ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Thursday, 12 February 2015

[VIDEO] SIAPA YANG MENJADI PEMAIN DUNIA



Muqaddimah

Apa yang ingin sentuh di sini ialah berkenaan suatu tajuk yang seringkali kita dengar di dalam media-media barat, iaitu berkenaan konsep New World Order atau Orde Baru Dunia. Kita ingin melihat, apakah sebenar maknanya, hubungannya dengan ummah muslim .

Asal kewujudan orde dunia

Pertamanya, konsep yang kononnya dikatakan world order atau orde dunia ini adalah satu konsep yang wujud diakibatkan oleh proses modenisasi atau pengaruh modenisma yang berlaku di Eropah Barat. Dengan wujudnya pembaharuan ini, negara-negara mempunyai pelbagai kuasa. Negara yang kuat pula ingin menguasai hal-ehwal dunia. Mereka mahu membentuk satu orde, satu sistem yang mana hal-ehwal dunia ini dikuasai bagi memasti dan melindungi kepentingan kuasa-kuasa besar atau negara-negara kuat. Peraturan-peraturan dan jalan kepadanya inilah yang diertikan sebagai world order.

Peperangan dunia pertama dan akibatnya

Contohnya, selepas perang dunia yang pertama, negara-negara yang menang iaitu Britain dan Perancis, dengan disertai oleh Amerika Syarikat, telah membentuk satu orde dunia yang bertujuan untuk memastikan penguasaan mereka. Orde dunia ini termasuklah sistem yang berasaskan kepada konsep new domination atau penguasaan baru. Penguasaan baru ini adalah sesuatu yang serupa dengan apa yang kita ada sekarang di Bangsa-Bangsa Bersatu cuma ia tidak lebih langsung. lanya lebih ringkas dan mudah bentuknya. Negara-negara yang tewas di dalam peperangan dunia pertama pula ialah muslim iaitu daulah 'Othmaniyah, Jerman dan Itali. Inilah kuasa dunia yang kalah di dalam peperangan tersebut. Daulah 'Othmaniyah telah dipecah-pecahkan. 

Sistem tersebut, walaubagaimanapun telah gagal kerana sebaik sahaja selepas perang dunia pertama, Jerman kembali naik sebagai satu kuasa dan menjadi negara yang kuat. Jepun, Jerman dan Itali telah menjadi kuat dan mereka meminta hak dan suara mereka di dalam hal-ehwal dunia. Hitler, pemimpin Jerman di ketika itu, menulis kepada Churchill dan pemimpin Barat, meminta untuk diadakan satu perbincangan tolak-ansur, tetapi mereka menolak kerana ini bermakna mereka terpaksa berkongsi kuasa dengan negara yang kalah. Mereka tidak mahu melakukannya kerana mahu Jerman tunduk kepada mereka.

Teks dipetik dari : http://www.haluan.org.my/v5/index.php/palestin/sejarah-a-fakta/1235-orde-baru-dunia-siri-1

4 comments:

  1. Jgn. dok puji si pengikut IBLIS, Hitler/Nazi tu yg. bergabung dgn. Yahudi Zionis - yg. sebenarnya tujuan utama mereka utk. MENGHAPUSkan puak Katolik di Barat dlm. Genosid!

    ISLAM adalah PENGHALANG TERAKHIR buta Musuh Islam dari puak Yahudi Zionis yg. sebenarnya pengikut IBLIS! Ini ialah setelah puak Yahudi Zionis ini makin berjaya MENUMPASkan agama Katolik dgn. menubuhkan kumpulan Illuminati dalam abad ke 16, yg. berpusat dari Jerman dan menyerap masuk puak Freemason yg. diterajui pemimpin-pemimpin/usahawan-usahawan penting Barat. Kemudian si Yahudi Zionis ini menyasarkan Raja-Raja Barat yg. Katolik bermula dari Jerman, utk. di 'Protestant'kan yang memuncak dgn. pembunuhan Raja/Permaisuri Peranchis dlm. "French Revolution" dan seterusnya seluruh keturunan Katolik Tzar Rusia. Dan si Yahudi Zionis terus mahu menghancurkan Vatican yg. merupakan penjaga agama Katolik, dgn. memasukkan ejen-ejennya dari paderi-paderi/Pope yang 'menghalal'kan Pedofilia, Homoseksualiti, Pengguguran anak, Kebebasan seks dan sbgnya, dan ideologi ‘Evolution’ yang berdasarkan teori Sosial Darwinisma, yg. berasaskan bahawa kononnya manusia berasal dari BINATANG - maka manusia kononnya adalah secara 'natural' bersikap binatang terutamanya utk. MENYODOM/MEMBUNUH/GILA SEKS dsbnya!

    Lihat di http://vigilantcitizen.com/hidden-knowledge/the-order-of-the-illuminati/ , The Order of the Illuminati: Its Origins, Its Methods and Its Influence on the World Events, Dec 12th, 2012.

    Nek Tempoyak

    ReplyDelete
  2. PEMBETULAN:

    Jgn. dok puji si pengikut IBLIS, Hitler/Nazi tu yg. bergabung dgn. Yahudi Zionis - yg. sebenarnya tujuan utama mereka utk. MENGHAPUSkan puak Katolik di Barat dlm. Genosid!

    ISLAM adalah PENGHALANG TERAKHIR buat MUSUH ISLAM dari puak Yahudi Zionis yg. sebenarnya pengikut IBLIS! Ini ialah setelah puak Yahudi Zionis ini makin berjaya MENUMPASkan agama Katolik dgn. menubuhkan kumpulan Illuminati dalam abad ke 16, yg. berpusat dari Jerman dan menyerap masuk puak Freemason yg. diterajui pemimpin-pemimpin/usahawan-usahawan penting Barat. Kemudian si Yahudi Zionis ini menyasarkan Raja-Raja Barat yg. Katolik bermula dari Jerman, utk. di 'Protestant'kan yang memuncak dgn. pembunuhan Raja/Permaisuri Peranchis dlm. "French Revolution" dan seterusnya seluruh keturunan Katolik Tzar Rusia. Dan si Yahudi Zionis terus mahu menghancurkan Vatican yg. merupakan penjaga agama Katolik, dgn. memasukkan ejen-ejennya dari paderi-paderi/Pope yang 'menghalal'kan Pedofilia, Homoseksualiti, Pengguguran anak, Kebebasan seks dan sbgnya, dan ideologi ‘Evolution’ yang berdasarkan teori Sosial Darwinisma, yg. berasaskan bahawa kononnya manusia berasal dari BINATANG - maka manusia kononnya adalah secara 'natural' bersikap binatang terutamanya utk. MENYODOM/MEMBUNUH/GILA SEKS dsbnya!

    Lihat di http://vigilantcitizen.com/hidden-knowledge/the-order-of-the-illuminati/ , The Order of the Illuminati: Its Origins, Its Methods and Its Influence on the World Events, Dec 12th, 2012.

    Nek Tempoyak

    ReplyDelete
  3. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute