BEZA MAHASISWA U.K DENGAN MAHASISWA MALAYSIA @KemPendidikan @MuhyiddinYassin @PKamalanathan @PenggerakUM @MahasiswaMsia @pmium

Oleh : Z.A

MasyaAllah - A graduate from Cambridge mendapat bayaran 7 pound sejam untuk meneruskan hidup mencari pekerjaan, bersama sama graduan lain dari pengkhususan undang undang, methematics dan berbagai lagi.

" At Amazon, I am paid £7 an hour and have to work 55 hours a week, with no choice of when I do them. If I'm lucky, though, I can pick between day or night shifts.

Does this mean I'm ungrateful? Certainly not. Nor does it mean I am the only graduate from an elite university working here.

Far from being surrounded by uneducated manual workers, I am pushing my trolley alongside law graduates, classicists and mathematicians, many from top universities like mine."

Beliau bekerja 55 jam seminggu tanpa henti ( berbanding dengan Malaysia minum teh tarik dan makan 4 jam dan masih dibayar sebagai pekerja ). Kos sara hidup adalah tinggi ia itu lebih kuran 600 pound sebulan menyewa bilik di Bristol ( Bandar kecil dan bukannya LONDON ).

Kita di sini berguling atas jalan dan merosakan kereta polis berdemonstrasi kerana di katakan gaji kecil dan tak sepadan ijazah yang di perolehi. Hey Bro dan sister ini graduan CAMBRIDGE bukan Universiti Malaya, UITM atau University Singapura - masih berkerja dengan purata gaji bulanan sebanyak 1500 pound. Itu pun kerja tanpa rehat 8 jam.

Kita yang berguling atas jalan raya dan demonstrasi nak kan gaji tinggi serta kerja 6 jam sehari, minum kopi 4 jam sehari. 

Untuk berjaya kita yang baru berkelayakan perlu bekerja keras dengan penuh komitment untuk mendapat kenaikan gaji, bonus dan pangkat. Bukan dengan cara berdemonstrasi. 

Dimana salahnya kita - sebagai Mak Bapa memberi didikan kesenangan kepada anak anak dan semuanya perlu mudah dan gaji banyak. Kepada anak anak bangsa yang diketegorikan sebagai belia - kerja kurang tapi gaji mahal dan semuanya murah...

Sedarlah negara ini cukup selesa dengan apa yang kita ada di depan mata. Kerja bukan menunggu kita, ramai yang inginkan pekerjaan dan mencari wang sara hidup. Seperti kata graduan CAMBRIDGE ini :

"For it is hard out there. In the past six months, I must have applied for every job imaginable. One of them involved knocking on doors to sell double-glazing.

Work hard, and you might earn as much as £200 in your first week,' we were told at interview. The next day I was rung to be told: 'We're sorry Mr Atkins, but we had 30 people applying for two jobs."

Sumber : http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2526054/The-Cambridge-graduates-grateful-earn-7-hour-Amazon-drones-As-Ben-reveals-working-gruelling-shifts-warehouse-job-get.html

Post a Comment

0 Comments