TERKINI

Wednesday, 12 June 2013

SEJARAH HITAM SYIAH LAKNATULLAH SEPANJANG ZAMAN

Oleh : Saif Al Battar

Di bawah ini adalah ringkasan sejarah kelompok Rafidhah (sebutan yang diberikan para ulama terhadap aliran Syi’ah), satu virus yang membahayakan aqidah umat Islam. Kami akan tampilkan – dengan izin Allah – peristiwa-peristiwa nyata dan penting yang pernah dilalui dalam sejarah mereka. Semoga ringkasan singkat ini mampu membuka pandangan majoriti Ahlus Sunnah yang telah termakan isu dan slogan-slogan pendekatan antara Islam dan Rafidhah.



14 HIJRAH : Pada tahun inilah pokok dan asas dari kebencian kaum Rafidhah terhadap Islam dan kaum muslimin, kerana pada tahun ini meletus perang Qadisiyyah yang mengakibatkan runtuhnya kerajaan Parsi Majusi, nenek moyang kaum Rafidhah. Pada saat itu, kaum Muslimin dibawah kepemimpinan Umar bin Khattab Radhiyallahu ‘anhu.

16 HIJRAH : Kaum Muslimin berhasil menakluki ibu kota Kaisar, Parsi, Mada’in. Dengan ini hancurlah kerajaan Parsi. Kejadiaan ini masih disesali oleh kaum Rafidhah hingga saat ini.

23 HIJRAH : Abu Lu’lu’ah Al-Majusi yang dikenali sebagai Baba ‘Alauddin oleh kaum Rafidhah telah membunuh Khalifah Umar bin Khattab Radhiyallahu ‘anhu. Ini merupakan salah satu simbol mereka dalam memusuhi Islam.

34 HIJRAH : Munculnya Abdullah bin saba’, si yahudi dari Yaman yang digelarkan Ibnu Sauda’, berpura-pura masuk Islam, tapi menyembunyikan kekafiran dalam hatinya. Dia menggerakkan kekuatan dan melancarkan provokasi melawan khalifah ketiga Utsman bin Affan Radhiyallahu ‘anhu hingga khalifah tersebut dibunuh oleh para pemberontak kerana fitnah yang dilancarkan oleh Ibnu Sauda’ (Abdullah bin Saba’) pada tahun 35 Hijrah. Keyakinan yang diserukan oleh Abdullah bin Saba’ ini berasal dari pokok-pokok ajaran Yahudi, Nasrani dan Majusi iaitu bertuhankan Ali bin Abi Thalib Radhiyallahu ‘anhu, wasiat, raj’ah, wilayah, keimamahan, bada’ dan lain-lain.


36 HIJRAH : Malam sebelum terjadinya perang Jamal, kedua belah pihak telah sepakat untuk berdamai. Mereka bermalam dengan sebaik-baik malam sementara Abdullah bin Saba’ berserta pengikutnya bermalam dengan penuh kemunafikan. Lalu dia membuat provokasi kepada kedua belah pihak hingga terjadilah fitnah seperti yang diinginkan oleh Ibnu Saba’. Pada masa kekhilafahan Ali bin Abi Thalib, kelompok Abdullah bin Saba’ datang kepada Ali bin Abi Thalib Radhiyallahu ‘anhu seraya berkata, “Kamulah, kamulah!!” Ali bin Abi Thalib menjawab: “Siapakah saya?”, mereka berkata: “Kamulah sang pencipta!”, lalu Ali bin Abi Thalib menyuruh mereka untuk bertaubat tapi mereka menolak. Kemudian Ali bin Abi Thalib menyalakan api dan membakar mereka.



41 HIJRAH : Tahun ini adalah tahun yang paling dibenci oleh kaum Rafidhah kerana tahun ini dinamakan tahun jama’ah (tahun penyatuan) kaum muslimin dibawah pimpinan sang penulis wahyu, khalifah Mu’awiyah bin Abi Sufyan Radhiyallahu ‘anhu, dimana Hasan bin Ali bin Abi Thalib menyerahkan kekhilafahan kepada Mu’awiyah. Maka dengan ini surutlah tipu daya kaum Rafidhah.

61 HIJRAH : Pada tahun ini, Husein bin Ali Radhiyallahu ‘anhu terbunuh di karbala iaitu pada hari ke-10 bulan muharram setelah ditinggalkan oleh para penyokong dan diserahkan kepada pembunuh.

260 HIJRAH : Hasan Al-Askari meninggal dunia, namun kaum Rafidhah menyangka bahawa imam ke-12 yang ditunggu-tunggu (Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari) telah bersembunyi di sebuah Sirdab (ruang bawah tanah) di Samurra’ dan akan kembali lagi ke dunia.

277 HIJRAH : Munculnya gerakan Al-Qaramithah beraliran Rafidhah di daerah Kufah dibawah kendalian Hamdan bin Asy’ats yang dikenali dengan julukan Qirmith.


278 HIJRAH : Munculnya gerakan Al-Qaramithah beraliran Rafidhah di daerah Bahrain dan Ahsa’ yang dipelopori oleh Abu Sa’id Al-Janabi.

280 HIJRAH : Munculnya kerajaan Zaidiyah beraliran Rafidhah di Sa’dah dan San’a daerah Yaman, dibawah kepemimpinan Al-Husein bin Al-Qasim Ar-Rasiy.

297 HIJRAH : Munculnya kerajaan Ubaidiyin di Mesir dan Maghribi (Morocco) yang didirikan oleh Ubaidillah bin Muhammad Al-Mahdi.

317 HIJRAH : Abu Thahir Ar-Rafidhi Al-Qurmuthi sampai dan memasuki kota Mekah pada hari tarwiyah (8 Dzulhijjah) lalu membunuh jemaah Haji di masjidil Haram serta mencongkel Hajar Aswad dan membawanya ke tempat ibadah mereka di Ahsa’ dan hajar Aswad itu berada disana sampai tahun 355 H. Kerajaan mereka tetap wujud di Ahsa’ hingga tahun 466 H. Pada tahun ini berdirilah kerajaan Hamdaniyah di Mousul dan Halab, kemudian tumbang pada tahun 394 H.



329 HIJRAH : Pada tahun ini Allah telah menghinakan kaum Rafidhah kerana pada tahun ini bermulalah Ghaibah Al-Kubra atau menghilang selamanya. Menurut mereka, imam Rafidhah yang ke-12 telah menulis surat dan sampai kepada mereka yang bunyinya: “Telah dimulailah masa menghilangku dan aku tidak akan kembali sampai masa yang diizinkan oleh Allah, maka barangsiapa yang mengatakan bahawa dia telah berjumpa denganku maka dia adalah pendusta dan telah tertipu.” Semua ini mereka lakukan dengan tujuan menghindari akan banyaknya pertanyaan orang-orang awam kepada ulama mereka tentang keterlambatan Imam Mahdi keluar dari persembunyiannya.


320-334 HIJRAH : Munculnya kerajaan Buwaihiyah beraliran Rafidhah di daerah Dailam yang didirikan oleh Buwaih bin Syuja’. Mereka membuat kerosakan di Kota Baghdad, Iraq, sehingga orang-orang bodoh pada masa itu mulai berani memaki-maki para Sahabat Radhiyallahu ‘anhum.

339 HIJRAH : Hajar Aswad dikembalikan ke Makkah atas arahan dari pemerintah Ubaidiyah di Mesir.

352 HIJRAH : Pemerintahan Buwaihiyun mengeluarkan peraturan untuk menutup pasar-pasar pada tanggal 10 muharram dan memberhentikan semua kegiatan jual beli. Lalu para wanita keluar rumah tanpa mengenakan jilbab dengan memukul-mukul diri mereka di pasar-pasar. Pada saat itulah pertama kali dalam sejarah diadakan perayaan kesedihan atas meninggalnya Husein bin Ali bin Abi Thalib.



358 HIJRAH : Kaum Ubaidiyun beraliran Rafidhah menguasai Mesir. Salah satu pemimpin yang terkenal adalah Al-Hakim Biamrillah yang mendakwa dirinya sebagai Tuhan dan menyeru kepada ajaran reinkarnasi (carnation / kelahiran semula). Dengan runtuhnya kerajaan ini pada tahun 568 H muncullah gerakan Druz yang berfaham kebatinan.

402 HIJRAH : Keluarnya pernyataan kebatilan nasab Fatimah yang digembar-gemburkan oleh penguasa kerajaan Ubaidiyah di Mesir dan menjelaskan ajaran mereka yang sesat dan mereka adalah zindiq dan telah dihukumi kafir oleh seluruh ulama’ kaum muslimin.


408 HIJRAH : Penguasa kerajaan Ubaidiyah di Mesir yang bernama Al-Hakim Biamrillah mengaku bahawa dirinya adalah Tuhan. Salah satu dari kehinaannya adalah dia berniat untuk memindahkan kubur Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dari kota Madinah ke Mesir sebanyak 2 kali. Yang pertama adalah ketika dia disuruh oleh beberapa orang zindiq untuk memindahkan jasad Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam ke Mesir. Lalu dia membangun bangunan yang megah dan menyuruh Abul Fatuh untuk membongkar kubur Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam tetapi masyarakat tidak rela dan memberontak sehingga membuatkan dia membatalkan niatnya. Yang kedua ketika beliau mengutus beberapa orang untuk membongkar kubur Nabi. Utusan ini tinggal berdekatan masjid dan membuat lubang menuju kubur Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Perbuatan ini sampai kepada pengetahuan penduduk Madinah lalu utusan tersebut dibunuh.

483 HIJRAH : Munculnya gerakan Al-Hasyasyin yang menyeru kepada kerajaan Ubaidiyah berfahaman Rafidhah di Mesir yang didirikan oleh Al-Hasan As-Shabah, berketurunan darah persia untuk memulai dakwahnya di wilayah Parsi pada tahun 473 Hijrah.


500 HIJRAH : Penguasa Ubaidiyun membangun sebuah bangunan yang megah di Mesir dan diberi nama mahkota Al-Husein. Mereka menyangka bahawa kepala Husein bin Ali bin Abi Thalib dikuburkan di sana. Hingga saat ini banyak kaum Rafidhah yang pergi melaksanakan Haji ke tempat tersebut. Kita bersyukur kepada Allah atas nikmat akal yang diberikan kepada kita, kita (ahlus sunnah) tidak bodoh mengikut jejak langkah mereka.

656 HIJRAH : Penghianatan besar yang dilakukan oleh Rafidhah pimpinan Nasiruddin At-Thusi dan Ibnul Alqomi yang bersekongkol dengan kaum Tartar Mongolia sehingga kaum Tartar masuk ke Baghdad dan membunuh lebih dari 2 juta orang Islam dan membunuh sejumlah besar dari Bani Hasyim yang seolah-olah dicintai oleh kaum Rafidhah. Pada tahun yang sama muncullah kelompok Nushairiyah yang didirikan oleh Muhammad bin Nusair berfaham Rafidhah Imamiyah.


907 HIJRAH : Berdirinya kerajaan Shafawiyah di Iran yang didirikan oleh Syah Ismail bin Haidar Al-Shafawi yang juga seorang Rafidhah. Dia telah membunuh hampir 2 juta Ahli Sunnah yang menolak memeluk agama Rafidhah. Pada saat masuk ke Baghdad dia telah memaki-maki Khulafa’ Rasyidin di depan umum dan membunuh siapa saja yang tidak mahu memeluk agama Rafidhah. Beliau juga telah membongkar banyak kubur orang-orang Sunni (Ahlus Sunnah) seperti kubur Imam Abu Hanifah.

Termasuk peristiwa penting yang terjadi pada masa kerajaan Shafawiyah adalah ketika Shah Abbas melakukan Haji ke Masyhad untuk menandingi dan memalingkan orang-orang yang melakukan Haji ke Makkah. Pada tahun yang sama Shadruddin Al-Syirazi memulakan dakwahnya kepada mazhab Baha’iyah. Mirza Ali Muhammad Al-Syirazi mengatakan bahawa Allah telah masuk ke dalam dirinya, setelah mati dia digantikan oleh muridnya Baha’ullah. Sementara itu di India muncul kelompok Qadiyaniyah pimpinan Mirza Ghulam Ahmad yang mengatakan bahwa dirinya ialah Nabi dengan keyakinan-keyakinan yang batil. Kerajaan Safawiyah berakhir pada tahun 1149 Hijrah.


1218 HIJRAH : Seorang Rafidah dari Iraq datang ke daerah Dar’iyah di Najd dan menampakkan kesolehan serta kezuhudannya. Pada suatu hari, dia solat di belakang Imam Muhammad bin Su’ud lalu si Syiah berkenaan membunuh Imam Muhammad bin Su’ud ketika sedang sujud dalam solat Ashar dengan menggunakan belati yang disembunyikan. Semoga Allah memerangi kaum Rafidhah para pengkhianat.

1289 HIJRAH : Pada tahun ini buku Fashlul Khitab fi Itsbati Tahrifi Kitabi Rabbil Arbab (kalimat penjelasan bahawa kitab Allah telah diselewengkan dan diubah) karangan Mirza Husain bin Muhammad An-Nuri At-Thibrisi. Kitab ini memuat pendapat dan bukti-bukti yang direka oleh Rafidhah bahawasanya Al-Qur’an yang ada saat ini telah diselewengkan, dikurangi dan ditambah.

1366 HIJRAH : Sebuah majalah Rafidhah dengan nama Birajmil Islam terbit dengan memuat syair-syair yang mengutamakan tanah Karbala mebelibihi Makkah Al-Mukarramah.

Ia karbala tanah membentang, thawaflah tujuh kali pada tempat kediamannya,

Tanah Makkah tak memiliki keistimewaan dibanding keistimewaannya,

Sebongkah tanah, meski hamparan gersang adanya,

Mendekat dan mengangguk-angguk bahagian atasnya kepada bahagian yang dibawahnya.

1389 HIJRAH : Khomeini menulis buku Wilayatul faqih dan Al-Hukumah Al-Islamiyah. Sebahagian kekafiran yang ada pada buku tersebut (Al-Hukumah Al-Islamiyah, hal. 35) : Khomeini berkata bahawa termasuk keyakinan pokok dalam mazhab kami adalah bahawa para imam kami memiliki posisi yang tidak dapat dicapai oleh para malaikat dan para Nabi sekalipun.


1399 HIJRAH : Berdirinya pemerintahan Rafidhah di Iran yang didirikan oleh penghianat besar Khomeini setelah berhasil menumbangkan pemerintahan Syah di Iran. Ciri khas negara Syi’ah Iran ini adalah mengadakan demonstrasi dan tindakan anarkis atas nama revolusi Islam di tanah suci Mekah pada hari mulia iaitu musim haji pada setiap tahun.

1400 HIJRAH : Khomeini menyampaikan pidatonya pada peringatan lahirnya Imam Mahdi fiktif mereka pada tanggal 15 sya’ban. Sebahagian pidatonya berbunyi demikian : “Para Nabi diutus Allah untuk menanamkan prinsip keadilan di muka bumi tapi mereka tidak berhasil, bahkan Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang diutus untuk memperbaiki kemanusiaan dan menanamkan prinsip keadilan tidak berhasil.. yang akan berhasil dalam misi itu dan menegakkan keadilan di muka bumi serta dapat meluruskan segala penyimpangan adalah Imam Mahdi yang ditunggu-tunggu….” Begitulah menurut Khomeini para Nabi telah gagal, termasuk Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sementara revolusi kafirnya dianggapnya sebagai suatu keberhasilan dan keadilan.


1407 HIJRAH : Jemaah haji iran mengadakan demonstari besar-besaran di kota Makkah pada hari Jumaat di musim haji tahun 1407 H. Mereka melakukan kerosakkan di kota Makkah seperti yang telah dilakukan oleh nenek moyang mereka kaum Al-Qaramithah. Mereka membunuh beberapa orang petugas keselamatan dan jemaah haji, merosak dan membakar kedai, menghancurkan dan membakar kereta-kereta dan orang-orang yang berada di dalamnya. Jumah korban saat itu mencapai 402 orang, 85 dari mereka adalah pasukan keselamatan dan penduduk Saudi.

1408 HIJRAH : Mu’tamar Islam yang diadakan oleh Liga Dunia Islam di Makkah mengumumkan fatwa bahwa Khomeini telah KAFIR.

1409 HIJRAH : Pada musim haji tahun ini kaum Rafidhah meledakkan beberapa bom tempat di sekitar Masjidil Haram di kota Makkah. Mereka meledakkan bom itu tepat pada tanggal 7 Dzulhijjah dan mengakibatkan kematian seorang jemaah haji dari Pakistan dan mencederakan 16 orang yang lain, serta mengakibatkan kerosakan yang begitu besar. 16 pengganas Rafidhah itu berjaya ditangkap dan dijatuhi hukuman mati pada tahun 1410 Hijrah.


1410 HIJRAH : Khomeini Laknatullah mati dalam keadaan yang amat teruk. Semoga Allah memberinya balasan yang setimpal. Kaum Rafidhah membangun sebuah bangunan diatas kuburannya yang menyerupai ka’bah di Makkah, semoga Allah memerangi mereka.

Sejarah pasti akan berulang. Pengkhianatan Syiah Ar-Rafidhah yang dilakukan oleh mereka pasti akan terjadi. Tujuan mereka hanyalah satu : Untuk menghancurkan islam dan melemahkan kita kaum Muslimin. Ketahuilah wahai kaum muslimin, setiap kali ada pengkhianatan terhadap ahlus sunnah, hampir pasti dibelakangnya ada campur tangan kaum Rafidhah.


Mengenai ""

Berkelahilah cara MELAYU, Menikam dengan pantun, Menyanggah dalam senyum, Marahnya dalam tertawa, Merendah bukan menyembah, Meninggi bukan melonjak.

25 comments:

  1. Daripada Anas bin Malik r.a, sabda Baginda SAW, "Dajjal akan keluar dari kota Yahudi ISFAHAN (Khurasan, IRAN) bersama 70,000 penduduk ISFAHAN"

    Syiah itulah yahudi pengikut dajjal yg dimaksudkan yang memakai altayalisah(serban/jubah imam2 syiah).Syiah itulah musuh Islam yang sebenarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aneh sllu mgkafirkan syiah,pdhl ketua ulama se dunia yusuf qardawi mengakui syiah itu islam.

      Delete
  2. Kalau syiah itu bkn islam knpa mreka pergi haji pdhl sudah jlas yg boleh msuk masjidil haram hny yg bragama islam.knp pula ketua ulama dunia yusuf qardawi mngakui syiah bagian dri islam.knp syiah bleh mgikuti MTQ Internasional tiap tahun di Malaysia,jd juara lg.knp d bolehkn klau syiah itu bkn islam alias kafir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa anda tidak mencari sendiri jawabannya? bukankah anda diberi akal? internet, buku, ahli agama dan sebagainya. banyak sumbernya. baru anda kaji benar atau salah. itu yang namanya orang terpelajar. bukannya kok kenapa...kok kenapa.... ah itu cuma orang yang malas berfikir dan berusaha. kebenaran adalah harus dicari bukan dipertanyakan.

      Delete
  3. Anonymous: Syiah itu bukan masalah identitas saja, tapi keyakinan. Bisa saja dalam kartu identitas mereka berlabel ISLAM, tapi keyakinan mereka adalah tetap syiah. Pertanyaan saya, apakah anda mengira setiap orang yang berjenggot adalah muslim? Tentu tidak. Boleh jadi dia adalah seorang nasranu. Pertanyaan kedua saya, Yusuf Al Qardhawi itu siapa? Dan mengapa itu menjadi patokan keyakinan terhadap islam? apakah ucapannya hadits? Atau landasan dari ucapannya hadits?

    ReplyDelete
  4. Syiah sudah menjadi kafir apabila mengangkat Ali sama taraf dengan Allah. Ali manusia, bukan tuhan. Allah tidak menghendaki hamba-hambanya menyekutukannya. Syiah sama seperti Kristian yang mengangkat Nabi Isa sebagai anak tuhan. Dosa yang paling besar apabila menyekutukan Allah iaitu menduakan Allah. Terbatal langsung syahadah.(Sila baca terjemahan surah Al-Iklas.)

    ReplyDelete
  5. Jika mereka dakwa mut'ah tu sunnah > war2kanlah, nak berselindung apa.

    Tapi kantoi > krn jauh disudut hati mereka, mereka dh tahu perkara ni zina 'penyedap' duniawi!!

    Malahan ia satu penghinaan/ fitnah kepada isteri2 Rasululluah saw.

    Akhirkata, dihujung hayat kita nnti, jgn nak kita persalahkan syaitan dan pemimpin durjana > salahkan diri sendiri. Mereka tk dapat selamatkn kita, kita juga tk dapat nk selamatkn mereka!! (Surah Ibrahim: 19-22)



    ReplyDelete
  6. Jangan di fitnah Yusuf Qaradawi ... Yusuf Qaradawi menghukum Kufur kepada Syiah ...sila baca rujukan ini

    http://btmmari.blogspot.com/2013/08/dr-yusuf-al-qaradawi-isytihar-syiah.html

    dan pejelasan panjang lebar daripada Yusuf Qaradawi

    http://arrisalah-institute.blogspot.com/2012/03/fatwa-kontemporer-syaikh-yusuf-al.html

    Sekian

    ReplyDelete
  7. tobeng
    Daripada Anas bin Malik r.a, sabda Baginda SAW, "Dajjal akan keluar dari kota Yahudi ISFAHAN (Khurasan, IRAN) bersama 70,000 penduduk ISFAHAN"

    jawab
    anda jangan membuat lelucon kayak orang awan yg fanatik buta terhadap syeikh2 saudi yg telah menjadi "jongos saudi arabia..MAKANYA ANTUM BACA SEJARAH JGN MAU DIKADALI OLEH SHEIKH2 ANTUM ITU. ANTUM TAHU KENAPA ???? DIMASA RASULULLAH IRAN DIKENAL DGN NAMA PERSIA DAN KHURASAN. Sedangkan nama isfahan muncul setelah ratusan tahun rasulullah wafat. Jadi mustahil nabi menyebutkan nama sebuah kota yg tak ada wujudnya pada saat itu.

    kenapa saudi arabia membenci syiah-iran ??? padahal ketika iran dibawah shah reza palavi yg menjadi boneka AS tak ada satupun suara dari saudi mencela syiah iran. Tetapi setelah ahlul bait nabi saw imam ayatullah ali khomeni mengulingkan pemerintahan boneka AS baru saudi rajin menghujatnya lewat syeih2 jongos yg patuh dan taat pada ibnu saud.

    sedangkan kita tahu saudi arabia, amerika dan israel adalah 3 sahabat karib pembantai umat islam didunia. cth lihat kasus irak, sudan , libya dan palestina. Adakah saudi arabia + syeikh2 antum melaknat atau menegur keras pemerintahan AS dan yahudi atas pendudukan dan pembantaian tersebut ?????????? JAWABNYA TAK ADA. bahkan syeikh nasruddin al bani mengeluarkan fatwa agar org2 palestina meninggalkan negaranya dan hijrah kenegara lain. INIKAH SYEIKH PANUTAN KALIAN ITU ????

    ReplyDelete
  8. BERIKUT ANA TAMPILKAN KONFRENSI ISLAM DIAMAN 4-6 JULI 2005
    KONFERENSI INI DIADAKAN DI AMMAN, YORDANIA, DENGAN TEMA “ISLAM HAKIKI DAN PERANNYA DALAM MASYARAKAT MODERN” (27-29 JUMADIL ULA 1426 H. / 4-6 JULI 2005 M.)
    Bismillahir-Rahmanir-Rahim
    SALAM DAN SALAWAT SEMOGA TERCURAH PADA BAGINDA NABI MUHAMMAD DAN KELUARGANYA YANG SUCI
    Wahai manusia, bertakwalah kepada Allah yang telah menciptakan kalian dari satu jiwa… (Al-Nisa’,4:1)
    Sesuai dengan fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh YTH Imam Besar Syaikh Al-Azhar, YTH Ayatollah Sayyid Ali Al-Sistani, YTH Mufti Besar Mesir, para ulama Syiah yang terhormat (baik dari kalangan Syiah Ja’fari maupun Zaidi), YTH Mufti Besar Kesultanan Oman, Akademi Fiqih Islam Kerajaan Saudi Arabia, Dewan Urusan Agama Turki, YTH Mufti Besar Kerajaan Yordania dan Para Anggota Komite Fatwa Nasional Yordania, dan YTH Syaikh Dr. YUSUFf Al-QARADAWI;Sesuai dengan kandungan pidato Yang Mulia Raja Abdullah II bin Al-Hussein, Raja Yordania, pada acara pembukaan konferensi;
    Sesuai dengan pengetahuan tulus ikhlas kita pada Allah SWT;
    Dan sesuai dengan seluruh makalah penelitian dan kajian yang tersaji dalam konferensi ini, serta seluruh diskusi yang timbul darinya;
    Kami, yang bertandatangan di bawah ini, dengan ini menyetujui dan menegaskan kebenaran butir-butir yang tertera di bawah ini:

    (1) Siapa saja yang mengikuti dan menganut salah satu dari empat mazhab Ahlus Sunnah (Syafi’i, Hanafi, Maliki, Hanbali), dua mazhab Syiah (Ja’fari dan Zaydi), mazhab Ibadi dan mazhab Zhahiri adalah Muslim. TIDAK DIPERBOLEHKAN MENGKAFIRKAN SALAH SEORANG DARI PENGIKUT/PENGANUT MAZHAB-MAZHAB YANG DISEBUT DI ATAS. DARAH, KEHORMATAN DAN HARTA BENDA SALAH SEORANG DARI PENGIKUT/PENGANUT MAZHAB-MAZHAB YANG DISEBUT DI ATAS TIDAK BOLEH DIHALALKAN. Lebih lanjut, tidak diperbolehkan mengkafirkan siapa saja yang mengikuti akidah Asy’ari atau siapa saja yang mengamalkan tasawuf (sufisme). Demikian pula, tidak diperbolehkan mengkafirkan siapa saja yang mengikuti pemikiran Salafi yang sejati. Sejalan dengan itu, tidak diperbolehkan mengkafirkan kelompok Muslim manapun yang percaya pada Allah, mengagungkan dan mensucikan-Nya, meyakini Rasulullah (saw) dan rukun-rukun iman, mengakui lima rukun Islam, serta tidak mengingkari ajaran-ajaran yang sudah pasti dan disepakati dalam agama Islam.

