ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Wednesday, 15 March 2017

DUDUK LAMA KAT MALAYSIA PUN TAK TAHU SEJARAH BAHASA KEBANGSAAN?


Oleh : Za'ba Kecil*

Mungkin pembuat status ni terlupa, Bahasa Melayu adalah Bahasa yang bergerak melangkaui mana-mana bentuk penulisan.

Sebelum tulisan Rumi digunakan dalam persuratan bahasa Melayu, orang-orang Melayu pernah menggunakan sekurang-kurangnya empat jenis tulisan iaitu Rencong, Kawi, Palava dan Jawi. Antara keempat-empat tulisan tersebut, hanya tulisan Rencong sahaja yang dikenalpasti sebagai tulisan Melayu yang asli.

Tulisan Jawi mula digunakan sejurus Islam tersebar dengan meluas di Alam Melayu. Manakala tulisan Roman mula digunakan apabila penjajah mula bertapak di nusantara ini.

Perubahan dari satu bentuk tulisan ke tulisan lain, tidak menghilangkan Bahasa Melayu. Sebaliknya Bahasa Melayu terasimilasi dengan harmoni dengan gaya tulisan yang berbeza-beza mengikut peredaran zaman.

Dengan kata mudah, apa sahaja bentuk tulisan dianggap sebagai bentuk tulisan bagi Bahasa Melayu sekiranya ianya digunakan secara meluas dikalangan orang yang berbahasa Melayu.

Jadi, tulisan Jawi yang diambil oleh orang Melayu menjadi tulisannya adalah tulisan bangsa Melayu. Cuma yang buta sejarah mengenai perkembangan Bahasa Kebangsaan sahaja yang menganggap tulisan jawi membawa konotasi Bahasa Arab.

Selain bahasa Melayu menggunakan aksara Arab sebagai medium bentuk tulisan mereka, Bahasa Urdu dan Parsi turut menggunakan aksara tulisan Arab sebagai bentuk tulisan bagi bahasa mereka.

Moral : Dah duduk lama dekat Malaysia pun masih tak dapat beza Bahasa Melayu dengan Bahasa Arab?

*Penulis merupakan bekas pelajar di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya
Read more ...

Tuesday, 14 March 2017

BENARKAH ARAB SAUDI MENJATUHKAN KERAJAAN UTHMANIAH TURKI?


Oleh : Anasz*

1. Jika Ibn Saud dan Muhammad bin Abdul Wahab Punca Kejatuhan Kerajaan Khalifah Uthmaniah. Maka mari fikirkan semula.

2. Empayar Uthmaniah runtuh pada 1922

3. Arab Saudi tertubuh 1932

4. Abdul Aziz Al-Saud terpaksa menunggu sampai 10 tahun baru boleh nak declare sebagai raja dan tubuhkan negara??

5. Dan kalau ikutkan, tentera Bani Saud ni lemah. Buktinya 2 kali usaha Dinasti Saud untuk menyatukan negaranya dimusnahkan.

6. Kali pertama oleh Khalifah Uthamiah yang mengarahkan Muhammad Ali Pasha dari Mesir untuk mengalahkan tentera Saud. Dan akhirnya, kerajaan Saudi yang tertubuh pada 1744 itu terkubur pada tahun 1818.

7. Pada tahun 1824, setelah 6 tahun kehilangan kuasa, Bani Saud berjaya menubuhkan kembali negara mereka. Namun musnah kembali pada 1891, akibat dari perang saudara diantara tentera Abdul Rahman ibn Faisal ibn Turki (Kerajaan Saud) dengan tentera Dinasti Rashidi yang menguasai wilayah Ha'il.

8. Tapi ramai terlupa yang pada waktu berkenaan, empayar Uthamiah sendiri pun dah terlalu lemah. Perang Dunia Pertama menyaksikan betapa Uthmaniah terbeban bukan sahaja dengan kewangan tetapi juga wilayah mereka diagih-agihkan. Malah menurut Bruce Riedel, seorang strategis CIA menyatakan bahawa ketika dunia barat membahagi-bahagikan wilayah-wilayah Uthmaniah, satu-satunya tempat yang tidak direbut oleh mereka ialah wilayah Arab Saudi pada hari ini.



9. Dan peliknya, kejatuhan Kerajaan Uthmaniah ini seringkali dikatakan berpunca daripada kerajaan Saudi hari ini. Walhal, sejarah membuktikan bahawa tentera kerajaan Saudi yang hanyalah tentera kabilah tidak terdaya untuk berperang mengalahkan tentera Mesir yang bertindak atas arahan kerajaan Empayar Uthmaniah.

10. Lagi satu, aku lihat, seperti masyarakat terlupa pula peranan Mustafa Kamal Attaturk dalam mengubah corak pemerintahan negara berkenaan. Bukankah Mustafa Kamal At-Taturk merupakan personaliti utama yang menjatuh dan menguburkan Kerajaan Uthmaniah pada 1922? Jadi apa kaitan Bani Saud dalam menjatuhkan kerajaan Uthmaniah kalau Uthmaniah sendiri dah lemah dan disabotaj oleh rakyatnya sendiri?

11. Jadi.... banyakkan membaca lagi, dan jangan hanya membaca tulisan-tulisan orientalis barat. Baca juga sumber-sumber penulisan dari ilmuan Islam. Dan buat analisis. Sebabnya, tak semua yang tertulis dalam buku tu tepat dan benar. Ada gak yang temberang dan reka-reka cerita. Wakakakakak

Bacaan lain :

A) Haqiqah Manhaj Al-Mamlakah Al-'Arabiyyah As-Su'udiyyah
B) Maraqi As-Su'ud fi Tsna Al-Ulama ala Hukkam Alu Su'ud
C) Saudi Arabia : Power, Legitimacy and Survival (Niblock)
D) The Politic of Truth Management in Saudi Arabia (Afshin Shahi)
E) The Saudi Kingdom (Ali Al Shihabi)

*Penulis merupakan graduan Sarjana dalam jurusan Strategi dan Keselamatan dari UKM.
Read more ...

Sunday, 12 March 2017

PUNCA SEBENAR SEORANG WARGA ARAB SAUDI MEMARAHI PEMAIN MUZIK MALAYSIA DI RIYADH INTERNATIONAL BOOK FAIR 2017


Oleh : Jebat

Pelbagai respon yang aku lihat dalam video yang memaparkan seorang warga Saudi memarahi pemain muzik Malaysia di Pesta Buku Antarabangsa Riyadh 2017. 

Ada yang menyokong tindakan lelaki berkenaan, ada yang menentang dan ada yang berada di pertengahan.

Namun apakah punca sebenar disebalik kemarahan warga berkenaan? Sila tonton video dibawah ini :



Apa-apapun, disebalik kita minta orang yang menegur tu lebih berhikmah kepada kita, kita sendiri pun kenalah juga berhikmah dengan persekitaran semasa. Jangan main sedap gasak jer.

Semoga insiden ni memberikan kesedaran kepada pegawai yang terlibat dalam memberikan cadangan dalam mana-mana program agar tidak "recycle" paper work yang anda pernah gunakan di tempat-tempat lain.

Jika anda merasa bahawa model persembahan anda itu diterima di China, Russia, Britain, atau Azerbaijan sekalipun, belum tentu ianya boleh diterima di negara-negara lain.

Akhir kalam, MUZIK itu HARAM!









Read more ...

Friday, 10 March 2017

KENYATAAN KPM BERHUBUNG ISU WARGA MALAYSIA DIMARAHI AKIBAT BERMAIN MUZIK DI PESTA BUKU ANTARABANGSA RIYADH 2017



Oleh : AJ

Kementerian Pendidikan Malaysia hari ini mengeluarkan kenyataan bagi menjelaskan isu yang viral di media sosial baru-baru ini. 

Dalam video berkenaan, seorang warga Saudi memarahi pengajur kerana membiarkan muzik diperdendangkan dalam pesta berkenaan. Video yang berdurasi lebih kurang 30 saat itu turut memperlihatkan individu berkenaan membaling mic ke lantai sebelum berjalan keluar dari pavilion Malaysia.

Tindakan individu berkenaan ternyata bukan sahaja mengejutkan kumpulan penari dan pemuzik berkenaan tetapi juga sebahagian pelawat yang hadir dalam pameran berkenaan.

Arab Saudi merupakan sebuah negara yang mempunyai peraturan yang ketat terutama sekali hal-ehwal yang berkaitan dengan hiburan. Baru-baru ini, penganjur Comic Con Saudi didenda oleh Pihak Berkuasa Hiburan Arab Saudi ekoran melanggar beberapa ketetapan dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa sepanjang pameran berkenaan berlansung. Sumber : RT

Komen AJ : Kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian nampaknya kurang tepat. Sebab yang jadi isu ini adalah muzik yang didendangkan, bukannya tarian Zapin yang dipersembahkan. Aku rasa jika pelajar berkenaan menari tanpa iringan muzik, tidak menjadi masalah. Buku sinonimnya dengan keadaan yang sunyi dan senyap. Sebab tu bila kita masuk ke perpustakaan, kita akan dapati suasana senyap dan sunyi. Mengapa? Sebab orang fokus sedang membaca. Begitulah juga di pesta buku (yang seharusnya) senyap. Nak bising boleh, tapi janganlah sampai menganggu orang lain. Semoga Pesta Buku Antarabangsa KUALA LUMPUR 2017 yang akan datang pada penghujung bulan 4 nanti, akan membawa satu fenomena baru.










Baca seterusnya : Hukum Muzik Menurut Al-Quran dan Sunnah
Read more ...

KERANA MUZIK, WARGA MALAYSIA DIMARAHI OLEH RAKYAT SAUDI




Oleh : Jebat

Hangat di media sosial Arab Saudi hari ini, apabila seorang warga negara  negara berkenaan memarahi pihak penganjur kerana membiarkan Malaysia (selaku Guest of Honor) mendendangkan muzik di Pameran Buku Antarabangsa Riyadh 2017.

Aku walaupun tidak bersetuju dengan kaedah teguran yang digunakan oleh warga Saudi berkenaan, namun di pihak Malaysia itu sendiri, terutama pegawai-pegawai Malaysia yang terlibat dalam perjalanan pameran itu, seharusnya sensitif dengan sensitiviti setempat dan tidak main bantai jer bawak model persembahan yang korang biasa bawak ke negara-negara barat di negara-negara lain. Setiap negara ada sensitiviti tersendiri. 

Macam tahun lepas la, waktu Malaysia jadi negara Tamu dalam Pesta Buku Antarabangsa Indonesia di Jakarta. Beberapa pegawai dan penulis Malaysia ditahan oleh pihak keselamatan Indonesia gara-gara mempamerkan buku yang berlambang komunis di pameran berkenaan (tak salah aku buku tu terbitan Thukul Besi). Tak pasal-pasal korang kena angkut pi balai polis.





Jadi kepada pegawai yang membawa delegasi Malaysia, aku nak nasihatkan kat korang, janganlah perasan bagus sangat. Bila ditegur, korang melenting. Kononnya nak bawa budaya kita ke luar negara. Bukan aku tak bagi korang nak bawak kebudayaan kita, tapi biarlah kena pada tempat. Banyak lagi bentuk kebudayaan yang ada di Malaysia ni boleh korang tampilkan.  Silat, mencanting batik, menganyam rotan, tetapi kenapa perlu muzik gak korang bawak? Korang pemalas buat research, main sapu jer cakap-cakap pegawai korang yang kuat sangat muzik tu....haa...rasakanlah.

Dan aku pun kengkadang dok nak persoalkan, apa kaitan muzik dengan buku? Macam di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur.

Akhir kalam : PADAN MUKA KORANG SEMUA! AKU CAKAP KORANG TAK NAK DENGAR!

Sila baca tulisan Dr. Fathul Bari mengenai hukum mendengar dan memain muzik disini.
Read more ...

Thursday, 9 March 2017

[VIDEO] PERBUALAN PM NAJIB DENGAN WARGA MALAYSIA DI KOREA UTARA




Oleh : Najib Razak

Saya baru selesai perbualan telefon dengan Encik Mohd Nor Azrin, Penasihat di Kedutaan Besar Malaysia, Pyongyang, dan saya ingin maklumkan bahawa beliau dan keluarga serta rakyat Malaysia yang lain berada dalam keadaan selamat di Korea Utara, Alhamdulillah. Saya maklumkan juga kepada beliau bahawa saya, rakan-rakan dalam Kerajaan malah semua rakyat Malaysia mendoakan kesejahteraan mereka, dan bahawa kita sedang berusaha sedaya-upaya untuk membawa mereka pulang ke tanah air.

Kerajaan Korea Utara telah memberi jaminan mengenai keselamatan mereka, dan juga bahawa mereka bebas melakukan aktiviti harian seperti biasa, cuma tidak dibenarkan meninggalkan negara tersebut. Kita sedang berusaha untuk mencapai penyelesaian terbaik kepada perkara ini. Sama-sama kita doakan.

----

I have just gotten off the phone with Encik Mohd Nor Azrin, counsellor at the Malaysian Embassy in North Korea. I would like to update that he, his family along with all of the other Malaysians in North Korea are safe, Alhamdulillah. I have given him my assurance that the government will do everything we can to ensure that they return home safely soon. The whole of Malaysia is praying for them.

Even though they are refrained from leaving the country, the North Korean government have assured us of their safety and they are free to go about their daily lives. The government will continue to work on reaching the best solution on this issue. Let us all pray for the best.
Read more ...

Tuesday, 7 March 2017

ISU KOREA UTARA : CHINA TEMPAT MALAYSIA BERHARAP?


Oleh : Anasz*
1. Malaysia boleh sahaja minta bantuan dari China untuk menekan Korea Utara. Kerana China merupakan satu-satunya negara yang 'rapat' dengan negara berkenaan. Lebih separuh daripada ekonomi Korea Utara dibantu oleh China. 2. Tapi perlu diingat, China juga tidak mahu kehilangan penguasaanya ke atas Korea Utara. Jika China menekan Korea Utara, secara tidak langsung China akan kehilangan sekutu paling rapatnya di Asia Timur. 3. China selama ini menyokong Korea Utara, bukanlah kerana semangat Komunisnya semata-mata. Sebaliknya Korea Utara boleh dikatakan 'tembok' yang menghalang kemaraan Amerika Syarikat menghampiri sempadannya (Anda semua tau, Amerika Syarikat menempatkan puluhan ribu askarnya di Korea Selatan.) 4. Jadi, Malaysia boleh sahaja minta bantuan daripada China. Namun jika China tidak mahu memberikan apa-apa respon. Kita tak boleh nak buat apa-apa. Apa-apapun, stay cool. P/S : Kita boleh handle kes MH17 & MH370. Insyallah dalam kes ini negara kita mampu harunginya. "Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya,..." (Al-Baqarah : 286)


*Penulis merupakan graduan sarjana dalam bidang Strategi dan Keselamatan dari UKM.
Read more ...
© 2008-2016 Pena Minang Institute