ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Friday, 15 August 2014

PERLUKAH MAKMUM MENADAH TANGAN KETIKA KHATIB MEMBACAKAN DOA DALAM KHUTBAH JUMAAT?

Oleh : AJ

Aku rasa ramai yang akan pelik bila melihat ada diantara jemaah yang hadir Jumaat tidak mengangkat tangan bagi mengaminkan doa yang dibacakan oleh Khatib. Adakah perbuatan mereka itu tidak benar atau adakah kita sendiri yang tidak mengetahui apakah sunnah sebenarnya? Mari lihat video dibawah ini untuk mendapat jawapan yang sebenar.

12 comments:

  1. Kalau ya pun angkat tangan, berdosa ke?

    ReplyDelete
  2. Dosa tu tidak. TapI tak dapat pahala. Pasal kan dah kata tak ikut sunnah.

    ReplyDelete
  3. Tiada riwayat mengatakan Nabi menadah tangan (doa) ketika khutbah, dan tiada juga larangan makmum berbuat demikian. Sama juga perbuatan menyapu muka selepas memberi salam.

    ReplyDelete
  4. Urusan ibadat mesti ikit nabi , kenapa pandai-pandai tambah ejas? Xads soal haram halal... ni soal sami'na wa ta'qna. Sejak bila kita dpt wahyu baru utk ubah agama islam ni

    ReplyDelete
  5. berdoa tanpa tadah tangan rasa janggal la.

    ReplyDelete
  6. salam,
    sejak zaman datuk lagi dah angkat tangan bila berdoa. tu semua ajaran ulama masa zaman dahulu. datuk lagi hampir dengan ulama kerana dulu bukan sekarang. adakah angkat tangan tu salah dan adakah bukti bahawa nabi saw tak angkat tangan, juga bukti nabi angkat tangan. tok guru zaman dahulu ada sebab untuk mendidik kita berbuat demikian. janganlah kita merendahkan ilmu orang dahulu kerana mereka tak guna telefon android skrin sentuh. sesuatu itu dibuat mesti ada sebabnya. yang pasti adalah mengikut ajaran Islam dan quran dengan betul.

    ReplyDelete
  7. x kesah la nak ikut datuk ke nenek moyang ke... asalkan ibadat tu sesuai dgn sunnah nabi dan mempunyai dalil yg sahih, x salah nak ikut..

    ReplyDelete
  8. Org melayu ni dah terbiasa, klu doa mesti angkat tadah tgn, walau pun Nabi saw tak suruh dan Nabi saw tak buat, salah ke ? Yg aku tahu, tak de jugak Nabi saw larang, so terpulang masing masing, mcm org kita, bila jln dpn org tua akan menundukkan kepala, dan salam mak ayah cium tgn, Nabi saw tak buat, Nabi tak suruh, tp tak de larangan, mk terpulang masing masing, jgn kita pulak mandai mandai mewajibkan atau pun mengharamkan perkara perkara yg tak diharamkan oleh Allah swt atau RasulNya saw. Kena selalu ingat ayat 1 Surah Al Hujurat ttg jgn memandai mandai ni.

    ReplyDelete
  9. sng crta jgn memandai2 bt amalan baru x kira la tok nenek ke moyang ke, apa yg Nabi saw dh buat n ajar tu je wajib ikut, yg Nabi saw x ajar n x bt Haram ikut n buat. ada ke ptt nk ckp Nabi saw x larang, dlm bacaan khutbathul Hajjah Nabi saw dh sebut setiap(amalan) baru/diada2kan adalah SESAT, DAN SETIAP KESESATAN TU DLM NERAKA. Wallahua'lam

    ReplyDelete
  10. ZU...aku nak tanya...kalau kawin 4 kan sunnah Nabi...kalau tak ikut adakah SESAT..byk tak ikut tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau mampu... tak belajar habis niii. Sams mcm haji...

      Delete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute