ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Sunday, 27 May 2018

#KOMENTAR BR1M : DIANTARA DEDAK, RASUAH DAN SIMPATI


Oleh : Ratu Sentap*


BR1M tak boleh. 
Hish. Dedak tu.
Rasuah tu.
Nak tagih simpati tu.

Buat mereka yang tak layak dapat BR1M, tu sajalah yang mereka sembang. Dalam hati sakit sebenarnya, sebab mereka tak dapat. Yang tak patut minta pun, sengaja isi borang untuk BR1M. Manalah tahu boleh dapat. Punyalah muka tak malu. 

BR1M tu subsidi yang punya target pada mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana rendah. Bukan untuk mereka pergi bercuti di luar negara. Bukan untuk mereka membeli tudung berjenama itik. 

Rasionalisasinya? 

Mereka akan menggunakan RM300 untuk setiap kali mereka dapat duit tu untuk membeli benda yang mereka mungkin teringin. Bukan banyak pun mereka boleh beli. Bila mereka membeli, pastinya penjual pun untung. Penjual juga pengguna dan ia akan menjadi satu rantaian pergerakan ekonomi setempat. Itulah tujuan BR1M. 

Saya dulu pun tidak faham apa tujuan BR1M. Tapi setelah meneliti fakta, dan bukan auta, yang tersirat dan tersurat, saya setuju dengan BR1M. 

Pihak kerajaan sebelum memenangi PRU14, punyalah menentang BR1M. Segala bahasa dilemparkan.

Tapi hari ini, mereka menjilat kembali ludah mereka. Tidak sampai 3 minggu mengambil alih tampuk pemerintahan negara, ini bukan tindakan pertama mereka lakukan begitu.

Adakah dengan BR1M digantikan dengan nama yang lain akan menutup kedangkalan mereka? Ternyata mereka itu setaraf dengan pengundi-pengundi mereka yang akalnya pendek. Tidak berpendidikan sama macam pengundi-pengundi yang termakan politik persepsi. 

Dedak yang mereka akan berikan kali ini hanya kepada 2 juta orang. Yang lagi 5 juta, termasuklah yang bujang-bujang tu, yang bersorak sakan semasa kemenangan PRU14 hanya mengigit jari. Benar sekali sangkaan saya, mereka inilah pak kaduk. Itulah akibat  dek ikut emosi dan darah muda.

Saya hanya menunggu dan melihat apakah lagi permainan mereka-mereka yang mewarnai barisan kabinet yang pada asasnya menaakul matematik pun gagal.

___________
* Artikel ini merupakan pandangan pihak yang menulis dan bukan mewakili pandangan atau pendirian PenaMinang.com atau PM Institute secara khususnya. Kami juga tidak bertanggungjawab di atas sebarang kenyataan atau pandangan yang ditulis atau disiarkan melalui segmen Komentar dan Dari Blog. Ia adalah pandangan penulis berkenaan tanpa dipengaruhi pihak kami dan ia tidak semestinya mengambarkan pendirian dan pandangan kami.
Read more ...

Wednesday, 23 May 2018

JOHOR BEBAS HUTANG - MB #LegasiKhaled #TerimaKasihKhaled

ISKANDAR PUTERI 23 Mei - Pakatan Harapan (PH) yang baru menambil alih kerajaan negeri mengakui kedudukan kewangan Johor berada dalam keadaan baik dan terkawal.

Menteri Besar, Datuk Osman Sapian berkata, hutang negeri juga tidak ada sekali gus membuatkan kerajaan negeri berada dalam keadaan selesa untuk mentadbir.

“Kedudukan kewangan kita bagus dan kita berada dalam keadaan selesa sebab itu kita boleh keluarkan bantuan hari raya dan sebagainya.

“Kita punya hutang negeri juga berada dalam keadaan bagus dan terkawal. Dahulu ada pengiraan tentang air ada silap sedikit, kita kosong (sebenarnya) takde hutang,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) negeri di Kota Iskandar, di sini sebentar tadi.

Sumber : Utusan

Komen kami : Alhamdulillah. Kerajaan terdahulu pintar dalam membangunkan negeri. 
Read more ...

MALAYSIA'S FOREIGN STOCK INFLOWS FOR 2018 JUST GOT WIPED OUT

By En Han Choong

May 22, 2018, 11:39 AM GMT+8 Updated on May 22, 2018, 4:53 PM GMT+8

While locals in Malaysia cheer the ouster of the Barisan Nasional coalition for the first time since independence, foreign stock investors are voting with their feet.

Foreign inflows into the local stock market of $937.8 million were wiped out as concern remains on how the new coalition party under 92-year-old Mahathir Mohamad will continue economic growth.

As of May 21, foreign outflows from stocks stood at $21.2 million, after overseas investors sold a total of $949 million worth of stocks in 11 straight days. The nation had recorded inflows of as much as $2.4 billion in 2017. The benchmark FTSE Bursa Malaysia KLCI Index fell 0.5 percent Tuesday.


While the market has maintained its calm by gaining 0.4 percent last week after the election outcome, foreign investors are less sanguine about the nation’s outlook.

“I’m not really surprised. The local market participants are far more excited than foreigners,” said Sat Duhra, a fund manager at Janus Henderson Investors in Singapore by email. “I see little to get exuberant about the same old political characters with risk of fiscal indiscipline. It’s not a new dawn for Malaysia.”

Domestic Support

Local funds and retail investors have been plowing money into stocks by buying 2.5 billion ringgit worth of equities as foreigners exit. The FTSE Bursa Malaysia KLCI Index is trading at 16.1 times its 12-month forward earnings, compared with a five-year average of 15.8 times.

For Asia Pacific investors like Duhra, he said elections in Indonesian and India were far more exciting with breakthrough events such as Jokowi becoming the first non-military Indonesian leader in years and Indian Prime Minister Narendra Modi the first real non Nehru or Gandhi dynasty member for years.

Even so, Duhra is tactical overweight on Malaysian banks as the surging oil price has benefited the only net oil exporter in the region. A recovering ringgit has also boosted margins and the non-performing loans outlook of Malaysian banks.

Election Pledges

In Mahathir’s first week in office, he has moved swiftly to fulfill campaign promises after last week’s election win, effectively scrapping a goods-and-services tax without announcing specific measures to recoup revenue losses. This was greeted with caution by credit ratings companies. Moody’s Investors Service labeled the move “credit negative”.


“Malaysia is not even close to being a transformational election," Duhra said. "If you strip out the noise about 1MDB, which rightly is getting people excited, there is not that much under the surface."

Former Prime Minister Najib Razak is at the center of investigations looking into the 1MDB sovereignty fund and whether it was used for embezzlement or money laundering.

(Updates story to include the benchmark index’s move Tuesday in the third paragraph.)

Sources :  Bloomberg
Read more ...

Tuesday, 22 May 2018

MAHKAMAH TOLAK PERMOHONAN PERDANA MENTERI UNTUK GUGURKAN HAKIM SKANDAL FOREX

KUALA LUMPUR 17 Mei - Permohonan Tun Dr. Mahathir Mohamad supaya Hakim Datuk Azizah Nawawi menarik diri daripada mendengar saman pemulanya untuk mencabar hasil siasatan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung kerugian urus niaga mata wang asing (forex) berjumlah RM31.5 bilion ditolak oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Hakim itu membuat keputusan itu atas alasan, Perdana Menteri mesti menunjukkan bahawa wujud bahaya berat sebelah yang nyata dan bukan hanya berdasarkan syak wasangka yang munasabah semata-mata.

Pengerusi PPBM itu sebelum ini mengemukakan permohonan supaya Hakim Azizah menarik diri atas alasan beliau sebelum ini pernah mendengar permohonan semakan kehakiman Dr. Mahathir untuk membatalkan pelantikan dua anggota suruhanjaya tersebut.

Dr. Mahathir mengemukakan saman pemula itu pada 9 Ogos tahun lalu untuk membatalkan keputusan RCI yang dibuat pada 8 Ogos tahun sama bagi membatalkan pelantikan Pengerusi, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan seorang daripada anggota suruhanjaya siasatan itu, Tan Sri Saw Choo Boon sebagai anggota suruhanjaya itu.

Hakim Azizah pada 17 Ogos tahun sama bagaimanapun menolak permohonan Dr. Mahathir untuk membatalkan keputusan RCI yang menolak permohonan beliau untuk membatalkan pelantikan dua anggota suruhanjaya berkenaan selepas berpendapat bahawa keputusan itu adalah betul. 

- UTUSAN ONLINE

Komen Kami : Antara langkah awal yang diambil oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi setelah mengambil alih kerusi pemerintahan daripada Tun Dr. Mahathir ialah mengembalikan kredibiliti mahkamah di Malaysia melalui langkah reformasi dengan memastikan mahkamah bebas daripada mana-mana pengaruh pihak berkuasa. Apa-apapun kita seharusnya yakin bahawa Perdana Menteri seharusnya diberikan ruang untuk mempertahankan diri mereka. Ini selaras dengan prinsip undang-undang yang menyatakan 'ei incumbit probatio qui dicit, non qui negat' (“the burden of proof is on the one who declares, not on one who denies”).

Antara kes-kes yang pernah melibatkan proses mengugurkan hakim dari mendengar kes ialah ;

a) Rayuan Anwar mohon hakim tarik diri 19 Mac
b) Permohonan Kali Ketiga Anwar Agar Hakim Tarik Diri Ditolak
c) 'Berat sebelah': Anwar mahu hakim tarik diri
Read more ...

