ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Friday, 21 July 2017

[VIDEO] QATAR SUMBANG DANA UNTUK BINA KUIL YAHUDI DI ISRAEL



Oleh : Jebat

Tahukah anda bahawa Qatar terlibat dalam pembinaan Haikal Sulaiman (Kuil Peribadatan Kaum Yahudi) di Jerusalem? 

Mungkin anda terkejut, tapi inilah fakta yang tidak dapat disangkal oleh pihak-pihak yang Pro-Qatar. Lihat sahaja pengakuan dari rabai berkenaan yang mengakui bahawa Qatar turut mendermakan wang bagi menjayakan projek pembinaan kuil berkenaan.

Sesungguhnya sikap Qatar ini telah diketahui oleh kebanyakkan pemimpin Arab, namun mereka mendiamkan diri kerana menghormati semangat kesatuan diantara negara-negara Arab dan anggota GCC. Namun disebabkan sikap Qatar yang terus menerus membuat onar, maka tidak ada lagi cara lain melainkan memulaukan jiran yang khianat.
Read more ...

Thursday, 13 July 2017

PETAH BICARA, PAKAR BERDEBAT, BUKAN TANDA TINGGI ILMUNYA


Ibn Rajab berkata :

"Dan sesungguhnya orang yang datang kemudian lebih banyak terfitnah dalam perkara ini. Mereka menyangka orang yang banyak ucapannya, debatnya ataupun bantahannya dalam masalah agama adalah orang yang paling berilmu dibandingkan orang yang tidak seperti itu. Maka ini sesungguhnya benar-benar kebodohan yang murni.

Cuba perhatikan para pembesar sahabat dan ulama mereka seperti Abu Bakr, Umar, Ali, Mu'az, Ibnu Mas'ud dan Zaid bin Thabit R.A, bagaimana keadaan mereka padahal ucapan mereka lebih ringkas dari ucapan Ibnu Abbas dan mereka jelas lebih alim dibanding Ibnu Abbas. Begitu pula dengan para tabi'in, ucapan mereka lebih banyak daripada ucapan para sahabat sedangkan para sahabat lebih alim dibandingkan mereka, juga para tabi'ut tabi'in, ucapan mereka lebih banyak dari ucapan tabi'in, namun para tabi'in lebih alim (berilmu) dari mereka.

Jadi jelaslah bahawa ilmu tidak diukur dengan banyaknya periwayatan apalagi pendapat, akan tetapi ilmu itu adalah cahaya yang diletakkan ALLAH di dalam hati seseorang hamba sehingga ia dapat mengenal yang hak dan membezakannya dari yang batil serta mampu menerangkan yang hak itu dengan ungkapan-ungkapan yang ringkas dan tepat menurut tujuan."

Sumber : Bayan Fadli Ilmi Salaf, 38
Read more ...

Wednesday, 12 July 2017

10 SEBAB KENAPA KING SALMAN CENTRE FOR INTERNATIONAL PEACE (KSCIP) BEROPERASI DI MALAYSIA


Oleh : Anasz*

1. Malaysia adalah satu-satunya negara di dunia yang mengharamkan Syiah dari segi undang-undang negara.

2. Satu-satunya negara Islam di Asia Tenggara yang menghantar pasukan tentera dalam Eksais Pertahanan Bersama "North Thunder" pada 2016.

3. Antara negara pertama yang menyertai Pakatan Ketenteraan Negara Islam Bagi Menentang Keganasan (Islamic Military Alliance to Fight Terrorism (IMAFT))

4. Negara yang mempunyai pengalaman dalam misi pengaman antarabangsa dan mandat antarabangsa terutama sekali di rantau MENA. Misalnya dalam misi pengaman UNIIMOG (1988-1990)

5. Malaysia mempunyai kepakaran dalam menewaskan pengganas melalui perang fizikal dan perang ideologi terutama sekali di rantau Asia Tenggara.

6. Mempunyai keupayaan risikan yang cemerlang di Asia Tenggara. Misalnya mengagalkan usaha Syiah Houthi di Kuala Lumpur untuk melakukan serangan ketika lawatan Raja Salman ke Malaysia.

7. Malaysia merupakan negara Asia Tenggara pertama yang menawarkan diri membantu negara jiran Arab Saudi, Bahrain ketika negara berkenaan berhadapan dengan fenomena Arab Spring yang didalangi Syiah pada tahun 2011.

