ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Friday, 30 June 2017

ISU SAMAN DOJ TERHADAP 1MDB : SKRIP SAMA, PENGARAH BERBEZA

Oleh : Jebat

Aku terpanggil untuk memberikan sedikit ulasan berkenaan isu dakwaan DOJ ke atas 1MDB ini setelah membaca penerangan daripada pihak Mufti Wilayah Persekutuan dan juga melihat respon si butler pengangkat beg menteri dan pemakan dedak Qatar Foundation serta pandangan netizen yang lain.

1. Jika korang perasan, korang dapat perhatikan bahawa DOJ sekadar mendakwa namun tidak menyatakan nama pihak yang tertuduh. DOJ pun sekadar memberikan 'code name : MO1' kepada mereka yang disyaki terlibat dengan isu 1MDB. Melihat sikap DOJ yang tidak berani menamakan pelaku berkenaan, telah menimbulkan syakwasangka kepada aku, adakah ini satu lagi permainan pentadbiran Amerika ke atas negara Islam? Jika korang teringat akan dakwaan pentadbiran U.S ke atas Arab Saudi ketika berlakunya serangan pengganas 9/11. Pentadbiran U.S turut menggunakan kaedah yang sama dalam menimbulkan fitnah kepada Arab Saudi. 


2. Dalam laporan kongres berhubung insiden 9/11, 28 muka surat dalam laporan berkenaan 'dipadam & dirahsiakan' oleh pentadbiran U.S. Hanya pada 2016, setelah 13 tahun laporan berkenaan itu 'dipadam & dirahsiakan', akhirnya kongres U.S bersetuju memaparkan bagi 28 muka surat yang hilang tu kepada orang awam. Dan ternyata 28 muka surat berkenaan tidak mempunyai sebarang bukti kukuh yang menyatakan penglibatan Arab Saudi secara langsung dalam 9/11. Namun akibat daripada baki 28 muka surat yang 'dipadam & dirahsiakan' itu, selama 13 tahun Arab Saudi diftitnah oleh beberapa ahli kongres Amerika bahawa negara pengeluar minyak itu terlibat dalam aktiviti keganasan.

3. Dalam isu 1MDB, pentadbiran U.S nampaknya mereka menggunakan skrip yang sama namun 'pengarah' yang berbeza. Jika dahulu, 'pengarah' skrip pendakwaan ini datangnya dari Kongres Amerika, pada kali ini, 'skrip' mereka diarahkan oleh 'pengarah' yang datang dari DOJ. Namun jalan cerita mereka tetap sama : mereka membuat tuduhan, namun tidak menyatakan siapakah orang yang dituduh itu. Hal ini berlainan sekali dengan prinsip Islam. Dimana mereka yang menuduh perlu menyatakan secara terang siapakah yang mereka tuduh itu dan perlu membawa bukti yang boleh menyokong pertuduhan berkenaan. Jika tidak, ianya adalah satu fitnah.

4. Mengambil contoh krisis diplomatik di negara teluk yang terjadi baru-baru ini, diantara Qatar dengan negara-negara jirannya yang terdekat seperti Bahrain, UAE, Arab Saudi, termasuk Mesir dan Libya. Kesemua negara yang membuat pendakwaan ke atas Qatar menamakan secara jelas bahawa pemimpin tertinggi Qatar terlibat secara langsung dalam campur tangan dan krisis politik yang terjadi di negara-negara Arab terutama sekali ketika fenomena Arab Spring melanda rantau berkenaan. Kita dapat saksikan berapa banyak rakaman video dan audio risikan yang telah dikeluarkan oleh pihak yang mendakwa bagi menyokong hujjah mereka : Qatar dalang disebalik ketidakstabilan rantau Arab. 

5. Bagaimana pula dengan isu 1MDB. Apa bukti yang DOJ dah keluarkan untuk menyokong hujjah mereka? Ada korang pernah tengok mereka bawak keluar bukti berupa dokumen rasmi dari 1MDB atau dokumen yang berkaitan dengan 1MDB? Jawapannya tidak!

6. Malah saman yang dikemukakan oleh Husam Musa dan Mathias Chang kepada 1MDB di DOJ sendiri pun dah di gugurkan oleh mereka sendiri. Lebih menarik dan memelikkan ialah, Tony Phua pun turut memohon saman yang dikemukakan oleh PM Najib terhadap isu 1MDB ini, sedangkan selama ini dialah antara orang paling kuat menyabitkan isu 1MDB dengan Perdana Menteri. Bukan itu sahaja, dakwaan pihak-pihak tertentu bahawa pihak berkuasa Swiss sedang menyiapkan kertas pertuduhan terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak juga dinafikan oleh pihak pendakwaraya Swiss sendiri. Malah tindakan DOJ membekukan aset syarikat filem Red Granite yang didakwa menggunakan dana 1MDB pun sudah ditarik balik.

7. Jadi ternyata kenyataan yang dikeluarkan oleh DOJ ini sekadar dakwaan bersandarkan maklumat kasar yang dikemukakan oleh Husam Musa dan Mathias Chang. Malah DOJ boleh dikatakan lebih teruk daripada Husam Musa dan Mathias Chang kerana tidak berani menyebut nama individu yang disyaki terlibat dalam isu 1MDB ini.

