Oleh : Ustaz Muhammad Fashan (Mahasiswa Universiti ISLAM Madinah) Dalam masalah ini ada 3 pendapat: 1. Makmum tidak membaca apa langsung,sama ada dalam solat Jahriyah(Maghrib,Isyak,Subuh) atau solat sirriyyah(Zuhur,Asar),berdasarkan hadith من كان له إمام,فقراءة الإمام له قراءة " Sesiapa yang baginya ada imam,maka bacaan imam itu mencukupi baginya" [ HR Ibnu Majah,dlm sanadnya ada Jabir b.Yazid Al-Ju`fi:dia sangat lemah:hadith dhaif(lemah) ]. Pendapat ini diriwayatkan oleh Ibnul Munzir dari At-Tsauri,Sufyan ibn Uyainah,dan jamaah dari Ahli Kufah dan ianya merupakan Mazhab Abi Hanifah(Hanafi). 2. Makmum membaca surah al-fatihah dalam solat sirriyah(Zuhur,Asar),dan tidak membacanya dalam solat jahriah(Subuh,Maghrib,Isyak),berdasarkan firman Allah Ta`ala:" وإذا قرئ القرآن فاستمعوا له وأنصتوا لعلكم ترحمون " [Al-`Aaraf:204]. Pendapat ini diriwayatkan oleh Ibnul Munzir daripada Az-Zuhri,Malik,Ahmad dan Ishaq. 3. Makmum membaca Al-Fatihah dalam semua solat baik sirriyyah ataupun jahriyyah,berdasarkan keumuman hadith " لا صلاة لمن لم يقرأ بأم القرآن " "Tiada solat bagi sesiapa yang tidak membaca ummul quran(fatihah)" [ Muttafaqun `alaihi ] dan juga hadith Nabi sallallahu`alaihiwasalam: " لا تفعلوا إلا بفاتحة الكتاب,فإنه لا صلاة لمن لم يقرأ بها " Jangan kamu lakukan(membaca di belakang imam) kecuali Fatihah Al-Kitab,kerana sesungguhnya tiada solat bagi sesiapa yang tidak membacanya" [ HR Ahmad,Abu Daud,At-Tirmidzi,Ibn Hibban:Shahih ] Pendapat ini merupakan pendapat Ibnu `Aun,Al-Auzaie,Abi Thaur,dan Ashab Syafie juga qaul muktamad dalam Mazhab Syafie dan ianya juga merupakan Mazhab Al-Bukhari. [Rujuk Al-Awsat 3/106-108, Al-Majmuk 3/365,Al-Mughni 2/163,Fathul `Allaam 1/713] P/S:Yang rajih adalah pendapat ke-3,sebagaimana qaul muktamad dalam Mazhab Syafie dan ianya juga dirajihkan oleh Syeikh Muqbil dan Syeikh Ibnu `Uthaimin-rahimahumallah- Wallahu`alam.
0 Comments
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.