ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Thursday, 17 April 2014

[إنّا لله وإنّا إليه راجعون] KARPAL SINGH MATI TERBUNUH DALAM NAHAS JALANRAYA DI PERAK #KARPALMOVE #LANGKAHKARPAL #OVERMYDEADBODY


Oleh : AJ


إنّا لله وإنّا إليه راجعون
"Sesungguhnya kami adalah milik ALLAH dan kepada-Nyalah kami kembali".

Dimaklumkan bahawasanya Ahli Parlimen Gelugor, Karpal Singh telah maut dalam satu kemalangan yang berlaku di kilometer 301.6, Lebuhraya Utara - Selatan menghala Utara berhampiran Gua Tempurung pada kira-kira jam 1.30 pagi, 17 April 2014.

Karpal yang dipercayai dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang kerana perlu menghadiri satu kes mahkamah mati di tempat kejadian akibat cedera parah.

Kemalangan berlaku apabila kenderaan jenis Toyota Alphard yang dinaiki Karpal melanggar sebuah lori yang cuba menukar laluan tanpa memberi isyarat.

Kami di pengurusan Pena Minang ingin merakamkan takziah kepada keluarga mendiang. Ternyata perjalanan Karpal ke Pulau Pinang berakhir di Perak.

Semoga kematian Karpal ini akan memudahkan lagi umat ISLAM untuk kembali berusaha melaksanakan misi yang tertangguh.

P/S : Dengar khabar beberapa pemimpin PAS akan bersedia untuk mengadakan upacara melangkah mayat Karpal.... Kita tunggu dan lihat
---------------------------------------------

Hukum memberikan ucapan kepada orang kafir yang mati

Soalan :
ِBila seorang lelaki atau wanita kafir yang mati, apakah dibolehkan kita mengucapkan ‘Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un’ (Sesungguhnya kita adalah milik Allah Subhanahu wa Ta’ala dan sesungguhnya hanya kepada-Nya kita dikembalikan )?

Jawapan :
Fadhilatus Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz rahimahullah menjawab :

“Bila seorang kafir meninggal dunia tidak mengapa kita mengucapkan kalimat istirja’ tersebut, walaupun dia bukan dari kalangan karib kerabat anda. Kerana memang semua manusia hanya kembali kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan semua manusia adalah milik Allah Subhanahu wa Ta’ala. Akan tetapi kita tidak boleh mendoakan kebaikan untuknya bila dia mati dalam keadaan kafir.

Bila orang kafir yang meninggal itu dari kalangan kerabat anda, tidaklah menjadi masalah orang mendoakan anda dengan mengatakan: “Semoga Allah memberikan pahala yang besar untukmu dengan kematiannya dan memberikan hiburan/penglipur lara untukmu sebagai pengganti kematiannya.”

Memang hidupnya si kafir kadang-kala tidak memberi maslahat bagi anda. Namun adakalanya pula bermaslahat bagi anda di mana dia berbuat baik dan memberi manfaat kepada anda. Dengan demikian, tidak menjadi masalah anda mendoakannya seperti itu. Akan tetapi terhadap si kafir sendiri tidak boleh didoakan kebaikan, tidak boleh dimintakan ampun, dan tidak boleh bersedekah atas namanya, bila dia mati dalam keadaan kafir.” (Fatawa Nurun ‘ala Darb, hal. 374-375)

Rujuk : 
http://www.darussalaf.or.id/fatwa-ulama-tanya-jawab/ucapan-bila-mendengar-kematian-seorang-kafir/
http://www.abuaqifstudio.com/2014/04/karpal-singh-maut-dalam-kemalangan.html

30 comments:

  1. Kesian dia, aku rasa bnyk juga dia tahu ttg Islam, tp tak dpt hidayah.

    ReplyDelete
  2. RIH (rest in hell)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Your turn will come.

