ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Tuesday, 28 January 2014

BILA NORDIN AHMAD MENGAMUK DI KAJANG KERANA @anwaribrahim

Oleh: Sebastian Phiu Abdullah

Apa Motif Anwar Ibrahim Mahu Bertanding di Kajang?

Seperti mana yang semua tahu, Anwar Ibrahim adalah Ahli Parlimen Permatang Pauh. Jika Anwar bertanding di Kajang menjadi ADUN seumpama menurunkan pangkatnya sendiri. Seolah-oleh dari CEO diturun pangkat menjadi Branch Manager.

Benar, dengan menjadi ADUN Anwar juga berpeluang menjadi Menteri Besar Selangor. Namun proses pengundian mesti berlaku untuk melantik Anwar menjadi Menteri Besar. Persoalannya adakah semua ADUN memihak kepada Anwar atau masih setia kepada Khalid Ibrahim?

Persoalan lain juga timbul, kenapa tidak mengarahkan balaci kesetiannya sahaja bertanding di Kajang seperti Rafizi Ramli atau Azmin Ali hatta Khalid Samad juga adalah balacinya walaupun dia di dalam parti PAS. Kan lebih mudah begitu. Balacinya pasti akan mengikut telunjuk Anwar no matter what. Ia sudah terbukti di dalam sejarah Malaysia! Balaci tahap dewa.

Jadi, Adakah Anwar mahu menjadi Menteri Besar Selangor semata-mata? Atau masih ada agenda lain disebaliknya?

Anwar adalah lebih licik dan jahat dari yang kita sangka. Sedangkan dosa zina dan liwat pun dia tolak tepi, inikan pula jawatan Menteri Besar Selangor. Macam tak kena perumpamaan ni. Walaupun tak kena, ia tetap perkara betul. Kan?

Sebenarnya Anwar pasti boleh menjadi Menteri Besar Selangor. Dia bukan sahaja boleh mendapatkan undi dari ADUN lain, malah dari Khalid Ibrahim sendiri. Perkara ini mudah bagi Anwar. Jangan lupa Khalid Ibrahim juga adalah kroni setia Anwar Ibrahim suatu ketika dulu.
HANSARD RASMI PARLIMEN : KARPAL SINGH MENYATAKAN ANWAR PELIWAT
Yang menjadi persoalan besar, adakah Sultan Selangor akan perkenan Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar Selangor? Jika ditakdirkan Anwar menang dan mendapat undi bagi Menteri Besar Selangor, pada pendapat saya, Sultan Selangor pasti akan tidak akan perkenan bahkan mungkin murka. Lihat sahaja onar yang dilakukan oleh Anwar. Kes Kalimah Allah seperti yang kita ketahui menjadi kecoh, Anwar adalah antara dalangnya. Adakah anda fikir Sultan Selangor tidak tahu siapa dalang sebenarnya. Pasti Sultan Selangor tahu. Pasti!

Seperti yang kita tahu juga, Anwar dan balaci kesetiannya, antara modus operandi mereka menawan Malaysia adalah dengan menjatuhkan Institusi Raja. Pelbagai cara mereka lakukan samada dengan memburukkan imej Sultan dan Raja, mencabarkan kuasa-kuasa, mengeskploitasi isu-isu berkaitan yang juga di bawah kuasa-kuasa raja, juga menaikkan kemarahan rakyat dengan keputusan Sultan-sultan dan Raja-raja.

Dan ini berkait dengan isu Anwar menjadi Menteri Besar Selangor. Pada pendapat anda, apakah respon Sultan selangor jika Menteri Besar Selangor-nya adalah Anwar Ibrahim Al-Juboori? 

"Apa..???!!! Memanda Menteri beta adalah Al-Juboori..??!!! Beta tidak sanggup Memanda Menteri beta seorang Penjubur..!!!"

Mungkin begitulah respon Sultan Selangor jika perkara ini terjadi. Dan pada pendapat saya Sultan Selangor pasti tidak perkenan Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar Selangor walaupun Anwar tidak menjubor kerana banyak kejahatan lain menjadikannya ditolak oleh Sultan-sultan dan Raja-raja.

Nah..! Di sini lah point penting segala tindakan Anwar Ibrahim Al-Juboori. Apabila Sultan Selangor tidak memperkenan Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar Selangor, balaci dan penyokong Anwar pasti akan marah (walaupun kita tahu mereka berlakon marah atau dibayar untuk marah) dan mereka memperbesarkan isu ini menjadi isu Nasiaonal bahkan mungkin International. Tujuannya adalah satu iaitu memburukkan Intitusi Diraja dan jika sudah sampai masa, Institusi Diraja ini akan dijatuhkan.

Sila jangan lihat apa yang Anwar dapat dari tindakannya. Hakikatnya Anwar tidak akan dapat apa-apa bahkan mungkin dia terpaksa. Banyak tindakan Anwar tidak mendatangkan keuntungan kepada dirinya seperti yang dilakukan pada demonstrasi Bersih. Tapi Jika diperhatikan, semua tindakan Anwar akan memberi impak kepada sistem poltik kita di Malaysia. Dan kesemuanya adalah impak negatif. Dan percayalah Anwar hanyalah proksi dan alat. Tidak lebih dari itu.

Boleh jadi tindakan Sultan Selangor menolak Anwar Ibrahim kurang atau tidak memberi kesan kepada politik di Malaysia tetapi perkara ini akan dimainkan media pembangkang kerana ia berkaitan ketelusan sistem demokrasi kita di Malaysia. Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit. Setitik-setitik akhirnya berlekuk juga. Nahtijahnya pasti ada. Institusi Diraja pasti akan dihapuskan jika sedikit demi sedikit diserang Anwar dan balaci-balacainya. Adakah anda sanggup mempertaruhkan hal ini?

1 comment:

  1. Anwar tau.... kes liwat dia dah semakin hampir....

    Dia berusaha memujuk umno dgn perpaduan....

    Dia perlukan platform utk dia keluar tv hari2.... dan dilihat imej pak sheikh...

    Politik anwar mudah sgnt di baca.... tp kenapa gomen beri byk sgnt peluang???

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute