ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Tuesday, 21 February 2017

PERDANA MENTERI ISRAEL MELAWAT SINGAPURA



Oleh : Jebat

Hubungan diplomatik diantara Singapura dan Israel bukanlah satu perkara yang baru. Berdasarkan sejarah, hubungan diantara bekas negeri dalam persekutuan Malaysia ini dengan negara yang merampas tanah rakyat Palestin ini bermula pada tahun 1969 dengan lawatan rasmi Perdana Menteri Singapura ke negara tersebut pada tahun berkenaan.

Israel dan Singapura sering menganggap kedua-dua buah negara ini berada dalam dilema yang sama. Jika Israel merupakan negara Yahudi yang dikelilingi oleh bangsa Arab, kepimpinan Singapura pula melihat negara berkenaan adalah sebuah negara Cina yang dikelilingi oleh kepulauan Melayu. Sekaligus 'persamaan dikepung oleh bangsa majoriti' menimbulkan aspirasi bersama untuk saling bekerjasama bagi melindungi negara masing-masing.

Sebagai sebuah negara yang kecil, Singapura dan Israel telah mempertingkatkan aspek pertahanan masing-masing sebagai salah satu kaedah cegah rintang atau detterence dari ancaman negara jiran mereka. Dalam kes ini Israel dengan negara-negara Arab manakala Singapura dengan Malaysia & Indonesia.




No comments:

Post a Comment

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute