BAPA CO-FOUNDER YOUTUBE SEORANG BANGLA

Tahukah anda, Video pertama yang di'upload' ke dalam Youtube bertajuk : "Me At The Zoo"

Individu yang pertama videonya di'upload' ke dalam Youtube ini adalah individu bernama Jawed Karim. Beliau juga merupakan co-founder Youtube.

Beliau seorang Muslim

Bapanya seorang Bangla, bernama Naimul Karim.

Ibunya seorang Jerman, Christine Karim.

Firman Allah Subhanawata'ala;

"Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" (Surah al-Hujuraat:ayat 10) 

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. (Al-Hujurat : 11)

"Wahai manusia sesungguhnya kami jadikan kamu lelaki dan perempuan dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu kenal-mengenal. Sesungguhnya sebaik-baik kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa di antara kamu." (Al-Hujurat: 13)

"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai buat dirinya" (Hadis Riwayat al-Bukhari)



Sumber :

https://en.wikipedia.org/wiki/Jawed_Karim
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_YouTube

Post a Comment

0 Comments