SUBHANALLAH!!! REPLIKA REKAAN DALAMAN RUMAH RASULULLAH ﷺ

Subhanallah. Ini adalah replika rumah Nabi yang mulia Rasulullah S.A.W yang bersandarkan hadis yang sahih. Replika ini dipertontonkan di Jeddah. Betapa 'ringkas'nya kehidupan Rasulullah S.A.W.

Disaat kita merengek-rengek mahukan rumah yang mewah dan selesa bagaikan mahu tinggal di dunia buat selama-lamanya. Lihatlah bagaimana rumah junjungan yang mulia S.A.W yang hanya menjadikan rumah di dunia ini sebagai sebuah 'pondok' persinggahan menuju ke dunia yang satu lagi.

Usah kita sibuk mencari dan bertanyakan kepada orang lain, mengapa mereka tidak boleh mengikut apa yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.W, sebaliknya tanyalah kepada diri kita sendiri, kenapa kita tak mampu bertindak seperti Rasulullah S.A.W. Firman ALLAH Subhanawata'ala dalam surah Al-Baqarah ayat 44


  أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?

Jom berubah!!!

Post a Comment

25 Comments

  1. subhanallah...betapa ringkasnya kehidupan rasullullah...terlalu sederhana...bagaimana kita? leka dgn kemewahan seolah hidup selamanya.. izinkan sy copy pic ni yer.

    ReplyDelete
  2. SubhanaAllah, masyaAllah, wa astaghfirullah ! Malunya aku nak berjumpa Rasullullah saw. Baginda sebaik baik manusia, kekasih Allah swt, guru termulia, pemerintah sebuah kerajaan, demikian hidupnya.

    ReplyDelete
  3. Cara hidup yg sesuai dgn cara kehiduapan masyarakat semasa, itu adalah sunnah.

    Jangan ade yg lps melihat gambar ni, cube meniru 100% dan mula merancang utk "sengaja menyusahkan" hidup. Bole sahaja memiliki rumah batu, perkakas, perabot dan kereta.

    Zuhud itu Dunia di Tangan, Akhirat Di Hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, tapi kalau di fikirkan bagaimana seorang rasulullah, kekasih Allah, penyelamat dan pemberi syafaat kepada ummah, pemimpin tentera, pemimpin negara hidup dalam rumah yang penuh kesederhanaan. sedang pemimpin lain seperti di Rom dan Parsi hidup dalam kemewahan..

      Delete
  4. Tq admin kerana berkongsi ...1st time tgk replika ni ....:)

    ReplyDelete
  5. allahuma soliala syaidina muhammad wa ala alihi syaidina muhammad.

    ReplyDelete
  6. Subhanallah, begitu simple dan apa adanya.

    ReplyDelete
  7. Subhanallah sungguh mulia beliau, malulah kita

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Subhanallah...teringin nk tgok depan2... :)

    ReplyDelete
  10. Subhanallah... mudahan dpt msuk channel astro istanaku. Contoh kesederhanaan yg lebih berkat

    ReplyDelete
  11. Subhanallah.....Mohon syer ya..

    ReplyDelete
  12. Ya Rosululloh ...
    Engkaulah contoh tauladan umat yang paling sempurna

    ReplyDelete
  13. Ya Rosululloh ...
    Engkaulah contoh tauladan umat yang paling sempurna

    ReplyDelete
  14. Ni nabi. Bandingkan dgn jetsam agama islam kt malaysia no.

    ReplyDelete
  15. allahhumassalingalasaidinamuhammad..

    ReplyDelete
  16. cilakalah jika dalam hatinya berkata kehidupan Rasulullah saw era zamannya zaman semua hidup primitive terpaksa hidup macam ini normal, lupa sahabat Rasulullah saw semua kaya raya emas bertan2 perbandingan kaya seperti top 10 richest man in the world era zaman kita, dan Rasulullah saw pernah di offer oleh pengaruh kaya bani qurais dan yahudi supaya hentikan dakwahnya,

    ReplyDelete
  17. hidup sederhana iaitu mengikut keperluan dan berlandaskan syarikat. bukan mengikut nafsu. setiap harta yg kita ada esok di akhirat akan ditanya mcm mana kita gunakan utk kepentingan agama dan ketaatan pd Allah. tak salah hidup mewah harta bnyk kalau smua tu digunakan ke jalan Allah. zaman Rasulullah saw ramai yang kaya raya dan mereka tau ke mana nak digunakan harta kekayaan tu. alhamdulillah selamat dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  18. alhamdulillah..sahabat2 diatas paham situasi keadaan rasullallah kita ini..hanya yang mahu berfikir dan ingin seperti baginda..akan tetapi bagi mereka yang tak sanggup..tak mampu nak mengikut seperti baginda..hanya sekadar membaca sahaja..

    ReplyDelete
  19. Satu hari nanti umat islam akan lupakan dan tidak lagi menziarahi makam nabi di madinah tetapi akan ke jeddah untuk menziarahi replika makam nabi.

    ReplyDelete
  20. Itu dizaman dahulu...zaman rasullullah belum ada kemodonan lagi.......Tidak banyak bizanya dengan jika dibandingkan dengan zaman sekarang........Andainya rasullullah masih hidup dizaman ini bahgindpun akan mengunakan peralatan terkini untuk berdakwah.......

    ReplyDelete
  21. Wahabi Saudi telah memusnahkan kesan2 sejarah tamadun Islam secara berleluasa dan sistematik, atas concept bidaah dan syirik mereka, rumah kediaman Rasullulah, ahli keluarga, sahabat, ratusan makam2 dan banyak lagi khazanah yg tidak ternilai.... apa ada pada replika???
    sampai kini IS msh berjuang menghancurkan dan kemusnahan kpd sejarah Islam

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.