ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Friday, 9 August 2013

UMNO PERLU MASA UNTUK BERUBAH - NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Oleh : Bernama

PUTRAJAYA, 8 Ogos 2013 - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata ia akan mengambil sedikit masa, mungkin juga "beberapa generasi" untuk parti Umno berubah.

Najib, yang juga Presiden Umno, berkata parti itu sudah memulakan proses perubahan dengan meminda perlembagaan.

"Ya, saya bersetuju Umno perlu berubah. Bagi Umno untuk menjadi relevan, Umno perlu bergerak dengan masa supaya ia mencerminkan perubahan nilai-nilai dalam masyarakat.

"Saya percaya Umno telah mendapat mesej itu tetapi seperti mana-mana parti politik, ia mengambil masa untuk berubah," katanya pada sidang media di rumah terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan Jemaah Menteri di Seri Perdana di sini.

Najib juga diminta mengulas buku bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi bertajuk 'Awakening: The Abdullah Badawi Years in Malaysia', termasuk isu Umno enggan untuk melakukan perubahan. Beliau berkata: "Saya simpan komen saya dulu sehingga saya baca buku itu. Saya tidak boleh mengulas berdasarkan komen orang lain. Saya perlu membaca buku itu, (dan komen) berdasarkan tafsiran saya mengenai buku itu."

Najib juga berkata bahawa ia adalah mudah untuk mengkritik sebuah parti yang memegang kuasa seperti Umno.

"Ia adalah mudah untuk berjanji tetapi janji harapan tidak mudah apabila anda perlu menunaikannya. Anda mesti ingat bahawa banyak pihak di dunia menabur janji harapan dan telah gagal mengotakannya," katanya.

Apabila ditanya mengenai kenyataan Abdullah bahawa cabaran yang paling besar untuk beliau (Najib) adalah bantahan terhadap transformasi negara, Najib berkata program transformasinya adalah kesinambungan daripada apa yang telah dimulakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad bagi mencapai Wawasan 2020 di mana ianya disokong oleh penggantinya, Abdullah.

"Kini, ia adalah masa saya. Saya perlu mengotakannya. Jadi, itu adalah pandangan saya. Ini adalah kesinambungan (kerja) tiga perdana menteri untuk mencapai wawasan hebat untuk Malaysia," katanya.

"Saya kini bertanggungjawab untuk memenuhi wawasan ini untuk seluruh rakyat Malaysia. Beginilah saya melihatnya," katanya sambil menjelaskan bahawa ia adalah komitmen untuk semua rakyat Malaysia yang teruja dengan Wawasan 2020.

Najib juga turut meminta semua rakyat Malaysia saling menghormati antara satu sama lain bagi memelihara keharmonian.

"Prinsip asas adalah bahawa jika kita mahu menjadi harmoni, umat Islam tidak harus menyinggung perasaan orang bukan Islam dan bukan Islam tidak boleh menyinggung perasaan umat Islam.

"Jika ada cara lain untuk melakukannya, ia adalah lebih baik tidak menyakiti perasaan orang. Jika berdasarkan siapa yang betul dan siapa yang salah, kita tidak akan bersetuju sama sekali.

"Jika anda mengambil pendirian berdasarkan bahawa tidak harus menyakiti perasaaan, maka kita akan menjadi negara yang aman buat selama-selamanya. Ini adalah impian saya untuk Malaysia," katanya.

No comments:

Post a Comment

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute