WAKTU MALAYSIA BERSAHABAT DENGAN ARAB SAUDI VS IRAN

Oleh : Jebat

Waktu Pemimpin Malaysia Bersahabat Baik Dengan Saudi. Hasil Yang Kita Dapat :

1. Pelaburan dari Saudi Aramco (syarikat tenaga terbesar di dunia) dalam projek usahasama dengan Petronas di Pengerang, Johor. (https://www.thestar.com.my/business/business-news/2018/09/24/petronas-saudi-rapid-refinery-to-offload-first-oil-cargo-on-monday)

2. KTMB dan Rapid KL diberikan hak menguruskan operasi train Haji sepanjang musim Haji. (https://www.myrapid.com.my/corporate-information/media/media-releases/staf-prasarana-teruja-kendali-tren-haji-mmmsl-di-mekah & https://www.myrapid.com.my/corporate-information/media/media-releases/prasarana-bersedia-untuk-apa-jua-cabaran-jayakan-operasi-haji-mekah)

3. Malaysia Dipilih Menjadi Negara PERTAMA yang merasai Program Pra Pelepasan "Makkah Route". (https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/08/317038/malaysia-negara-pertama-diberi-pra-pelepasan-arab-saudi)

4. Kerajaan Arab Saudi tawarkan tanah untuk tanah untuk dipajak bagi membolehkan TH membina pejabat Operasi dan Penginapan untuk kemudahan jemaah Haji Malaysia. (https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/10/332428/3-lokasi-bina-kompleks-th-di-arab-saudi-dikenal-pasti)

5. Waktu pelajar Malaysia terperangkap di Mesir akibat dari Arab Spring, Arab Saudi berikan kebenaran pada pesawat tentera Malaysia (TUDM) untuk jadikan negara dia sebagai base untuk operasi 'Ops Piramid'. Malah seorang putera raja Arab Saudi siap tawarkan Jumbo Jet Percuma untuk bawak pulang rakyat Malaysia yang transit di Jeddah ke Kuala Lumpur. (https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2011/02/14/ops-piramid-berjaya-keluarkan-8341-rakyat-malaysia-dari-mesir)

Waktu Pemimpin Malaysia Bersahabat Baik Dengan Iran :


1. Kapal Pengawal Revolusi Iran Tahan Kapal Malaysia. (https://www.nst.com.my/news/nation/2019/12/552149/iran-seizes-ship-arrests-16-malaysian-crew-members)

Takpe la. Asal Iran nampak macam anti US dan Anti Israel (walaupun hakikatnya Iran tak pernah lancarkan sebarang serangan ke atas negara berkenaan)

Apa-apa pun, Cai PH wajib sujud syukur.

Post a Comment

0 Comments