    (2) Ada jauh lebih banyak kesamaan dalam mazhab-mazhab Islam dibandingkan dengan perbedaan-perbedaan di antara mereka. Para pengikut/penganut kedelapan mazhab Islam yang telah disebutkan di atas semuanya sepakat dalam prinsip-prinsip utama Islam (Ushuluddin). Semua mazhab yang disebut di atas percaya pada satu Allah yang Mahaesa dan Makakuasa; percaya pada al-Qur’an sebagai wahyu Allah; dan bahwa Baginda Muhammad saw adalah Nabi dan Rasul untuk seluruh manusia. Semua sepakat pada lima rukun Islam: DUA KALIMAT SYAHADAT (SYAHADATAYN); KEWAJIBAN SHALAT; ZAKAT; PUASA DI BULAN RAMADHAN, DAN HAJI KE BAITULLAH DI MEKKAH. Semua percaya pada dasar-dasar akidah Islam: kepercayaan pada Allah, para malaikat-Nya, kitab-kitabNya, para rasul-Nya, hari akhir, dan takdir baik dan buruk dari sisi Allah. PERBEDAAN DI ANTARA ULAMA KEDELAPAN MAZHAB ISLAM TERSEBUT HANYA MENYANGKUT MASALAH-MASALAH CABANG AGAMA (FURU’) DAN TIDAK MENYANGKUT PRINSIP-PRINSIP DASAR (USHUL) ISLAM. Perbedaan pada masalah-masalah cabang agama tersebut adalah rahmat Ilahi. Sejak dahulu dikatakan bahwa keragaman pendapat di antara ‘ulama adalah hal yang baik.

    ReplyDelete
  9. (3) MENGAKUI KEDELAPAN MAZHAB DALAM ISLAM tersebut berarti bahwa mengikuti suatu metodologi dasar dalam mengeluarkan fatwa: tidak ada orang yang berhak mengeluarkan fatwa tanpa keahlihan pribadi khusus yang telah ditentukan oleh masing-masing mazhab bagi para pengikutnya. Tidak ada orang yang boleh mengeluarkan fatwa tanpa mengikuti metodologi yang telah ditentukan oleh mazhab-mazhab Islam tersebut di atas. Tidak ada orang yang boleh mengklaim untuk melakukan ijtihad mutlak dan menciptakan mazhab baru atau mengeluarkan fatwa-fatwa yang tidak bisa diterima hingga membawa umat Islam keluar dari prinsip-prinsip dan kepastian-kepastian Syariah sebagaimana yang telah ditetapkan oleh masing-masing mazhab yang telah disebut di atas.

    (4) ESENSI RISALAH AMMAN, YANG DITETAPKAN PADA MALAM LAILATUL QADAR TAHUN 1425 H DAN DIDEKLARASIKAN DENGAN SUARA LANTANG DI MASJID AL-HASYIMIYYIN, adalah kepatuhan dan ketaatan pada mazhab-mazhab Islam dan metodologi utama yang telah ditetapkan oleh masing-masing mazhab tersebut. Mengikuti tiap-tiap mazhab tersebut di atas dan meneguhkan penyelenggaraan diskusi serta pertemuan di antara para penganutnya dapat memastikan sikap adil, moderat, saling memaafkan, saling menyayangi, dan mendorong dialog dengan umat-umat lain.

    (5) KAMI SEMUA MENGAJAK SELURUH UMAT UNTUK MEMBUANG SEGENAP PERBEDAAN DI ANTARA SESAMA MUSLIM DAN MENYATUKAN KATA DAN SIKAP MEREKA; MENEGASKAN KEMBALI SIKAP SALING MENGHARGAI; MEMPERKUAT SIKAP SALING MENDUKUNG DI ANTARA BANGSA-BANGSA DAN NEGARA-NEGARA UMAT ISLAM; MEMPERKUKUH TALI PERSAUDARAAN YANG MENYATUKAN MEREKA DALAM SALING CINTA DI JALAN ALLAH. DAN KITA MENGAJAK SELURUH MUSLIM UNTUK TIDAK MEMBIARKAN PERTIKAIAN DI ANTARA SESAMA MUSLIM DAN TIDAK MEMBIARKAN PIHAK-PIHAK ASING MENGGANGGU HUBUNGAN DI ANTARA MEREKA.
    Allah berfirman:
    Sesungguhnya orang-orang beriman adalah bersaudara. Maka itu islahkan hubungan di antara saudara-saudara kalian dan bertakwalah kepada Allah sehingga kalian mendapat rahmat-Nya. (Al-Hujurat, 49:10).
    Amman, 27-29 Jumadil Ula 1426 H./ 4-6 Juli 2005 M.
    Para penandatangan:
    AFGHANISTAN
    YTH. Nusair Ahmad Nour
    Dubes Afghanistan untuk Qatar
    ALJAZAIR
    YTH. Lakhdar Ibrahimi
    Utusan Khusus Sekjen PBB; Mantan Menlu Aljazair
    Prof. Dr. Abd Allah bin al-Hajj Muhammad Al Ghulam Allah
    Menteri Agama
    Dr. Mustafa Sharif

