POLITIK

[POLITIK][bleft]

ANTARABANGSA

[YAHUDI][bsummary]

EBOOK PERCUMA

[EBOOK][twocolumns]

UMNO BUKAN UNTUK BANGSA JOHOR SAHAJA

Oleh : Jebat

1. Sejurus penguguran Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dari kabinet, maka wujudlah suara-suara yang membangkitkan semangat kenegerian.

2. Ini merupakan satu langkah kebelakang dalam usaha memperkuat dan menyatukan bangsa Melayu.

3. Memang benar Johor merupakan tanah kelahiran UMNO, malah Dato' Onn Jaafar yang menjadi Yang Dipertua Pertama UMNO adalah orang Johor dan bekas Menteri Besar Johor.

4. Namun perlu diingatkan bahawa, selain Dato' Onn Jaafar, ada individu lain dari negeri lain yang turut sama menubuhkan UMNO.

5. Nama-nama seperti Abdul Wahab bin Toh Muda Abdul Aziz (Dato' Panglima Bukit Gantang : Perak), Dato’ Nik Ahmad Kamil (Kelantan), Dato’ Hamzah Abdullah (Selangor) dan Encik Zainal Abidin Ahmad (Zaaba : Negeri Sembilan) adalah individu yang turut sama terlibat bersama-sama Dato' Onn tatkala menubuhkan UMNO. Mereka ini adalah individu yang terlibat secara langsung dalam merangka, menyediakan draf Piagam atau Perlembagaan UMNO untuk dibentangkan dan diterima oleh Kongres Melayu Se-Malaya.

6. Melihat pada sejarah, inilah jiwa UMNO yang sebenar. Inilah harapan Dato' Onn dan rakan-rakannya kepada bangsa Melayu. Agar BERSATU setelah selama ini terkongkong dengan sifat kenegerian.

7. Oleh itu, usahlah kita menghancurkan asas yang dicipta oleh Dato' Onn Jaafar dan sahabatnya dengan membangkitkan sentimen kenegerian hanya disebabkan seorang mantan Timbalan Perdana Menteri dari negeri Johor digugurkan.

8. Akhir kalam jadilah Melayu Johor sepertimana bait-bait Sajak nukilan Sasterawan Negara, Dato' Usman Awang;

Dalam kekeruhan ini carilah kejernihan,
Dalam sengketa ini sambutlah perdamaian,
Sifat terpuji setiap insan,
Bermuafakat supaya berkat,
Bersaudara dunia akhirat,
Berikhtiar dengan tabah,
Kepada ALLAH berserah.

POST A COMMENT


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.