MENGAMBIL ILMU DARI ILMUAN YANG LEBIH TUA USIANYA. BANYAK PENGALAMANNYA.


Ibnu Mas’ud mengatakan, manusia akan sentiasa dalam kebaikan selagi mana ulama mereka adalah para masyaikh yang telah berusia dan berpengalaman, kerana seorang ulama yang telah berusia itu, keindahan masa mudanya telah berlalu, sifat pemarahnya, sifat tergesa-gesa dan ia telah banyak makan garam. Sering mendapat cubaan, sehingga tidak ada syubhat dalam ilmu yang dimilikinya, ia tidak dikuasai oleh hawa nafsunya, tidak memiliki sifat serakah, tidak mudah digelincirkan oleh Syaitan berbanding orang-orang yang muda usianya, dengan umurnya dia diberikan ketenangan, kemuliaan dan kewibawaan. Ada pun orang-orang muda ini kadangkala ia dirasuki sifat-sifat yang sudah ‘hilang’ dari mereka yang sudah berumur. Apabila sifat-sifat buruk itu masuk ke dalam dirinya, kemudian dia berfatwa, maka dia akan binasa dan membinasakan.

‘Dikeluarkan oleh Al-Khatib Al-Baghdadi, dalam Nashiatu Ahlil Hadits (No.7) dengan sanad yang hasan.]
MENGAMBIL ILMU DARI ILMUAN YANG LEBIH TUA USIANYA. BANYAK PENGALAMANNYA. MENGAMBIL ILMU DARI ILMUAN YANG LEBIH TUA USIANYA. BANYAK PENGALAMANNYA. Reviewed by pena minang on October 11, 2018 Rating: 5

No comments:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

Powered by Blogger.