POLITIK

[POLITIK][bleft]

ANTARABANGSA

[YAHUDI][bsummary]

EBOOK PERCUMA

[EBOOK][twocolumns]

[MUAT TURUN PERCUMA] MENGENALI AHLI SUNNAH WAL JAMA'AH

Oleh : AJ

Seorang pensyarah kami pernah berkata,

"Sebenarnya kita di Malaysia tidak berpegang kepada Mazhab Syafie. Sebaliknya orang Malaysia mengikut Mazhab Mufti. Apa yang mufti tu cakap, semua diikut dan tidak sekalipun dibantah. Jika ada yang membantah kenyataan mufti itu, maka yang membantah itu akan dikritik hatta mereka membawa hujjah dan dalil dari Al-Quran dan Hadis. Maka saya suka menyatakan, mazhab masyarakat Malaysia adalah mengikut mazhab para mufti."

Inilah yang terjadi di Malaysia. Kebanyakkan dari kita menerima bulat-bulat sebarang kenyataan Mufti tanpa menyelidiki kebenaran hujjah yang dibawa oleh mufti berkenaan. Berlaku adillah wahai saudaraku. Tidak semua perkataan mufti itu benar. Ada juga yang mereka tersilap. Kerana yang pasti mereka hanya seorang manusia yang tidak dapat lari dari melakukan kesilapan.

Berilmulah dalam beramal.
Berilmulah dalam berhukum.

Berikut merupakan penjelasan siapakah Ahli Sunnah Wal-Jamaah yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. [Nota : Lihat pada rujukan sekali]

POST A COMMENT


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.