[DOWNLOAD E-BOOK PERCUMA] DEMOKRASI PILIHANRAYA & MENGUNDI. SATU KAJIAN MENURUT PENILAIAN AL-QURAN DAN AS-SUNNAH


Dipetik dari : Encik Baca

Biodata Ustaz Rasul Bin Dahri

Nama penuh Ustaz Rasul ialah Rasul Bin Dahri bin Saem bin Mohsen. Ayahnya berketurunan Bugis dilahirkan di Indonesia dan ibunya berketurunan Cina lahir di Muar, Johor.

Ustaz Rasul bin Dahri dilahirkan di Singapura pada 27 Mei 1953. Beliau masih memegang kewarganegaraan Singapura, menetap di Johor Bahru, Malaysia. Dianugerahkan empat belas orang anak dan isterinya berwarganegara Malaysia dan semua mereka menetap di Malaysia.

Beliau seorang pengusaha dan peniaga selain pendakwah bebas yang berdakwah di seluruh Malaysia, Singapura, Thailand dan Indonesia. Menyebarkan dakwahnya melalui ceramah, kuliah, tulisan, kaset, cd, vcd atau internet.

Pendidikan

Bekas penuntut Madrasah al-Juned al-Islamiyah Singapura. Melanjutkan pengajian ke Madrasah al-Masyhur al-Islamiyah Pulau Pinang, Malaysia dan kemudian menyambung pengajiannya ke Ma’had al-Haram, Mekah al-Mukarramah. Belajar Bahasa Arab di Universiti King Abdul Aziz, Arab Saudi dan menuntut di Universiti Ummul Qura dalam bidang Syariah, Dakwah & Usuluddin. Beliau berada di Mekah, Arab Saudi selama sebelas tahun dari 1973 hingga tahun 1984.

Guru-Guru

Semasa di Mekah, beliau sempat bersama Syeikh Muhaddis Abu Abdirrahman Mukbil bin Hadi al-Wad’ie rahimahullah di Universiti Ummul Qura’. Sempat juga bergutu dengan beberapa orang syeikh semasa mengunjungi (berada) di Mekah, iaitu sekitar musim Haji atau bulan Ramadan. Antara syeikh-syeikh yang sempat didampingi ialah as-Syeikh Abdul Aziz bin Baz rahimahullah dan as-Syeikh Soleh Fauzan al-Fauzan hafizhullah.

Semasa di mekah beliau telah menimba ilmu dan bertalaqqi dari beberapa masyaeikh, antaranya ialah Syeikh Ahmad al-Mandili, Syeikh Yahya hafizahullah (dalam ilmu sanad, rawi dan jarh wa ta’dil), dan mempelajari ilmu-ilmu tafsir, hadis, fiqh, usul fiqh dan ilmu-ilmu lain antaranya dari Syeikh Syaid Sabiq rahimahullah, Syeikh Muhammad al-Ghazali rahimahullah, Muhammad Quthb hafizahullah, Syeikh Hasan al-Habannaka al-Maidani, Syeikh Tantawi (penceramah radio Mekah) rahimahullah, Syeikh Mujahid as-Sawwaf rahimahullah dan asy-Syeikh Abdurrahman al-Yamani rahimahullah.

Alhamdulilah diberi kesempatan juga oleh Allah Azza wa Jalla menghadiri kuliah-kuliah asy-Syeikh al-Muhaddis Muhammad Nasiruddin al-Albani rahimahullah dan asy-Syeikh Muhammad bin Soleh al-Uthaimin rahimahullah di musim Haji dan di bulan Ramadan.

Semoga semua para masyaeikh (syeikh-syeikh) semasa belajar di Mekah al-Mukarramah (Arab Saudi), guru-guru di Singapura semasa belajar di Madrasah al-Juned al-Islamiyah dan guru-guru di Madrasah al-Masyhur semasa belajar di Pulau Pinang, Malaysia dimohonkan oleh Allah anugerah syurga Firdaus dan semoga mereka semua sentiasa di dalam rahmat Allah serta diluaskan kubur mereka bagi mereka yang telah pulang ke rahmatullah.

Hanya kepada Allah sahaja kita memohon semoga Dia sentiasa memelihara keberkatan ilmu yang telah dianugerahkan kepada hamba-Nya dan pahala serta keampunan kepada mereka yang menyampaikan ilmu-ilmu mereka dengan penuh keikhlasan. Amin Ya Rabbil ‘alamin.

Post a Comment

0 Comments