ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Tuesday, 22 August 2017

HANYA DI QATAR : LARANG PESAWAT HAJI, BENARKAN PESAWAT ISRAEL.


Heboh di media sosial, mengenai rakaman amatur seorang Netizen di Qatar yang merakamkan pesawat Israel mendarat di Qatar.

Qatar menyusahkan pesawat Saudi untuk mendarat di Doha, Qatar bagi mengambil jemaah haji Qatar. Tetapi dalam masa yang sama memudahkan urusan pendaratan kapal terbang Israel.

Bukankah pendebat Qatar Foundation menyatakan bahawa Israel tak ada hubungan dengan Qatar. 

Tetapi kenapa pesawat Israel boleh mendarat pulak di Doha?



Dan sampai hari ni pendebat Qatar Foundation GAGAL mengemukakan bukti (video atau gambar) dari tuduhannya yang mengatakan bahawa jemaah umrah Qatar dihalang memasuki Masjidil Haram pada Ramadan yang lalu.

Negara-negara GCC kecuali Kuwait dan Oman telah memutuskan hubungan diplomatik dengan Qatar sejak Jun 2017 yang lalu ekoran kegagalan Qatar memenuhi perjanjian yang telah ditandatangani pada 2014 dan 2015. Dalam perjanjian berkenaan Qatar diminta untuk  menghentikan sokongan dan bantuan kepada kumpulan pengganas selain tidak mencampuri urusan dalaman negara-negara jirannya.
Read more ...

Thursday, 17 August 2017

SEJARAH RAMPASAN KUASA DI QATAR

Oleh : Jebat

Rampasan kuasa biasa berlaku di Qatar. Bekas Emir Qatar yang terdahulu, Hamad bin Khalifa Al Thani pernah melakukan rampasan kuasa berdarah atas pemerintahan bapanya, Khalifa bin Hamad Al Thani tatkala bapanya bercuti di Switzerland pada tahun 1995. Antara sebab Hamad merampas kuasa bapanya pada 1995 adalah disebabkan wujud ura-ura ayahandanya mahu mengangkat sepupunya sebagai Emir baru Qatar pada masa akan datang.

Sebelum itu, pada tahun 1972, datuk kepada emir yang ada pada hari ini juga pernah melakukan rampasan kuasa ke atas pemerintahan sepupunya, Ahmad bin Ali Al Thani.

Inilah sejarah ringkas pemerintahan Qatar yang tidak pernah sepi dari rampasan kuasa dan pemberontakkan. Dan pemberontakkan inilah yang cuba dieksport ke negara-negara jiran dan negara arab yang lain. Libya adalah contoh paling ketara.













p/s : Musim haji dah makin menjelang. Namun kami masih belum nampak sebarang bukti dari pendebat belaan Qatar Foundation yang mendakwa pada bulan Ramadan yang lalu bahawa jemaah Umrah Qatar dihalang memasuki masjidil haram oleh pihak berkuasa Arab Saudi. Takkan 1 gambar pun tak boleh nak publish baiiiii?
Read more ...

HALANGAN KEPADA 'SIX PARTY TALKS'


Artikel terdahulu : Six Party Talks - Matlamat Pihak Yang Terlibat

HALANGAN KEPADA‘SIX PARTY TALKS’

a) Rejim Korea Utara tidak dapat diramalkan

Amerika Syarikat mendapati Korea Utara menjadi tidak menentu dalam rundingan dan tindakannya. "Mereka tahu bahawa kita mempunyai masa yang sukar untuk mencari apa sebenarnya yang mendorong mereka," menurut Christopher Hill, bekas ketua utusan Washington untuk rundingan.

b) Pendekatan yang berbeza oleh kerajaan ‘Six Party Talks’

Menurut Snyder dari CFR, ‘Six Party Talks’ dan usaha serantau yang lain sebelum ini gagal kerana negara-negara yang mengambil bahagian meletakkan keutamaan dan kebimbangan mereka sendiri secara langsung melebihi keperluan kolektif untuk menghentikan program nuklear Korea Utara. Walaupun Jepun dan Amerika Syarikat secara konsisten telah menolak untuk mengenakan sekatan yang kuat, namun China, Korea Selatan, dan Rusia telah menetapkan untuk mengenakan tindakan yang kurang ketat berdasarkan kebimbangan bahawa kejatuhan rejim secara tiba-tiba akan mencetuskan masalah pelarian dalam kuantiti yang besar. Provokasi terkini daripada Pyonyang baru-baru ini telah melampaui batas, namun China, Korea Selatan, dan Rusia berpegang kepada sekatan PBB pada Mac 2013. Pendekatan Korea Utara sendiri mempamerkan keterbukaan terhadap dialog berasingan dengan Amerika Syarikat dan Jepun, tetapi tidak dengan Seoul. Menurut Snyder, Korea Utara mungkin berminat untuk bergerak ke hadapan dengan Amerika Syarikat dan / atau Jepun walaupun ketegangan antara Korea tidak ditangani.

c) Rintangan Amerika Syarikat  untuk rundingan dua hala

Sepanjang pentadbiran Bush, Washington menentang dialog secara langsung dengan Pyongyang agar sebarang kompromi dengan Korea Utara akan dirangka dan dilihat sebagai keputusan dua hala. Namun, Korea Utara berulang kali menuntut dialog sebagai syarat untuk menghentikan program nuklearnya. Pada bulan Jun 2007, bekas duta Hill dari Amerika Syarikat telah membuat lawatan secara mengejut ke Pyongyang untuk menambah baik perjanjian Februari, Namun lawatan tersebut telah menandakan perubahan arah dalam pendirian Amerika Syarikat. Kedua-dua negara tersebut telah mengadakan perbincangan dua hala sebanyak beberapa kali. Terdapat laporan yang menyatakan bahawa seorang pegawai pentadbiran Obama telah membuat lawatan rahsia ke Korea Utara pada April dan Ogos 2012 namun gagal dalam cubaannya untuk melibatkan kepimpinan baru dan menjadikan dasar luarnya lebih sederhana.

d) Menyelesaikan teka-teki dalam polisi

‘Six Party Talks’ telah menunjukkan kemajuan yang sedikit dalam menyingkirkan senjata nuklear Korea Utara, dan beberapa pakar telah berpendapat dan berfikir bahawa negara ini telah ditentukan dan berazam untuk untuk diiktiraf sebagai negara senjata nuklear. Pada tahun 2012, kepimpinan Korea Utara telah memasukkan mukadimah baru kepada perlembagaannya yang menggambarkan negara ini sebagai “sebuah negara nuklear dan negara ketenteraan yang kuat yang waja”. Henry A. Kissinger, bekas setiausaha negara Amerika Syarikat, menulis dalam Washington Post pada bulan Jun 2009 dengan menyatakan bahawa"isu diplomasi telah menjadi sama ada matlamat yang perlu untuk menguruskan senjata nuklear Korea Utara atau untuk menghapuskannya." Beliau berhujah bahawa mana-mana dasar yang tidak menghapuskan keupayaan nuklear tentera Utara "berkuat kuasa untuk patuh dalam penerusannya."

Pakar mengatakan bahawa saluran diplomatik pentadbiran Obama untuk berdialog dengan cepat, tergendala dengan keluarnya Pyongyang dari ‘Six Party Talks’ pada tahun 2009. Dalam keterangan di hadapan Dewan Jawatankuasa Hal Ehwal Luar Negeri pada bulan April 2012, Snyder dari CFR berkata bahawa "Amerika Syarikat perlu melipatgandakan usahanya untuk membentuk persekitaran strategik Korea Utara dan bukannya mencuba untuk mengenal pasti kombinasi yang betul antara ‘lobak dan kayu’ yang akan digunakan dalam rundingan dengan Pyongyang. " Walau bagaimanapun, sesetengah pakar mengatakan bahawa walaupun pendekatan pelbagai hala boleh menjadi pilihan yang terbaik, ia telah membuahkan hasil yang sedikit. Charles Pritchard, bekas duta dan wakil khas untuk rundingan dengan Korea Utara 2001-2003, menulis bahawa "ia adalah satu pendekatan dua hala antara Amerika Syarikat dan Korea Utara yang telah terbaik, yang telah menghasilkan keputusan yang paling banyak dalam tempoh yang masa yang singkat.”

Walau bagaimanapun, pada akhirnya, beberapa penganalisis percaya bahawa Korea Utara mempunyai niat untuk menyerahkan program nuklearnya, dan mereka berhujah bahawa Pyongyang membuat konsesi untuk mendapatkan bantuan yang diperlukan untuk terus hidup. Penganalisis lain pula mengatakan bahawa dunia telah "kehabisan idea" mengenai cara untuk melucutkan senjata Korea Utara, dan harapan Barat kini bergantung kepada China untuk mengekang sekutunya. Menurut Max Fisher dalam Atlantik pada Februari 2012, “kini kita tahu, Korea Utara mungkin tidak pernah benar-benar dan sepenuhnya melucutkan senjatanya dari kerelaannya sendiri," Walaupun menemui jalan buntu, sesetengah pihak melihat  kerjasama antara Amerika Syarikat dan China dalam penggubalan sekatan PBB baru-baru ini sebagai satu usaha yang boleh mendatangkan hasil.
Read more ...

Monday, 14 August 2017

LOGO BAHARU HARAPAN

Oleh : Jebat

Aku dengar program Nothing to Hide 2.0 kecoh semalam. Ada insiden baling-baling kerusi. So bagi memperbaiki imej Harapan, maka aku cadangkan Harapan tukar logo sepertimana logo diatas. Jangan bimbang, aku takkan claim royalti.

Berikut merupakan video-video insiden Nothing to Hide 2.0





Apa-apa pun kepada penganjur, aku nak tanya pada korang, apa salah kerusi pada korang?
Read more ...

Sunday, 13 August 2017

SIX PARTY TALK - MATLAMAT PIHAK YANG TERLIBAT


Bersambung dari Artikel terdahulu : Six Party Talk - Suatu Pengenalan

MATLAMAT PIHAK YANG TERLIBAT

a) Amerika Syarikat

Bagi Washington,  ‘Six Party Talks’ berfungsi sebagai platform pengantaraan pelbagai hala bagi program nuklear Korea Utara. Amerika Syarikat masih bimbang akan program nuklear Pyongyang dan kemungkinan berlaku penjualan bahan-bahan dan teknologi nuklear ke negeri-negeri bermusuhan dan kumpulan pengganas. Sebagai sebahagian daripada mana-mana perjanjian, Washington mahu negara-negara berkecuali untuk mengizinkan lawatan dari pemantau IAEA.

b) Korea Utara

Rejim ini berharap untuk mendapatkan ikrar keselamatan tidak aggresif  dari Amerika Syarikat,  yang telah menghantar 28,500 tentera di Korea Selatan dan mengekalkan kewujudan cawangan berat tentera laut di Pasifik Pyongyang juga mahu hubungan normal dengan Washington dan akses kepada bantuan ekonomi dari negara-negara‘Six Party Talks’.

c) Korea Selatan

Terperangkap dalam konflik yang tidak dapat diselesaikan dengan Korea Utara, matlamat utama Seoul ialah penyingkiran senjata nuklear dan penyatuan semula Semenanjung Korea. Korea Selatan juga ingin meliberalisasikan kelemahan ekonomi Korea Utara melalui penglibatan kewangan yang lebih di mana ia bertujuan untuk mengurangkan kos potensi penyatuan semula Korea pada masa hadapan.

d) China

Beijing berfungsi sebagai sekutu lama dan rakan dagangan utama Pyongyang dan telah menggunakan pengaruhnya untuk membawa Korea Utara ke meja rundingan. Walaupun situasi ini telah meningkatkan hubungannya dengan Washington, Beijing juga takut akan kehadiran pelarian secara mendadak di sempadannya. Oleh sebab itu, Beijing telah menyediakan Korea Utara bantuan makanan dan tenaga. China akhirnya bersetuju untuk menaja sekatan PBB bersama Amerika Syarikat pada bulan Mac 2013 dan sejak itu telah meningkatkan retorik untuk menyambung semula rundingan.

e) Rusia

Kedudukan Moscow di meja rundingan membolehkannya  mengukuhkan pengaruhnya di Timur Laut Asia. Walaupun secara tradisinya Rusia telah menyertai China dalam memberi amaran terhadap sekatan yang keras, namun provokasi Korea Utara yang terbaru telah mendorongnya untuk memberi kutukan terhadap rejim berkenaan. Rusia akhirnya menyokong sekatan PBB yang telah diperbaharui terhadap Pyongyang ke atas ujian nuklear ketiganya, dan ia secara konsisten telah menyatakan kebimbangannya mengenai kegiatan Korea Utara.

f) Jepun

Tokyo bimbang bahawa ujian peluru berpandu Korea Utara berpotensi untuk mencapai Jepun. Tetapi ia juga melihat ‘Six Party Talks’ sebagai forum untuk berunding bagi mencari resolusi berkenaan penculikan warga Jepun oleh perisik Korea Utara pada tahun 1970-an dan 1980-an. Isu itu kekal sebagai titik pemecah dalam hubungan AS-Jepun kerana Tokyo tidak mahu Washington mengeluarkan Korea Utara daripada senarai ‘State Sponsors of Terrorism’ sehingga isu itu diselesaikan.
Read more ...

Saturday, 12 August 2017

SYAITAN ISRAEL DAH MUNCUL DI UTARA MALAYSIA #McSakau #McMoptee


Oleh : Jebat

Aku teringat waktu Ustaz Idris Sulaiman (UIS) mengeluarkan kenyataan pada tindakan boikot yang dilakukan oleh sesetengah orang Islam kepada syarikat McDonalds merupakan satu perbuatan yang tidak ada sandarannya dalam Islam, maka Moptee Perli tampil mengkritik kenyataan UIS dengan menyatakan bahawa 'syaitan Israel yang muncul di tengah-tengah Umat ini'. Tapi nampaknya orang yang dituduh 'Syaitan Israel' itu sendiri nampaknya sehingga hari ini masih tidak menerima mana-mana dana atau derma dari Israel. Sebaliknya orang yang menuduh itu pula secara terang-terangan mengakui menerima dana dari syarikat yang katanya memberikan sumbangan kepada Israel. Aku malas nak bicara panjang, korang tengok la penjelasan dibawah ini.



Read more ...

Thursday, 10 August 2017

PENDEBAT QATAR FOUNDATION KANTOI LAGI! #QatarPengkhianat

Oleh : Jebat

Hari tu pendebat belaan Qatar Foundation cakap Qatar tak ada sebarang hubungan dengan Israel.

1. Tapi kantoi dengan Video kehadiran Shimon Peres ke Doha, Qatar pada tahun 1996.



2. Kantoi dengan Lawatan Menteri Luar Israel, Tzipi Livni ke Qatar pada 2008



3. Kantoi bila wujudnya Doha Stadium di kawasan yang dikawal selia oleh Israel (yang secara tidak langsung Qatar mengakui Israel adalah penguasa di wilayah Palestin yang ditawan Zionist).



4. Kantoi dengan wujudnya kerjasama diantara Syarikat Penerbangan Israel (Arkia) dengan Qatar Airways pada tahun 2005.


5. Terbaru, Kantoi apabila 'menerima arahan dari Israel' untuk menutup pejabat operasi Al-Jazeera di Jerusalem.


Jika benar Qatar tidak mengiktiraf kewujudan Israel, kenapa perlu akur dengan arahan terbaru yang dikeluarkan oleh Kerajaan Israel?

Timbul pula persoalan yang berikut.

1. Adakah sewaktu Al-Jazeera membuka pejabat di Jerusalem, pejabat operasi Al-Jazeera di Doha membuat permohonan rasmi kepada kerajaan Israel? Jika ya, bukankah itu satu 'pengiktirafan' bahawa kerajaan Israel adalah sebuah kerajaan yang sah? Dan bukankah itu juga bermaksud Qatar mempunyai hubungan dengan Israel secara langsung? ;)

Dan bila daaa dia nak bagi bukti bergambar atau video yang menunjukkan jemaah Qatar dihalang memasuki Masjidil Haram???? Dah nak masuk Dzulhijjah kot!!!!

#QatarPengkhianat
#PendebatKakiPenipu
#LessTalkMoreEvidence
Read more ...
© 2008-2017 PM Institute