PERDANA MENTERI ISRAEL MELAWAT SINGAPURA



Oleh : Jebat

Hubungan diplomatik diantara Singapura dan Israel bukanlah satu perkara yang baru. Berdasarkan sejarah, hubungan diantara bekas negeri dalam persekutuan Malaysia ini dengan negara yang merampas tanah rakyat Palestin ini bermula pada tahun 1969 dengan lawatan rasmi Perdana Menteri Singapura ke negara tersebut pada tahun berkenaan.

Israel dan Singapura sering menganggap kedua-dua buah negara ini berada dalam dilema yang sama. Jika Israel merupakan negara Yahudi yang dikelilingi oleh bangsa Arab, kepimpinan Singapura pula melihat negara berkenaan adalah sebuah negara Cina yang dikelilingi oleh kepulauan Melayu. Sekaligus 'persamaan dikepung oleh bangsa majoriti' menimbulkan aspirasi bersama untuk saling bekerjasama bagi melindungi negara masing-masing.

Sebagai sebuah negara yang kecil, Singapura dan Israel telah mempertingkatkan aspek pertahanan masing-masing sebagai salah satu kaedah cegah rintang atau detterence dari ancaman negara jiran mereka. Dalam kes ini Israel dengan negara-negara Arab manakala Singapura dengan Malaysia & Indonesia.




Post a Comment

0 Comments