POLITIK

[POLITIK][bleft]

ANTARABANGSA

[YAHUDI][bsummary]

EBOOK PERCUMA

[EBOOK][twocolumns]

BOLEHKAH ORANG ISLAM PAKAI TOPI SANTA CLAUS?

Oleh : Ustaz Ammi Nur Baits
Terjemahan : Jebat

Bismillah was salatu was salamu ‘ala Rasulillah, amma ba’du,

Bila tiba musim perayaan Krismas, kita dapat lihat ramai orang yang mula berhias-hias dengan memakai pakaian yang melambangkan perayaan Nasrani. Dan ini tidak hanya tertakluk kepada mereka yang beragama nasrani, kita juga dapat memerhatikan ada dikalangan orang-orang Islam yang kurang ilmu agamanya turut sama mengenakan pakaian yang sama. Bila ditanya kepada mereka ini, mengapa berpakaian sedemikian, mereka akan menjawab : Toleransi diantara kaum dan agama dan ada juga yang mengatakan 'ianya sekadar pakaian' semata-mata.

Kita tidak tahu, apakah ini makna tolerasi yang diajarkan di dunia pendidikan di tempat kita, atau kerana kejayaan konspirasi bukan Islam terhadap umat Islam. Yang jelas, keadaan seperti ini menandakan betapa kaum Muslimin telah berubah menjadi umat tanpa jati diri. Sampai perbuatan dan pakaian agama lain pun dibanggakan.

Barangkali inilah kejadian yang telah diingatkan oleh Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam tentang keadaan umat Islam di akhir zaman. Mereka menjadi manusia yang tidak ada jatidiri dan mudah terikut-ikut umat lain.

Dari Abu Said al-Khudri Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

لَتَتْبَعُنَّ سَنَنَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ شِبْرًا شِبْرًا وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ ، حَتَّى لَوْ دَخَلُوا جُحْرَ ضَبٍّ تَبِعْتُمُوهُمْ » . قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى قَالَ « فَمَن

“Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka.”

Para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, apakah Yahudi dan Nasrani yang Engkau maksudkan?” Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab,

“Siapa lagi kalau bukan mereka?”

(HR. Bukhari 7320 & Muslim 6952).

Makna Toleransi


Saya kira, semua yang pernah belajar mengenai toleransi beragama di Malaysia. Namun ianya tidaklah bermakna kita perlu sama meraikan perayaan tersebut atau mengenakan pakaian-pakaian atau lambang sebagai 'tanda' bertoleransi dengan mereka.

Kita memberikan toleransi kepada agama lain, bererti kita membiarkan penganut agama lain untuk menjalankan aktiviti agama mereka.

Perez (2003), dalam bukunya How the Idea of Religious Toleration Came to the West memberikan definisi toleransi sebagai sikap menghormati keberadaan agama atau kepercayaan lainnya yang berbeza.

Baik, kita tidak akan memanjangkan kajian masalah definisi. Kita sudah menemukan inti makna toleransi, iaitu membiarkan, menghormati dan tidak mengganggu penganut agama lain.

Jika kita memahami ini, kita boleh memahami, sebenarnya siapakah penganut agama yang paling toleran di Malaysia?

Mengambil contoh di negara jiran, di Singapura misalnya, pelajar muslimah dilarang mengenakan hijab / bertudung di Sekolah milik kerajaan mereka. Malah Azan dilarang untuk diperdengarkan diluar corong masjid mereka.

Sekiranya kita meluaskan sudut pandangan kita, kita dapat melihat apa yang terjadi dikawasan-kawasan yang mana orang Islam menjadi kumpulan minoriti. Orang Islam sering mejadi ‘korban’ penganut agama lain. Inikah dikatakan tolerasi?

Mereka memaksa kaum muslimin untuk toleransi, di saat yang sama, mereka melupakan sikap sentimen mereka terhadap Islam.

Mereka mengajak kita untuk mengenakan topi santa, memasang pokok Krismas, memberi dan berkirim ucapan selamat hari natal, sementara di saat yang sama, mereka memaksa kita melepaskan apa yang telah menjadi sesuatu yan 'lambang' keislaman kita.

Bahaya Tasyabbuh

Andai tidak ada kesan buruk terhadap perbuatan semacam ini, mungkin masalahnya lebih ringan. Namun kenyataannya tidak sedemikian, kerana Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam telah memberi ancaman bagi orang yang tasyabuh (meniru) tradisi agama lain. Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

من تشبه بقوم فهو منهم

“Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka” (HR. Abu Daud 4033 dan disahihkan al-Albani).


Sahabat Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam, Abdullah bin Amr bin Ash Radhiallahu ‘anhuma juga mengingatkan,

من بنى بأرض المشركين وصنع نيروزهم ومهرجاناتهم وتشبه بهم حتى يموت خسر في يوم القيامة

“Siapa yang tinggal di negeri kafir, ikut merayakan Nairuz dan Mihrajan (hari raya orang majusi), dan meniru kebiasaan mereka, sampai mati maka dia menjadi orang yang rugi pada hari kiamat.” (HR. Baihaqi dengan sanad Jayid).

Krismas Lambang Doktrin Agama

Hari raya merupakan sebahagian dari agama dan bukti keyakinan, bukan semata-mata perkara duniawi dan hiburan. Termasuk semua simbol dan lambang yang digunakan untuk memeriahkannya.

Ketika Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam datang ke Madinah, sedangkan mereka sedang sibuk bergembira selama dua hari. Maka Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bertanya: Hari apakah yang dua hari ini? Mereka menjawab: Kami biasa bergembira selama dua hari pada zaman Jahiliah: Kemudian Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Allah Subhanawata'ala telah menggantikannya dengan hari yang lebih baik daripada dua hari itu bagi kamu iaitu Aidilfitri dan Aidiladha." (Diriwayatkan Imam Abu Daud dan an-Nasai daripada Anas)

Perayaan Nairuz dan Mihrajan yang dirayakan oleh penduduk Madinah, aktivitinya hanyalah bermain-main dan makan-makan. Ianya sama sekali tidak ada unsur ritual sebagaimana yang dilakukan orang majusi - sumber asli dua perayaan ini. Namun disebabkan dua hari tersebut adalah perayaan orang kafir, Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam melarangnya. Sebagai gantinya, Allah berikan dua hari raya terbaik: Eidul Fitri dan Eidul Adha.

Untuk itu, bergembira dengan perayaan orang kafir, meskipun hanya bermain-main, tanpa mengikuti ritual keagamaannya, termasuk perbuatan yang telarang, kerana termasuk dalam perbuatan menjayakan acara mereka.

Allahu a’lam.

POST A COMMENT


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.