    ReplyDelete
  10. ALJAZAIR
    YTH. Lakhdar Ibrahimi
    Utusan Khusus Sekjen PBB; Mantan Menlu Aljazair
    Prof. Dr. Abd Allah bin al-Hajj Muhammad Al Ghulam Allah
    Menteri Agama
    Dr. Mustafa Sharif
    Menteri Pendidikan
    Dr. Sa’id Shayban
    Mantan Menteri Agama
    Prof. Dr. Ammar Al-Talibi
    Departemen Filsafat, University of Algeria
    Mr. Abu Jara Al-Sultani
    Ketua LSM Algerian Peace Society Movement
    AUSTRIA
    Prof. Anas Al-Shaqfa
    Ketua Komisi Islam
    Mr. Tar afa Baghaj ati
    Ketua LSM Initiative of Austrian Muslims
    AUSTRALIA
    Shaykh Salim ‘Ulwan al-Hassani
    Sekjen, Darulfatwa, Dewan Tinggi Islam
    AZERBAIJAN
    Shaykh Al-Islam Allah-Shakur bin Hemmat Bashazada
    Ketua Muslim Administration of the Caucasus
    BAHRAIN
    Syaikh Dr. Muhammad Ali Al-Sutri
    Menteri Kehakiman
    Dr. Farid bin Ya’qub Al-Miftah
    sekretaris Kementerian Agama
    BANGLADESH
    Prof. Dr. Abu Al-Hasan Sadiq
    Rektor Asian University of Bangladesh
    BOSNIA dan HERZEGOVINA
    Prof. Dr. Syaikh Mustafa Ceric
    Ketua Majlis ‘Ulama’dan Mufti Besar Bosnia dan Herzegovina
    Prof. Hasan Makic
    Mufti Bihac
    Prof. Anes Lj evakovic
    Peneliti dan Pengajar, Islamic Studies College
    BRAZIL
    Syaikh Ali Muhmmad Abduni
    Perwakilan International Islamic Youth Club di Amerika Latin
    KANADA
    Shaykh Faraz Rabbani
    Guru, Hanafijurisprudence, Sunnipath.com
    REPUBLIK CHAD
    Shaykh Dr. Hussein Hasan Abkar
    Presiden, Higher Council for Islamic Affair; Imam Muslim, Chad
    MESIR
    Prof. Dr. Mahmud Hamdi Zaqzuq
    Menteri Agama
    Prof. Dr. Ali Jumu’a
    Mufti Besar Mesir
    Prof. Dr. Ahmad Muhammad Al-Tayyib
    Rektor Universitas Al-Azhar University
    Prof. Dr. Kamal Abu Al-Majd
    Pemikir Islam; Mantan Menteri Informasi;
    Dr. Muhammad Al-Ahmadi Abu Al-Nur
    Mantan Menteri Agama Mesir; Profesor Fakultas Syariah, Yarmouk University, Jordan
    Prof. Dr. Fawzi Al-Zifzaf
    Ketua Masyayikh Al-Azhar; Anggota the Academy of Islamic Research
    Prof. Dr. Hasan Hanafi
    Peneliti dan Cendekiawan Muslim, Departemen Filsafat, Cairo University
    Prof. Dr. Muhammad Muhammad Al-Kahlawi
    Sekjen Perserikatan Arkeolog Islam;
    Dekan Fakultas Studi Kesejarahan Kuno, Cairo University
    Prof. Dr. Ayman Fuad Sayyid
    Mantan Sekjen, Dar al-Kutub Al-Misriyya
    Syaikh Dr. Zaghlul Najjar
    Anggota Dewan Tinggi Urusan Islam, Mesir
    Syaikh Moez Masood
    Dai Islam
    Dr. Raged al-Sirjani
    Dr. Muhammad Hidaya

    ReplyDelete
  11. INDONESIA
    Dr. Tutty Alawiyah
    Rektor Universitas Islam Al-Syafi’iyah
    Rabhan Abd Al-Wahhab
    Dubes RI untuk Yordania
    KH Ahmad Hasyim Muzadi
    Mantan Ketua PBNU
    Rozy Munir
    Mantan Wakil Ketua PBNU
    Muhamad Iqbal Sullam
    International Conference of Islamic Scholars, Indonesia
    IRAN
    Ayatollah Syaikh Muhammad Ali Al-Taskhiri
    Sekjen Majma Taqrib baynal Madzahib Al-Islamiyyah.
    Ayatollah Muhammad Waez-zadeh Al-Khorasani
    Mantan Sekjen Majma Taqrib baynal Madzahib Al-Islamiyyah
    Prof. Dr. Mustafa Mohaghegh Damad
    Direktur the Academy of Sciences; Jaksa; Irjen Kementerian Kehakiman
    Dr. Mahmoud Mohammadi Iraqi
    Ketua LSM Cultural League and Islamic Relations in the Islamic Republic of Iran
    Dr. Mahmoud Mar’ashi Al-Najafi
    Kepala Perpustakaan Nasional Ayatollah Mar’ashi Al-Najafi
    Dr. Muhammad Ali Adharshah
    Sekjen Masyarakat Persahabatan Arab-Iran
    Shaykh Abbas Ali Sulaymani
    Wakil Pemimpin Spiritual Iran di wilayah Timur Iran
    IRAK
    Grand Ayatollah Shaykh Husayn Al-Mu’ayyad
    Pengelola Knowledge Forum
    Ayatollah Ahmad al-Bahadili
    Dai Islam
    Dr. Ahmad Abd Al-Ghaffur Al-Samara’i
    Ketua Diwan Waqaf Sunni
    ITALIA
    Mr. Yahya Sergio Pallavicini
    Wakil Ketua, Islamic Religious Community of Italy (CO.RE.IS.)
    INDIA
    H.E. Maulana Mahmood Madani
    Anggota Parlemen
    Sekjen Jamiat Ulema-i-Hind
    Ja’far Al-Sadiq Mufaddal Sayf Al-Din
    Cendikiawan Muslim
    Taha Sayf Al-Din
    Cendikiawan Muslim
    Prof. Dr. Sayyid Awsaf Ali
    Rektor Hamdard University
    Prof. Dr. Akhtar Al-Wasi
    Dekan College of Humanities and Languages
    JERMAN
    Prof. Dr. Murad Hofmann
    Mantan Dubes Jerman untuk Maroko
    Syaikh Salah Al-Din Al- Ja’farawi
    Asisten Sekjen World Council for Islamic Propagation
    PERANCIS
    Syaikh Prof. Dalil Abu Bakr
    Ketua Dewan Tinggi Urusan Agama Islam dan Dekan Masjid Paris
    Dr. Husayn Rais
    Direktur Urusan Budaya, Masjid Jami’ Paris
    YORDANIA
    Prof. Dr. Ghazi bin Muhammad
    Utusan Khusus Raja Abdullah II bin Al-Hussein
    Syaikh Izzedine Al-Khatib Al-Tamimi
    Jaksa Agung
    Prof. Dr. Abdul-Salam Al-Abbadi
    Mantan Menteri Agama
    Prof. Dr. Syaikh Ahmad Hlayyel
    Penasehat Khusus Raja Abdullah dan Imam Istana Raja
    Syaikh Said Al-Hijjawi
    Mufti Besar Yordania
    Akel Bultaji
    Penasehat Raja
    Prof. Dr. Khalid Touqan
    Menteri Pendidikan dan Riset
    Syaikh Salim Falahat
    Ketua Umum Ikhwanul Muslimin Yordania
    Syaikh Dr. Abd Al-Aziz Khayyat
    Mantan Menteri Agama
    Syaikh Nuh Al-Quda
    Mantan Mufti Angkatan Bersenjata Yordania
    Prof. Dr. Ishaq Al-Farhan
    Mantan Menteri Pendidikan
    Dr. Abd Al-Latif Arabiyyat
    Mantan Ketua DPR Yordania;
    Shaykh Abd Al-Karim Salim Sulayman Al-Khasawneh
    Mufti Besar Angkatan Bersenjata Yordania
    Prof. Dr. Adel Al-Toweisi
    Menteri Kebudayaan
    Mr.BilalAl-Tall
    Pemimpin Redaksi Koran Liwa’
    Dr. Rahid Sa’id Shahwan
    Fakultas Ushuluddin, Balqa Applied University

    ReplyDelete
  12. KUWAIT
    Prof. Dr. Abdullah Yusuf Al-Ghoneim
    Kepala Pusat Riset dan Studi Agama
    Dr. Adel Abdullah Al-Fallah
    Wakil Menteri Agama
    LEBANON
    Prof. Dr. Hisham Nashabeh
    Ketua Badan Pendidikan Tinggi
    Prof. Dr. Sayyid Hani Fahs
    Anggota Dewan Tinggi Syiah
    Syaikh Abdullah al-Harari
    Ketua Tarekat Habashi
    Mr. Husam Mustafa Qaraqi
    Anggota Tarekat Habashi
    Prof. Dr. Ridwan Al-Sayyid
    Fakultas Humaniora, Lebanese University; Pemred Majalah Al-Ijtihad
    Syaikh Khalil Al-Mays
    Mufti Zahleh and Beqa’ bagian Barat
    LIBYA
    Prof. Ibrahim Al-Rabu
    Sekretaris Dewan Dakwah Internasional
    Dr. Al-Ujaili Farhat Al-Miri
    Pengurus International Islamic Popular Leadership
    MALAYSIA
    Dato’ Dr. Abdul Hamid Othman
    Menteri Sekretariat Negara
    Anwar Ibrahim
    Mantan Perdana Menteri
    Prof. Dr. Muhamad Hashem Kamaly
    Dekan International Institute of Islamic Thought and Civilisation
    Mr. Shahidan Kasem
    Menteri Negara Bagian Perlis, Malaysia
    Mr. Khayri Jamal Al-Din
    Wakil Ketua Bidang Kepemudaan UMNO
    MALADEWA
    Dr. Mahmud Al-Shawqi
    Menteri Pendidikan
    MAROKO
    Prof. Dr. Abbas Al-Jarari
    Penasehat Raja
    Prof. Dr. Mohammad Farouk Al-Nabhan
    Mantan Kepala DarAl-Hadits Al-Hasaniyya
    Prof. Dr. Ahmad Shawqi Benbin
    Direktur Perpustakaan Hasaniyya
    Prof. Dr. Najat Al-Marini
    Departemen Bahasa Arab, Mohammed V University
    NIGERIA
    H.H. Prince Haji Ado Bayero
    Amir Kano
    Mr. Sulayman Osho
    Sekjen Konferensi Islam Afrika
    KESULTANAN OMAN
    Shaykh Ahmad bin Hamad Al-Khalili
    Mufti Besar Kesultanan Oman
    Shaykh Ahmad bin Sa’ud Al-Siyabi
    Sekjen Kantor Mufti Besar
    PAKISTAN
    Prof. Dr. Zafar Ishaq Ansari
    Direktur Umum, Pusat Riset Islam, Islamabad
    Dr. Reza Shah-Kazemi
    Cendikiawan Muslim
    Arif Kamal
    Dubes Pakistan untuk Yordania
    Prof. Dr. Mahmoud Ahmad Ghazi
    Rektor Islamic University, Islamabad; Mantan Menteri Agama Pakistan
    PALESTINA
    Shaykh Dr. Ikrimah Sabri
    Mufti Besar Al-Quds dan Imam Besar Masjid Al-Aqsa
    Shaykh Taysir Raj ab Al-Tamimi
    Hakim Agung Palestina
    PORTUGAL
    Mr. Abdool Magid Vakil
    Ketua LSM Banco Efisa
    Mr. Sohail Nakhooda
    Pemred Islamica Magazine
    QATAR
    Prof. Dr. Shaykh Yusuf Al-Qaradawi
    Ketua Persatuan Internasional Ulama Islam
    Prof. Dr. Aisha Al-Mana’i
    Dekan Fakultas Hukum Islam, University of Qatar
    RUSIA
    Shaykh Rawi Ayn Al-Din
    Ketua Urusan Muslim
    Prof. Dr. Said Hibatullah Kamilev
    Direktur, Moscow Institute of Islamic Civilisation
    Dr. Murad Murtazein
    Rektor, Islamic University, Moskow

    ReplyDelete
  13. ARAB SAUDI
    DR. ABD AL-AZIZ BIN UTHMAN AL-TOUAIJIRI
    DIREKTUR UMUM, THE ISLAMIC EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (ISESCO)
    SYAIKH AL-HABIB MUHAMMAD BIN ABDURRAHMAN AL-SAQQAF
    SENEGAL
    Al-Hajj Mustafa Sisi
    Penasehat Khusus Presiden Senegal
    SINGAPORA
    Dr. Yaqub Ibrahim
    Menteri Lingkuhan Hidup dan Urusan Muslim
    AFRIKA SELATAN
    Shaykh Ibrahim Gabriels
    Ketua Majlis Ulama Afrika Utara South African ‘Ulama’
    SUDAN
    Abd Al-Rahman Sawar Al-Dhahab
    Mantan Presiden Sudan
    Dr. Isam Ahmad Al-Bashir
    Menteri Agama
    SWISS
    Prof. Tariq Ramadan
    Cendikiawan Muslim
    SYRIA
    Dr. Muhammad Sa’id Ramadan Al-Buti
    Dai, Pemikir dan Penulis Islam
    Prof. Dr. Syaikh Wahba Mustafa Al-Zuhayli
    Ketua Departemen Fiqih, Damascus University
    Syaikh Dr. Ahmad Badr Hasoun
    Mufti Besar Syria
    THAILAND
    Mr. Wan Muhammad Nur Matha
    Penasehat Perdana Menteri
    Wiboon Khusakul
    Dubes Thailand untuk Irak
    TUNISIA
    Prof. Dr. Al-Hadi Al-Bakkoush
    Mantan Perdana Menteri Tunisia
    Dr. Abu Baker Al-Akhzuri
    Menteri Agama
    TURKI
    Prof. Dr. Ekmeleddin I lis an og hi
    Sekjen Organisasi Konferensi Islam (OKI)
    Prof. Dr. Mualla Saljuq
    Dekan Fakultas Hukum, University of Ankara
    Prof. Dr. Mustafa Qag nci
    Mufti Besar Istanbul
    Prof. Ibrahim Kafi Donmez
    Profesor Fiqih University of Marmara
    UKRAINa
    Shaykh Dr. Ahmad Tamim
    Mufti Ukraina
    UNI EMIRAT ARAB
    Mr. Ali bin Al-Sayyid Abd Al-Rahman Al-Hashim
    Penasehat Menteri Agama
    Syaikh Muhammad Al-Banani
    Hakim Pengadilan Tinggi
    Dr. Abd al-Salam Muhammad Darwish al-Marzuqi
    Hakim Pengadilan Dubai
    INGGRIS
    Syaikh Abdal Hakim Murad / Tim Winter
    Dosen, University of Cambridge
    Syaikh Yusuf Islam /Cat Steven
    Dai Islam dan mantan penyanyi
    Dr.FuadNahdi
    Pemimpin Redaksi Q-News International
    SamiYusuf
    Penyanyi Lagu-lagu Islam
    AMERIKA SERIKAT
    Prof. Dr. Seyyed Hossein Nasr
    Penulis dan profesor Studi-studi Islam, George Washington University
    Syaikh Hamza Yusuf
    Ketua Zaytuna Institute
    Syaikh Faisal Abdur Rauf
    Imam Masjid Jami Kota New York
    Prof. Dr. Ingrid Mattson
    Profesor Studi-studi Islam, Hartford Seminary; Ketua Masyarakat Islam Amerika Utara (ISNA)
    UZBEKISTAN
    Syaikh Muhammad Al-Sadiq Muhammad Yusuf
    Mufti Besar
    YAMAN
    Syaikh Habib ‘Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafiz
    Ketua Madrasah Dar al-Mustafa, Tarim
    Syaikh Habib Ali Al-Jufri
    Dai Internasional
    Prof. Dr. Husayn Al-Umari
    Anggota UNESCO; Profesor Sejarah, Universitas San

    ReplyDelete
  14. tapi semua ulama yg bersepakat ttg syiah adalah saudara kita sesana muslim atau KEISLAMAN MEREKA SAH SETIDAKNYA ITULAH YG DIAKUI OLEH ULAMA DUNIA. terserah anda wahai salafi wahabi jika kalian ttp menganggap mereka sesat atau kafir. andaipun kalian semua masuk dalam golongan syiah itu tidak akan menambah kemulian syiah dan andaipun kalian semua mengatakan mereka kafir atau sesat itu juga yak akan membawa mudharat sedikitpun buat mereka.

    tapi kalo antum tanya sama ulama saudi- salafi wahabi itu pasti semua ulama tersebut dikatakan oleh syeikh2 jongos saudi tsb ADALAH AHLUL BID'AH ATAU ULAMA TSB TAK PUNYA ILMU ATAU MEREKA SEMUANYA YG IKUT KONFRENSI TERSEBUT TDK PAHAM AGAMA.

    BAGI MEREKA HANYA DAN HANYA SYIEKH2 JONGOS SAUDI ITU SAJA YG BERADA DIJALAN YG BENAR APAPUN YG DIKATAKAN MEREKA. BAHKAN PENDIRIAN PANGKALAN MELITER AMERIKA YG DIIZINKAN OLEH BANI SAUD TAK MENDAPAT KRITIKAN SEDIKITPUN OLEH ULAMA JONGOS SAUDI INI. ITULAH ULAMA YG KALIAN IKUTI ?????

    SUNGGUH SUATU KAUM YG TAQLID BUTA DIZAMAN YG SERBA CANGIH DIERA INFORMASI.

    ReplyDelete
  15. orang orang yang condong membela syiah rafidha ada 2 kemungkinan pertama kemungkinan dia syiah rafidha atau yg kedua kurangnya ilmu alias bodoh.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Salah satu ciri Syiah tampak sangat jelas di komentar blog ini, yaitu menggunakan nama imam yang mulia, Imam Abu Hanifah, untuk menghujat dan mencaci maki ulama lain. Sungguh adab yang tidak terpuji dari orang yang mengaku pencinta ahlul bait.
    Saya kurang paham soal agama, tapi maaf, saya tidak akan masuk Syiah. Mengapa? saya khawatir keturunan saya kena aids atau penyakit kelamin lainnya karena halalnya praktek mut'ah dalam Syiah.
    Mohon maaf.


    ReplyDelete
  18. indon tu criter cam sokong syiah aje,kat indon tu ngan imam mahdi akan muncul setiap saat, yg kristian pun ngaku jadi marry mak isa dan anak dia jesus. ada jugak puak ahmadiah yg disokong puak nahdatul ulamak nak beperang ngan muhamadiah. indon ko pegi sebok ngan hal negara ko tu le dulu. kami kat malaysia tak nak jadi cam indon, nanti bala betalu-talu.
    aku gi check kat youtube tu, ada puak syiah yg mengucap untuk jadi islam syiah siap menghina sahabat masa syahadah. ada tu org betanye pasal ngapa iblis tak mahu sujud kat nabi adam, korang pegi le check. org syiah tu jawab camne. pasal takiyah, ngapa takde ulamak syiah yg kedepan dan menjelaskan pegangan/pandangan mereka terhadap sahabat2 nabi.bila org tuduh sebab dah ada bukti, mungkin yg tak tau dianggap tak de masalah, abis tu yg dok bunuh org bom kat mesjid tu camne. yg dok pukul diri anak sendiri sampai bedarah, anak kecik lagi pulak tu. tu ajaran islam ke. mat indon ko tak yah nak nyebok pasal syiah kat malaysia ni. kat indon tu lagi banyak ajaran sesat. ko gi le tarbiah kat sana.

    ReplyDelete
  19. aku pelik, mengapa bila saja org perkenalkan perkara baru dalam beragama ramai yang nak ikut. contoh bila ayah pin ajar kerajaan langit ramai yang ikut, ni tuhan harun, ramai yang nak ikut. ada tu siap kena tipu bejuta. ngapa tak nak ikut yang telah sedia ada. orang ajar kat mesjid hukum hakam bagi yang tak belajar secara formal ilmu agama. kenapa masih tecari yang special, yg pelik, kawin kontrak. ada tu kat johor kawin 10, bini yang kerja cari makan, laki hanya mengajar agama syiah, org singapore. bila suruh bini dia mintak cerai,, bini dia pun tak mau. ape kena manusia macam ni. nak sangat ikut ajaran sesat. kawin 10 boleh ke imam hanifah yg sokong syiah ni. ko boleh list semua imam yg aku pun tak tau betul ada ke yg betul sokong ke syiah ni, org PBB ke org mana sekali pun.macam anuar brahim aje ko ni, listkan nama org yg dia pun mungkin tak tau cerita ape ko merepek ni.kalau kawin kontrak, kawin kat singapore ke kat indon ke suka hati korang, syiah tu tetap sesat dimalaysia, dan menyokong tindakan kerajaan untuk menangkap dan menghukum penyebar ajaran sesat ni.

    ReplyDelete
  20. Makasih ya sob infonya udah share, sangat bermanfaat sekali ...................



    bisnistiket.co.id

    ReplyDelete
  21. Hanya islam pengikut ajaran nabi MUHAMAD saw diterima ALLAH swt...xpayah lar nk belit2 kalo korang syiah yg sessat.

    ReplyDelete
  22. Semoga Allah memberi hidayah kepada korang semua...aku xde mazhab...yg aku tau aku pengikut nabi muhammad saw dan Allah sbt adalah tuhanku...

    ReplyDelete
  23. Pertanda Akhir Zaman..

    ReplyDelete

Pandangan yang dilontarkan di dalam ruangan komen adalah milik pihak yang menghantar. Pena Minang / Pena Minang Return tidak akan bertanggungjawab ke atas komen-komen yang dihantar.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Pena Minang
Direka oleh PMAT Di Malaysia | BTT