DUTA VATICAN MOHON MAAF BERHUBUNG ISU KALIMAH ALLAH

Oleh : Bernama

KUALA LUMPUR, 16 Julai 2013 - Duta Vatican City ke Malaysia Biskop Joseph Marino hari ini meminta maaf kepada rakyat Malaysia atas salah faham dan rasa kurang senang yang timbul susulan kenyataannya mengenai penggunaan kalimah Allah.

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata duta itu menjelaskan tidak berniat untuk mencampuri hal ehwal dalaman Malaysia.

Marino dipanggil ke Wisma Putra pada 12 tengah hari, kata Anifah dalam kenyataan di sini.

Duta itu dilapor menyokong kempen gereja tempatan untuk menggunakan kalimah 'Allah' sebagai rujukan kepada 'God' dalam kalangan penganut Kristian.

Sokongan terbuka Marino itu menimbulkan rasa kurang senang beberapa pertubuhan Islam yang menyifatkan perbuatan berkenaan sebagai tidak sensitif serta menyinggung perasaan umat Islam dan rakyat Malaysia.

Pada pertemuan itu, Anifah menjelaskan kepada duta berkenaan bahawa kenyataannya telah menimbulkan kontroversi dan mencetuskan bantahan keras daripada orang ramai.

"Biskop Marino dinasihati supaya peka dengan sensitiviti agama di negara tuan rumah dan isu yang diulasnya itu masih pada peringkat Mahkamah Rayuan.

"Dalam hal ini Biskop Marino diminta berpegang kepada prinsip asas amalan diplomatik dan tidak campur tangan hal ehwal dalaman negara tuan rumah," katanya.

Susulan pertemuan itu kedua-dua pihak bersetuju untuk bekerjasama lebih rapat bagi memperkukuhkan hubungan dua hala antara Malaysia dan Holy See selain menggalakkan hubungan lebih akrab dalam kalangan semua agama, kata kenyataan tersebut.

Post a Comment

5 Comments

  1. Jgn percayalah si dalang dua muka Vatican ini - hasutannya memang dirancang dengan amat halus, untuk menyatukan seluruh puak Kristian dari pelbagai fahaman, untuk makin membenci Islam/Bumiputera Melayu/UMNO!

    Bah. Pertama:

    Bila umat Islam berpecah dan berbunuh sesama sendiri, yang ketawa macam SYAITAN durjana ialah penjajah laknat Barat-Israel dan sekutu kuat mereka, DAP/PKR! Dan
    penyerangan RAKUS dari MUSUH Islam/Melayu terus makin RAKUS dan GANAS. KDN dan JAKIM perlu ambil tindakan kerana ini berkaitan KEDAULATAN Islam dan KESELAMATAN bangsa, agama dan negara!

    Memang DAP asalnya berasaskan perjuangan Komunis (fahaman Komunis MAO di Cina telah diketepikan untuk kemewahan Kapitalisma Barat-Zionis yang amat buas, tamak dan ganas), tetapi disyaki, sekarang telah diambil alih hampir sepenuhnya oleh pertubuhan evangelis Kristian Zionis yang sedang giat MENGKRISTIAN-MENGYAHUDIkan yang Islam dan bukan Islam, termasuk penganut Kristian traditional biasa, di Malaysia ini dan seluruh dunia Islam - yang perlu ditundukkan segera. Fahaman evangelis Kristian Zionis, ialah doktrin gabungan Kristian Protestant palsu dan pengganas Yahudi Zionis, SENJATA politik merbahaya yang mempergunakan agama, oleh penjajah Barat-Israel melalui CIA-US/MI6-UK/Peranchis/Jerman/Israel-Mossad/EU-NATO (di Malaysia melalui sekutu mereka, DAP/PKR). Fahaman ini dipergunakan untuk menjatuhkan Islam/umatnya, dan menjajah Palestin selamanya untuk memecahbelahkan PUSAT Islam di Timur Tengah, termasuk Mekah di masa hadapan dan seluruh negara-negara Islam yang kaya minyak-gas/sumber asli lain/tanah subur (untuk pertanian syarikat global GM US-Mosanto yang diharamkan di EU sebab boleh menyebabkan penyakit kanser dll). Bahkan Vatican juga telah dikuasai puak Kristian Zionis ini.

    Pertubuhan PENGGANAS Kristian Zionis, juga sudah menyamar sebagai gereja biasa, NGO-NGO alam sekitar ataupun kononnya nak menolong hak asasi orang miskin/teraniaya, syarikat korporat termasuk syarikat perumahan, atau sebagai perhimpunan peribadi di rumah-rumah dan kawasan perumahan, yang banyak tidak berdaftar. Bahkan Vatican pun sudah diketuai puak Kristian Zionis ini! Puak Kristian Zionis ini makin rancak dengan menyamar sebagai yang disebut di atas, di pendalaman Sarawak/Sabah, di perkampungan Orang Asli dan orang India miskin di perkampungan estet, serta flat-flat di bandar , untuk mempastikan lebih ramai Bumiputera/Bukan Bumiputera yang diKRISTIAN akan mengundi DAP/PKR di pilihanraya akan datang!

    Maka ramai anak-anak anak-anak muda BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain, yang Islam/bukan Islam akan disasarkan untuk DIKRISTIANKAN (makin berleluasa di pendalaman Sabah dan Sarawak) serta
    direkrut jadi PENGGANAS (lihat kaum Sulu Islam dari Mindanao yang dihasut menyerang Sabah)/SAMSENG/GENG KONGSI GELAP/PENAGIH ALKOHOL (termasuk tuak di rumah panjang)-DADAH-STEROID-JUDICYBER/SIGILA SEKS TERMASUK GILA SEKS PORNOGRAFI-PELACURAN-HOMOSEKSUAL (termasuk PONDAN)!

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    (PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red Beans militia durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

    ReplyDelete
  2. Bah. Kedua:

    Serta, malangnya undi kepada PKR/DAP termasuk di Sabah dan S'wak (yang amat kaya minyak-gas apalagi dengan penemuan terbaru) tidak mustahil akan meningkat bukan hanya dari kaum Cina, tetapi dengan MENGHASUT masyarakat Kristian termasuk Bumiputera miskin, contohnya kaum Penan, Orang Ulu, Rungus, Dayak dsbnya. Semasa saya TERSESAT BODOH mengikut PKR dulu, saya ada melawati perkampungan Bumiputera bukan Islam di Sarawak, yang makin dihasut membenci Islam, kerajaan BN dan Bumiputera lain yang Islam seperti kaum Melanau dan Melayu. Bahkan, saya diberitahu ada orang Penan dihasut berhenti kerja dengan kerajaan termasuk sebagai guru. Dan saya ada berjumpa seorang ‘aktivis‘ Bruno Manser Foundation (BMF) yang sungguh berahsia, yang sekarang saya syaki dari Intellegence Jerman – dan dia menggunakan beras dan wang untuk memperdayakan masyarakat Bumiputera miskin, terutamanya orang Penan, serta mempunyai alat-alat teknologi canggih termasuk untuk logistik. Maka ini harus disiasat dengan tegas. Bahkan Theresa Kok dari DAP dan yang lain dari PKR, selalu ke Jerman. Juga jangan lupa, satu lagi NGO Barat-Zionis Transparency International yang asyik hentam polis dan K‘jaan BN, berpusat di Berlin, serta juga Berlin ini pusat Kristian Zionis di Eropah!

