ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Thursday, 9 January 2014

PERTAMA KALI DALAM SEJARAH, SEORANG 'SULTAN' 'OFFER' JOB MUFTI KEPADA BEKAS MUFTI MELALUI TWITTER

Oleh : AJ

Malas cakap banyak. Korang nilailah sendiri. Kat bawah ni aku tampilkan artikel tulisan Adamyan.

Dialog Bangang Dr. Maza & Sultan Melaka

SEJAK Anwar gila nak jadi Perdana Menteri dan sanggup buat begitu banyak dakwaan tidak masuk akal seperti kerajaan BN tumbang pada 16 September 2008, pengundi Bangla 40 dan sebagainya, kegilaan itu sudah menjadi ikutan beberapa orang yang lain.

Dah ramai yang tak segan silu pamer kebodohan secara terang-terang, macam Anwar Ibrahim jugalah.  Antaranya yang mengaku sebagai waris sebenar Sultan Kedah dan Sultan Melaka.

Hari ini penulis nak sentuh tentang yang dakwa waris keturunan Sultan Melaka sebab dia punya gila dan sebijik Anwar Ibrahim nampaknya, malangnya ada pulak yang mengaku bijak pandai ini, pun tergamak berbalas-balas mesej tweeter dengan bahalol itu.

Bila orang ini, Nor Jahan Shah tampil mengaku sebagai Sultan Melaka dengan sokongan bukti dari Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICJ), satu Malaysia gelakkan dia kerana cara dia menuntut itu tidak kena dengan cara, selain dokumen itu pun dipertikai banyak pihak kesahihannya.

Tambah pulak lepas tu dia claim dapat dana bertrilion ringgit dari luar, lagilah orang ketawa, ini memang sudah sah gila dan kemaruk nak jadi Sultan. Dahlah pengiktirafan sebagai Sultan Melaka datang dari ‘Mahkamah Jenayah Antarabangsa’, dakwa pulak ada dana bertrillion kononnya nak membantu membangunkan Melaka.

Confirm gila, tak payah susah-susah hantar pemeriksaan di Hospital Bahagia, Tanjung Rambutan pun.

Pun begitu, kita jadi tak faham bila bekas Mufti Perlis, Datuk Mohd Asri Zainul Abidin (dengan gelaran ‘Doktor’ didepan) ‘dicekup’ berbalas-balas mesej di Twitter dengan Nor Jahan.  Apa tujuan buat macam itu, nak cari publisiti atau cari kesempatan untuk kritik institusi beraja kerana kononnya menghabiskan wang?

Kebetulan pulak akhir-akhir ini, Asri memang sudah jatuh imejnya sebagai pendakwah bebas apabila dia didapati memfitnah Perdana Menteri dalam soal bermewah-mewah guna jet kerajaan.

Bila Asri melayan juga Nor Jahan, dengan mengetahui dakwaan yang dibuatnya tidak masuk akal, menjadikan Asri setaraf dengan Jahan dari satu segi – gila!!

Sekali kawan tu ajak jadi Mufti Melaka, langsung berhenti berbalas-balas mesej, baru sedar layan orang gila agaknya?

Umum tahu, baik ke pandai ke bijak ke tapi kalau dah bercampur dan melayan orang gila, samalah jadi gila sekali dan Asri sedang berada dalam keadaan itu.  Dia nak mengaku atau tidak, itu dia punya pasal, kita tak ambik pusing pun.

Maka amat malanglah kepada penyanjung-penyanjung bekas mufti ini di luar sana kerana anda rupanya menyanjung orang yang tidak berapa cerdik dari banyak segi.  Bijak macam mana pun dia berdakwah, tak juga bijak bila bercakap dengan orang yang diketahui tidak waras akal fikirannya.

Sumber : http://www.mykmu.net/?p=38941

Bacaan lain :

http://penaminangreturn.blogspot.com/2014/01/giliran-backup-singer-drmazacom.html
http://penaminangreturn.blogspot.com/2014/01/analisis-terhadap-gaya-tulisan.html#axzz2pisStMEc
http://penaminangreturn.blogspot.com/2014/01/bukan-kali-pertama-realdrmaza-drmazacom.html#axzz2pisStMEc
http://penaminangreturn.blogspot.com/2014/01/siapa-bos-fb-drmazacom-realdrmaza-atau.html#axzz2pisStMEc
http://penaminangreturn.blogspot.com/2014/01/realdrmaza-tak-baik-laa-fitnah.html#axzz2pisStMEc
http://penaminangreturn.blogspot.com/2014/01/bila-realdrmaza-nak-suruh-admin.html#axzz2pmTqW4ui
http://penaminangreturn.blogspot.com/2014/01/realdrmaza-tak-suka-kapal-terbang-yang.html#axzz2ptEQAVAw

5 comments:

  1. Saya mmg ada Instinc yg betul ketika melihat Dr. Asri ini FIRST time ketika KULIAH SUBUH 3 tahun lepas..

    Ust Asri - (real Slim Maza)- mmg otak 3 suku & gila Glamor..

    Orang2 mcm ni hanya layak jadi POPSTAR shj..

    ReplyDelete
  2. Gelakbesar baca posting ni hehehhehe

    ReplyDelete
  3. Prof Utz Kangkong DAP Dr Maza ni sebenarnya anti istana.. sangat gilakan glam,, bagaimanapun saya doakan agar dia kembali ke pangkal jalan...

    ReplyDelete
  4. byk sgt kawan ngan lgbt tu sewel

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute