ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Wednesday, 7 June 2017

KRISIS QATAR : BIARKAN KERAJAAN SELESAIKAN DAN JANGAN SALING MENGHINA - SYEIKH PROF. DR. SULAIMAN AR-RUHAILI


Isu Qatar: Kenyataan Fadhilatul Syaikh Profesor Dr. Sulaiman Ar-Ruhaili Hafizahullah

5 Jun 2017

Kedudukan Terhadap Qatar

1. Terhadap Kerajaan dan Pemerintah Qatar, urusan terhadap mereka diserahkan kepada Kerajaan dan Pemerintah dan kita menaruh keyakikan terhadap Pemerintah dan Kerajaan kita di samping berdiri di belakang mereka dalam satu saf, dan barang siapa yang keluar dari saf ini maka dia adalah pengkhianat.

2. Kedudukan terhadap warganegara Qatar, mereka adalah saudara kita dan kita tidak meredhai sebarang kejahatan terhadap mereka dan tidak dibolehkan untuk menghina mereka atau pun menghina negara mereka dan kita mendoakan buat mereka semoga Allah menjaga mereka daripada golongan pengikut hawa nasfu dan ahli bidaah.

3. Kedudukan terhadap kelompok-kelompok hizbiyah dan takduk-tanduk syaitan di Qatar. Kelompok ini wajib dibenci, dan mereka yang berkemampuan wajib untuk membongkar kebejatan mereka, menjelaskan keadaan mereka dan keadaan mereka yang bersekongkol.

4. Sekiranya para pemerintah di negara-negara teluk ini mengambil satu ketetapan yang bertujuan untuk kemaslahantan umum, kita menghargai usaha terebut dan adalah tidak wajar bagi penuntut ilmu di negara-negara masing-masing untuk menyanggah ketetapan tersebut dan menimbulkan kekacauan.



Teks Asal
___________

جديد تغريدات فضيلة الشيخ أ.د سليمان الرحيلي حفظه الله



الموقف من قطر



١.. من جهة الحكومة والرئاسة يترك لولاة الأمر والساسة ونحن نثق في ولاةأمرنا وفي حكمتهم ونقف خلفهم صفا واحدا ومن خرج عن هذافهو خائن



٢.. من جهة أهل قطر وهم أهلنا لا نرضى عليهم سوءا ولا تجوز إهانتهم ولا إهانة بلدهم وندعو لهم أن يسلمهم الله من أهل الأهواء والبدع.



٣.. من جهة الجماعات الحزبية وقرون الشيطان في قطر وهؤلاء يجب بغضهم ويجب على القادر فضح أمرهم وبيان حالهم وحال المتآمرين معهم.



٤.. إذا اتخذ ولي أمر في خليجنا موقفا رأى فيه المصلحة العامة والحكمة نقدر له ذلك ولا ينبغي لطلاب العلم في بلده منازعته وإثارة الفتن

No comments:

Post a Comment

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute