ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Monday, 24 February 2014

@realDrMAZA DIMANA TELUR KAU???

Oleh : RPM

Mungkin itu persoalan paling sesuai diungkapkan tatkala melihat keletah Dr. MAZA yang semakin hari semakin menjadi-jadi. Bekas 'Tak Jadi Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang' ini begitu sakan berbicara mengkritik pemerintah, umpama dirinya sahajalah yang terbaik. Memang aku tak heran dengan sindiran 'si kantoi kat sekolah ni', sebab dia ni hanyalah seorang Lecture USM yang makan gaji dengan kerajaan.

Cuma yang aku pelik, mengapa dan kenapa Dr Maza yang satu ketika dahulu sebelum PRU13 yang merekasayakan kononnya dijemput berjumpa dengan Perdana Menteri Najib Razak, tidak bercakap dengan terang dan jelas dihadapan pemimpin, sebaliknya bersikap seperti Gay Tua dengan hanya mengkritik dan menyampaikan pandangan melalui FB dan TWITTER yang belum tentu dibaca oleh orang yang dikritiknya itu.

Aku ingin memetik sepotong Hadis yang berbunyi;

“Jihad yang paling afdhal adalah dengan berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim.” [Riwayat at-Tirmidzi no. 2174, Abu Daud no. 4344 dan an-Nasa’i no. 7834]

Jadi timbul persoalan dibenak pemikiran aku, apakah Dr. MAZA tak pernah menemui riwayat ini atau beliau menganggap pemimpin yang ada pada hari ini tidak begitu Zalim?

Soalnya sekarang, walaupun apa yang diucapkan oleh MAZA itu benar (pada pandangan sesetengah pihak) apakah dia tidak terperasan dengan frasa "Jihad yang paling afdhal adalah dengan berkata benar di hadapan"... Yang mana ini menunjukkan bahawa sehebat-hebat jihad adalah menyampaikan apa sahaja kritikan dan teguran secara berhadapan, dan bukannya semacam pondan... Hanya membebel di Twitter dan Facebook???

Dalam hadis ini jelas..Dimana dalam keadaan Pemerintah Zalim pun, kita diperintahkan untuk bercakap secara berhadapan dengan pemerintah, dan dengan perkataan benar.... Maka apakah dengan pemerintah yang 'kurang' zalim maka kritikan secara 'jalan belakang' dibenarkan? Dan bila berhadapan dengan dia, dibenarkan hanya untuk membebelkan perkara-perkara yang tah apa-apa? Buat masa ini aku tak taulah pulak!!!

So kembali kepada apa yang dikritikkan oleh MAZA, apakah MAZA tak ada sebarang connection dengan Pejabat Perdana Menteri ataupun di Kementerian Pendidikan Malaysia? Apakah susah sangat nak kritik secara berhadapan dengan pemimpin sampai terpaksa gunakan medium sosial? Sedangkan 'NAJIB BOLEH JEMPUT KAU' sebelum PRU, takkan Muhyiddin Yassin kau tak boleh minta berjumpa? Shahidan Kassim kan ada... Gunakanlah 'cable' kuat kau tu deerrrr....

BUKAN SEMUA ORANG ADA KESEMPATAN BERBICARA DENGAN TPM MERANGKAP MENTERI PENDIDIKAN. HANG ADA KESEMPATAN, HANG BUAT APA?

Jadi kepada DR. MAZA, ingin aku nasihatkan kepada kau, kritiklah pemerintah mengikut jalan yang telah ditetapkan oleh ALLAH dan RASULNYA. Dan dalam masa yang sama, kalau kau boleh mengkritik orang lain, maka kau juga perlu terbuka menerima kritikan dari orang lain.

Sendiri fikir laa der!!!! Apa pun MAZA... Aku salute kau... Sebab kau di offer jadi MUFTI oleh SULTAN MELAKA!!!

p/s : Maaf laa bahasa kurang tersusun. Sebab malas nak susun elok-elok... 

5 comments:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2016 Pena Minang Institute