ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Thursday, 13 October 2016

MENDOAKAN KEBAIKAN BUAT PEMERINTAH


Al Imam Abu Muhammad Al Hasan bin ‘Ali bin Khalaf Al Barbahari –rahimahullah-dalam kitab beliau Syarhus Sunnah (hal. 113-114),

وإذا رأيت الرجل يدعو على السلطان فاعلم أنه صاحب هوى

Jika engkau melihat seseorang yang mendoakan keburukkan pada penguasa, ketahuilah bahawa ia adalah ahlul bid’ah,

وإذا سمعت الرجل يدعو للسلطان بالصلاح فاعلم أنه صاحب سنة إن شاء الله

Jika engkau mendengar orang yang mendoakan kebaikan pada penguasanya, ketahuilah bahwa dia adalah ahlus sunnah,

يقول فضيل بن عياض لو كان لي دعوة مستجابة ما جعلتها الا في السلطان

Fudhail bin ‘Iyadh berkata, “Seandainya aku memiliki satu doa yang mustajab (terkabulkan), tentu akan kutujukan doa tersebut pada pemimpin.”

قيل له يا أبا علي فسر لنا هذا قال إذا جعلتها في نفسي لم تعدني وإذا جعلتها في السلطان صلح فصلح بصلاحه العباد والبلاد

Ada yang bertanya pada Fudhail, “Kenapa sebegitu? Jelaskanlah pada kami.” Beliau menjawab, “Jika aku tujukan doa tersebut pada diriku saja, maka itu hanya bermanfaat untukku. Namun jika aku tujukan untuk pemimpinku, maka rakyat dan negara akan menjadi baik.”

فأمرنا أن ندعو لهم بالصلاح ولم نؤمر أن ندعو عليهم وإن جاروا وظلموا لأن جورهم وظلمهم على أنفسهم وصلاحهم لأنفسهم وللمسلمين

Maka kami diperintah untuk mendoakan kebaikan pada pemimpin dan tidak diperintah untuk mendoakan keburukkan untuk mereka. Jika mereka berbuat zalim, kezaliman itu mereka akan tanggung sendiri. Namun jika mereka baik, maka kebaikannya akan tertuju pada diri mereka dan kaum muslimin secara umum. 

Demikian apa yang disebutkan oleh Al Barbahari rahimahullah.

Rujukan : Syarhus Sunnah, Al Imam Abu Muhammad Al Hasan bin ‘Ali bin Khalaf Al Barbahari, terbitan Maktabah Daril Minhaj, cetakan ketiga, tahun 1431 H.

1 comment:

  1. Negara menuju ambang bank·rupt·cy...kezaliman sang penguasa mengila dan berleluasa...mengutip cukai sesuka hati..tanpa perlu minta nasihat dari ulamak..keadilan bagai telah terhapus....sebaik baik mencegah adalah dengan tangan tangan kamu...sekiranya tidak mampu cegahlah dengan lisan-lisan kamu....protes jalanan adalah sebahagian dari 'bil lisan'....unjuk rasa untuk memberitahu sang penguasa bahawa rakyat yang mewakili rakyat terbanyak menuntut penguasa agar tidak menindas rakyat......

    artikal yang kamu terbitkan berat sebelah....

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute