SYIAH MENCELA SAHABAT NABI ﷺ

Oleh : Keris Research Institute for Syiah Ideology (KERiS) 

Al Jibtu & At Thoghut : Abu Bakar & Umar

Dimata ahli sunnah, para sahabat nabi adalah satu kelompok manusia yang dimuliakan. Namun ianya berlainan dengan penganut agama Syiah. Kaum Syi’ah sentiasa mengutuk sahabat Nabi ﷺ seperti Abu Bakr, Umar dan Utsman رضي الله عنه serta setiap orang yang menjadi penguasa dalam sejarah Islam selain sahabat Ali bin Abi Thalib رضي الله عنه. Sungguh mereka telah berdusta atas nama Imam Abul Hasan Ali bin Muhammad bin Ali bin Musa, bahawa beliau telah membenarkan para pengikutnya menggelarkan Abu Bakr dan Umar dengan sebutan “Al Jibtu & At Thoghut.” (Al Jibtu dan At Thoghut ialah segala sesuatu yang disembah atau menjadikan manusia menyeleweng dari agama Allah).



Disebutkan didalam kitab Al Jarhu wa At Ta’dil (Al Jarhu wa At Ta’dil ialah salah satu disiplin ilmu hadis yang membahas tentang kredibiliti dan biografi para perawi hadis dan tarikh.) terbesar dan terlengkap yang mereka miliki, iaitu buku “Tanqih Al Maqal Fi Ahwal Ar Rijaal” karya pemimpin 'mazhab' Ja’fariyyah Ayatullah Al Mamaqani, pada juz 1 hal: 207, edisi Pustaka Al Murtadhowiyyah, Najaf tahun 1352 H ada suatu kisah yang dinukilkan oleh Syeikh besar bernama Muhammad Idris Al Hilli pada akhir kitab “As Sara’ir” dari kitab “Masa’il Ar Rijal Wa Mukatabaatihim” kepada Maulana Abil Hasan Ali bin Muhammad bin Ali bin Musa ‘alaihissalaam dari sebahagian pertanyaan Muhammad bin Ali bin ‘Isa, dia berkata: Aku menulis surat kepadanya menanyakan perihal seseorang yang memusuhi keluarga Nabi, apakah ketika mengujinya diperlukan kepada hal-hal lain selain sikapnya yang lebih mendahulukan Al Jibtu & At Thoghut? Maksudnya dia mendahulukan dua orang pemimpin dan sekaligus dua sahabat Rasulullah ﷺ dan dua pembantu kepercayaan beliau, iaitu Abu Bakar dan Umar رضي الله عنه. Kemudian beliau menjawabannya dengan jawapan yang berikut: “Barang siapa yang meyakini hal ini, maka dia adalah seorang yang memusuhi keluarga Nabi.” Maksudnya: cukup bagi seseorang itu untuk disebut sebagai orang yang memusuhi keluarga Nabi ﷺ, bilamana dia mendahulukan Abu Bakar dan Umar (dibanding sahabat Ali bin Abi Thalib) dan menyakini keabsahan (mengiktiraf / mengesahkan) kepemimpinan mereka berdua.

Kata-kata “Al Jibtu” dan “At Thoghut” senantiasa digunakan oleh kaum Syiah dalam bacaan doa mereka yang disebut dengan “Doa Dua Berhala Quraisy”, yang mana mereka maksudkan dari dua berhala dan dari kata “Al Jibtu” dan “At Thoghut” ialah Abu Bakr dan Umar رضي الله عنه. Doa ini disebutkan di dalam kitab mereka yang berjudul “Mafatihul Jinaan” hal: 114, yang mana kedudukan kitab ini setaraf dengan kitab “Dalaa’ilul Khairaat” yang telah tersebar luas di kebanyakkan negera-negara Islam. Bunyi doa ini adalah seperti yang berikut:

“Ya Allah, limpahkanlah selawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, dan kutuklah dua berhala, dua sembahan, dua tukang sihir Quraisy dan kedua anak perempuan mereka berdua……”!![1] Yang mereka maksud dengan kedua anak wanita perempuan ialah Ummul Mukminin ‘Aisyah dan Ummul Mukminin Hafshah (semoga Allah meredhai mereka dan seluruh sahabat.)

Hari Pembunuhan Al Faruq Sebagai Hari ‘Ied (Hari Raya) Terbesar



Umar bin Al Khatthab رضي الله عنه merupakan khalifah Islam yang berjaya memadamkan api kaum majusi di Iran selain mengislamkan nenek moyang penduduknya. Dan ternyata jasa terbesar Khalifah Umar رضي الله عنه ini tidak dipandang oleh mereka malah penganut Syiah sanggup membalas jasa khalifah kedua Islam ini dengan mencela Umar رضي الله عنه dengan tiada batasnya. Kebencian mereka terhadap Khalifa Umar Al-Khattab رضي الله عنه begitu ketara sehinggakan mereka menabalkan pembunuh Khalifah Umar Al-Khattab, iaitu Abu Lu'lu’ah Al Majusi (semoga ALLAH melaknat dirinya) dengan sebutan: “Baba Syuja’uddin” (Ayah Sang Pemberani). Ali bin Muzhohir (salah seorang tokoh dikalangan Syiah) meriwayatkan dari Ahmad bin Ishaq Al Kummi Al Ahwash (Syeikh kaum Syiah dan pemuka mereka) berkata :"bahawa hari pembunuhan Umar bin Al Khatthab adalah hari ‘ied (Hari Raya) terbesar, hari kebesaran, hari pengagungan, hari kesucian terbesar, hari keberkahan, dan hari hiburan."

Dimulai dari sahabat Abu Bakar, Umar (semoga Allah meredhai keduanya), Salahuddin Al Ayyubi رحمه الله dan seluruh tokoh yang telah berjaya menundukkan berbagai dan mengislamkan berbagai dinasti dunia, dan yang telah memerintahnya dengan nama Islam sehingga hari ini, dianggap oleh Syiah sebagai para perampas kuasa, zalim dan termasuk penghuni neraka. Ini kerana (pada pendapat Syiah) kepemimpinan mereka tidak sesuai dengan syariat, sehingga mereka tidak layak ditaati, dipatuhi, dan didukung, kecuali atas prinsip ideologi At Taqiyyah (berpura-pura) bagi helah menarik simpati dikalangan ahli Sunnah.

---------------------------------------

Nota kaki :

[1] Doa ini juga dimuat dalam buku “Tuhfatul Awam Maqbul” yang memuat tanda tangan Ayatullah Al Khomeini, Ayatullah Syariatmudari, Ayatullah Abul Qasim Al Khu’i, Sayyid Muhsin Al Hakim At Thobathoba’i…dll, padahal dari mereka itu terdapat orang-orang yang dikatakan moderat, di antaranya Ayatullah Al Khu’i dan Sayyid Muhsin Al Hakim.

Post a Comment

0 Comments