      Delete
  3. Orang kedua kemalangan sebab derhaka dengan sultan perak selepas nizar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang ini saya tak setuju .. apabila kamu mempercayainya maka syirik hukumnya
      apa yang berlaku adalah kehendakNya
      bila .. dimana .. kenapa ... semuanya bukan dibawah kuasa manusia

      Delete
    2. ADUN Paloh dari BN pun kemalangan hari yang sama. Isterinya mati. Dia derhaka dengan siapa pula?

      Delete
  4. "Mk bgmnkah keadaannya ketika mrk (org org kafir) diambil nyawanya oleh malaikat yg memukul muka dan belakang mrk." 47:27.
    "Dan (alangkah ngerinya) jika kamu (dpt) melihat ketika mrk (org org kafir) diambil nyawanya oleh malaikat yg memukul muka dan belakang mrk sambil dikatakan kpd mrk, 'rasakanlah azab yg pedih'." 8:50.

    ReplyDelete
  5. DAP-Die At Perak

    ReplyDelete
  6. melayu babi ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu kapal sink sudah mati apa pasal lu marah melayu ?
      itu dreba pendatang India .. lu tak mau marah ka ?
      itu kereta Jepun mari .. lu tak mau marah Toyota ka?
      itu kereta langgar belakang lori .. bukan lori langgar kereta ... siapa salah ?
      bodo punya orang

      Delete
  7. karpal singh berani bukan macam nabi muhamad u, yang lari makkah ke madinah !!! kafir emak youorang .. islam agama sembanh siapa , allah tidak wujud .. apa bukti ?? kopiah atas kepala ka

    ReplyDelete
    Replies
    1. lu agama apa ? lu kasi tunjuk lu punya tuhan

      Delete
    2. Bodoh..lu sembah patung APA dia bagi Iu..diri sendiri pun dia x blh tolong ma..bodoh punya orang..

      Delete
    3. Islam memang agama paling mulia..buktinya bila masuk masjid mesti tanggal kasut dan bersuci..tapi lu masuk kuil Kotor pakai kasut, kencing pun x basuh..bangun² tidur dgn air liur basi trs sembahyang sembah patung buncit mata sepet lu

      Delete
    4. Rugilah yang tidak memeluk islam ..

      Islamlah agama yang sebenar2nya ..

      Bertaubatlah sebelum terlambat ...

      Delete
  8. ALLAH Azza Wa'jal atau dajal ??

    ReplyDelete
  9. Tempat untuk berehet sebenarnya di SYURGA... (Not in HELL)

    ReplyDelete
  10. kapir2 yg meroyan, laknat Allah ke atas kamu org kapir. Kematian Karpal yg tragis satu tamparan dan "kemaluan" besar kpd puak puak penentang Melayu - Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kita punya kemaluan byk BESAR. U mau rasa kah.? Hi hi hi

      Delete
  11. harimau mati meninggalkan belang
    manusia mati meninggalkan nama
    Karpal mati meninggalkan SAMAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapa u mati meninggalkan APA?

      Delete
  12. 29 saman..banyak nyaaa......kereta alphard tp masih kata kerajaan zalim..

    ReplyDelete
  13. Kaya tapi saman tak mampu. Bangsat punya orang

    ReplyDelete
  14. PM, ramai jugak RBA yg baca blog hang ni.

    ReplyDelete
  15. Dah lahh. tak baik gaduh gaduh. Walau mcm mana pun kita tetap satu. Nak ke tengok negara kita berperang mcm negara lain? Mari kita ber aman. Doakan kan dia ke tempat yg baik.

    ReplyDelete
  16. Aku agama aku,kamu agama kamu.islam x pernah memaksa penganut agama lain memeluk islam....

    ReplyDelete
  17. ok.... sapa nak langkah bangkai karpal boleh lakukan sekarang dikediamannya di pulau pinang..... terbuka pada semua orang... tiada bayaran (PERCUMA).... seorang boleh langkah sekali sahaja.... datanglah sementara bangkai masa masih ada..... mari....mari....mari.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya lah orang mati u berani langkah. Pondan nama nya.

      Delete
  18. lim kit siang bila mau gol?

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2016 Pena Minang Institute