8. Malaysia negara Islam paling hampir berhadapan dengan kawasan operasi Daesh di Filipina. 

9. Negara yang paling banyak menyelesaikan krisis peringkat antarabangsa dengan jalan diplomasi. Contohnya dalam Insiden MH17 & Krisis Pembunuhan Kim Jong Nam.

10. Sebab Raja Salman kawan baik dengan Perdana Menteri kita, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak. 

Sumber :

Malaysia offers to send troops to Bahrain : https://english.alarabiya.net/articles/2011/05/14/149079.html

In otherwise tolerant Malaysia, Shiites are banned : https://www.alarabiya.net/articles/2011/01/14/133463.html

Malaysian Contingent in North Thunder Exercise : http://www.malaysiandefence.com/malaysian-contingent-north-thunder-exercise/

Malaysia says it foiled attack on Arab royalty ahead of Saudi king's visit : http://www.reuters.com/article/us-saudi-asia-malaysia-idUSKBN16E0O6

UNITED NATIONS IRAN-IRAQ MILITARY OBSERVER GROUP 
UNIIMOG (August 1988 - February 1991) : http://www.un.org/en/peacekeeping/missions/past/uniimogfacts.html

* Penulis merupakan graduan sarjana dalam bidang Strategi dan Keselamatan dari UKM.
Read more ...

Tuesday, 11 July 2017

[LEAKED DOCUMENTS] BUKTI QATAR MEMUNGKIRI PERJANJIAN

Berikut merupakan dokumen mengenai perjanjian Riyadh 2013 dan 2014 yang mana pemerintah Qatar sendiri menandatangani perjanjian tersebut. Jadi sekarang ni, bila orang melanggar perjanjian, maka boleh tak mereka yang berpegang pada janji berkenaan memboikot atau memulaukan pihak yang melanggar perjanjian?


عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو أَنَّ النَّبِيَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وسلم قالَ: أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيْهِ كَانَ مُنَافِقًا 
خَالِصًا، وِمَنْ كَانَتْ فِيْهِ خَصْلَة ٌمِنَ النِّفَاقِ حَتَّى يَدَعَهَا: إِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ،
وَإِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا عَاهَدَ غَدَرَ، وَإِذَا خَاصَمَ فَجََرَ 
(رواه البخاري ومسلم)

Ertinya: “Dari Abdullah ibn ‘Amr bahawa Nabi S.A.W bersabda: “Empat sifat yang barang siapa mengerjakannya, maka ia menjadi munafik tulen, dan barang siapa yang melakukan salah satu dari empat sifat itu, maka di dalam dirinya terdapat sifat nifak sehingga ia meninggalkannya, iaitu: (1) apabila diberi kepercayaan, ia berkhianat, (2) apabila dia berbicara, dia dusta, (3) apabila berjanji, dia tidak menepati, dan (4) apabila bertengkar, dia curang (mahu menang sendiri) (HR al-Bukhari dan Muslim) 
Read more ...

Wednesday, 5 July 2017

[VIDEO] KOMPILASI PENGKHIANATAN QATAR PADA NEGARA JIRANNYA. #QATARPENGKHIANAT

Oleh : Jebat

Hari ni genaplah sebulan Qatar dipulaukan oleh negara-negara jirannya.

Sehingga hari ini kita masih tak mendengar berita rakyat Qatar mati kebuluran atau banggunan di Qatar musnah akibat dibom. Kita juga masih tak mendengar sebarang berita yang melaporkan rakyat Qatar terpaksa menjadi pelarian gara-gara pemulauan. Malah kita tidak mendengar sebarang fatwa dari negara-negara jirannya yang menggesa pemerintah Qatar dijatuhkan atau menghalalkan darah pemerintah Qatar.

Bagaimana pula dengan fatwa dan polisi dasar luar Qatar terhadap negara jirannya? Berapa ramai nyawa manusia yang tidak berdosa mati akibat dasar luar negaranya yang mencampuri urusan dalaman negara jirannya? Berapa ramai rakyat di Libya atau Yaman yang menjadi pelarian hasil dari dasar Qatar ke atas negara berkenaan?





















#QatarPengkhianat
Read more ...

Tuesday, 4 July 2017

ISRAEL HANTAR PESAWAT KE ARAB SAUDI UNTUK BANTU RAJA SALMAN? FAKTA ATAU AUTA?

Fars News Agency merupakan agensi berita milik kerajaan Iran.
Oleh : Anasz*

Saya ada terbaca komentar yang dinaikkan oleh seorang pegawai di Kedutaan Arab Saudi mengenai 'berita palsu' yang mendakwa bahawa Israel telah menghantar pesawat pejuangnya ke Arab Saudi bagi menghalang berlakunya kudeta yang dikatakan diketuai oleh mantan Putera Mahkota Arab Saudi, Mohamad bin Nayef (Mbn). Berdasarkan laporan media berkenaan, dikatakan bahawa Mbn sedang merancang 'kudeta' bagi menumbangkan kerajaan Arab Saudi pimpinan Raja Salman bin Abdul Aziz Al-Saud. Saya cukup yakin bahawa berita itu adalah berita palsu, namun disebabkan barangkali akan timbul kenyataan dari 'pakar-pakar geopolitik dan geostrategi antarabangsa', maka ada baiknya saya lontarkan sedikit pandangan dan persoalan kepada mereka yang bakal mempercayai 'berita' berkenaan.

1. Mbn tidak pernah menjadi tentera atau mengetuai Angkatan Bersenjata Diraja Arab Saudi. Sebaliknya, jawatan beliau ketika berada dalam kabinet kerajaan Arab Saudi adalah sebagai seorang Menteri Dalam Negeri. Jadi bagaimana pula dia boleh mempengaruhi pihak tentera sedangkan beliau sendiri tidak pernah mentadbir kementerian berkenaan ataupun menjadi anggota tentera Diraja Arab Saudi?

2. Dalam mana-mana kudeta yang berlaku diseluruh dunia, ianya akan diketuai oleh jeneral tentera dan bukannya bekas menteri. Dalam hal ini, siapakah jeneral tentera dalam hiraki ketenteraan Arab Saudi yang bersama dengan Mbn (jika dakwaan itu benar)? 

3. Dalam mana-mana kudeta yang berlaku di seluruh dunia, kita akan lihat bahawa tentera darat akan memainkan peranan utama dalam melakukan kudeta bagi menumbangkan kerajaan. Jadi apa singnifikan Israel menghantar pesawat pejuang mereka ke Arab Saudi sedangkan yang sepatutya berlaku ianya mereka menghantar pasukan tentera darat mereka ke sana untuk 'menghalang' dan 'membantu' Raja Salman dari kudeta. Sebabnya, kudeta berlaku di darat bukannya di udara.

4. Arab Saudi tidaklah sebodoh dari apa yang disangka. Mereka tinggal di persekitaran yang menyaksikan pelbagai bentuk kudeta. Seperti di Yaman dimana kerajaan beraja Mutawakkilite Yaman tumbang akibat kudeta oleh pihak tentera yang menyaksikan tertubuhnya kerajaan Yaman Utara, runtuhnya kerajaan beraja di Mesir (sistem beraja di Mesir tertegak pada tahun 1922) pada tahun 1953 hasil dari revolusi Mesir 1952 dan di negara-negara lain menyaksikan pemerintah Arab Saudi amat mengetahui bahaya membiarkan pengaruh jeneral dalam pasukan tentera diraja Arab Saudi. Untuk itu, keluarga diraja Arab Saudi akan memastikan bahawa Kementerian Pertahanan Arab Saudi berada dibawah pengaruh mereka selain menempatkan keturunan-keturunan mereka dalam unit-unit tertentu dalam hiraki ketenteraan Arab Saudi.

5. Selain itu, kebanyakkan anak-anak dari keturunan keluarga diraja Al-Saud diberikan tugas yang signifikan di kementerian-kementerian strategik seperti di Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Pengawal Kebangsaan. Maka sebelum berlakunya kudeta, maka pastinya keluarga diraja Al-Saud mengetahuinya terlebih dahulu.

6. Bagi memastikan tidak berlaku coup d'etat, Keluarga Diraja Arab Saudi mewujudkan kumpulan tentera mereka sendiri yang dinamakan Pengawal Kebangsaan Arab Saudi (Saudi Arabia National Guard).

7. Saudi Arabia National Guard (SANG) ini tidak berada dibawah cabang Angkatan Tentera Diraja Arab Saudi di dalam Kementerian Pertahanan Arab Saudi, sebaliknya SANG ini berada dibawah Kementeriannya sendiri. Malah SANG mempunyai akses langsung dengan Raja Arab Saudi dalam urusan-urusan keselamatan.

8. Keanggotaan SANG adalah berasaskan kepada pewarisan. Dimana kesemua anggota SANG dipilih bersandarkan kepada kabilah-kabilah Arab yang secara turun-temurun telah berjanji untuk setia dengan keluarga diraja Arab Saudi sejak penubuhan negara berkenaan oleh Raja Abdul Aziz Al-Saud pada tahun 1932.

9. Jadi apa keperluan Raja Salman mendapatkan bantuan daripada Israel sedangkan mereka sendiri sudah ada SANG yang bertindak sebagai 'counter' kepada tentera yangs sedia ada?

10. Lebih melawakkan ialah, untuk apa Raja Salman meminta bantuan daripada Israel yang pastinya memberikan impak buruk kepada politik dan popularitinya, sedangkan dia boleh sahaja meminta bantuan dari U.S? Bukankah itu lebih logik. Kerana U.S ada hubungan diplomatik dengan Arab Saudi.

Kesimpulan 

Berfikir panjanglah sebelum nak 'share' atau hendak berhujjah. Jangan mudah untuk menerima dan menyebarkan berita-berita palsu yang tak diketahui daripada mana sumbernya. Buatlah research terlebih dahulu sebelum anda membenarkan berita yang anda terima. Dan jangan bimbang, Arab Saudi tidak akan berlaku kudeta seperti Qatar.

Tambahan : Kami mendapat berita bahawa terdapat satu video yang menyatakan bahawa Perdana Menteri Israel mengakui negaranya mempunyai hubungan erat dengan Arab Saudi. Sebelum anda nak mempercayai kata-kata pemimpin Israel tersebut, boleh tak anda tampilkan komen balas dari pemerintah Arab Saudi yang membenarkan pandangan Israel itu atau video yang mana pemerintah Arab Saudi pernah meraikan kedatangan pemimpin Israel ke Arab Saudi.


Bacaan tambahan :

1. J.E Peterson, 2002. Saudi Arabia and The Illusion of Security. Oxford : The International Institutes for Strategic Studies

2. Tim Niblock, 2006. Saudi Arabia : Power, Legitimacy and Survival. Oxon : Routledge

3. Anthony H. Cordesman & Khalid R. Al-Rodhan, 2008. Gulf Military Forces In An Era Of Asymmetric Wars (Vol 1). London : Praeger Security International 

4. Afshin Shashi, 2013. The Politics of Truth Management in Saudi Arabia. Oxon : Routledge

5. Paul Aarts & Corolien Roelants, 2016. Saudi Arabia A Kingdom In Peril. London : Hurst & Company

* Penulis merupakan graduan Sarjana dalam bidang Strategi dan Keselamatan dari UKM.
Read more ...

Friday, 30 June 2017

ISU SAMAN DOJ TERHADAP 1MDB : SKRIP SAMA, PENGARAH BERBEZA

Oleh : Jebat

Aku terpanggil untuk memberikan sedikit ulasan berkenaan isu dakwaan DOJ ke atas 1MDB ini setelah membaca penerangan daripada pihak Mufti Wilayah Persekutuan dan juga melihat respon si butler pengangkat beg menteri dan pemakan dedak Qatar Foundation serta pandangan netizen yang lain.

1. Jika korang perasan, korang dapat perhatikan bahawa DOJ sekadar mendakwa namun tidak menyatakan nama pihak yang tertuduh. DOJ pun sekadar memberikan 'code name : MO1' kepada mereka yang disyaki terlibat dengan isu 1MDB. Melihat sikap DOJ yang tidak berani menamakan pelaku berkenaan, telah menimbulkan syakwasangka kepada aku, adakah ini satu lagi permainan pentadbiran Amerika ke atas negara Islam? Jika korang teringat akan dakwaan pentadbiran U.S ke atas Arab Saudi ketika berlakunya serangan pengganas 9/11. Pentadbiran U.S turut menggunakan kaedah yang sama dalam menimbulkan fitnah kepada Arab Saudi. 


2. Dalam laporan kongres berhubung insiden 9/11, 28 muka surat dalam laporan berkenaan 'dipadam & dirahsiakan' oleh pentadbiran U.S. Hanya pada 2016, setelah 13 tahun laporan berkenaan itu 'dipadam & dirahsiakan', akhirnya kongres U.S bersetuju memaparkan bagi 28 muka surat yang hilang tu kepada orang awam. Dan ternyata 28 muka surat berkenaan tidak mempunyai sebarang bukti kukuh yang menyatakan penglibatan Arab Saudi secara langsung dalam 9/11. Namun akibat daripada baki 28 muka surat yang 'dipadam & dirahsiakan' itu, selama 13 tahun Arab Saudi diftitnah oleh beberapa ahli kongres Amerika bahawa negara pengeluar minyak itu terlibat dalam aktiviti keganasan.

3. Dalam isu 1MDB, pentadbiran U.S nampaknya mereka menggunakan skrip yang sama namun 'pengarah' yang berbeza. Jika dahulu, 'pengarah' skrip pendakwaan ini datangnya dari Kongres Amerika, pada kali ini, 'skrip' mereka diarahkan oleh 'pengarah' yang datang dari DOJ. Namun jalan cerita mereka tetap sama : mereka membuat tuduhan, namun tidak menyatakan siapakah orang yang dituduh itu. Hal ini berlainan sekali dengan prinsip Islam. Dimana mereka yang menuduh perlu menyatakan secara terang siapakah yang mereka tuduh itu dan perlu membawa bukti yang boleh menyokong pertuduhan berkenaan. Jika tidak, ianya adalah satu fitnah.

4. Mengambil contoh krisis diplomatik di negara teluk yang terjadi baru-baru ini, diantara Qatar dengan negara-negara jirannya yang terdekat seperti Bahrain, UAE, Arab Saudi, termasuk Mesir dan Libya. Kesemua negara yang membuat pendakwaan ke atas Qatar menamakan secara jelas bahawa pemimpin tertinggi Qatar terlibat secara langsung dalam campur tangan dan krisis politik yang terjadi di negara-negara Arab terutama sekali ketika fenomena Arab Spring melanda rantau berkenaan. Kita dapat saksikan berapa banyak rakaman video dan audio risikan yang telah dikeluarkan oleh pihak yang mendakwa bagi menyokong hujjah mereka : Qatar dalang disebalik ketidakstabilan rantau Arab. 

5. Bagaimana pula dengan isu 1MDB. Apa bukti yang DOJ dah keluarkan untuk menyokong hujjah mereka? Ada korang pernah tengok mereka bawak keluar bukti berupa dokumen rasmi dari 1MDB atau dokumen yang berkaitan dengan 1MDB? Jawapannya tidak!

6. Malah saman yang dikemukakan oleh Husam Musa dan Mathias Chang kepada 1MDB di DOJ sendiri pun dah di gugurkan oleh mereka sendiri. Lebih menarik dan memelikkan ialah, Tony Phua pun turut memohon saman yang dikemukakan oleh PM Najib terhadap isu 1MDB ini, sedangkan selama ini dialah antara orang paling kuat menyabitkan isu 1MDB dengan Perdana Menteri. Bukan itu sahaja, dakwaan pihak-pihak tertentu bahawa pihak berkuasa Swiss sedang menyiapkan kertas pertuduhan terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak juga dinafikan oleh pihak pendakwaraya Swiss sendiri. Malah tindakan DOJ membekukan aset syarikat filem Red Granite yang didakwa menggunakan dana 1MDB pun sudah ditarik balik.

7. Jadi ternyata kenyataan yang dikeluarkan oleh DOJ ini sekadar dakwaan bersandarkan maklumat kasar yang dikemukakan oleh Husam Musa dan Mathias Chang. Malah DOJ boleh dikatakan lebih teruk daripada Husam Musa dan Mathias Chang kerana tidak berani menyebut nama individu yang disyaki terlibat dalam isu 1MDB ini.

8. Malah dalam kes ini, aku nampak ada pihak buat-buat buta dengan isu penipuan yang dilakukan oleh Xavier Justo yang menjual dokumen palsu diantara Petro Saudi dengan 1MDB kepada editor The Edge. Malah ramai pulak buat-buat lupa bahawa Xavier Justo sendiri mengakui dokumen perjanjian diantara 1MDB dengan PetroSaudi adalah maklumat palsu dan telah diubah suai oleh editor The Edge dan juga Sarawak Reports.

9. Jadi soalnya sekarang ini, kenapa DOJ takut sangat nak namakan individu yang terlibat itu secara terang-terangan? Bukankah prinsip DOJ adalah transparens. Jadi mengapa tidak berani transparens dalam mengeluarkan tuduhan? Kenapa perlu mengeluarkan tuduhan secara samar-samar? Apa yang DOJ takutkan sangat?

10. Apa-apa pun kes ni memang aku berani katakan sebagai kes paling lawak. Sebab hebatnya PM Malaysia ni, sampai sekarang DOJ pun tak berani letakkan nama dia sebagai pihak yang dituduh.

Rujuk :


Congress releases secret '28 pages' on alleged Saudi 9/11 ties : http://edition.cnn.com/2016/07/15/politics/congress-releases-28-pages-saudis-9-11/index.html

13 Tahun Arab Saudi Menjadi Mangsa Fitnah Kongres Amerika : http://www.penaminang.com/2016/07/video-13-tahun-arab-saudi-menjadi.html#

Kertas Saman DOJ terhadap Red Granite : https://www.justice.gov/archives/opa/page/file/877166/download

Rujukan lain :

1. MalaysiaKINI : Tony Pua Mohon Batal Saman PM isu 1MDB 
https://www.malaysiakini.com/news/297958

2. CNBC : Saudi royal family gave Najib $681M 'personal donation' :
http://www.cnbc.com/2016/01/25/malaysia-attorney-general-saudi-royal-family-gave-najib-681m-personal-donation.html

3. US News : Saudi Arabia's foreign minister has said $681 million banked into the Malaysian Prime Minister Najib Razak's bank accounts was a "genuine donation." :
https://www.usnews.com/news/business/articles/2016-04-15/saudi-confirms-genuine-681m-donation-to-malaysian-pm

4. The Guardian : Malaysian prime minister cleared of corruption over $681m Saudi 'gift' :
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/26/malaysian-pm-najib-razak-cleared-corruption-gift-saudi-royals

5. Global Research : Saudi Royal Family Gave $681M to Malaysian PM Who Banned Shia Islam : 
http://www.globalresearch.ca/saudi-royal-family-gave-681m-to-malaysian-pm-who-banned-shia-islam/5504643

6. BBC : Saudi gift to Malaysia PM Najib Razak 'for election campaign’: http://www.bbc.com/news/world-asia-35409424

7. Bloomberg : Singapore Says None of Its Banks Got $3 Billion of 1MDB Funds :
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-08/singapore-says-none-of-its-banks-got-3-billion-of-1mdb-funds

8. Business Standard : Saudi confirms 'genuine' $681 million donation to Malaysian PM Najib Razak :
http://www.business-standard.com/article/pti-stories/saudi-confirms-genuine-usd-681m-donation-to-malaysian-pm-116041500449_1.html

9. MalaysiaKini : Husam, Chang gugurkan saman berkaitan 1MDB di AS
http://www.malaysiakini.com/news/356848

10. Reuters : Swiss say Malaysian Prime Minister Najib not accused in 1MDB probe :
http://www.reuters.com/article/us-switzerland-malaysia-investigation-idUSKCN0VB2LJ

11. Straits Times : Swiss A-G: Malaysian PM Najib not a suspect in 1MDB probe : 
http://www.straitstimes.com/asia/se-asia/swiss-a-g-malaysian-pm-najib-not-a-suspect-in-1mdb-probe

12. MalaysiaKini : Xavier Justo sues The Edge Media Group owner for damages
http://www.malaysiakini.com/news/337461

13. Straits Times : 1MDB leak deal: Ex-PetroSaudi exec sues The Edge owner in Singapore court :
http://www.straitstimes.com/singapore/courts-crime/1mdb-leak-deal-ex-petrosaudi-exec-sues-the-edge-owner-in-singapore-court

14. Channel News Asia : Justo to sue parties he handed PetroSaudi data to in Singapore
: http://www.channelnewsasia.com/news/asiapacific/justo-to-sue-parties-he-handed-petrosaudi-data-to-in-singapore-8243394

15. The New Straits Times : The Edge owner fails in bid to strike out legal suit by Xavier Justo :
https://www.nst.com.my/news/2016/04/140834/edge-owner-fails-bid-strike-out-legal-suit-xavier-justo

16. Utusan : DoJ tarik sekatan terhadap Red Granite Pictures : http://www.utusan.com.my/mobile/berita/nasional/doj-tarik-sekatan-terhadap-red-granite-pictures-1.365849

17. The Star : Red Granite lawsuit dropped : http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/09/25/red-granite-lawsuit-dropped-duo-move-to-voluntarily-dismiss-action-without-prejudice/

18. Hollywood Reporter : Red Granite Free of 'Wolf of Wall Street' Racketeering Lawsuit : http://www.hollywoodreporter.com/thr-esq/red-granite-free-wolf-wall-932160

19. Malaysia Kini : Xavier Justo sues The Edge Media Group owner for damages : http://www.malaysiakini.com/news/337461
Read more ...
© 2008-2017 PM Institute