    Lagipun, walaupun BMF berpusat di Basel di Switzerland, Basel itu bersempadan dengan Jerman dan ramai rakyat Jerman di sana. Jadi saya amat mengesyaki. BMF adalah di bawah tajaan politik kotor dari k‘jaan dan Intelligence Jerman-Mossad

    Dan dengan penemuan baru minyak-gas yang bertimbun di Malaysia Timur, syarikat-syarikat MULTINASIONAL Barat-Zionis, amat marah dan dengki dengan PETRONAS dan ingin menguasai semula. Oleh kerana itulah Barat-Israel terlibat dengan elemen subversif di seluruh Malaysia termasuk di Malaysia Timur, dan berpusat di Miri dan Kucing contohnya, melalui BMF, Sarawak Report dan Global Witness, dan sekutu kuat mereka dari DAP/PKR durjana itu.

    Maka amat perlu untuk masyarakat Bumiputera di pendalaman terutamanya, Orang Asli, Penan dan Bumiputera lain, terutamanya yang miskin, diletakkan di bawah pentadbiran kerajaan BN yang ketat, secepat mungkin. Bukan hanya untuk membawa pembangunan yang amat diperlukan terutamanya perkampungan BUMIPUTERA miskin, juga kerana elemen subversif kuasa asing tersebut makin merbahaya, termasuk melalui NGO-NGO Barat-Zionis dan tempatan, dan sekutu kuat DAP/PKR mereka. Lihat contoh Bumiputera Sarawak miskin ini yang saya syak akan disasar dengan agresif puak Kristian Zionis DAP/PKR di http://sarawakmirror.blogspot.com/2013/07/villagers-left-out-of-basic-ammenities.html, Monday, July 15, 2013, Villagers left out of basic ammenities . Di Amerika Utara pun, ada sistem yang ketat untuk melindungi Tanah /Native Reserve) dan penduduk BUMIPUTERA Native Americans/Canadians, walau oleh PENJAJAH Barat - namun mereka terus ditindas kerana tidak lantang bersuara mempertahankan hak Bumiputera mereka.

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, serta bangsa dan hak Bumiputera.

    ReplyDelete
  3. Bah. ketiga (Akhir):

    Juga, jabatan DAKWAH Islam, mesti lebih kuat berusaha, terutamanya di perkampungan Orang Asli dan di pendalaman Sabah dan Sarawak, dan kawasan perumahan termasuk kawasan flat untuk orang miskin/sederhana, serta sebanyak mungkin NGO-NGO Islam oleh NGO-NGO Melayu dan Bumiputera lain, di bawah payung UMNO/JAKIM/YADIM/JAIS. Jangan berlengah lagi – masjid mesti dibina di setiap kampung dan kawasan perumahan untuk berdakwah dan berbuat kebajikan; serta sistem ZAKAT perlu dipermudahkan untuk bantu orang Islam miskin dan teraniaya.

    Juga, setiap kawasan perumahan di seluruh negara, melalui penggubalan undang-undang mesti ada kuota tinggi untuk Bumiputera dan yang miskin, dan orang Islam, kerana ini NEGARA ISLAM, dan kita makin ditindas di negara sendiri. Saya masih ingat tentang perkampungan Rungus yang majoritinya Kristian, di Kudat. Tetapi, terkejut saya namun amat gembira, melihat ada juga yang dah masuk Islam dan meraikan Hari Raya dengan meriah, Mereka dengan bantuan UMNO/JAKIM, menjemput semua orang kampung termasuk yang Kristian dari rumah panjang, untuk menyambut Hari Raya; dari situ terus mereka mengenali Islam! Namun, saya lihat usaha DAKWAH ini telah berkurangan.

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, serta bangsa dan hak Bumiputera.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas komen anda yang panjang..... Siap ada bahagian lagi. :)

    Admin Pena Minang - Jebat

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Pena Minang. Saya yang kena berterimaasih pada blog-blog Melayu/Islam yang begitu berani mempertahankan agama, bangsa dan negara, dan bagi peluang pada rakyat Melayu/Islam macam kami untuk bersuara lantang! Syukur Alhamdulillah masih ada pahlawan-pahlawan Melayu/Islam yang sanggup berpenat-lelah macam Pena Minang!

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, serta bangsa dan hak Bumiputera.

    ReplyDelete

بِسْÙ…ِ اللَّÙ‡ِ الرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.