RAJA SALMAN ARAH BANTU HOSPITAL MEDAN MALAYSIA


Oleh : Jebat

1. Walaupun hubungan Malaysia dan Arab Saudi sedikit tercalar ekoran tindakan kerajaan Pakatan Aslah pada hari ini yang menarik keluar penempatan tentera Malaysia di Riyadh selain bertindak menutup Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman di Kuala Lumpur baru-baru ini, ianya sedikit pun tidak menjejaskan usaha Arab Saudi untuk membantu projek-projek kemanusiaan yang dimulakan oleh kepimpinan Malaysia terdahulu.

2. Terbaru, Pusat Kemanusiaan Raja Salman yang beribu pejabat di Riyadh telah menandatangani perjanjian persefahaman dengan Hospital Medan Malaysia di Cox Bazar, Bangladesh bagi membekalkan bantuan perubatan yang diperlukan dalam operasi seharian hospital berkenaan.

3. Januari 2018 yang lalu, Perdana Menteri Malaysia ke 6, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak telah melancarkan operasi bantuan kemanusiaan kepada pelarian Rohingya yang berada di Bangladesh. Melalui Angkatan Tentera Malaysia, sebuah hospital medan telah dibangunkan bagi membolehkan bantuan kesihatan diberikan kepada pelarian Rohingya.

4. Usaha kepimpinan Malaysia yang terdahulu ini juga turut mendapat sokongan dan bantuan daripada Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu dan terbaru, Brunei.

#JasaNajibRazak
#Rohingya








----

فريق مركز الملك سلمان للإغاثة يسلم مساعدات طبية للمستشفى الميداني الماليزي في كوكس بازار لخدمة مخيمات اللاجئين الروهينجا

كوكس بازار 21 ذو الحجة 1439 هـ الموافق 01 سبتمبر 2018 م 

سلم فريق مركز الملك سلمان للإغاثة والأعمال الإنسانية يوم أمس ، معدات وتجهيزات طبية نوعية ومتطورة للمستشفى الميداني الماليزي في كوكس بازار ، شملت أقسام المختبر والعمليات والعناية المركزة والتنويم بالإضافة إلى دعم قسم التعقيم وذلك لمساعدة المستشفى في تقديم خدمات صحية نوعية، لمخيمات اللاجئين الروهينجا بجمهورية بنغلاديش.

ويأتي هذا الدعم للمستشفى انطلاقاً من توجيهات خادم الحرمين الشريفين الملك سلمان بن عبدالعزيز آل سعود وسمو ولي عهده الأمين -حفظهما الله- بتقديم المساعدات في جميع القطاعات الإغاثية والإنسانية لمهجري الروهينجا في داخل ميانيمار وفي دول الجوار بهدف التخفيف من


معاناتهم جراء عمليات التهجير القسري من مدنهم وقراهم.

Post a Comment

0 Comments