8. Malah dalam kes ini, aku nampak ada pihak buat-buat buta dengan isu penipuan yang dilakukan oleh Xavier Justo yang menjual dokumen palsu diantara Petro Saudi dengan 1MDB kepada editor The Edge. Malah ramai pulak buat-buat lupa bahawa Xavier Justo sendiri mengakui dokumen perjanjian diantara 1MDB dengan PetroSaudi adalah maklumat palsu dan telah diubah suai oleh editor The Edge dan juga Sarawak Reports.

9. Jadi soalnya sekarang ini, kenapa DOJ takut sangat nak namakan individu yang terlibat itu secara terang-terangan? Bukankah prinsip DOJ adalah transparens. Jadi mengapa tidak berani transparens dalam mengeluarkan tuduhan? Kenapa perlu mengeluarkan tuduhan secara samar-samar? Apa yang DOJ takutkan sangat?

10. Apa-apa pun kes ni memang aku berani katakan sebagai kes paling lawak. Sebab hebatnya PM Malaysia ni, sampai sekarang DOJ pun tak berani letakkan nama dia sebagai pihak yang dituduh.

Rujuk :


Congress releases secret '28 pages' on alleged Saudi 9/11 ties : http://edition.cnn.com/2016/07/15/politics/congress-releases-28-pages-saudis-9-11/index.html

13 Tahun Arab Saudi Menjadi Mangsa Fitnah Kongres Amerika : http://www.penaminang.com/2016/07/video-13-tahun-arab-saudi-menjadi.html#

Kertas Saman DOJ terhadap Red Granite : https://www.justice.gov/archives/opa/page/file/877166/download

Rujukan lain :

1. MalaysiaKINI : Tony Pua Mohon Batal Saman PM isu 1MDB 
https://www.malaysiakini.com/news/297958

2. CNBC : Saudi royal family gave Najib $681M 'personal donation' :
http://www.cnbc.com/2016/01/25/malaysia-attorney-general-saudi-royal-family-gave-najib-681m-personal-donation.html

3. US News : Saudi Arabia's foreign minister has said $681 million banked into the Malaysian Prime Minister Najib Razak's bank accounts was a "genuine donation." :
https://www.usnews.com/news/business/articles/2016-04-15/saudi-confirms-genuine-681m-donation-to-malaysian-pm

4. The Guardian : Malaysian prime minister cleared of corruption over $681m Saudi 'gift' :
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/26/malaysian-pm-najib-razak-cleared-corruption-gift-saudi-royals

5. Global Research : Saudi Royal Family Gave $681M to Malaysian PM Who Banned Shia Islam : 
http://www.globalresearch.ca/saudi-royal-family-gave-681m-to-malaysian-pm-who-banned-shia-islam/5504643

6. BBC : Saudi gift to Malaysia PM Najib Razak 'for election campaign’: http://www.bbc.com/news/world-asia-35409424

7. Bloomberg : Singapore Says None of Its Banks Got $3 Billion of 1MDB Funds :
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-08/singapore-says-none-of-its-banks-got-3-billion-of-1mdb-funds

8. Business Standard : Saudi confirms 'genuine' $681 million donation to Malaysian PM Najib Razak :
http://www.business-standard.com/article/pti-stories/saudi-confirms-genuine-usd-681m-donation-to-malaysian-pm-116041500449_1.html

9. MalaysiaKini : Husam, Chang gugurkan saman berkaitan 1MDB di AS
http://www.malaysiakini.com/news/356848

10. Reuters : Swiss say Malaysian Prime Minister Najib not accused in 1MDB probe :
http://www.reuters.com/article/us-switzerland-malaysia-investigation-idUSKCN0VB2LJ

11. Straits Times : Swiss A-G: Malaysian PM Najib not a suspect in 1MDB probe : 
http://www.straitstimes.com/asia/se-asia/swiss-a-g-malaysian-pm-najib-not-a-suspect-in-1mdb-probe

12. MalaysiaKini : Xavier Justo sues The Edge Media Group owner for damages
http://www.malaysiakini.com/news/337461

13. Straits Times : 1MDB leak deal: Ex-PetroSaudi exec sues The Edge owner in Singapore court :
http://www.straitstimes.com/singapore/courts-crime/1mdb-leak-deal-ex-petrosaudi-exec-sues-the-edge-owner-in-singapore-court

14. Channel News Asia : Justo to sue parties he handed PetroSaudi data to in Singapore
: http://www.channelnewsasia.com/news/asiapacific/justo-to-sue-parties-he-handed-petrosaudi-data-to-in-singapore-8243394

15. The New Straits Times : The Edge owner fails in bid to strike out legal suit by Xavier Justo :
https://www.nst.com.my/news/2016/04/140834/edge-owner-fails-bid-strike-out-legal-suit-xavier-justo

16. Utusan : DoJ tarik sekatan terhadap Red Granite Pictures : http://www.utusan.com.my/mobile/berita/nasional/doj-tarik-sekatan-terhadap-red-granite-pictures-1.365849

17. The Star : Red Granite lawsuit dropped : http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/09/25/red-granite-lawsuit-dropped-duo-move-to-voluntarily-dismiss-action-without-prejudice/

18. Hollywood Reporter : Red Granite Free of 'Wolf of Wall Street' Racketeering Lawsuit : http://www.hollywoodreporter.com/thr-esq/red-granite-free-wolf-wall-932160

19. Malaysia Kini : Xavier Justo sues The Edge Media Group owner for damages : http://www.malaysiakini.com/news/337461

No comments:

Post a Comment

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute