ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Wednesday, 24 August 2016

SECURITY COUNCIL PRESS STATEMENT ON TERRORIST ATTACK IN TURKEY


The following Security Council press statement was issued today by Council President Ramlan Bin Ibrahim (Malaysia):

The members of the Security Council condemned in the strongest terms the heinous and cowardly terrorist attack at a wedding ceremony in the city of Gaziantep in Turkey on 20 August, during which at least 54 people were killed and over 200 injured.  The members of the Security Council also condemned the terrorist attacks that took place over the last week in Turkey, during which several Turkish police officers and civilians were killed.

They expressed their deepest sympathy and condolences to the families of the victims and to the Government of Turkey and they wished a speedy and full recovery to those who were injured.

The members of the Security Council reaffirmed that terrorism in all its forms and manifestations constitutes one of the most serious threats to international peace and security.

The members of the Security Council underlined the need to bring perpetrators, organizers, financiers and sponsors of these reprehensible acts of terrorism to justice and urged all States, in accordance with their obligations under international law and relevant Security Council resolutions, to cooperate actively with the Government of Turkey and all other relevant authorities in this regard.

They stressed that those responsible for these killings should be held accountable and urged all States, in accordance with their obligations under international law and relevant Security Council resolutions, to cooperate actively with all relevant authorities in this regard.

The members of the Security Council reiterated that any acts of terrorism are criminal and unjustifiable, regardless of their motivation, wherever, whenever and by whomsoever committed.  They reaffirmed the need for all States to combat by all means, in accordance with the Charter of the United Nations and other obligations under international law, including international human rights law, international refugee law and international humanitarian law, threats to international peace and security caused by terrorist acts.

22 AUGUST 2016
Read more ...

Tuesday, 26 July 2016

KENAPA ORANG BUDDHA MYANMAR BENCI ORANG ROHINGYA?



Oleh : Jebat

Rohingya.

Apa masalahnya?

1. Perlembagaan Myanmar tidak mengiktiraf mereka. Malah penerima anugerah Nobel Keamanan, Au Sang Suu Kyi pun tak nak komen apa-apa apabila ditanya mengenai masalah yang dihadapi oleh kumpulan etnik ini. Seolah-olah Au Sang Suu Kyi bersetuju dengan pandangan dan tindakan junta tentera Myanmar, yang membunuh kumpulan etnik ini.

2. Dendam. Majoriti rakyat Myanmar yang beragama Buddha berdendam dengan kelompok ini. Ini kerana sewaktu British menjajah Burma, kumpulan etnik ini diberikan tugas sebagai anggota keselamatan yang menjadi polis dan tentera British di Burma. Dan macam biasalah, pastinya kumpulan etnik ini akan mendengar arahan British ketika menguatkuasakan undang-undang atau dalam misi peperangan. Dalam masa yang sama ada yang berpindah ke Burma atas faktor ekonomi (ada yang berkerja sebagai petani dan buruh kasar - saling tak tumpah macam Cina dan India masuk ke Tanah Melayu kerana faktor ekonomi yang ditawarkan British)

3. British Tidak Beri Jaminan Wilayah Mereka. Kumpulan Rohingya ini tinggal di wilayah Rakhine atau Arakan. Ada yang kata mereka dah lama tinggal di kawasan ini sebelum British berkuasa di Burma, dan ada yang kata sebaliknya, dimana setelah kehadiran British, barulah orang Rohignya ni datang ke Myammar. Namun pendekkan cerita, bila British blah dari Burma, mereka tak merdekakan Wilayah Arakan. Sebaliknya membiarkan pemerintah 'Burma' membuat keputusan.


4. Jadi apa yang jadi pada hari ini adalah berpunca daripada dendam kesumat orang Buddha Myanmar atas 'kejahatan' kumpulan etnik Rohignya. Myanmmar tak nak terima mereka ini dan tak akan menerima kumpulan ini sebagai rakyat mereka. Malah kalau ada mana-mana negara nak ambil kumpulan etnik ini, kerajaan Myanmar amat mengalu-alukan tindakan berkenaan.

Untuk rekod, Arab Saudi, Bangladesh, Thailand, Malaysia, Indonesia adalah antara negara-negara yang menerima kehadiran kumpulan etnik ini.
Read more ...

Sunday, 24 July 2016

SPEAKER LUAR MASJID HANYA UNTUK AZAN.


Oleh : Ustaz Abu Omar Idris Sulaiman (hafidzahullah) 

Pihak pengurusan masjid dan surau sewajarnya menggunakan speaker HANYA untuk mengumandangkan AZAN.

Selain itu JANGAN.

Sebagai seorang Muslim kita diperintahkan supaya tidak mengganggu saudara Muslim yang lain.

Menggunakan speaker masjid untuk ceramah dan bacaan Al-Quran jelas boleh mengganggu penduduk sekitar.

Ini jelas suatu yang tidak wajar bahkan termasuk dalam menyalah gunakan speaker masjid.

Mengapa kita mahu bersikap KERAS dan mahu MEMAKSA sedangkan mendengar ceramah agama dan bacaan Al-Quran bukan suatu kewajipan. Perbuatan kita pula seolah-olah ia demikian.

Berbeza dengan mengumandangkan azan dengan speaker masjid ia menepati kehendak Syarak melalui kaedah Al-Masalih Al-Mursalah bagi menyeru penduduk sekitar hadir mendirikan solat fardu. Sekadar itu sahaja jangan kita bersikap melampau.

Hendaklah kita sentiasa dipandu oleh Syarak bukan emosi dan geram.

Niat kita mungkin baik mahu masyarakat mengambil manfaat daripada ceramah Agama dan bacaan Al-Quran.

Tetapi matlamat tidak menghalalkan cara.

Cara yang kita gunakan juga perlu baik menepati panduan Syarak.

Tidak pernah pada zaman Nabi atau Sahabat ada yang berdiri di atas bumbung masjid sepertimana ketika mengumandangkan azan bagi menyampaikan ceramah atau membaca Al-Quran. Tidak pernah sama sekali.

Mengapa demikian?

Ini kerana bukan semua masyarakat mempunyai kesediaan untuk mendengarnya. Masing-masing tentu sibuk dengan urusan harian mereka.

Kerana itu jugalah ALLAH telah memperkenankan permintaan Nabi dikurangkan solat fardu daripada 50 kali kepada 5 waktu sahaja. Lalu kita mahu bersikap keras dan menyusah-nyusahkan Umat dengan suatu yang afdalnya mereka datang ke masjid dengan KERELAAN bukan paksa untuk mendengar ceramah atau bacaan Al-Quran.

Sikap cinta dan sayang kita kepada Agama adalah BAGUS dan TERPUJI.

Tetapi bukan secara MEMBUTA.

Jangan kerana sikap gopoh kita menyebabkan orang benci kepada masjid dan tidak senang dengan orang masjid.

Barakallahu fikum.
Read more ...

Saturday, 23 July 2016

TERIMA KASIH TUN M!


Oleh : Jebat

Sapa cakap kita tak berterima kasih dengan Mantan TUN M?

1. Kita berterima kasih dengan beliau kerana melaksanakan dasar pandang ke Timur yang menyebabkan banyak FDI dari Jepun, Korea Selatan dan Taiwan memasuki Malaysia.

2. Kita berterima kasih dengan beliau kerana dengan Dasar Pandang ke Timurlah, maka Proton dan Perodua dapat dijual dengan harga yang terlalu murah. Lebih murah daripada kereta keluaran TATA daripada India.

3. Kita berterima kasih dengan Tun M sebab bina lebuhraya bertol kerana beri ruang kepada rakyat Malaysia berkerja dalam sektor pertolan yang mana kenaikkan tol menjadi bahana kepada pemimpin hari ini (yang mana banyak duit rakyat terpaksa dileburkan untuk bayar ganti rugi pada syarikat konsesi ekoran kerajaan hari ini cuba sedaya upaya mengekalkan kadar tol walaupun dalam perjanjian era Tun M, syarikat ada hak untuk naikkan nilai kutipan). Hatta PM sekarang ini pun tidak mampu membina Lebuhraya bertol di Borneo sepertimana yang anda lakukan di Semenanjung.

4. Kita berterima kasih kepada Tun M dengan pembinaan KLIA, sebab dengan KLIA lah, maka Bin Laden Construction dapat kontrak bina Lapangan Terbang berkenaan, sedangkan KLIA2 pula hanya dibina oleh kontraktor tempatan dan majoritinya kepakaran tempatan. (http://www.sbg.com.sa/kualalambor_airport.html)

5. Kita berterima kasih dengan mantan Tun M sebab gunakan wang Petronas untuk membangunkan Putrajaya dimana hampir kebanyakkan banggunan kerajaan di Putrajaya masih dalam taraf 'sewaaan'. Dan ada diantara Jabatan Kerajaan terpaksa 'cabut' keluar dari Putrajaya kerana tak tahan dengan kadar sewaan yang tinggi. (http://www.sinarharian.com.my/politik/siapa-pemilik-saham-putrajaya-holdings-soal-husam-1.155928 I http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=333093 I http://malaysianreview.com/10580/putrajaya-jimat-rm27b-henti-sewa-bangunan-kerajaan/)

6. Kita berterima kasih dengan Tun M, kerana menghabiskan wang Petronas bagi membina KLCC yang mana masih banyak tingkat yang kosong dan tak berpenghuni. Malah terima kasih banyak-banyak sebab jambatan yang menghubungkan menara 1 dan menara 2 pun terpaksa import dari Korea Selatan. Selain dapat menjadi salah satu lokasi tempat bergambar popular di KL, ianya juga kini menjadi tapak utama bebudak raver dan budak hipster menari-nari dengan keriangan. Dan paling utama, banyak anak-anak Melayu dapat menjadi 'tokey' di KLCC. (http://www.klcc.com.my/structure_about.php I https://en.wikipedia.org/wiki/Petronas_Towers I http://www.expatgo.com/my/2013/01/09/the-history-and-construction-of-the-petronas-twin-towers/)

7. Kami turut berterima kasih kepada Tun M, kerana memerintahkan Malaysia Airport Berhad membangunkan Sepang International Circuit yang menjadi lokasi perlumbaan F1 dan kejohanan permotoran antarabangsa dunia. Yang mana, pastinya kami tidak ketahui apa rasionalnya memerintahkan syarikat pengendali lapangan terbang melabur dalam aktiviti sukan permotoran. Dan kami juga tidak mengetahui apakah kepakaran yang ada pada Mokhzani Mahathir sehingga beliau dilantik menjadi pengerusi SIC (https://www.sepangcircuit.com/about/sic-board-of-directors-management)

8. Dan paling penting, kita berterima kasih dengan mantan Tun M, kerana dengan tambatan matawang berkenaan. Kerana itulah kaedah sementara yang paling effisyen dalam memastikan kejatuhan nilai matawang terkawal. Namun untuk jangka masa panjang, ianya memberikan kesan kepada kewangan negara, pandangan dari Pakar ekonomi bagi Standard & Poor's Ratings Services untuk Asia Pasifik, Vincent Cont. (https://www.malaysiakini.com/news/308976)

9. Kami menghargai segala 'kemudahan' dan 'bebanan selepasnya'. Dan kami tidak menyalahkan anda dengan masalah yang berpunca dari sebab dan akibat dari keputusan yang telah anda lakukan semasa menjadi Perdana Menteri. Kerana kami yakin dan percaya, setiap keputusan yang dibuat itu, ianya sesuai pada masa dan ketika anda memerintah. Dan biarlah 'bebanan' yang dihadapi pada hari ini hasil peninggalan legasi anda, menjadi cabaran kepada kami, anak-anak muda untuk berhadapan dengan dunia yang penuh pancaroba.

p/s : Banyak lagi penghargaan yang aku nak tulis kepada Tun M, hasil dan jasa beliau kepada kita. Cuma aku rasa, ini saja yang aku nak sampaikan pada korang. Yang lain-lain macam isu Bank Bumiputra, Perwaja Steel, Dawama, isu perjanjian berat sebelah IPP, dan lain-lain isu tu, aku pendamkan aja.

Read more ...

Friday, 22 July 2016

[VIDEO] 13 TAHUN ARAB SAUDI MENJADI MANGSA FITNAH AHLI KONGRES AMERIKA



Oleh : Jebat

Arab Saudi pun pernah kena tuduh terlibat dalam siri serangan 911 oleh U.S Department of Justice.

Malah dalam laporan '911 commission report' terdapat 28 muka surat yang 'diharamkan untuk diterbitkan' selama 14 tahun, yang mana menjadi 'modal' pelobi dan pembenci Saudi untuk mengaitkan negara tauhid berkenaan dengan serangan pengganas 911.

Mereka memfitnah Arab Saudi dengan bermacam-macam fitnah sehingga Arab Saudi terpaksa melaporkan setiap transaksi kewangan amal mereka (a.k.a Derma) secara terbuka (Satu perkara yang tidak gemar dilakukan oleh Arab Saudi adalah mengumumkan sumbangan mereka secara terbuka. Sila rujuk buku berjudul "A Country and A Citizen for Happy, Decent Life, terbitan Kementerian Penerangan Arab Saudi m/s : 40).

Ternyata, 28 muka surat tu dah 'declassified', baru-baru ini tidak membuktikan sebarang perkaitan Arab Saudi dengan serangan 911.

Jadi, Amerika punya kenyataan ni tak yah percaya sangat. Ingatlah dulu, mereka pernah tuduh Iraq mempunyai 'weapon of mass destruction - (WMD)'. Namun bila negara tu dah musnah, barulah mereka akui bahawa mereka tersilap.

Apa-apa pun berhati-hatilah dalam menilai berita. Terutama sekali media yang pernah menuduh pendakwah Islam terkenal sebagai seorang pengganas.

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. [Al Hujurat : 6].

Artikel ini telah terpapar di ruangan FB Abu Taqiyuddin pada 21 Julai 2016
Read more ...

Wednesday, 6 July 2016

EID MUBARAK DAN SELAMAT HARI RAYA DARI PENAMINANG.COM



Seluruh Warga Kerja PenaMinang.com mengucapkan 

تَقَبَّلَ اللّهُ مِنَّ وَ مِنْكُمْ


Dan Selamat Hari Raya Aidilfitr.
Read more ...

Tuesday, 5 July 2016

ANJING NERAKA MENGIGIT BANDAR NABI #MadinahUnderAttack #SaudiUnderAttack #WeAllSaudis


Rasulullah ﷺ bersabda: "Nanti pada akhir zaman akan muncul kaum yang mereka membaca Al-Quran tetapi tidak melebihi kerongkong mereka, mereka keluar dari Islam sebagaimana keluarnya anak panah dari busurnya, dan mereka akan terus muncul sehingga keluar yang terakhir daripada mereka bersama Dajjal, maka jika kamu berjumpa dengan mereka, maka perangilah, sebab mereka itu seburuk-buruk makhluk dan seburuk-buruk khalifah. "(Sunan Nasai/4108, Sunan Ahmad/19783 

Oleh : Jebat

Pagi tadi (5 Julai 2016) lebih kurang jam 1.49 pagi, aku dikejutkan dengan berita serangan nekad pengebom berani mati di Madinah yang menyasarkan ibu pejabat agensi keselamatan Arab Saudi. Ini adalah serangan kali ke 3 di 3 lokasi yang berbeza kurang dari 24 Jam, dimana serangan kali pertama berlaku di Jeddah (berhampiran pejabat konsulat Amerika Syarikat), dan di luar masjid di Qatif.

Aku melihat kejadian yang berlaku di Madinah adalah bukti sikap pengganas a.k.a Khawari yang tidak segan silu melakukan onar walaupun di dalam bulan Ramadan yang mulia. Mereka sanggup membunuh umat Islam dimana-mana sahaja hatta di bandaraya yang didirikan oleh Nabi Muhammad SallahuAlaihiWassalam, Madinah. Inilah sikap mereka yang sebenar. Mereka melihat sesiapa sahaja yang tidak bersama mereka adalah 'kafir', dan 'halal' untuk di bunuh.

Namun tindakan yang dilakukan oleh pengganas ini secara tidak sedar membuka kelemahan kumpulan berkenaan. Aku yakin dan percaya kumpulan pengganas hari ini sebenarnya dalam keadaan tertekan ekoran tindakan komprehensif badan keselamatan Arab Saudi yang ternyata tersusun dalam usaha memerangi pengganas. Mereka sebenarnya gagal dan lemah dalam mencari pengaruh dikalangan rakyat Saudi untuk bersama-sama mereka. Maka, untuk 'membuktikan' mereka 'kuat', maka tindakan pengeboman pengeboman diambil bagi 'menunjukkan' 'kekuasaan' mereka.



Tetapi natijahnya, jika anda menyelidikki kegiatan kumpulan pengganas ini, anda dapat mengetahui bahawa, kesemua lokasi serangan yang dilakukan oleh kumpulan-kumpulan pengganas ini hanya tertumpu di negara-negara majoriti Sunni seperti di Yaman, Indonesia, Arab Saudi dan Turkey. Tidak sekalipun kita mendengar kumpulan ekstrimis agama ini mengaku merancang atau melakukan serangan ke negara-negara yang 'nyata' menjadi musuh seperti Israel atau di negara Syiah di Iran.

Untuk menyatakan kejadian yang berlaku di Madinah, Qatif dan Jeddah sebagai bukti kegagalan badan keselamatan Arab Saudi dalam memerangi pengganas, dalam artikel jurnal yang berjudul 'Combating Extremism : A Brief Overview of Saudi Arabia's Approach' tulisan Abdullah F. Ansary (Phd), penulis menjelaskan usaha-usaha yang diambil oleh Arab Saudi dalam melemahkan pergerakkan pengganas di negara berkenaan. Mereka bukan sahaja pakar dalam dalam memerangi peperangan secara fizikal (peperangan menggunakan senjata), malah turut pakar dalam memerangi pengganas di alam maya.

Arab Saudi mempunyai modul anti pengganas yang diakui oleh Amerika Syarikat sebagai salah satu modul paling berkesan dalam me'neutral'kan kembali pengganas. Oleh itu, untuk menuduh bahawa pasukan keselamatan Arab Saudi tidak bersedia menghadapi serangan pengganas, ianya adalah satu tuduhan yang amat tidak wajar, dan sekaligus membuktikan bahawa mereka-mereka yang membuat tuduhan tersebut kurang meluaskan pembacaan dan malas buat 'research'.

Aku berdoa agar ALLAH membalas kejahatan mereka-mereka ini dengan seberat-berat pembalasan!

Bacaan lanjut di

http://www.penaminang.com/2014/01/khawarij-si-anjing-neraka.html#axzz4DPC8gYj3
http://www.penaminang.com/2014/01/siapakah-yang-layak-membunuh-khawarij.html#axzz4DPC8gYj3
http://www.penaminang.com/2014/12/10-hadis-mengenai-khawarij.html#axzz4DPC8gYj3
http://www.penaminang.com/2014/02/khawarij-dan-kaedah-mengatasinya.html#axzz4DPC8gYj3
Read more ...
© 2008-2016 Pena Minang Institute