst. I don't think he know anything about economy. He is a good speaker, yes, but not about economy. Of course you pay him 1 dolar, you get 1 dolar worth la.."

-------------------------------------------

KUALA LUMPUR, 16 Nov 2009 - Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak tahu sangat mengenai ekonomi.

"Bercakap memang pandai tetapi pasal ekonomi dia tak tahu," katanya kepada pemberita ketika ditanya mengenai pelantikan Anwar sebagai penasihat ekonomi kerajaan Selangor dengan bayaran elaun simbolik RM1 sebulan.

Dr Mahathir berkata bahawa semasa Anwar menjadi Menteri Kewangan ketika berlaku krisis kewangan, Anwar telah menerima pakai pendekatan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) yang memburukkan lagi keadaan di negara ini.

Mengenai bayaran elaun RM1 kepada Anwar, beliau berkata : "Jika kita bayar RM1, maka nilai yang kita dapat adalah RM1."

Sumber : BERNAMA
Read more ...

[VIDEO 1] UMNO HILANG SOKONGAN KERANA SIKAP PEMIMPIN - TUN DR. MAHATHIR


Oleh : Tun Dr. Mahathir Mohamad

Dilema baru Melayu - Takut untuk bercakap dan mempertahankan hak bangsa

UMNO Hilang sokongan akibat sikap pemimpin.

"Kita harus terima hakikat bahawa oleh kerana pertukaran keahlian dan kepimpinan UMNO kepada generasi yang tidak pernah merasai penderitaan yang dirasai oleh pejuang-pejuang pertama UMNO, maka mereka lebih melihat UMNO sebagai satu saluran untuk mencapai kepentingan diri. Ini persepsi ramai daripada rakyat. Kalau dulu kerana kita tertekan, kita bersatu dan kita tidak utamakan diri kita sebaliknya kita utamakan bangsa kita. Hari ini kita dapati ramai jugak pemimpin UMNO yang cuma menyertai UMNO dengan kepercayaan bahawa mereka akan dapat sesuatu bagi diri mereka. Sebab itu kita dapati orang ramai berpendapat apa perlunya menyokong orang ini yang berjuang untuk kepentingan diri. Itu persepsi orang yang tidaklah ini melibatkan semua ahli UMNO atau pemimpin UMNO tetapi ini melibatkan ramai jugak daripada pemimpin UMNO.."
Read more ...

DAP, PKR & PAS DIPERINTAH BERI 2 NAMA UNTUK KERUSI MENTERI BESAR - BUKTI SULTAN SELANGOR TAK IKTIRAF STATUS 'PAKATAN'

Oleh : AJ

Tindakan Sultan Selangor yang menangguhkan permohonan MB Selangor, Khalid Ibrahim untuk melepaskan jawatan sekaligus memerintah PAS, DAP, dan PKR mengemukakan 2 calon untuk menggantikan kerusi Menteri Besar menimbulkan tanda tanya kepada penulis.

Ini kerana, secara tidak langsung ini memperlihatkan bahawa Sultan Selangor tidak mengiktiraf kewujudan 'Pakatan' di Selangor, walaupun mereka membentuk kerajaan di negeri berkenaan. Apa yang menariknya lagi, PKR, DAP dan PAS diperintahkan untuk mencalonkan 2 nama sekaligus buat kali pertamanya, sebuah gabungan 'parti' yang memenangi kerusi dalam DUN diperintahkan bertindak dalam entiti yang berasingan.

Adakah PKR, PAS dan DAP akan menurut perintah Sultan Selangor? Jika mereka akur dengan perintah tersebut, bermakna mereka bersetuju bahawa mereka bukanlah berdiri atas nama dan entiti 'Pakatan' sebaliknya atas kapasiti masing-masing. Dan sekiranya mereka ingkar, ianya menunjukkan bahawa 'Pakatan' DAP, PKR dan PAS adalah parti-parti politik yang tidak menghormati institusi Sultan di Malaysia.

Maka benarlah kata Khalid "Pakatan bukan parti berdaftar"

Kepada rakyat, kita tunggu dan lihat. Permainan semakin menarik.

Apa-apapun Khalid membuktikan dirinya hebat dari apa yang disangkakan oleh bekas ketuanya itu. Buktinya; sehingga hari ini, dia masih terus bertahan menjadi Menteri Besar Selangor walaupun dia tidak lagi mewakili mana-mana parti. Sekaligus menjadi bukti Anwar Ibrahim seorang pemimpin yang lemah dan gagal menyelesaikan sesuatu krisis dalam jangkamasa yang pendek.
Read more ...

Tuesday, 26 August 2014

KHALID IBRAHIM PERLI @anwaribrahim @rafiziramli @AzminAli @ybz99 DENGAN SAJAK 'IF'

Tonton Video Disini
If

BY RUDYARD KIPLING

(‘Brother Square-Toes’—Rewards and Fairies)

If you can keep your head when all about you   
    Are losing theirs and blaming it on you,   
If you can trust yourself when all men doubt you,
    But make allowance for their doubting too;   
If you can wait and not be tired by waiting,
    Or being lied about, don’t deal in lies,
Or being hated, don’t give way to hating,
    And yet don’t look too good, nor talk too wise:

If you can dream—and not make dreams your master;   
    If you can think—and not make thoughts your aim;   
If you can meet with Triumph and Disaster
    And treat those two impostors just the same;   
If you can bear to hear the truth you’ve spoken
    Twisted by knaves to make a trap for fools,
Or watch the things you gave your life to, broken,
    And stoop and build ’em up with worn-out tools:

If you can make one heap of all your winnings
    And risk it on one turn of pitch-and-toss,
And lose, and start again at your beginnings
    And never breathe a word about your loss;
If you can force your heart and nerve and sinew
    To serve your turn long after they are gone,   
And so hold on when there is nothing in you
    Except the Will which says to them: ‘Hold on!’

If you can talk with crowds and keep your virtue,   
    Or walk with Kings—nor lose the common touch,
If neither foes nor loving friends can hurt you,
    If all men count with you, but none too much;
If you can fill the unforgiving minute
    With sixty seconds’ worth of distance run,   
Yours is the Earth and everything that’s in it,   
    And—which is more—you’ll be a Man, my son!

Source: A Choice of Kipling's Verse (1943)
Read more ...

Monday, 25 August 2014

[VIDEO] BEKAS KORESPONDEN TERLAMA WHITE HOUSE BELASAH ZIONIST





Sumber : Wikipedia

Helen Amelia Thomas (August 4, 1920 – July 20, 2013) was an American author and news service reporter, member of the White House press corps and opinion columnist. She worked for the United Press and post-1958 successor United Press International (UPI) for 57 years, first as a correspondent, and later as White House bureau manager. She was a columnist for Hearst Newspapers from 2000 to 2010, writing on national affairs and the White House. She covered the administrations of eleven U.S. presidents—from the final years of the Eisenhower administration to the second year of the Obama administration.

Born : August 4, 1920
Died : July 20, 2013 (aged 92) - Washington, D.C., U.S.
Read more ...
© 2008-2016 Pena Minang Institute