ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Monday, 4 August 2014

FATWA PENGHARAMAN ROKOK DI KEDAH

Kerana merokok akan memberi kemudharatan dan pembaziran.Pada pandangan syara' ia termasuk dalam dosa-dosa kecil dan ianya haram عارضى"(kesannya)dan bukan haram "zati"(zatnya). 'Illah pengharaman berdasarkan kepada qaedah fiqhiyyah iaitu:

"الضرار يزال" .لاضررولاضرار dan درء المفاسد مقدم على جلب المصالح"

Sumber : http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/merokok-0

3 comments:

  1. Pada pandangan syara' ia termasuk dalam dosa-dosa kecil dan ianya haram عارضى"(kesannya)dan bukan haram "zati"(zatnya). 'Illah pengharaman berdasarkan kepada qaedah fiqhiyyah iaitu:

    "الضرار يزال" .لاضررولاضرار dan درء المفاسد مقدم على جلب المصالح"

    ini juga termasuklah meminum minuman yang terlalu manis, terlalu banyak menggunakan garam dalam masakan, menggunakan santan kelapa (sumber lemak tepu), menggunakan bahan perasa msg dan lain2 yang boleh memudaratkan kesihatan jika diamalkan berterusan dalam masa yang lama. zat asalnya adalah tidak haram, haramnya adalah berdasarkan kesan mudharat dan pembaziran. membeli sesuatu yang bukan atas dasar keperluan tetapi untuk bermewah-mewah juga mungkin berada dalam hukum yang sama?

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2016 Pena Minang Institute