POLITIK

[POLITIK][bleft]

ANTARABANGSA

[YAHUDI][bsummary]

EBOOK PERCUMA

[EBOOK][twocolumns]

[إنّا لله وإنّا إليه راجعون] KARPAL SINGH MATI TERBUNUH DALAM NAHAS JALANRAYA DI PERAK #KARPALMOVE #LANGKAHKARPAL #OVERMYDEADBODY


Oleh : AJ


إنّا لله وإنّا إليه راجعون
"Sesungguhnya kami adalah milik ALLAH dan kepada-Nyalah kami kembali".

Dimaklumkan bahawasanya Ahli Parlimen Gelugor, Karpal Singh telah maut dalam satu kemalangan yang berlaku di kilometer 301.6, Lebuhraya Utara - Selatan menghala Utara berhampiran Gua Tempurung pada kira-kira jam 1.30 pagi, 17 April 2014.

Karpal yang dipercayai dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang kerana perlu menghadiri satu kes mahkamah mati di tempat kejadian akibat cedera parah.

Kemalangan berlaku apabila kenderaan jenis Toyota Alphard yang dinaiki Karpal melanggar sebuah lori yang cuba menukar laluan tanpa memberi isyarat.

Kami di pengurusan Pena Minang ingin merakamkan takziah kepada keluarga mendiang. Ternyata perjalanan Karpal ke Pulau Pinang berakhir di Perak.

Semoga kematian Karpal ini akan memudahkan lagi umat ISLAM untuk kembali berusaha melaksanakan misi yang tertangguh.

P/S : Dengar khabar beberapa pemimpin PAS akan bersedia untuk mengadakan upacara melangkah mayat Karpal.... Kita tunggu dan lihat
---------------------------------------------

Hukum memberikan ucapan kepada orang kafir yang mati

Soalan :
ِBila seorang lelaki atau wanita kafir yang mati, apakah dibolehkan kita mengucapkan ‘Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un’ (Sesungguhnya kita adalah milik Allah Subhanahu wa Ta’ala dan sesungguhnya hanya kepada-Nya kita dikembalikan )?

Jawapan :
Fadhilatus Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz rahimahullah menjawab :

“Bila seorang kafir meninggal dunia tidak mengapa kita mengucapkan kalimat istirja’ tersebut, walaupun dia bukan dari kalangan karib kerabat anda. Kerana memang semua manusia hanya kembali kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan semua manusia adalah milik Allah Subhanahu wa Ta’ala. Akan tetapi kita tidak boleh mendoakan kebaikan untuknya bila dia mati dalam keadaan kafir.

Bila orang kafir yang meninggal itu dari kalangan kerabat anda, tidaklah menjadi masalah orang mendoakan anda dengan mengatakan: “Semoga Allah memberikan pahala yang besar untukmu dengan kematiannya dan memberikan hiburan/penglipur lara untukmu sebagai pengganti kematiannya.”

Memang hidupnya si kafir kadang-kala tidak memberi maslahat bagi anda. Namun adakalanya pula bermaslahat bagi anda di mana dia berbuat baik dan memberi manfaat kepada anda. Dengan demikian, tidak menjadi masalah anda mendoakannya seperti itu. Akan tetapi terhadap si kafir sendiri tidak boleh didoakan kebaikan, tidak boleh dimintakan ampun, dan tidak boleh bersedekah atas namanya, bila dia mati dalam keadaan kafir.” (Fatawa Nurun ‘ala Darb, hal. 374-375)

Rujuk : 
http://www.darussalaf.or.id/fatwa-ulama-tanya-jawab/ucapan-bila-mendengar-kematian-seorang-kafir/
http://www.abuaqifstudio.com/2014/04/karpal-singh-maut-dalam-kemalangan.html

POST A COMMENT


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.