APA CERITA DENGAN KES PENCEMARAN TOKSIK DI SUNGAI KIM-KIM PASIR GUDANG TATKALA PH BERKUASA?


Oleh : Jebat

1. Tatkala PH memerintah Malaysia selama 22 bulan, banyak kes yang disepikan oleh kerajaan PH yang dikawal oleh Cina Cauvenist DAP.

2. Antaranya adalah kes bencana pencemaran yang terjadi di Sungai Kim-Kim di Pasir Gudang, Johor yang terjadi pada tahun 2019.


3. Pencemaran yang terjadi di Sungai Kim-Kim bukan sahaja menjejaskan kehidupan seharian warga Pasir Gudang, tetapi juga mengancam keselamatan nyawa dan kesihatan mereka.

4. Walaupun siasatan yang dijalankan oleh pihak berkuasa mengesahkan punca pencemaran adalah berpunca daripada sisa toksik yang dibuang ke Sungai Kim-Kim, namun sehingga hari ini kita tidak mendengar apakah pula hasil dari pendakwaan ke atas beberapa orang suspek yang terlibat dalam perbuatan khianat ini.


5. Berdasarkan rekod, perbicaraan kes pencemaran Sungai Kim-Kim ini telah ditangguhkan pada Disember 2019, ekoran peguam pembela Orang Kena Saman (OKS) mempunyai kes yang perlu diselesaikan di Mahkamah Tinggi.

6. 4 individu yang dituduh terlibat dalam pencemaran Sungai Kim-Kim di Pasir Gudang ialah pemandu lori, N Maridass, 35, dan tiga pengarah syarikat, Wang Jing Chao, 34, Yap Yoke Liang, 36, dan Sim Wei Der, 50.

7. Malah PM 7 lebih senang nyawa manusia tidak berdosa melayang begitu sahaja. Dengan menganggap tidak ada keperluan untuk mengisytiharkan darurat bencana. Kerana baginya, semuanya terkawal (Persis Perangai Dia Waktu Ditanya Mengenai Kemasukan Warganegara Asing Tatkala COVID-19 semakin merebak di seluruh dunia). Rujuk : malaysiakini.com/news/467976



Post a Comment

0 Comments