Thursday, 17 May 2018

BANK NEGARA SAHKAN EKONOMI MALAYSIA BERKEMBANG #LegasiNajib

KUALA LUMPUR 17 Mei - Ekonomi Malaysia berkembang pada 5.4 peratus bagi suku pertama 2018 disokong oleh pertumbuhan dalam aktiviti sektor swasta dan eksport bersih.

Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Muhammad Ibrahim berkata, pertumbuhan dijangka terus menggalakkan tahun ini dengan permintaan dalam negeri terus menjadi pemacu utama pertumbuhan.

Katanya, inflasi keseluruhan dijangka berada pada purata dua hingga tiga peratus tahun ini disebabkan oleh faktor kos global yang lebih kecil dan kadar pertukaran ringgit yang kukuh berbanding 2017.

“Inflasi juga menurun pada suku pertama ini kepada 1.8 peratus berbanding 3.5 peratus pada suku keempat 2017.

“Ini mencerminkan kesan daripada harga bahan api domestik yang lebih kecil berikutan kenaikan harga minyak dunia yang lebih rendah,” katanya dalam sidang akhbar mengumumkan prestasi ekonomi suku pertama 2018 di sini hari ini. 

- UTUSAN ONLINE

Nota : Bukankah Malaysia Dah Nak Bangkrupt? Apa-apa pun, kami Yakin kerajaan hari ini mampu meneruskan kecemerlangan kerajaan terdahulu. 😘
Read more ...

Wednesday, 16 May 2018

SAUDI ARAMCO - PETRONAS LANCARKAN LOGO SYARIKAT USAHASAMA


PENGERANG, 15 Mei - Petroliam Nasional Bhd (Petronas) dan Saudi Aramco hari ini memperkenal identiti korporat bagi usaha sama mereka di Kompleks Bersepadu Pengerang (PIC), iaitu Pengerang Refining Company Sdn Bhd (PrefChem Refining) dan Pengerang Petrochemical Company Sdn Bhd (PRefChem Petrochemical) - secara kolektif dikenali sebagai PRefChem.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Saudi Aramco, Amin H Nasser berkata, identiti korporat tersebut merupakan satu peristiwa penting bagi projek usaha sama mega, yang membentuk sebahagian daripada strategi pemasaran dan perniagaan syarikat untuk memperkukuh pertumbuhannya di Asia Tenggara melalui bekalan minyak mentah dan operasi hiliran berskala dunia.

"Usaha ini berkait rapat dengan strategi hiliran kami, iaitu untuk melabur dalam sistem penapisan minyak dan petrokimia global di kompleks pengeluaran berskala dunia di rantau utama, dengan kapasiti penapisan minyak antara lapan hingga 10 juta tong sehari pada 2030," katanya semasa majlis pelancaran di sini hari ini.

Hadir sama Presiden dan CEO Kumpulan Petronas, Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin dan Pengerusi Petronas Chemicals Group Bhd, Datuk Md Arif Mahmood.

"Malaysia menyediakan peluang besar untuk pengembangan portfolio hiliran Saudi Aramco di Asia, dan lokasi strategik PRefChem akan menempatkan negara ini sebagai hab tenaga serantau yang prolifik, di samping meningkatkan jaminan tenaga di rantau Asia Pasifik," kata Amin.

Pada Mac, Petronas dan Saudi Aramco memuktamadkan perjanjian pembelian saham untuk pemilikan dan penyertaan yang sama dalam operasi kilang penapis, perekah dan kemudahan petrokimia terpilih di PIC.

Pembinaan PIC setakat April 2018 adalah 90 peratus siap manakala kompleks penapisan, perekah dan kemudahan petrokimia masing-masing mencapai 96.54 peratus dan 84.8 peratus siap.

Selain daripada kemudahan penapisan minyak, perekah dan petrokimia, projek PIC juga merangkumi pembangunan kemudahan berkaitan, iaitu kilang penjanaan bersama, terminal regasifikasi cecair, loji bekalan air mentah, terminal air dalam, unit pemisah udara serta kemudahan utiliti berpusat dan berkongsi.


Sementara itu, Wan Zulkiflee berkata, permintaan global bagi tenaga dan barangan pengguna dijangka mengekalkan kadar pertumbuhan yang sihat.

"Asia bersedia untuk menerajui momentum meningkat ini dan terus meletakkan kedudukannya sebagai pasaran dinamik dan cergas.

"Permintaan yang semakin bertambah bagi produk bernilai tinggi membolehkan syarikat petrokimia memanfaatkan keperluan pengguna untuk meningkatkan kualiti hidup mereka dan PIC dibina untuk memenuhi permintaan ini,\" kata Wan Zulkiflee.

PRefChem membentuk sebahagian besar daripada PIC dan mampu menghasilkan 300,000 tong minyak mentah sehari serta pelbagai produk petroleum ditapis, termasuk bahan api jet sulfur rendah, petrol dan diesel motor yang memenuhi spesifikasi bahan api Euro 5.

Ia juga akan menyediakan stok suapan untuk kompleks petrokimia bersepadu berkenaan dengan kapasiti 3.3 juta tan metrik setahun.

- BERNAMA 

Komen kami : Komen kami : Ini antara projek yang menjadi fokus utama Perdana Menteri terdahulu yang mahukan Pengerang mengambil alih peranan Singapura dalam menapis minyak mentah. Kami yakin dan percaya kerajaan hari ini akan meneruskan kesinambungan cemerlang yang telah ditinggalkan oleh Perdana Menteri terdahulu.

Bacaan lain :




Read more ...

Monday, 14 May 2018

#KOMENTAR MELAYU LUPA ASAL

Oleh : Ratu Sentap*

Asalnya dia budak dari kampung. Keputusan Darjah 6 boleh dikatakan baik. Maka, dia mendapat tawaran ke sekolah berasrama penuh tajaan kerajaan pada masa itu sepenuhnya. Diberi segala kelengkapan termasuk lah kasut dan baju sekolah. Beruntungnya dia. Maklumlah di rumah sendiri serba kekurangan dan kedaifan.

Tamat Tingkatan 5, dengan kemudahan infrastruktur yang baik sepanjang dia bersekolah, keputusan SPM yang cemerlang membolehkan dia mendapat biasiswa. Untuk melanjutkan ke peringkat ijazah.

Kini, sudah mampu menjawat posisi tinggi dalam salah satu Goverment-Link Company. Bergaji 5 angka, hidup serba mewah. Bercuti langsung tidak ada dalam negeri. Namun, dia mendabik dada. Ego setinggi langit. Terlupa barangkali dari usia 12 tahun, dia menggunakan status hak istimewanya sebagai Melayu untuk dia mendapat tempat di sekolah berasrama.

Mendapat tajaan untuk menuntut ilmu dan membawa pulang sekeping ijazah juga berdasarkan hak yang sama. Malah bekerja pun di syarikat yang berkait rapat dengan kerajaan terdahulu yang pastinya dipenuhi bangsa Melayu untuk memegang tampuk kepimpinan. 

Tidak cukup dengan itu, anak-anak sendiri pun dimasukkan ke sekolah berasrama, kononnya mahu meneruskan legasi kejayaan dalam akademik. 

Bukankah sangat ironi tatkala dia dan rakan-rakan yang sama melaungkan yang mereka mahukan Malaysian Malaysia? Malaysian Malaysia yang punya kesamarataan hak tidak berlandaskan bangsa, itulah yang mereka propagandakan? 

Bukankah sangat hipokrit? Bila sudah bersenang lenang, sudah meningkat taraf sosial, sudah tidak bertongkat, mereka dengan angkuh mengatakan bantuan yang mereka terima dahulu itu, kerana itu hak mereka. Hak apa lagi? Bukankah mereka sendiri perjuangkan kesamarataan. 

Inilah Melayu lupa daratan. Lupa asal usul. Lupa diri tidak sedar diuntung. Lupa selupanya. Padahal anak sendiri pun masih menagih simpati di MRSM yang ditubuhkan untuk Melayu. Melayu yang sama berlumba-lumba tarik segala kabel yang ada untuk memasukkan anak ke sekolah berasrama elit. Melayu yang sama yang berebut-rebut mahu anak-anak menuntut di universiti awam dengan kuota Bumiputera. Melayu yang sama bercakaran untuk tajaan biasiswa. MELAYU! 

Sudah-sudahlah. Teringinkan Malaysian Malaysia? Mengidamkan satu status yang sama untuk semua? Maka lepaskan dulu apa yang selama ini dipegang! Tidak tahu malu ke apabila diri sendiri masih mengharapkan bantuan tetapi di mulut berkata bongkak seolah-olah diri sendiri sungguh gah.
_______
* Artikel ini merupakan pandangan pihak yang menulis dan bukan mewakili pandangan atau pendirian PenaMinang.com atau PM Institute secara khususnya. Kami juga tidak bertanggungjawab di atas sebarang kenyataan atau pandangan yang ditulis atau disiarkan melalui segmen Komentar dan Dari Blog. Ia adalah pandangan penulis berkenaan tanpa dipengaruhi pihak kami dan ia tidak semestinya mengambarkan pendirian dan pandangan kami.
Read more ...
© 2008-2018 PM Institute